Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus ExigeM42R -2018
1, 2, 3 ... 37, 38, 39   >>
4 besök senaste veckan (175429 totalt)
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej hej!

Då var det väl dags igen då. Som endel av er anat så är Polon jag byggde såld. Den gick till en snäll kille i Halmstad som jag vet ska ta hand om den. =)

Men men det tog inte så lång tid efter att Polon var "klar" innan det började killa i fingrarna och projekt hjärnan drog igång. =)

Så jag tog tag i det och åkte och hälsa på en kollega, Joakim Unnebäck som tävlar i modsport med sin Valhalla-Exige. Efter en liten åktur i Polon frågade jag snällt om jag kunde få bygga en nästan likadan bil som honom.
Javisst sa han innan han hann fundera på hur mycket jobb det var för honom att gjuta en ny kaross till mig.

Sagt o gjort jag drog igång direkt. Det fina i kråksången var att jocke gjort allt förjobb och faktiskt CADDAT hela bilen, jag fick modellerna och har nu caddat om hela bilen i CATIA. Sedan har jag själv valt att göra om bakpartiet för att passa min setup bättre. Det är rätt mycket som kommer skilja mellan bilarna men jag har gjort allt så jocke kan bygga om sin till min spec, med enkla medel.

Tanken är att bilen ska klassa in under SPVM reglementet för MODSPORT. Insåg rätt snabbt att det inte går om man är 30+ och snart ska bli pappa o åka runt i en räserbil för gata. Så nu får det bli Riktig räserbil och en finbil till sommarn.

Såhär ser jockes bil ut (Vill ni se mer av den så googla "Valhalla Exige":










Mina specs än sålänge:

Ram: Egenbyggd rörram med bockade rör enl ritning från Finess.

Motor: Bmw m42 318is turbokonverterad med mitsubishi evo turbo

Växellåda: FWD Audi / VW 012 5-växlad (möjlighet att montera annan audi låda går med)
Diffbroms, lutar åt en ATB/Helical för dem är billigare

Hjul: Radical Sr3 15x8 fram och 16x10.5 bak.

Bromsar: Audi A3 288mm skivor Touareg 4-kolvsok runt om.


Listan kan göras längre men det är det grova iallafall.

Jag fortsätter i nästa inlägg med det som är gjorts hittills.

mvh Eric J

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Projektet började faktiskt med att jag beställde en 012 växellåda från en Passat 1.6 med den lådan har jag toppfart på ca 250 vid 7500 rpm.

Tvättat och rengjort ser den faktiskt riktigt fräsch ut. =)






_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Sedan bestämde jag mig för att tillverka bärarmsinfästningarna. Det skulle göras så många så jag kostade på mig att göra lite borrmallan och jiggar.

Måtten är en kopia av reynard.

Dem är gjorda i profil 38x38x6 det borde hålla.




Alla bitar uppkapade för att sedan kunna bearbetas.



Då alla skulle vara lika och jag kanske behöver göra fler så gjorde jag en borrmall.



Sedan tillverkade jag en jigg så jag kunde svarva dem enkelt. Skitsmidigt. =)








Nästan färdiga. =)


Såhär blev det efter glasblästring. Tanken är att all aluminium skall anodiseras gul/guld.

Bilen kommer vara Solid blå typ Ford RS och ram svart, detaljer i den mån det går i gul och guld.



_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Då hela bilen har cad underlag tyckte jag det var klokt att investera i en 3d scanner. Det är inte den mest noggranna men duger gott till det jag ska göra.

Det är en Creative Senz3d som jag kör tillsammans med 3dsystems mjukvara. Funkar skitbra. =)







Såhär ser bilen ut just nu i cadden. Vi får ser hur mycket detaljer jag lägger in sen. Men lite mer skit blir det.



_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Efter jag kommit så långt så var det bara att dra igång o börja bygga ramen.

Botten ramen består av rektangulär profil i 25x25 och 50x25 1.5mm gods.

Fick för mig att nu ska jag vara riktigt jobbig och tigga allt men insåg ganska snabbt att det kommer ta 12 år o bli klar då. Så gick ganska snabbt över till att miga ihop allt.









_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



WOW!

Med tanke på hur Polon var så är detta en garanterad "kioskvältare"

Nyfiken vad du har för budget för ett sådant här bygge då delarna ovan är rätt vanliga och inte porschedyra heller.

