Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Norrlands Motorsportarena, nu vill vi bygga i Fällfors
1 besök senaste veckan (6660 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
(inlägg med OK från Magnus)

Som en del av er vet så har jag, genom Raceinorr, under rätt många år arrangerat konbana och lite annat på Skellefteå Drive Center, i Fällfors, utanför Skellefteå. Sedan företaget Skellefteå Drive Center tog över den gamla flygbasen 2008 har det funnits tankar om att bygga en riktig banracingbana. Ytan, med ganska gott om bra asfalt har bra förutsättningar för att bygga en bana relativt kostnadseffektivt.

Som ett led i att testa intresset har man sedan ett antal år tillbaka kört enduranceracing i form av SDC5000, en enklare klass för 5000-kronorsbilar inspirerad av bland annat Fempapp. Det har gått bra och intresset är stort.

Sedan en tid har en arbetsgrupp jobbat med att mer aktivt driva projektet framåt. Gruppen består av personer som är väl förankrade i närings- och föreningslivet, och med ett stort motorsportintresse.

Vår målsättning är att få till en bana som kan användas av olika föreningar och organisationer, både till enklare track days som vi kört hittills, och till fullstora tävlingar.

Idag har vi ett 70-tal företagspartners som stöttar projektet på olika sätt, och via vår crowdfunding har vi på några veckor fått in runt 100 000 kr. Idag har vi fått hjälp av Magnus här på Rejsa att lägga upp en banner med länk till vår sida, för att sprida budskapet till fler racingvänner i Sverige.

Jag hoppas att fler kan och vill bidra :-)

Har ni frågor eller tankar så ska jag försöka svara på dem.

http://www.norrlandsmotorsportarena.se/

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



fel i länken..
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Fixat, tack!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Härligt initiativ! thumbs up thumbs up

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har du promotat detta på facebook?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Dude skrev:
Har du promotat detta på facebook?


Jag har delat det från min profil för ett tag sedan...men det är väl värt att köra det en sväng på Rejsas FB-sida kanske?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Riktigt roligt, hoppas ni ror det i land!

Tänkte på stycket från er hemsida "Miljötillstånd är klart och inga bullerrestriktioner finns", låter nästan för bra för att vara sant?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Du har noterat att den tänkta banan ligger här: https://goo.gl/maps/s7JSw9sRwRS2 ?

Har själv varit där och kört lite och jag tror inte det finns nån människa som rimligen kan störas av aktivitet där Dessutom fullt med bullerdämpande skog runt

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Gillas!

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



zoddri skrev:
Du har noterat att den tänkta banan ligger här: https://goo.gl/maps/s7JSw9sRwRS2 ?

Har själv varit där och kört lite och jag tror inte det finns nån människa som rimligen kan störas av aktivitet där Dessutom fullt med bullerdämpande skog runt


Jodå, det har jag noterat! Men såå långt från civilisationen är det väl inte och det brukar ju alltid vara någon som störs.. Hoppas självklart att det stämmer dock!

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



zoddri skrev:
Du har noterat att den tänkta banan ligger här: https://goo.gl/maps/s7JSw9sRwRS2 ?
Borde väl rimligtvis gå att få området utlyst som naturskyddsområde (alternativt nationalpark?) för att bevara den utrotningshotade tofsvippade förgasartratten.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Det finns boende ganska nära men redan från start har vi jobbat med att få dem med oss på projektet. Hittills ser det rätt bra ut med den saken. Det underlättas nog lite av att de levt med en flygbas som använts en del, men då "när som helst" och utan förvarning. Har man lärt sig leva med överflygning av stridsflygplan är det kanske lättare att acceptera lite markbaserat motorljud.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Petter U skrev:
Riktigt roligt, hoppas ni ror det i land!

Tänkte på stycket från er hemsida "Miljötillstånd är klart och inga bullerrestriktioner finns", låter nästan för bra för att vara sant?



Fördel Norrland...
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Mats Karlsson skrev:
Petter U skrev:
Riktigt roligt, hoppas ni ror det i land!

Tänkte på stycket från er hemsida "Miljötillstånd är klart och inga bullerrestriktioner finns", låter nästan för bra för att vara sant?



Fördel Norrland...


Haha absolut!
Höjer definitivt chansen att jag stannar i Luleå efter studierna

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Det finns värre risker med att bo nära flygbaser än lite buller.

http://skillingaryd.nu/blog/2016/02/03/hagshult-ater-atombombsmal/

Absolut mer akut buller än lite räserbilar.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Fan vad häftigt. Vet att det pågår motoraktiviteter där sedan tidigare.

ca 86mil dit. Men min far var från Fällfors så jag hajar alltid till när jag läser det.
Vi passerade flygbasen på väg ut till sommarstället.

Var upp senast 2005 tror jag det var. Kanske blir i år igen.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Välkommen! Det har hänt en del på området sedan 2005.

Se till att tajma det med ett SDC5000-rejs (21-maj, 4-juni, 13-aug, 11-sep, 17-sep preliminärt), eller när Raceinorr kör konbana/trackday :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Noterar att hemsidan ligger nere, har det hänt något med projektet?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Ja, det är väl dags att uppdatera kan jag tro. Rätt mycket har hänt sedan sist.

I våras (februari/mars 2017) så tog allt en väldigt tråkig vändning när projektets eldsjäl, och VD för Skellefteå Drive Center, Bengt Astergren, plötsligt gick bort. Alla vi som jobbat med Bengt på olika sätt hamnade förstås i ett chockläge. Mitt i sorgen över att ha förlorat en kompis, arbetsgivare, familjemedlem fanns ju också viljan och behovet av att gå vidare, och hedra Bengts minne genom att försöka låta hans idéer leva vidare.

En del av gänget som varit engagerade i banan och vår enduranceracing SDC5000, erbjöd sig att ta över arrangemangen av de tävlingarna (se www.sdc5000.weebly.com). Samtidigt pågick en process om att få företaget Skellefteå Drive Center AB (som ju bedriver en massa verksamhet) att fungera, och dessa två akuta saker fick prioritet före banprojektet.

Med delvis nytt ägarskap i Skellefteå Drive Center så kunde under senvåren också banprojektet tas upp igen, men nu på ett annat sätt. Istället för att driva projektet i föreningsform är det nu mer av ett företagsprojekt. Det betyder också att min roll minskar (i alla fall just nu) och det är upp till företaget att bestämma hur mycket man vill marknadsföra och informera.

Men det står inte still, något som SVT har snappat upp:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/racerstjarnan-om-banan-det-har-blir-coolt

Jag har bra känsla för det här :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
Norrlands Motorsportarena, nu vill vi bygga i Fällfors
1 besök senaste veckan (6660 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande