Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 44, 45, 46   >>
31 besök senaste veckan (405775 totalt)
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Men kollar du eriks bild så verkar vibrant vilja ha flöde genom jacket

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Din swedol koppling är ju nice att jacka bara.. så skulle ja göra

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Mange K skrev:
Med morosos blir det isf raggarstyle me slang å slangklämmor, vibrants passar mej då jag har AN kopplingar i hela mitt system redan


Fast det måste till en backventil också till Vibrant röret, finns det någon sådan för avgaser med AN10 in och ut ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Behöver man verklgen backventilen? Har inte sett nån som har sån när dom byggt om på på min motortyp (2,0T)
Många ventilerar skiten fritt bara,vissa leder in det i turbon.
Jag är bara med å spånar lite

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Jo Men nu pratar vi om att leda det in i avgasröret = då behöver du backventil så inte avgaserna går baklänges..

Om du har öppen vevhus ventilation vid motorn så behövs inte backventil.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



RallyQuattro skrev:
Jo Men nu pratar vi om att leda det in i avgasröret = då behöver du backventil så inte avgaserna går baklänges..

Om du har öppen vevhus ventilation vid motorn så behövs inte backventil.


Mjo de e ju sant

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Mange K skrev:
Men kollar du eriks bild så verkar vibrant vilja ha flöde genom jacket


Japp, så frågan är vilket som är rätt och fungerar bäst?

Läst lite om folk som monterat fel och inte fått det att fungera så bra, samt på Summit står det att man bör ha några backventiler på lager för dom gör sönder vid "backfire"


Men finns en del kitt på ebay för små summor, frågan är hur kvalitén är:

http://www.ebay.com/bhp/crankcase-evacuation

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Logiskt så känns det överarbetat å göra en slits bara för attt visa monteringsdjupet,hade räckt med ett spår/streck i röret.

Jag tror på vibrantbilden,jacket har en funktion

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Finns dock en del helt utan slitsen om du ser på ebay, men som sagt vet ej hur slitsen är tänkt på Moroso för deras installations anvisning skriver ju inte om denna och bilden visar att den inte sticker in?


Men här lite mer och bra info och enligt dessa så finns det en bättre backventil från NAPA, kostar dock ca 500kr/st

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?6855543-Crank-case-ventilati . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



borra runt hål stick ner.. genom jacket kan det lutas 45 grader... elda fast..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



turbobanditen kör nån variant på sin mercedes.


_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Med slitsen behöver man väl bara ett runt hål för att kunna luta den 45 grader. Har man inte slitsen så måste man ha ett ovalt hål

Edit: Var tydligen tvåa på den bollen

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Så frågan är om Vibrant kopierat Moroso lösningen men fattat fel hur den ska monteras?

Eller om denna monteringen ger extra sug i röret?



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



kan vara för att inte få för bra injektor verkan...att slitsen sas minskar suget....

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Tänkte också på det om Moroso ventilen inte är så bra så kanske det är bättre med en Volvo pulsair ventil, Finns massa begagnade men nya sådana verkar inte finnas till lågt pris thumbs down

Olika Volvo ventiler jag sökt på:
3507332
9135705
72184611




---------------------------------


Men sökte lite och hittade Saab ventil, denna sitter tydligen även på tex:
86-04 CHEVY CORVETTE LT1 LS1 SMOG CHECK VALVE NEW GM 22040805 12565503 22048212

Och dessa finns till bra pris thumbs up



Någon som har en sådan liggandes som kan kolla hur den ser ut och om backventilen verkar bra?

Så sådana tillsammans med ett rostfritt rör med rätt gänga så har man ett kitt thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Borde inte utformningen av röret som ska in i avgasröret utformas så att det bildas ett sug bakom röret, i flödesriktningen? Alltså så att vinkeln på insticksröret görs i bakkant i stället. Ungefär som röret i förgasaren som som suger upp bränsle från flottörhuset. Borde inte den utformningen skapa mer sug? Jag har ingen bild men ni förstår nog hur jag menar.

De som håller på med detta vet nog hur det ska vara men jag tycker det ser lite skumt ut ändå...

Den backventilen som sitter på bilden av turbobanditens bil är väl en VVS-sak verkar det som, alltså den i gulmetall. Sitter den så att den inte utsätts för allt för mycket värme fungerar den nog säkert.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Hittade att även Vibrant säljer en backventil.

36$ för enbart backventil.
One Way Check Valve with Integrated -10AN Male Flare Fitting, T6061 Billet Aluminum



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Tja!

Precis dem grejerna jag beställt.

Tror slitsen ska vara frammåt. Precis dem skriver.

Då får man ett flöde som går "in" i röret o därmed ökat flöde.


Vi får de hur det funka. Har lite mapp sensorer jag kan använda o mäta trycket kan vara kul o se.


_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Har lackat lite skit nu o satt dit ett fult expansionkärl vehövde få upp nivån så jag får bort all luft.

Funkar det bra gör jag nog en ny i aluminium på sikt.













_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



erki87 skrev:
Tja!

Precis dem grejerna jag beställt.

Tror slitsen ska vara frammåt. Precis dem skriver.

Då får man ett flöde som går "in" i röret o därmed ökat flöde.


Vi får de hur det funka. Har lite mapp sensorer jag kan använda o mäta trycket kan vara kul o se.



Tips, sätta detta sug rör nära nedre skarv på downpipe så du kan komma åt att montera en slangklämma inuti över slitsen = då kan du jämföra suget med öppen eller stängd slits.

Vilken AN slang kommer du använda? Är det stålomspunnen Teflon som tål värmen bäst?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Vi får se hur jag gör.

Tror nog jag svarvar bort gängorna o kör slang istället, har en slang här på jobbet som tål värme jävligt bra.

Får göra lite mätningar sen.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 44, 45, 46   >>
31 besök senaste veckan (405775 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande