Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 58, 59, 60   >>
57 besök senaste veckan (287347 totalt)
JBRacing
Skellefteå
Här sen Sep 2016
Inlägg: 165



Jag tycker min låter lite lika på full lock men det kanske är av andra anledningar. Min verkar dock funka bra med servokylare kan däremot inte säga exakt vad det är för märke osv

_________________
Joakim Blom
0730206309
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Westersund skrev:
Grejen med ATF vs CHF är väl att man inte ska blanda dom, det blir som jag förstått det nån reaktion som göra att det börjar läcka från slangar/kopplingar. Däremot går det alldeles utmärkt att byta ut vätska mot vätska om man kör igenom systemet/tömmer 1 gång eller 2.


Nej precis så har jag förstått med, dom ska inte blandas. Det är möjligt att man får allt tyst genom att byta till ATF, men byte och några sköljningar är ju ett lite halvdrygt jobb bara det. Då går jag hellre tillbaks till OEM. Sen, igen då lite obstinat kanske, tycker jag att man bör designa ett kit för att fungera med den vätskan bilen är avsedd att användas för. Eller i annat fall tydligt skriva och redogöra för isåfall varför endast en annan får användas.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
JBRacing skrev:
Jag tycker min låter lite lika på full lock men det kanske är av andra anledningar. Min verkar dock funka bra med servokylare kan däremot inte säga exakt vad det är för märke osv


Tror nog alla servon brukar låta illa på full lock, man ska väl försöka undvika det generellt. Men i filmerna ovan så är alltså det där höga skriket redan innan jag är på full lock. Provar aldrig att dra till full lock i någon av filmerna

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare

Med en liten liten liten läcka som kan suga in luft så kan det låta förjävligt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Med en liten liten liten läcka som kan suga in luft så kan det låta förjävligt.


Det kan det nog säkert! Ett av tipsen Chase bays ger är att verkligen se till att slangen som matar pumpen sitter ordentligt dragen (slangklämma). Det har jag gjort och på köpet pajat 2 slangklämmor redan . I övrigt ska AN kopplingar inte dras stenhårt som jag förstår då det snarare är risk att förstöra dom då. Har dragit dom "lagom" hårt som enligt min bedömning bör vara fullt tillräckligt

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Nu har jag bytt samtliga slangar och en ny behållare, allt OEM, och nu är servot knäpptyst igen thumbs up


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Gött! Antar att det inte var helt gratis.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
AL skrev:
Gött! Antar att det inte var helt gratis.

/AL


Dyraste slangstumparna jag köpt
BMW-förbannelsen

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Skönt att det löste sig! thumbs up

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Från ett tips i en annan tråd här så köpte jag mig en BMW Scanner 1.4.
Grymt smidigt får jag lov att säga. Har tidigare använt DIS och har även tillgång till typ NCS expert och dom andra BMW verktygen. Men dessa är ganska tröga att jobba med och ett dåligt interface.

Framförallt ville jag ha möjligheten att helt koda bort airbags som jag har tagit bort, dvs. båda dörrarna och sidoairbags bak. Även seat occupancy sensor och belt tension ville jag ha bort. Dessa har även skapat problem då någon av dom glappar så lampan tänds lite då och då. Detta går att göra i NCS expert men kräver sina programmeringskunskaper som iaf jag saknar.

Med BMW Scanner 1.4 kunde man nu enkelt bara rycka kontakten, starta upp programmet och bocka ur rätt så var det problemet ur världen! Dessutom betydligt enklare interface och snabbare att jobba med!

Med live-datan kan man se vilka som antingen lyser rött eller grönt eller, som i det här fallet, helt saknas när man kodar bort dom. Har inte tagit bort dörrsidorna och ryckt motstånden jag har fram ännu men det ska också göras.




_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Bra tips om BMWScanner. Har det men bara använt det till att koda LCM och ändra mätarställning ifrån Miles till Km.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare


Blankt papper!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



N Wiberg skrev:
Från ett tips i en annan tråd här så köpte jag mig en BMW Scanner 1.4.
Grymt smidigt får jag lov att säga. Har tidigare använt DIS och har även tillgång till typ NCS expert och dom andra BMW verktygen. Men dessa är ganska tröga att jobba med och ett dåligt interface.


Bra tips! Lagt en beställning 👌🏻

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Inget tempo på saker och ting i år! Första tvätten för året nu i juni!
Fick även balansera om mina nya hjul. "Någon" hade coatat insidan innan balanseringsvikterna satt på plats.dom satt inte så bra då.
Sitter fint på bilen nu iaf!





Har sjukt mycket gummi pickups på däcken, ingen angenämn upplevelse att köra. Kan man värma med värmepistol lite lätt och skrapa av med typ ett stämjärn eller vad är bäst?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Fantastiskt snygg bil du har. Färgen, hjulen och CSL-luckan... Mmm!

Är det inte enklast att köra bort gummiremsorna? Alternativt ett par varv extra i närmaste rondell på tvären så är i alla fall bakdäcken klara...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Tack Johan! Ja jag funderade på det med bakdäcken 😁

Men jag testade lite snabbt med stämjärn och värmepistol. Fungerade faktiskt utmärkt! All pickup är från Gröndal i höstas. Drifting som körs där, och sen är man utanför idealspåret när man kyler och då har man fått "en del" gummi.

Det här är ett däck





_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Eller så kör man "fullt" på första varvet på Sviestad och står på bromsen efter långa rakan... Och kör rakt fram genom konerna. Väldigt lite gummirester kvar då.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Haha, ja det där var ju en hel del! Helt plötsligt var det mer mönster kvar på däcken än när de var nya...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Får ju aldrig tummen ur och kommer iväg på någon banträff, men igår fick det iallafall bli en bilträff på Nifsta.
Fick med mig farsan med hans Amazon '66 rally också. Den bilen är rätt frän. Borrad B20 på 2.2l, planad och portad topp, annan kam och dubbla Weber 48. Typ 200hk. Sen diffad bakaxel med 4.88 utv och tätstegad 4 petad låda. Ombyggd fram- och bakvagn, 90l tank med uppflyttad påfyllning, full bur osv osv.

Lite bilder. Fastnade på en som Gridd tagit. Tar alltid galet fina bilder.





_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Längesen man skrev här och även längesen jag körde bana med bilen, men i måndags blev det en tur till Gelleråsen! Första gången på drygt 2 år. Vädret var bra förutom en regnskur innan lunch som gjorde det rejält blött, men det torkade som tur var upp bra. Totalt blev det väl ca 60-70 varv under dagen och bilen fungerade kanon.



Jag kände mig riktigt ringrostig i början efter ett så långt uppehåll, men hittade tillbaka successivt under dagen tycker jag och fick upp lite fart och känsla i bilen igen. Första gången på Gelleråsen med nya bromssetupen fram och märkte att bromspunkterna fick justeras lite mot vad ryggraden tyckte. Lite fegbromsande och satt långt inne att flytta fram punkterna. Det känns som att det mer är däcken som sätter gränsen än bromsarna nu och känslan är att om man kliver på för hårt på pedalen och hamnar i ABS direkt så blir bromssträckan längre. Det räcker med ett, i sammanhanget, lätt pedaltryck för att få stopp. Hårdare och man hamnar i ABS med längre bromssträcka. Så till viss del upplever jag dom kanske något mer svårdocerade än tidigare setup då man bara trampade så hårt man kunde så skötte ABSen resten. Känns nu som att det behövs lite mer "planering".

Blev inga tider tagna, men faktum är att det var rättså skönt att låta bli att krångla med laptimer, kamera osv och bara koncentrera sig på att köra och ha roligt. Tidtagning i all ära, men ibland blir det mer som en press på att hela tiden försöka förbättra sina varvtider och man glömmer bort att det ju också är förbannat roligt att köra bil. Har inte riktigt kommit överens med min Racecapture som sitter i bilen ännu. Dels har min android-tablet som jag använder för det sagt upp sig och sen fick jag inte till firmware uppdateringen som dom släppt. Det är också en del handpåläggning för att få till dashboard och grejer där samt att man inte kan exportera data i vbo-format vilket är lite olyckligt tycker jag. Hade istället uppdaterat Racechrono och tagit med min blåtands-GPS, men den var batteriet slut i...osv...osv.

Körde vidare på mina Trofeo R som suttit på sen säsongen -19 och dom kändes fortfarande väldigt bra trots att dom är lite slitna. Efter lunch med högre temperatur i asfalten kunde man inte pressa lika många fullgasvarv innan dom började kännas lite svajiga. Jag tycker även att man hör hur det typ dunkar i bilen, som när man plockar upp gummi pickups, när däcken börjar överhetta. Dunkar/vibrerar i bilen typ. Blev några stinter där man nog borde ha slagit av på tempot för att kyla, men har man kul och ligger och jagar vill man ju inte det

Vid en snabb kik på däcken när hjulen fortfarande satt på bilen så tyckte jag slitaget ändå såg förvånansvärt bra ut trots många varv för dagen. Men när jag monterade av hjulen för närmare kik var det inte riktigt fallet

Insidan på samtliga däck utom höger bak (av nån anledning) är helt stekta. Har sett liknande med gummi som lossnar men då på ytterskuldran på t ex Cup2, men aldrig haft så här på insidan nån gång! Lite trisst då det annars nog hade gått att få ut några timmar till i dom. Är ju mycket statisk camber både fram och bak, 4 fram och 3 bak, men det har jag i princip alltid kört. Så lite förbryllad över att insidan tagit slut på det här sättet. Vet inte om det är kombinationen att dom varit lite slitna på insidan pga mycket camber och gatbruk och när dom sen överhettar går det fort att slita bort sista delen. Varför höger bak ser nästan opåverkat ut är ju lite konstigt, men samtidigt är det det hörnet som ser minst last också. Dock har det hjulet tidigare suttit vänster fram med högst last, men aldrig fått sånt här slitage ändå.

Vänster fram
Klicka för större bilder!


Vänster bak


Höger vs vänster bak

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Ackermanslitage, förmodligen i kombination med att du gått ut med för lågt däcktryck. Akilleshälen för e46an. Prova ställ något toe-in istället.

Det var likadant när jag hade bilen, tror att det finns bilder i min tråd om bilen.

Av någon anledning blir slitaget mindre med 18" hjul.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 58, 59, 60   >>
57 besök senaste veckan (287347 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande