Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 58, 59, 60 >> 22 besök idag (287417 totalt) |
Skivor, bells med hårdvara för att få dom flytande och adapters till oken gick på ca 13k. Lite dyrare än jag först hade tänkt mig men det är verkligen hög finish och bra gjort allting. |
||
Köpte direkt hos Endless Europa. Dom håller ju till bara nån mil från Västerås . Osäker vad Motul ligger på, längesen jag köpte. Jag har kört med Castrol SRF i M3an som jag tyckte va rätt dyr. Tyvärr var nog Endless ett steg till dyrare, denna kostar runt 1000kr/litern Mest dyrt första gången man ska byta allt. Sen brukar jag mest lufta ur varje ok och toppa upp. |
||
Kvällskörning på Sviestad igår och premiär med nya bromsarna som funkade helt sanslöst bra. Jävlar vad det bromsar
Nu kan man i princip oberoende av hastighet låsa upp och få ABS ingrepp, så nu är det däcken snarare än bromsarna som sätter gränsen. När det gått fort på en raka och man bromsar fullt tidigare har jag inte kommit till gränsen för vad däcken klarar och ABSen har inte kickat in vilket det alltså gör nu. Det har på inget sätt bromsat dåligt tidigare, men det här är ändå på en helt ny nivå. Det gör också att man faktiskt får bromsa något annorlunda och va lite "mjuk" på foten när man börjar bromsa för att inte direkt hamna i ABS ingrepp. Snarare att man rampar upp lite och känner vart greppsgränsen går. Känslan i pedalen är också annorlunda och man behöver liksom inte trycka särskilt hårt för att det ska bromsa hårt. Endless beläggen var också väldigt trevliga. Klart högre initialbite än PFC11, men ändå enkla att modulera. Bilen fungerade jättebra hela kvällen. Tidsmässigt blev det inget nytt PB utan gick lite långsammare än innan. Bästa tid 1.03.1 kontra 1.02.3 som jag kört tidigare. 1.02-tiden satte jag nör mina Trofeo var helt nya så lite ligger nog i det skulle jag gissa och lite givetvis på föraren. Men känslan var att det var lite halkigare än det varit förut, så det kanske är så att dom börjar bli lite halkigare nu när dom ändå gått hyfsat mycket. Har Magnus någon erfarenhet om hur dom beter sig med tiden kanske? Fick Anton med sina fina M3a som depågranne och vi hade en trevlig kväll både på banan och i depån |
||
Mycket intressant!!! _________________ Magnus Thomé |
||
Angående slitna TrofeoR så kan jag bara komma med lite löst tyckande utan noga utrett dataunderlag. Jag har inte upplevt någon tydlig försämring under däcken livslängd. Nog lite vassare första banträffen men sen ingen successiv försämring ens mot slutet. Med ett undantag, de gamla bakdäck jag köpte billigt, tillverkade 2013, funkade utmärkt men blev riktigt urkassa väldigt plötsligt när de närmade sig olagligt mönster. Jag gissar på att de heatcyclade sönder vilket jag inte haft problem med nytillverkade TrofeoR.
Ps: 1.01.55 är ditt nya mål på Sviestad _________________ Magnus Thomé |
||
Det var ju typiskt, hade hoppats på medhåll men då kanske det bara är förar-relaterat då
Det släppte lite lättare än det brukar Tyckte jag och på andra ställen än det brukar igår. T ex skarpa högern efter långa rakan in i rondellen, där kom baken smygande. Även sent i första kurvan i Esset precis innan man viker över till andra. Precis i ingången i Esset brukar jag ibland tappa lite fäste när man trailar in lite eller har lite hög ingångsfart, men sällan när bilen satt sig och lastar på yttern. Men det kan ju lika gärna vara att man tar en lite sämre linje än man brukar eller inte tajmar hastigheten riktigt så bra! |
||
Supertid! Det blir nog svårt! |
||
Lite film från gårdagen inklusive ett oooops moment i slutet där jag inspekterar hur väl LMS har klippt gräset
Skulle klippa i två separata klipp men tydligen klippte den bara bort resterande efter oooops. Orkar inte göra om! Lite oklart vad som händer men tror kanske en kombination av lite sen på bromsen och att jag hamnar något för mycket till vänster om idealspåret och där var det lite halt så styr helt enkelt inte. |
||
Jag funderade lite till kring hur däcken varit för mig mot slutet, om jag kanske hade fel att de brukar vara okej även mot slutet. Kom då på att jag satte nytt PB på Gelleråsen häromsistens när de precis var gränsfall olagliga och skuldrorna helt slut (även om corden inte kommit fram). Men efter lunch och ytterligare en heat cycle på e.m. så gav bakdäcken helt upp. Men som sagt, med precis helt nya däck är det ett snäpp bättre. _________________ Magnus Thomé |
||
Ut ur Torparn vet jag att den brukar vara lite tail happy om man är för ivrig på gasen så jag håller medvetet igen lite tills man känner att tillräckligt grepp finns. På de andra ställena brukar det inte vara riktigt så halt så där är jag mer oförberedd och får parera/korrigera.
Det är egentligen inte att bilen är mer tail happy skulle jag säga, för det släpper framförallt när bilen redan satt sig och på konstant gas. Inte i en övergång/lastväxling eller vid mycket gas som jag typiskt annars skulle säga är det man menar med tail happy. Så det är mer rent traction-relaterat. Så lite det jag fnular på om däcken kanske börjar bli trötta, de kändes lite som Cup2orna gjorde på min bil i att i "ryggraden" känns det som att man borde kunna hålla högre hastighet eller gå på gas men greppet tillåter det inte. Minns första gången på Trofeo att det var lite "äntligen!". Greppet som man kände borde finnas där var där också för första gången. Eeeeeller så var det kanske bara ovana hos föraren eller att Venus inte stod i direkt linje med Alpha Centuri eller annan trolig orsak Det var riktigt kul att köra iaf! |
||
Skitig bana? Såg att de gjort en enorm jordvall nere bortom torparn (tror inte den fanns förr?)
Men mina gamla bakdäck från 2013 blev kass så vem vet. Däck är mystiska som sagt. Ps: Ingen dataoverlay i videon _________________ Magnus Thomé |
||
Kan ha varit! Nej det blev en snabbuppladdning utan data men tänkte nån gång när jag får tid (ingen som har lite att sälja?) så ska lägga över lite data. Håller på att bråka lite med min Racecapture. Det visade sig nämligen att man inte kan exportera i annat format än .csv och då har jag inte lyckas hitta någon bra mjukvara för att analysera data med. Har vant mig vid Racelogics Circuit tools vid det här laget, men där funkar bara .vbo. Hittat nån som gjort ett script för att konvertera csv till vbo men det buggar lite. Racecapture har dels ett eget webbaserat verktyg för analys och även ett inbyggt i appen. Men dom lämnar mycket att önska tyvärr. Så det är lite synd för annars är det suveränt. |
||
Kul att se Öhlins TTX kommit till E46. Minns när jag för typ 20 år sedan byggde om min dåvarande E46 330ix med Öhlins 46HRC men året efter byggdes om till HRX 3-vägs (hög och låg komp, plus retur). Himla nice kan jag bara säga, så helt rätt med TTX!
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Får ta och uppdatera här för att visa att jag och bilen lever tror jag
Knappt rört bilen senaste månaderna och än mindre kört. Konstigt hur man spenderar en ansenlig mängd tid i garaget under höst/vinter/vår och sen blir det minimalt köra ändå : conf: Småbarn i kombination med allt annat som hör livet till antar jag! Men jag plockade i alla fall av ett hjul häromdagen! Så här kommer några stämningsbilder att fira in fredagen med. Skål! Funderar lite på trackday på Gelleråsen på söndag ev 🤔 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 58, 59, 60 >> 22 besök idag (287417 totalt) |