Kör hårt!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Sedan skickade jag ritningar på "buren" till Finess här i stan som bockade huvudbåge och frambågarna åt mig. Det blev superbra!

Det var bara att notcha o limma dit. =)















_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Jag har fått hjälp av en bekant med all laserskärning vilket har underlättat nått överjävligt! Fyfan va smidigt. Hehe.

Efter en jävla massa googlande hittada jag även en styrväxel från en fiat seicento pytte liten och utan servo sedan var den sjukt billig, 700kr på autodoc för en ny. Den ska förlängas men efter lite måttande och ritande så passa den perfekt. =) Återigen sjukt smidigt.

















_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Någonstans i mitt bakhuvud har jag en lista på bilar eller typer av bilar jag skulle vilja ha och detaljer osv.

Bla så har jag alltid drömt om att ha en mittmotorbil så det kan jag snart bocka av.

Sedan har jag alltid tyckte det var fränt med centrum mutter så efter en massa letande fick jag ta i en uppsättning original Radical fälgar från Ungern. Hans kompis var snäll nog och körde upp dem då han ändå skulle till Stockholm. Sjukt smidigt.

Då jag är rätt snål så var detta ändå nått jag ville kosta på mig.

Men dem är riktigt feta tycker jag och väldigt lätta. =)







_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Den senaste veckan har jag börjat med rumpan.

Den består av en adapterplatta som även är en bärande del i konstruktionen. På den kan jag montera motor från ena hållet och växellåda från det andra. Vill jag sen ta ut hela motor paktetet så släpper jag bara den stora plåten från ramen så kan jag rulla ut hela paketet. Tänkte det kunde bli lite smidigare o mecka med då.


Måste säga att punkta ihop dessa laserskurna plåtar är lego för vuxna. =)

Men man får ta det lugnt. Det är väldigt lätt att göra fel o sen står man där.


Jag provade även att slitsa bockarna i den plåt som ska boxa in hela biten. Skitsmidigt då kan jag bocka den för hand liksom.

mvh Eric
















_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Jag har ingen direkt budget.

Den 10 januari är det planerat att komma en liten grabb så vi får se hur mycket tid jag har att lägga på detta.

Jag skulle tippa på att det i slutändan hamnar strax under 200 000kr men man vet aldrig. =)

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8100



Ser fram emot att följa detta bygge!


// Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Jäkligt kul bygge och helt rätt väg att gå

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



Kul bygge! thumbs up
Valhalla-Exigen har jag kikat på en gång i början av dess byggstadie, när jag var uppe och köpte en Europa av Jocke. Inte tävlingsbilen utan en annan, gatgodkänd.

Exigen är såå mycket lägre än en vanlig Exige, syns rätt bra på de sektionerade trösklarna.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



DJ skrev:
syns rätt bra på de sektionerade trösklarna.


Syns rätt bra på den där styrväxeln också, som sitter straxt under motorhuven....istället för under allt annat....

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej

Ja den är verkligen sjukt låg och jag som är lite åt det mer välbyggda hållet har lite problem o komma in i hans bil.

Funderat på om jag ska göra ett öppningsbart tak också.

Från golv till högst upp på huvudbågen är det dryga 90cm.

Mvh eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Vad är det för tillverkare och dimension på bakdäcken? Håller på och letar efter slicks till mina 10" breda 16 tummare som kommer att sitta på porschen

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Vet inte riktigt men både avon, hankook har till radical och andra tillverkare

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Topp, du kan väl skrika till om du vill bli av med något sett med utslitna bakdäck

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



erki87 skrev:
https://rejsa.nu/im/user/9716/2018-09-24-14-01-14_img_20180907_174143. . . . .


Oki, nu måste jag visa min inkompetens...

Varför står inte fyrkantsrören upp?
Ja, jag fattar att burrören passar bättre på dem så, men vad finns det mer för fördelar? Om de "stod upp" skulle de väl klara av böjningskrafter i längsled bättre (om det nu ens är en faktor på en väl triangulerad bil).

Bara nyfiken...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Det spelar nog ingen större roll. Allt kommer ju bli triangulerat.

Jag gjorde ramen såhär för att lätt kunna ställa rören direkt på.

Det funkar nog får vi hoppas.

Med dem liggande vinner jag ju skjuvhet i längsled.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus ExigeM42R -2018
1, 2, 3 ... 37, 38, 39   >>
4 besök senaste veckan (175429 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande