Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vilken racing serie
1 besök senaste veckan (10043 totalt)
MoPatrick
Västerås
Här sen Feb 2016
Inlägg: 6


Trådstartare
Vi är tre grabbar som har en Renault Clio Trophy V6.
Vi har bara kört träning med bilen hittills.
Nu vill vi börja tävla, men vet inte riktigt vilken serie vi skall välja?

Vi vill gärna köra tävling med förarbyte. Men långlopp på 8tim, verkar lite väl långt och kanske inte är lämpligt för vår typ av bil ?

Tacksam för hjälp och förslag.

_________________
Patrick Mattsson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



MoPatrick skrev:
Vi är tre grabbar som har en Renault Clio Trophy V6.
Vi har bara kört träning med bilen hittills.
Nu vill vi börja tävla, men vet inte riktigt vilken serie vi skall välja?

Vi vill gärna köra tävling med förarbyte. Men långlopp på 8tim, verkar lite väl långt och kanske inte är lämpligt för vår typ av bil ?

Tacksam för hjälp och förslag.


Om ni börjar med en säsong för er egen skull utan ambition att vinna eller plocka poäng (se det som en bonus när det sker) så klarar ni er utan mycket stress.

Så länge bilen är någorlunda utsorterad och väl underhållen så funkar den.

Jag hade satsat på den serien som kör på de banor ni vill köra på. Själv har jag erfarenhet från SLC.

_________________
Anders Hansson
Citera
MoPatrick
Västerås
Här sen Feb 2016
Inlägg: 6


Trådstartare
sweanders skrev:
MoPatrick skrev:
Vi är tre grabbar som har en Renault Clio Trophy V6.
Vi har bara kört träning med bilen hittills.
Nu vill vi börja tävla, men vet inte riktigt vilken serie vi skall välja?

Vi vill gärna köra tävling med förarbyte. Men långlopp på 8tim, verkar lite väl långt och kanske inte är lämpligt för vår typ av bil ?

Tacksam för hjälp och förslag.


Om ni börjar med en säsong för er egen skull utan ambition att vinna eller plocka poäng (se det som en bonus när det sker) så klarar ni er utan mycket stress.

Så länge bilen är någorlunda utsorterad och väl underhållen så funkar den.

Jag hade satsat på den serien som kör på de banor ni vill köra på. Själv har jag erfarenhet från SLC.


Tack för ditt svar. Hur långa lopp är det i SLC normalt ?

_________________
Patrick Mattsson
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



8timmar!
Det blir mycket förartid då!
Man kan ju även köra enstaka race också!

_________________
Erik König
Citera
Alden
Sthlm
Här sen Jul 2015
Inlägg: 102



Krutcupens nya racingserie borde passa er perfekt.

R-däck max 225 breda (Michelin är däcksponsor = Ska bli bra priser)
3h race, förarbyte 1gång/timme

Anderstorp
Gelleråsen
Sviestad
Björkvik ring
Tierp Arena * 2

Ni är ju 3pers så det blir perfekt och dessutom så tror jag att er bil kommer att vara riktigt konkurrenskraftig.

_________________
-= David Aldén =-

Racebil: BMW E36 *såld*
Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld*
Vardagsbil: Passerati GTE -16
jallaracing.com
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



MoPatrick skrev:
sweanders skrev:
MoPatrick skrev:
Vi är tre grabbar som har en Renault Clio Trophy V6.
Vi har bara kört träning med bilen hittills.
Nu vill vi börja tävla, men vet inte riktigt vilken serie vi skall välja?

Vi vill gärna köra tävling med förarbyte. Men långlopp på 8tim, verkar lite väl långt och kanske inte är lämpligt för vår typ av bil ?

Tacksam för hjälp och förslag.


Om ni börjar med en säsong för er egen skull utan ambition att vinna eller plocka poäng (se det som en bonus när det sker) så klarar ni er utan mycket stress.

Så länge bilen är någorlunda utsorterad och väl underhållen så funkar den.

Jag hade satsat på den serien som kör på de banor ni vill köra på. Själv har jag erfarenhet från SLC.


Tack för ditt svar. Hur långa lopp är det i SLC normalt ?


När jag körde (2008-2009) så var de kortaste 3h och längsta 12h. Sedan var vi med på några 24h med.

De kortare loppen på 3-5h var kanon, för man kunder köra två på en dag eller helg. Som jag förstår det har det blivit vanligare för att man då kan dela banhyra med trackday-gäng som använder samma dag på banan för att dela kostnaden.

Reglementet vi körde efter tillät 3½-stint och vår bil gick 3h 45 minuter på en tank, så vi maxade ofta körtiden per förare. Var inte rädda för förarstint på lång tid, det är något som verkligen är utvecklande. Samma sak med nattkörning, när man tävlar i mörker måste man köra banan i minnet, om man väntar tills man ser vart man ska är man för sent på det.

Hojta till om ni vill hyra in en extra förare någon gång, jag har funderingar på att vara med igen.

_________________
Anders Hansson
Citera
MoPatrick
Västerås
Här sen Feb 2016
Inlägg: 6


Trådstartare
König skrev:
8timmar!
Det blir mycket förartid då!
Man kan ju även köra enstaka race också!


OK tack

_________________
Patrick Mattsson
Citera
MoPatrick
Västerås
Här sen Feb 2016
Inlägg: 6


Trådstartare
Alden skrev:
Krutcupens nya racingserie borde passa er perfekt.

R-däck max 225 breda (Michelin är däcksponsor = Ska bli bra priser)
3h race, förarbyte 1gång/timme

Anderstorp
Gelleråsen
Sviestad
Björkvik ring
Tierp Arena * 2

Ni är ju 3pers så det blir perfekt och dessutom så tror jag att er bil kommer att vara riktigt konkurrenskraftig.


Det låter intressant, vi får kolla upp det.

_________________
Patrick Mattsson
Citera
MoPatrick
Västerås
Här sen Feb 2016
Inlägg: 6


Trådstartare
sweanders skrev:
MoPatrick skrev:
sweanders skrev:
MoPatrick skrev:
Vi är tre grabbar som har en Renault Clio Trophy V6.
Vi har bara kört träning med bilen hittills.
Nu vill vi börja tävla, men vet inte riktigt vilken serie vi skall välja?

Vi vill gärna köra tävling med förarbyte. Men långlopp på 8tim, verkar lite väl långt och kanske inte är lämpligt för vår typ av bil ?

Tacksam för hjälp och förslag.


Om ni börjar med en säsong för er egen skull utan ambition att vinna eller plocka poäng (se det som en bonus när det sker) så klarar ni er utan mycket stress.

Så länge bilen är någorlunda utsorterad och väl underhållen så funkar den.

Jag hade satsat på den serien som kör på de banor ni vill köra på. Själv har jag erfarenhet från SLC.


Tack för ditt svar. Hur långa lopp är det i SLC normalt ?


När jag körde (2008-2009) så var de kortaste 3h och längsta 12h. Sedan var vi med på några 24h med.

De kortare loppen på 3-5h var kanon, för man kunder köra två på en dag eller helg. Som jag förstår det har det blivit vanligare för att man då kan dela banhyra med trackday-gäng som använder samma dag på banan för att dela kostnaden.

Reglementet vi körde efter tillät 3½-stint och vår bil gick 3h 45 minuter på en tank, så vi maxade ofta körtiden per förare. Var inte rädda för förarstint på lång tid, det är något som verkligen är utvecklande. Samma sak med nattkörning, när man tävlar i mörker måste man köra banan i minnet, om man väntar tills man ser vart man ska är man för sent på det.

Hojta till om ni vill hyra in en extra förare någon gång, jag har funderingar på att vara med igen.


Absolut det ska vi göra, tack för din info. Det hjälper.

_________________
Patrick Mattsson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Inget stort att ta hänsyn till men det kan vara bra att ta reda på vilken licens som gäller för den serie ni väljer; SBF eller SMA.

Blir ju tråkigt om man vill köra men blir nekad pga att man glömt den detaljen.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
MoPatrick
Västerås
Här sen Feb 2016
Inlägg: 6


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Inget stort att ta hänsyn till men det kan vara bra att ta reda på vilken licens som gäller för den serie ni väljer; SBF eller SMA.

Blir ju tråkigt om man vill köra men blir nekad pga att man glömt den detaljen.

Tack för påminnelsen, det ska vi kolla upp.

_________________
Patrick Mattsson
Citera
Alden
Sthlm
Här sen Jul 2015
Inlägg: 102



Krutcupen kör SBF

_________________
-= David Aldén =-

Racebil: BMW E36 *såld*
Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld*
Vardagsbil: Passerati GTE -16
jallaracing.com
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Slc kör med sma!

_________________
Erik König
Citera
Torleif Cumléus
Åkerberga
Här sen Nov 2004
Inlägg: 34



MoPatrick skrev:
Vi är tre grabbar som har en Renault Clio Trophy V6.
Vi har bara kört träning med bilen hittills.
Nu vill vi börja tävla, men vet inte riktigt vilken serie vi skall välja?

Vi vill gärna köra tävling med förarbyte. Men långlopp på 8tim, verkar lite väl långt och kanske inte är lämpligt för vår typ av bil ?

Tacksam för hjälp och förslag.


Hej,
Efter att ha tittat på specifikationen som jag tror er bil har är nog MSLS eller SLC närmast att gå på.
MSLS klass 3 kör vi själva med en BMW M3 V8 och ibland med en Porsche 944 V8. Gissar ett er bil har seklåda vilket inte är ok i Krutcupen. 3,5 liter sugmotor - stämmer det? Då passar klass 3. MSLS kör på Mantorp och Sviestad samt om det löses på någon annan bana - förra året på Gelleråsen. Vi kör 8 timmar. MSLS drivs av rallyklubbarna i Östergötland under Östgöta racing som tillhör SBF. Vi kör total 6 lopp men har även något som heter Mantorps Cupen - där bara Mantorps tävlingarna räknas och alla kör mot alla. Årets Serieanmälan ligger ute och det finns plats. Är man serieanmäld så har man garanterad plats på alla race. MSLS är skoj för vi fightas på banan men hjälps åt i depån, sällan några sura miner. God ordning på arrangemanget med hög säkerhet. MVH Torleif

_________________
Torleif Cumléus
TOOLS Hooka Hey Racing

https://www.facebook.com/toolshookaheyracing
Citera
STEC
Roslagen
Här sen Dec 2016
Inlägg: 229



Det finns 4 serier Endurance i Sverige

Samtliga har som alltid för och nackdelar

ER-CUP har riktigt fina bilar team som har koll och många duktiga förare

NSHC En gammal serie som kör mestadels på Gelleråsen 6 Timmar

MSLS Också det en gammal Serie som mestadels kör på Mantorp 8 timmar

STEC Svenska Mästerskapet i Endurance där de flesta teamen kör i Sverige

Jag är naturligtvis Jävig i vilken serie som är bäst men läs samtligas hemsidor väg för och nackdelar

Sen är du välkommen att höra av dig med anmälan och jättekul att ni vill köra Endurance mvh Hasse


http://www.ercup.se/
[url]
http://www.karlskogamotorforening.com/NordicSixHoursCup[/url]
[url]
http://www.msls.info/[/url]

http://www.stec.se/


Så här är det att köra STEC https://www.youtube.com/watch?v=7g1LciKqqBU

_________________
Hans Medelberg

www.stec.se
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



STEC skrev:
Det finns 4 serier Endurance i Sverige

Samtliga har som alltid för och nackdelar

ER-CUP har riktigt fina bilar team som har koll och många duktiga förare

NSHC En gammal serie som kör mestadels på Gelleråsen 6 Timmar

MSLS Också det en gammal Serie som mestadels kör på Mantorp 8 timmar

STEC Svenska Mästerskapet i Endurance där de flesta teamen kör i Sverige

Jag är naturligtvis Jävig i vilken serie som är bäst men läs samtligas hemsidor väg för och nackdelar

Sen är du välkommen att höra av dig med anmälan och jättekul att ni vill köra Endurance mvh Hasse


http://www.ercup.se/
[url]
http://www.karlskogamotorforening.com/NordicSixHoursCup[/url]
[url]
http://www.msls.info/[/url]

http://www.stec.se/


Så här är det att köra STEC https://www.youtube.com/watch?v=7g1LciKqqBU


Så en fråga om STEC då, Light klassen är istort sett en vanlig gatbil ?

Dvs vi kan ta typ en gammal Golf VR6'a och åka med så länge den inte kissar ur sig olja o grejjer ? Vad jag förstod på det tekniska reglementet så var det fritt med överladd o vikt/effekt så länge man åker på 205 gatdäck ?

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vilken racing serie
1 besök senaste veckan (10043 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande