Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 44, 45, 46   >>
28 besök senaste veckan (405668 totalt)
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Det ser grymt tight ut vid DP.

Sitter motorn stumt monterad?
Annars risk för oljud. tyvärr.

Kämpa på....

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej!

Kul med många svar!

Försöker svara alla.

Farsan har gått från skeptiker till stolthet tror jag. Inte mycket sagt direkt till mig, 50-talist gubbe som kan själv. Men hans vänner har skvallrat o berättat att han pratar mycket om att grabben gör ett fint jobb.

Angående ytbehandling av avgas så hade jag inte tänkte göra nått igentligen. Det ska fortfarande vara en rejsbil som ska tuktas o få smaka

Jag drig igång motorn häromdagen. Lät sjukt jävla fint o rapp som fan. Spela in två filmer men lljudet blev koko. Kola facebook så finns bevis att det snurrar.

Har haft ett elfel som jag själv åsamkat. Kom till rätta med det idag! Stort tack till skukt bra support till psi motor!!

Men inget nytt inlätt utan lite bilder såklart?!

Gjorde iordning insugsröret till turbon idag där jag äver montera vevhusburken.
Nån som har erfarenhet av att köra ejektor av vevhuset i avgassystemet?

Blir till o fixa en värmesköld också!

Sen har jag fått gem lite skit till kylsystemet som ska götas om lite.

Mvh eric








_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Riktigt snyggt som vanligt

Ang avgaset, jag tror jag hade coatat hela skiten utvändigt hos ppf.

Blir sån sjuk temperaturskillnad så jag tror det är värt det alla gånger, hemskt på sommarn när avgaset grillar en på banan!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



erikjakan skrev:
Riktigt snyggt som vanligt

Ang avgaset, jag tror jag hade coatat hela skiten utvändigt hos ppf.

Blir sån sjuk temperaturskillnad så jag tror det är värt det alla gånger, hemskt på sommarn när avgaset grillar en på banan!


Jag trodde jag var safe me coating,men lik förbannat slog de eld i bänken förra veckan
Trodde i min enfald att audis värmeskydd var eldfast

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Vafan jag har byggt i blank rostfritt för det va sjysst!
Blir ju as fint när det fått blivit lite varmt.
Annars hade jag kunnat limma ihop grenröret i svartäckel.

Börjar med en aluvärmesköld tror jag. Får se hur det ser ut sen.

Tack för kritiken

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag har aldrig haft några större bekymmer av öppet rostfritt med värme brukar försöka hålla luftigt runt bara så det får bra fartvind.
Men däremot så tycker jag rostfritt har en tendens att gå från blankt till rejsigt snyggt för att senare övergå till fult brunt och tråkigt.
Med ett varv i nickelbad håller det sig på det snygga stadiet bra många ggr längre thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Coata insidan av röret

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Nää inge coating nu till o börja med.

Infen som provat ejektor på vevhus ut i avgasdystemet?

Mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Funkar bra.

Sätt den en bit bakom lambdasonden, och även efter katten om du har en.

Jag mätte aldrig nåt undertryck, men motorn slutade 'svettas' olja på sina klassiska ställen(vid fördelaren Opel C20xe)
Jag använde en pulsairventil från volvo B23/230

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Kadett4wd skrev:
Funkar bra.

Sätt den en bit bakom lambdasonden, och även efter katten om du har en.

Jag mätte aldrig nåt undertryck, men motorn slutade 'svettas' olja på sina klassiska ställen(vid fördelaren Opel C20xe)
Jag använde en pulsairventil från volvo B23/230


Hittade en tråd av dig från 2003 om detta, vad kom du fram till angående vinkel och utförande på röret in i avgassystemet?
Och vad för "slang" ska användas som inte smälter av värmen, eller ska man svetsa fast ett 1-2m långt stål rör upp till motorn?

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?92447-Vaccupan-( . . . .


EDIT:
Finns en hel del modernare pulsair ventiler på bildelsbasen, kanske bättre än B23?
https://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=9&am . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vad har pulsair ventilen för funktion?

Svetsar man in ett rostfritt rör några dm utanför avgasystem och några cm luft mellan (vilket är självklart mot det rostfria avgassystemet, rostfritt leder över värmen relativt "dåligt" sedan borde det duga bra med siliconslang av bra kvalitet sista biten.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Vibrant hade en smidig grej till an10, inte så dyr heller.

Sen en liten backventil på slangen.



_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Ingen risk för blårök om den drar med sej vevhusgaser in i ett knallvarmt avgassystem?
Jag har funderat själv hur jag ska få lite sug igenom catchtanken.
Org drar den in på sugsidan innan turbon på min motor,men Har moddat hela vevhussystemet iom nya motorbygget,å är rädd att det suger för mkt om jag leder in det på sugsidan innan turbon


Såhär har integrated löst det med sitt system med billetkåpa å catchtank på min motortyp,fast med orgturbo


_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Moroso har ju sitt kitt för jänke V8:or



Här hur det ska installeras = lite annorlunda med röret än Vibrant ovan.

http://www.moroso.com/sites/default/files/instructions/25900_inst.pdf

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Med morosos blir det isf raggarstyle me slang å slangklämmor, vibrants passar mej då jag har AN kopplingar i hela mitt system redan

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



dessa från www.speeding.nu skulle kunna funka med med ett litet jack i





_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



För oss fattiglappar...snekapa å slitsa å brassa fast i avgassystemet(om man kan leva med svartstål)

20 spänn på swedol typ


_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Vad jag tolkat enligt Moroso så är jacket bara för att markera hur djupt den ska monteras = jacket ska ligga mot röret där den svetsas fast.
så det viktiga är att den sitter 45 grader och att sedan att toppen av röret är kapat 45grader.

Aluminium blir vill inte så bra med att skruva in i avgassystemet eller?


Sen måste ju en backventil användas så antingen en begagnad pulsair ventil eller ett kitt med ventil och rör.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



RQ

Tror jacket är till för att skapa ett flöde/drag

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Här lite bilder i ett Supra forum, dom som är monterade direkt efter turbon hade kort livslängd för där blev det för varmt, plus att dom sitter då före Lambdan vilket INTE är bra.


http://www.supraforums.com/forum/showthread.php?650016-Anyone-running- . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Mange K skrev:
RQ

Tror jacket är till för att skapa ett flöde/drag


Japp var en som satte det så = alltså längre in på ett youtube klipp, men då kommenterades det att det var fel med hänvisning till Moroso bilden att jacket inte ska sitta inne i röret.

http://www.moroso.com/sites/default/files/instructions/25900_inst.pdf



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 44, 45, 46   >>
28 besök senaste veckan (405668 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande