Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 58, 59, 60   >>
49 besök senaste veckan (287394 totalt)
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Nu är inte Nicklas hjulvinklar direkt ovanliga för biltypen.
Dessutom mycket lika mina.
fram: camber 3.8 °, total toe-out 2.5 mm
bak: camber 2.9 °, total toe-in 2 mm
Vi kör dessutom lika däck- och fälgdimension och jag inte upplevt denna typ av slitage på mina Kumho.

Så är böjd att hålla med om att detta nog snarare är kopplat mot däcktryck och däckmodell. Är det möjligt de fina TTX-stötdämparna arbetar däcken effektivare och förstärker ett underliggande fenomen?


Tack för en trevlig åktur. Tur att TTX-kitet är så pass dyrt så köpsuget går hålla i schack.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Har ju kört samma hjulvinklar ganska länge nu, ja egentligen inte ändrat särskilt mycket på bilen på sistone alls, så lite svårt att avgöra exakt vad som gjort detta nu.. Hade det varit omvänt, t ex att det var 1 av 4 hjul som slitits så här så hade man ju misstänkt att något hänt med hjulvinklarna där. Men nu är det ju 3 av 4 så känns mindre sannolikt att det är anledningen.

Om jag tänker vad som ändrats och/eller vad jag gjort annorlunda jämfört med tidigare så kokar det nog ner till kombinationen av fler mil i däcken (och då också mer camberslitage från gatbruk), fler och längre stinter än jag kanske brukar köra samt möjligen lite lågt varmtryck (2.2 bar). Nog så att man behöver slå av på tempot och kyla däcken mer än jag gjorde den här gången.

Goals iofs när typ olja, vatten, bromsar osv hänger med utan problem och det är däcken som trasar sönder innan!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4099



Mina funderingar:

Du har ganska mycket camber och på det även en del toe, tittar man på bilden framifrån ser man tydligt hur slitbanan inte ligger mot marken på mer än 3/4 delar av däcket vid stillastående bil.
Jag antar att bilen inte kränger mycket och att dina däck har rejält hårda däcksidor.

Hade det varit min bil hade jag absolut provat mindre camber både fram och bak, dessutom hade jag testat med 0 i toe.

Slut på mina funderingar

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Trofeo skall tåla mkt camber och gummiblandningen lär dessutom vara hårdare på innern.
Jag fick liknande på min 888 med det berodde på att jag körde hårt och vred mkt på ratten på en understyrd bil.

Dina ser nästan ut att ha tagit i kaross då skadorna ser så jämna ut.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Janne J skrev:
Mina funderingar:

Du har ganska mycket camber och på det även en del toe, tittar man på bilden framifrån ser man tydligt hur slitbanan inte ligger mot marken på mer än 3/4 delar av däcket vid stillastående bil.
Jag antar att bilen inte kränger mycket och att dina däck har rejält hårda däcksidor.

Hade det varit min bil hade jag absolut provat mindre camber både fram och bak, dessutom hade jag testat med 0 i toe.

Slut på mina funderingar


Tyvärr kan man i princip inte åka mindre camber, iaf inte fram, för då kommer istället ytterskuldran bli väldigt hårt ansatt. McPherson tillsammans med tung framvagn är ingen höjdare. Ett alternativ som jag ändå tänkt göra oavsett däcksslitaget, är att kompensera och höja rollcenter vilket bör ge att man kan gå tillbaka på camber. Som sagt är det mycket camber, men inget ovanligt för bilmodellen.
Bilen är inte på något sätt stum utan rör sig, utan att för den delen vara rollvek på något sätt.

Toe är bara 1mm ut fram och 1mm in bak per sida så det tror jag inte ska påverka så mycket.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
AL skrev:
Trofeo skall tåla mkt camber och gummiblandningen lär dessutom vara hårdare på innern.
Jag fick liknande på min 888 med det berodde på att jag körde hårt och vred mkt på ratten på en understyrd bil.

Dina ser nästan ut att ha tagit i kaross då skadorna ser så jämna ut.

/AL


Fick du samma på e46 och R888?
Tror inte det finns något som tar i inåt på bilen som kan förklara det tyvärr!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



N Wiberg skrev:
AL skrev:
Trofeo skall tåla mkt camber och gummiblandningen lär dessutom vara hårdare på innern.
Jag fick liknande på min 888 med det berodde på att jag körde hårt och vred mkt på ratten på en understyrd bil.

Dina ser nästan ut att ha tagit i kaross då skadorna ser så jämna ut.

/AL


Fick du samma på e46 och R888?
Tror inte det finns något som tar i inåt på bilen som kan förklara det tyvärr!


Sorry, var inte tydlig nog. Det var på min m2. Tung och understyrd med dåligt satt bil innan Millway justerade den.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4099



Några fler funderingar:

Jag har mer och mer börjat uppskatta bra bilder tagna av min bil under körning, senast fick jag en bra bildsvit från våran konbanekörning. För mig är det svårt att uppskatta krängning när jag kör och med hjälp av bilderna ser jag precis hur bilen rör sig och hur däcken jobbar.

När jag körde race med Cortinan fick jag vid några tillfällen feedback från kunniga förare i publiken, " när du kommer in mot xx-kurvan syns det tydligt hur ...osv". Denna feedback tillsammans med min känsla av körningen gav mig viktig information om hur jag kunde förbättra bilen ( och framför allt mig själv.. )

Jag tycker det är en intressant frågeställning du har om slitaget och lösningar på problemet.

Har du kollat temperaturen på slitbanan i samband med körning?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Måste vara kombination av ackerman och mycket camber. Har samma slitage på min banbil (Sierra)
Säker på att du måste ha så mycket camber? Borde funka med ditt chassi och trofeo. Kan ju vara värt att prova 1 bandag med mindre camber.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Fredin skrev:
Måste vara kombination av ackerman och mycket camber. Har samma slitage på min banbil (Sierra)
Säker på att du måste ha så mycket camber? Borde funka med ditt chassi och trofeo. Kan ju vara värt att prova 1 bandag med mindre camber.


Jag har svårt att se att detta skulle ha med Camber och göra om man inte åkt väldigt mycket gata med väldigt högt däcktryck.

Jag har åkt dessa däck på många Bmws och har aldrig haft under 4 grader fram. På de tyngre bilarna som e92 och M4 så sliter jag väldigt mycket utsida däck fram trotts nästan 4,5 grader camber. Så mina ytterskuldror är helt nere medans inre är fin. Men då går de också nästan bara bana.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Plato skrev:
Fredin skrev:
Måste vara kombination av ackerman och mycket camber. Har samma slitage på min banbil (Sierra)
Säker på att du måste ha så mycket camber? Borde funka med ditt chassi och trofeo. Kan ju vara värt att prova 1 bandag med mindre camber.


Jag har svårt att se att detta skulle ha med Camber och göra om man inte åkt väldigt mycket gata med väldigt högt däcktryck.

Jag har åkt dessa däck på många Bmws och har aldrig haft under 4 grader fram. På de tyngre bilarna som e92 och M4 så sliter jag väldigt mycket utsida däck fram trotts nästan 4,5 grader camber. Så mina ytterskuldror är helt nere medans inre är fin. Men då går de också nästan bara bana.


Jo när ackerman är hög och styrar innerhjulet mycket slits insidan mycket snabbt. Och med så mycket camber påskyndas slitaget när innerdäcket släpas mot asfalten. Kolla om du hittar nåt foto ex ingången på sista kurvan på kinnekulle. Där brukar innerhjulet ta mycket stryk. Finns så klart många fler kurvor men där har jag sett många foton där man kan tänkas att detta slitage uppstår.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Hur bra koll har du på däckstrycken under passens gång? Dvs vet du ganska noga vilka tryck du har när du börjar ladda på eller kan du ha "börjat" lite tidigt tex? Inte för att jag säger att det är problemet, mer allmänt en undring om vilka tryck du kör på. Nyare bilar har ju oftast däckstryck en i displayen men E46 är ju pre-TPMS-trycketvisasidisplayen.

Jag hade ju konstant problem med antingen ytter eller innerslitage på de olika M-bilarna och blev aldrig riktigt klok på någon lösning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Som sagt Ackerman, det där är släpskador på innerhjulet.

Jag körde Michelin cup, cup+ och SuperSport på bilen med olika inställningar. Jag ställde in själv och fick det inställt någon gång på Euromaster som är erkänt duktiga. Jag har hört många e46 M3 åkare med samma problem. Forumägaren här hade också problem med inre slitage.

Jag bytte alla bussningarna i bilen till Millway, vilket var en fantastisk uppgradering, men det gjorde ingen skillnad på slitaget. KW Clubsport gav inte heller något resultat. Jag tror att det till slut var Håkan Butterfly som gjorde mig uppmärksam på Ackerman.

Schirmer har arbetat en hel del med variabla spindlar för att kunna justera Ackerman.

Så i kort med mycket Ackerman är det lättare att svänga runt bilen bilen på parkeringsplatsen vid supermarketen då innerhjulet drar bilen i svängen. På banan går det lite fortare runt och bilen blir lättare på innerhjulet som i stället kasar med. BMW har inte samma överdrivna Ackerman på de vanliga e46orna och jag jag vet inte varför man har valt det på M3an.

Jag har kört 964RS med alla möjliga däckmärken, Porsche GT4, Porsche 944 och nu GT3 utan att ha dom problemen.

Läs lite om Ackerman så blir det tydligare.


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hur bra koll har du på däckstrycken under passens gång? Dvs vet du ganska noga vilka tryck du har när du börjar ladda på eller kan du ha "börjat" lite tidigt tex? Inte för att jag säger att det är problemet, mer allmänt en undring om vilka tryck du kör på. Nyare bilar har ju oftast däckstryck en i displayen men E46 är ju pre-TPMS-trycketvisasidisplayen.

Jag hade ju konstant problem med antingen ytter eller innerslitage på de olika M-bilarna och blev aldrig riktigt klok på någon lösning.


Körde på 2.2 runtom nu sist. Tyckte jag tog det rätt lugnt från början, Trofeo tar ju en liten stund för att vakna så (vet en som testade i Parisern för ca 2 år sen ). Tyckte inte jag startade ovanligt tidigt och hårt den här gången iaf

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Det som talar mot Ackermann lite är ju att jag t o m har värre slitage vänster bak

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



N Wiberg skrev:
Det som talar mot Ackermann lite är ju att jag t o m har värre slitage vänster bak


Men hade du inte skiftat ett framdäck mot höger bak, eller har jag drömt det?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Anders F@lk skrev:
N Wiberg skrev:
Det som talar mot Ackermann lite är ju att jag t o m har värre slitage vänster bak


Men hade du inte skiftat ett framdäck mot höger bak, eller har jag drömt det?


Är det inte en risk att det är olika mekanismer fram och bak. Dvs att fram kan det vara hjulvinkeln för innerhjulet framhjulet medans bak kan det vara kontaktyta vid acceleration, vill minnas att jag har sett jättehögt slitage på insidan av bakhjulet på Porsche 911 av nån sportigare variant på banträff.

Jag sliter lätt insida på drivhjul (framhjul vilket säkert är annorlunda mot bakhjulsdriven bil) vid acceleration om man har mycket negativ camber, iaf över 2.5 grader. Då det är väldigt liten kontaktyta på innerhjulet ut ur kurvorna.

Kul att du kom iväg till banträffen, jag missade tyvärr i år då jag var bortrest.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Anders F@lk skrev:
N Wiberg skrev:
Det som talar mot Ackermann lite är ju att jag t o m har värre slitage vänster bak


Men hade du inte skiftat ett framdäck mot höger bak, eller har jag drömt det?


Jodå jag skiftar runt däck lite då och då och slitaget har ju aldrig uppträtt på det däcket tidigare trots att det suttit fram. Den här gången när det sitter bak är det värst drabbat av alla 3 medan dom två fram visar lite av det. Min poäng, eftersom att jag skiftar runt däck rättså frekvent och alla har rättså jämnt slitage, är att om det var ackermann borde det vara framdäcken och inte ena bak som visar värst slitage i det här fallet.

Men jag ska absolut inte bara avfärda något som jag inte har koll på helt! Ska läsa på om det mer!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Då förstår jag bättre. Slitaget ser likadant ut som Ackerman men det finns såklart inte på bakvagnen. Men om man tänker vad kan påverka bakvagnen att generera något som ger liknande resultat?

En havererad bussning? När jag köpte bilen så var bussningarna så dåliga bak att bilen självsvängde med bakvagnen. En dålig bussning eller led skulle kunna påverka hjulvinkeln på innerhjulet vid inspirerad körning och få ett liknande smalt slitage. Vid vardagskörning ett bredare slitage på däcket.

Den fina Drexler diffen borde fortfarande vara bra. Men ett spinnande innerbakhjul som ligger lätt mot marken skulle kanske också vara ett problem.

Vill du att jag skall köpa tillbaka bilen? Skall vi säga samma pris som ditt köppris för enkelhetens skull? 😄🤪

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



N Wiberg skrev:


Körde vidare på mina Trofeo R som suttit på sen säsongen -19 och dom kändes fortfarande väldigt bra trots att dom är lite slitna. Efter lunch med högre temperatur i asfalten kunde man inte pressa lika många fullgasvarv innan dom började kännas lite svajiga. Jag tycker även att man hör hur det typ dunkar i bilen, som när man plockar upp gummi pickups, när däcken börjar överhetta. Dunkar/vibrerar i bilen typ. Blev några stinter där man nog borde ha slagit av på tempot för att kyla, men har man kul och ligger och jagar vill man ju inte det

Så lite förbryllad över att insidan tagit slut på det här sättet. Vet inte om det är kombinationen att dom varit lite slitna på insidan pga mycket camber och gatbruk och när dom sen överhettar går det fort att slita bort sista delen.


Mycket snack om hjulvinklar och ackerman här, men det kan ju även vara något med själva däcken.
Om däcken varit på sedan 19 så kanske dom är tillverkade 18 eller ännu tidigare. Börjar bli gamla.
Kombinera det med gatkörning där du kanske heatcycleat för många gånger, sen kanske du har jämnt slitage på bana men när du kör gata så får du olika temp i inner/ytterskuldra. Om gummit blivit kasst på insida så kanske det river loss delar av slitbana när du belastar på bana igen?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Anders F@lk skrev:
Då förstår jag bättre. Slitaget ser likadant ut som Ackerman men det finns såklart inte på bakvagnen. Men om man tänker vad kan påverka bakvagnen att generera något som ger liknande resultat?

En havererad bussning? När jag köpte bilen så var bussningarna så dåliga bak att bilen självsvängde med bakvagnen. En dålig bussning eller led skulle kunna påverka hjulvinkeln på innerhjulet vid inspirerad körning och få ett liknande smalt slitage. Vid vardagskörning ett bredare slitage på däcket.

Den fina Drexler diffen borde fortfarande vara bra. Men ett spinnande innerbakhjul som ligger lätt mot marken skulle kanske också vara ett problem.

Vill du att jag skall köpa tillbaka bilen? Skall vi säga samma pris som ditt köppris för enkelhetens skull? 😄🤪


Skulle kunna vara ett annat fel som skapar samma sorts slitage bak, absolut! Att det bara är av en händelse att man ser samma sorts slitage både fram och bak, men det är olika anledningar så att säga.
Jag har på att-göra-listan att ta ner bakvagnen för en kik och även skicka iväg diffen på en genomgång. Har ju gått en del år och mil bana till nu så kan vara läge. Jag har även ett väldigt tydligt klonk när man svänger höger vissa gånger på bana. Min tanke är att det antingen kan vara en bussning (dock borde det kanske låta hela tiden) eller att ett ledlager typ hamnar i sitt ändläge (typ nedre i hjulspindeln där camberstaget sitter).

Inflationen är ju på rekordnivå så vi behöver nog justera priset efter det Anders

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 58, 59, 60   >>
49 besök senaste veckan (287394 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande