Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
9 besök senaste veckan (104299 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kör vanligt

Har blivit nån fix idé bland folk att allt måste va så värst.

Det måste va plan golv diffusersern vingar osv och sen går bilarna knappt under 1,30 på Mantorp. Inget av det dör behövs. Bygg en bra bil som funkar mekaniskt och det går att åka grymt fort

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241


Trådstartare
Supramannen skrev:
Kör vanligt

Har blivit nån fix idé bland folk att allt måste va så värst.

Det måste va plan golv diffusersern vingar osv och sen går bilarna knappt under 1,30 på Mantorp. Inget av det dör behövs. Bygg en bra bil som funkar mekaniskt och det går att åka grymt fort


Visst är det så och det är mycket idéer och planer som jag har skjutit på framtiden bara för att kunna komma ut och köra. Men det är ett led i mitt tankekoncept om bilen med lägre vikt och bättre viktfördelning för att kunna vara snabb med mindre effekt för att hålla nere kostnaderna.

Hade körning i sommaren varit möjlig både ekonomiskt och tidsmässigt hade jag smackat ihop bilen på enklaste sätt men nu kommer inte det att ske och då finns det nu utrymme för att genomföra några förändringar som mer eller mindre byggs med prylar från hyllan.

Men jag håller med dig, det mesta är väldigt onödigt om det bara är körningen som är det viktiga.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Men i denna hets har folk missat vad som gör en bil snabb verkar mer som att man vill att den ska va frän hellre

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241


Trådstartare
Supramannen skrev:
Men i denna hets har folk missat vad som gör en bil snabb verkar mer som att man vill att den ska va frän hellre


Absolut, och jag tar åt mig av den kritiken för jag är absolut skyldig till att vilja ha något som ser fränt ut samtidigt som jag fortfarande försöker lära mig vad som funkar och vad som bara är "dekaltrimning".

Det är därför som jag är så jävla frågvis och nyfiken emellanåt!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Supramannen skrev:
Kör vanligt

Har blivit nån fix idé bland folk att allt måste va så värst.

Det måste va plan golv diffusersern vingar osv och sen går bilarna knappt under 1,30 på Mantorp. Inget av det dör behövs. Bygg en bra bil som funkar mekaniskt och det går att åka grymt fort
Kan delvis hålla med dig och förstår hur du menar!

MEN du förbiser ofta den detaljen att många gillar och tycker de är kul att bygga(hatkärlek) och utveckla och utvecklas.....Vist blir ibland, nästan alltid körningen drabbad för allt för många av oss idioter är tidsoptimister och lägger drömbudgetar som alltid spricker..... Men som med allt annat så lär man sig av sina misstag....

För motivationen skull är de bra att få rulla lite varje år om man inte medvetet ställer siktet längre fram....

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ripper skrev:

..... Men som med allt annat så lär man sig av sina misstag....



No, we don't ..... !!!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



ButterflyRacing skrev:
Ripper skrev:

..... Men som med allt annat så lär man sig av sina misstag....



No, we don't ..... !!!
Joho mina misstag blir ju större för varje gång inte samma

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Visst är det kul att bygga men först kör man fort sen bygger man om

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241


Trådstartare
Supramannen skrev:
Visst är det kul att bygga men först kör man fort sen bygger man om


Jajamen, men i mitt fall så är det en urspårad rostlagning. Med ett par längre byggpausar pga studier och utlandsjobb så har intresset och bilens skepnad förändrats en hel del genom åren.

Sen så hade jag gärna byggt på något roligare och bättre om jag hade börjat nu.
Samtidigt som det är kul att det är min 18-års bil som köptes 2001 som gått över 40.000mil.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ricke W skrev:
Supramannen skrev:
Visst är det kul att bygga men först kör man fort sen bygger man om


Jajamen, men i mitt fall så är det en urspårad rostlagning. Med ett par längre byggpausar pga studier och utlandsjobb så har intresset och bilens skepnad förändrats en hel del genom åren.

Sen så hade jag gärna byggt på något roligare och bättre om jag hade börjat nu.
Samtidigt som det är kul att det är min 18-års bil som köptes 2001 som gått över 40.000mil.



Jag försöker göra så att jag ser till att det finns möjligheter att få dit alla galna ideer, den dagen man vill gå vidare.
Planering är viktig.
Men..man måste ju får ut skiten ur garaget också..och få köra lite.

Jag har funderingar på att börja om med ny kaross...minst en gång i veckan. Men man får ju sansa sig lite.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241


Trådstartare
Oj då, det har visst gått ett kvartal sedan förra uppdateringen.
Efter några veckors tjänsteresa så var det mycket trevligt att komma hem till en riktig Hjulafton med prylar från Japtuning och LMR.
Nya D2 stötdämpare är på plats efter lite jobb och det börjar närma sig att bilen äntligen kan komma ner på hjulen. Ser ut som att mina breddade framskärmar måste breddas ytterligare 7cm per sida. Kommer bli fränt!
Pluggarna till bakskärmarna är nästan klara för avgjutning. Just nu är det mest det estetiska avslutet kvar.
Lite coola luftutsläpp till huven är inte heller fel.





_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Imponerande bygge! har läst länge men inte kommenterat något så kanske är dags då

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241


Trådstartare
Kul att höra! Jag kommer fortsätta att uppdatera även om ingen skriver några kommentarer men det är ju självklart trevligt med lite fart i tråden.

Just nu laddar jag för en större uppdatering om vad jag gör med bakpartiet på bilen.
Har även införskaffat en ny reservmotor som kommer användas från säsongen 2019. Den har stått ett tag så den måste få en rejäl översyn men det är en riktigt stabil pjäs.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Spännande.. bygger volvo själv så roligt att se såna här byggen

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241


Trådstartare
Nu är säsongen i full gång. Men tyvärr har jag inte hunnit med att gå på någon tävling än.
De få lediga stunderna som jag spenderas i garaget. Mycket kompositarbete väntar i sommar och det ska bli riktigt skoj! Ska bli kul att se formerna av bilen äntligen växa fram och se hur helheten blir!





En ny reservmotor har som sagt införskaffats. Byggd av TM Racing och tidigare ägaren körde med över 700hk så den bör duga åt mig när det blir dags att byta. Svänghjulet från Bakaxeldelar ser väldigt litet ut.



Lite förändringar av bakpartiet. Inte klart än men jag tror att jag vet hur jag vill ha det.



Lite fästen till nedre delen av sidorna och kjolarna. Här ser man även hur mycket bredare karossen är.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241


Trådstartare
Nu har en hel semester passerat och då borde det ju hänt en massa, eller hur?

Nåja, motor och växellådan är tillbaka i bilen efter att kopplingen monterats.
Då upptäckte jag att det blir lite väl tajt för röret från intercoolern till insuget.

Crap....men som tur är så ligger det ju lite gamla projekt på hyllan som kan användas.



Sen så är planen att göra lite gjutformar till skärmarna framåt nästa helg. Jag är hyfsat nöjd med formen på bakskärmarna och ska ändra lite på ena framskärmen innan jag börjar med den andra.

Sakta men säkert.

Men om några timmar så är det Time Attack Festival på Mantorp som gäller! Sweet!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241


Trådstartare
Nu närmar det sig motorstart mer och mer. Mycket småsaker som tar väldigt mycket tid och en massa tjänsteresor som kommer emellan.


Motorrummet börjar få form, lite svetsjobb, eldragning och generatorfäste är det stora som är kvar egentligen.



Lite testgjutningar. Formen till skärmen blev sådär...nåt blev fel med gelcoaten och det släppte i färgen istället. Men med lite puts så ska det nog gå att använda.



Lite grenrörslindning och en ny fläns till turbon.

Börjar bli dags att köpa hem lite motorolja inför uppstart!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241


Trådstartare
Här var det länge sedan som jag uppdaterade!

Det har inte hänt så många tydliga förändringar, utan det har varit många småsaker som tagit väldigt lång tid samtidigt som jobbet som vanligt kommer emellan. Men ett litet smakprov går ju att bjuda på.



I bakgrunden har det hänt desto mer. Jag kände att jag behövde hjälp med att förbättra aerodynamiken på min tegelstensformade bil och hjälpa har jag fått.

Den nya samarbetspartnern i utvecklingen av bilen är Kyle på JKF Aero. Kyle är säkert ett bekant ansikte för de som sett Kyle Engineers på exempelvis YouTube. Det är i dagsläget ingen CFD inblandad utan jag går på hans generella råd helt enkelt och det blir en del förändring mot hur jag hade tänkt innan. Den stora lärdomen är att många lösningar som används på bred front inte alltid är så bra egentligen.

Så nu ska det byggas aero i jul!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Kul med Kyle. Ska bli spännande att se vad som händer.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241


Trådstartare
Cammo skrev:
Kul med Kyle. Ska bli spännande att se vad som händer.


Ja absolut, några av lösningarna har jag inte sett på någon bil i Sverige än iallafall så det ska bli kul att testa!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241


Trådstartare
Äntligen lite långledigt och mer tid i garaget medges!

När kopplingen skulle luftas så hände knappt ingenting, så efter en mängd förstärkningsord och lite skruvande är lådan nere igen och felet kunde snabbt konstateras. Den lilla ringen som håller lagret och kolven har fått sig en smäll, sannolikt vid monteringen av växellådan, och har lossnat. Inte konstigt att luftningen gick dåligt.
Nåja, det får bli en order hos Bakaxeldelar när de öppnar efter nyår.


Så får att göra mig glad igen så passade jag på att bygga lite fästen till vingen och det blev förvånansvärt stabilt. Det är långt ifrån klart men nu finns det en grundkonstruktion iallafall.


Lite jobb med gjutformarna tänkte jag syssla med de närmaste dagarna. Det blir en handpåläggning i dessa formar och sen gör jag nya bättre formar som funkar till injicering ifrån dom skärmarna senare.




Nåväl, en liten uppdatering blev det. Glad fortsättning från garaget!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 Turbo 88B: Time Attack Unlimited
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
9 besök senaste veckan (104299 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande