Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 58, 59, 60   >>
57 besök senaste veckan (287347 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
linpaul skrev:
Det där kommer bli galet bra Nicklas

Trodde även ARC-8 hade "knurled bead" precis som SM-10?

Snygga, feeeeeta, och jävligt rejsiga thumbs up


Ja jag tror det blir bra!
Jag tror bara det är deras smidda variant, ARC-8R, som har det på insidan där. Sen de senare FL5 och SM10 tror jag har det även om dom är flow formed

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Absolut snyggaste fälgen till M3e46 thumbs up

//A

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
AL skrev:
Absolut snyggaste fälgen till M3e46 thumbs up

//A


Möjligen vanlig på dessa bilar men jag håller med, jag gillar dom skarpt med så jag struntar i att den är vanlig!
Jag funderade mycket på om jag skulle satsa på någon av deras andra modeller bara för att byta mot tidigare. Även andra färger. Men jag är så nöjd med hur den står på dessa så fick bli exakt samma den här gången med!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Nu har jag fått däcken omlagda på nya fälgarna. Blev faktiskt ganska stor skillnad på hur Trofeo sitter på en 10" fälg jämfört med 9.5". Mindre ballong. Blir även ganska brett





Sen upptäckte jag i vintras att det verkar läcka lite från högtrycksslagnarna till servot. Kladdat lite olja under. Istället för att byta till nya OE slangar (som inte är gratis) så köpte jag ett kit från Chase Bays där alla slangar byts ut till stålomspunnet och nylonomspunnet med AN kopplingar i ändarna. Själva behållaren är också en i aluminium som är bafflad och det ska inte skvimpa ut från locket på den som det gör på OE behållaren. Man tar även bort original kylslinga och ersätter med en linjärkylare som man strappar på styrväxeln. Inför bytet passade jag på att hissa bilen i GDS hallen och tvätta bort kladdet som var.








_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Servokittet såg ju grymt ut! Hittar bara till e46 med M54? Passar det eller måste man specialbeställa till s54?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
AL skrev:
Servokittet såg ju grymt ut! Hittar bara till e46 med M54? Passar det eller måste man specialbeställa till s54?

//AL


Ja verkar vara bra kvalitet! Är väl tveksamt om den här kylaren är så mycket bättre än original kylslinga. Kommer ju inte in så mycket luft där under hasplåten tänker jag. Men rätt skönt att själva burken nog håller tätt bättre

Jo det finns till S54, ett sånt jag köpt, men såg att länken till det på deras hemsida inte funkar längre? Vete fasen varför.
Jag beställde kitet via Parts33 i Tyskland som tog hem det åt mig.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Servokitet monterat och klart! Hade först lite strul med att pumpen lät väldigt högt efter uppstart och några svängar med hjulen. Fick bort det genom att fylla lite mer i behållaren än vad instruktionen anger, dra åt slangen från behållaren till pumpen med en bättre slangklämma och sen svänga många gånger fram och tillbaka. Tomma slangar från början så nog en del luft som ska bort, när jag luftat servon förut brukar det bli tyst rätt snabbt. Men nu verkar det iaf lira!

Kylaren monteras med två klämmor på styrväxeln som skruvas i två befintliga hål. På min styrväxel fanns bara ett sånt hål. Löstes med en gummiklädd rörklämma som monterades runt själva styrväxeln istället.





_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



N Wiberg skrev:



Är den bilden tagen i Västerås? Isåfall vart hittar man denna tvätthall där man kan tvätta med sin egen svamp.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Briby skrev:


Är den bilden tagen i Västerås? Isåfall vart hittar man denna tvätthall där man kan tvätta med sin egen svamp.


Jajjemen det är i Västerås!
OKQ8 bredvid rondellen vid Emausmotet. Andra sidan ABB research.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



N Wiberg skrev:
Briby skrev:


Är den bilden tagen i Västerås? Isåfall vart hittar man denna tvätthall där man kan tvätta med sin egen svamp.


Jajjemen det är i Västerås!
OKQ8 bredvid rondellen vid Emausmotet. Andra sidan ABB research.


Ahhh.... Där ligger det ju en mack. Tack för infon!

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Monterade ju som sagt för ett tag sen ett eftermarknadskit till servot pga att mina slangar börjat läcka. Det ångrar jag ju grymt mycket nu med facit i hand. Som jag skrev ovan så lät pumpen riktigt illa vid uppstart första gången, men att svänga väldigt många gånger fram och tillbaka fick man bort ljudet på tomgång iaf. Dock viner pumpen rätt mycket mer än tidigare så fort man svänger. Nu körde jag bilen på väg första gången sen bytet, innan bara grejat med den i garaget, och det är ju galet mycket mer ljud från pumpen än innan. Låter inte friskt. Jag kan inte hitta något som är fel, alla kopplingar är dragna och inget läckage. Med tanke på hur många gånger jag svängt med hjulen fram och tillbaka så verkar det även konstigt att det skulle vara luft kvar i systemet. Det skummar/bubblar en del i behållaren men det tror jag mest beror på att den skickar tillbaka oljan via returledningen med en jäkla fart snarare än att det är luft kvar. I det här kitet tar man även bort alla banjobultar som originalledningar har och ersätter med AN kopplingar. Övre banjo på styrväxeln har original en backventil med som inte används här, så är lite inne på om det är trycket i systemet man förändrat och som skapar dessa problem. Har i efterhand läst en del och jag verkar inte vara ensam om problemet. En del finns här:
https://nam3forum.com/forums/forum/main-forum/e46-2001-2006/2367-chase . . . .

Har mailat Chase Bays och frågat, så får vi se vad dom säger. Just nu hoppas jag på pengarna tillbaka så jag kan köpa nya OEM grejer istället.

Här är lite filmklipp så kan ni höra hur det låter. Första två filmerna är från när jag startade upp första gången:





_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Va tråkigt med ljudet. Kitet ser väldigt fint ut för övrigt, går kanske att få en strypning gjord så att du får kontroll på retur oljan?
För det är väl det som orsakar ljudet?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Fick svar från Chase Bays. Dom har tagit ner kitet från websidan just nu (förklarar varför Alex inte hittade det) därför att det är fler med just M3 E46 som har problem. Dom säger att det inte är alla E46 M3 som är drabbade, men att dom misstänker att lite ändrats/reviderats i servosystemet genom åren och att då vissa bilar drabbas. Dom är tydligen nära en lösning som sen ska skickas ut och kitet upp på sidan igen, men fick ingen info om vad lösningen innebär.

Jag är nog fortfarande inne på att gå tillbaka till OEM faktiskt.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Vad tråkigt! Tur att jag inte hann köpa ett då Strypningen i banjon sitter väl där av en anledning tänker jag ...

//A

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



N Wiberg skrev:


Jag är nog fortfarande inne på att gå tillbaka till OEM faktiskt.



Efter att ha sprängt servoslang på konbanekörning, haft allehanda läckor och dessutom har lite av samma ljud som du har fått tycker jag OEM låter som en bra lösning.
Det är högre tryck än vad man kan tro och när man belastar sticker värmen på returen ordentligt, det har jag fått lära mig den hårda vägen.

Snygg bil i övrigt, hade gärna haft en själv

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jag har haft samma fenomen på min bil. I mitt fall har jag haft
OE-grejor hela tiden så när som tryckslangen med banjos som är från Hydroscand.
Bytte servobehållare med filter och bytte
även pumpen - inget hjälpte.
I mitt fall har jag E46 styrväxel och E36 pump, skillnaden här är att
BMW på E46 gick över till CHF som servovätska.

Jag körde först med CHF (Biltemas variant, men all CHF tillverkas
mig veterligen av Pentosin-fabriken oavsett varumärke) i mitt system
och med den vätskan fick jag inte rätsida på fenomenet.

Viskositeten på CHF är ju tunnare än ATF, så till slut beslöt jag mig för att byta vätska till en
något tjockare produkt (men kompatibel med CHF) - problemet löst.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Janne J skrev:
N Wiberg skrev:


Jag är nog fortfarande inne på att gå tillbaka till OEM faktiskt.



Efter att ha sprängt servoslang på konbanekörning, haft allehanda läckor och dessutom har lite av samma ljud som du har fått tycker jag OEM låter som en bra lösning.
Det är högre tryck än vad man kan tro och när man belastar sticker värmen på returen ordentligt, det har jag fått lära mig den hårda vägen.

Snygg bil i övrigt, hade gärna haft en själv


Har du också ett kit från Chase bays på din bil?
Tackar för det!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Jag har haft samma fenomen på min bil. I mitt fall har jag haft
OE-grejor hela tiden så när som tryckslangen med banjos som är från Hydroscand.
Bytte servobehållare med filter och bytte
även pumpen - inget hjälpte.
I mitt fall har jag E46 styrväxel och E36 pump, skillnaden här är att
BMW på E46 gick över till CHF som servovätska.

Jag körde först med CHF (Biltemas variant, men all CHF tillverkas
mig veterligen av Pentosin-fabriken oavsett varumärke) i mitt system
och med den vätskan fick jag inte rätsida på fenomenet.

Viskositeten på CHF är ju tunnare än ATF, så till slut beslöt jag mig för att byta vätska till en
något tjockare produkt (men kompatibel med CHF) - problemet löst.


Jag har också varit inne på att det skulle vara CHF vätskan som gör det värre med detta kit. Det verkar som att de flesta kör ATF, iaf jänkarna, och den tjockare oljan kan jag tänka mig skulle hjälpa. Men på min bil har jag alltid kört CHF och det är vad som ska användas på E46 och då tycker jag att ett sånt här kit ska funka med det med. Möjligen lite obstinat men det står inget om att man inte får använda CHF och då gillar jag inte att själv behöva labba sig fram till nån halvdan lösning med annan olja.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



N Wiberg skrev:


Jag har också varit inne på att det skulle vara CHF vätskan som gör det värre med detta kit. Det verkar som att de flesta kör ATF, iaf jänkarna, och den tjockare oljan kan jag tänka mig skulle hjälpa. Men på min bil har jag alltid kört CHF och det är vad som ska användas på E46 och då tycker jag att ett sånt här kit ska funka med det med. Möjligen lite obstinat men det står inget om att man inte får använda CHF och då gillar jag inte att själv behöva labba sig fram till nån halvdan lösning med annan olja.


Helt rätt, för mig är det ju lite annorlunda iom att allt på min bil är
"special" och jag var ju inte förvånad att en pump avsedd för ATF
gillar lite tjockare olja.

Mest ville jag tipsa om att vätskan kan spöka - du bytte väl vätska
när du monterade kitet kan jag tro? Värt att kolla att den CHF du fyllde
håller spec.?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Christian Jansson skrev:


Helt rätt, för mig är det ju lite annorlunda iom att allt på min bil är
"special" och jag var ju inte förvånad att en pump avsedd för ATF
gillar lite tjockare olja.

Mest ville jag tipsa om att vätskan kan spöka - du bytte väl vätska
när du monterade kitet kan jag tro? Värt att kolla att den CHF du fyllde
håller spec.?


Ja precis, då kan man ju kompromissa lite . Tackar för tipset, det glömde jag säga!
Ja all vätska byttes och det är Pentosins egen CHF 11s som jag använt.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Grejen med ATF vs CHF är väl att man inte ska blanda dom, det blir som jag förstått det nån reaktion som göra att det börjar läcka från slangar/kopplingar. Däremot går det alldeles utmärkt att byta ut vätska mot vätska om man kör igenom systemet/tömmer 1 gång eller 2.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 52, 53, 54 ... 58, 59, 60   >>
57 besök senaste veckan (287347 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande