Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 57, 58, 59, 60   >>
157 besök senaste veckan (287507 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Mailat lite med Mikko nu men har framförallt läst hans bra genomgång där han 3D scannat in hjulupphängningar från E30 och E36 hittills och gjort en hel rad analyser med vad som händer bl a med bump-steer och camberförändring genom slaget mellan olika modeller och vid olika modifieringar. Kan verkligen rekommendera att läsa den! Här hittar man den:
https://mrtengineering.fi/pages/front-suspension-tech

Det jag kan konstatera är att det kitet jag tänkt använda nog lär fungera alldeles utmärkt. Han har inte ritat upp någon E46 ännu, men E36 är nära nog och nedan är kurvor för bump-steer med ett sådant styrvinkel kit jag har för en E36 M3 3.0 och en E36 M3 3.2.
Gjort på 100mm dämparslag, +-50mm från åkläget. I praktiken kommer man inte använda hela det slaget vid bankörning. Lite förenklat kan man multiplicera resultatet i grader med 10 för att få det till millimeter.




Rimligt att tro att e46 hamnar nånstans i närheten. För 3.0an kan bump-steer kurvan förbättras genom byte till styrstag med utbytbara spacers.
Vet inte exakt vart 3mm toe-förändring per 25mm fjädringsväg som nämnt innan kommer från, är det från länkade Youtube klippet? Har inte kollat hela men tolkar det som att han kör e36 spindlar på sin e30 och det kan nog ge annorlunda resultat. Det finns förövrigt med en sån analys med e36 spindlar på en e30 i MRTs genomgång.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Från klippet mellan 4:00-5:30 ungefär, men det var tydligen nästan 4 mm toe in per 25 mm fjädringsväg. Om DW kör med E36 spindlar på E30 framvagn kan det säkert påverka lite, men det är inte det enda av MRTs kitt som har för mycket toe in av det jag har hört från nån som har kört simuleringar i program som OEM:er kör med. Men det blir säkert jättebra ändå.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Någon som sitter på en verktygssats för hjullager/bussningar likt denna nedan och vill bli av med den?


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Inte blivit mycket meck eller köra med bilen senaste säsongerna, småbarnsåren har sina begränsningar. Men nu har det börjat hända lite mer i garaget igen iaf!

Har under en tid haft lite klonk från bakvagnen. Det är ju inte direkt tyst normalt sett med solida bussningar/ledlager överallt, men det har kommit lite mer än vanligt och ökande. Framförallt är det under bankörning när man lastar på ena sidan maximalt, då klonkar det till ganska högt. Utöver det tycker jag även SMG växlingarna har gått från ett tydligt "dunk" till att snarare bli "du-dunk". Sen är det även läge att gå igenom diffen för att se hur den mår och det är även snart 10 år sedan Anders hade ner bakvagnen sist!
Sagt och gjort så blev det att ta ner den för genomgång.

För att överleva ute i oisolerat garage inhandlades en gasolvärmare. Kompletterat med en fläkt för lite luftcirkulation fungerar det helt OK!

Upphissad och börjat plocka av allt som måste bort innan man kan sänka ner hela bakre subframen.
När allt sen är lossat var det förvånansvärt smidigt att långsamt sänka ner den med domkraften.











Förutom att allt är lite smutsigt så ser det väldigt bra ut. Undertill ser det kanon ut och man ser knappt vart de svetsade plattorna sitter. Allt täckt med färgmatchad underredsmassa. Men hade inte väntat mig något annat eftersom Anders ägt bilen tidigare

Efter att ha lossat och kollat igenom allt så blir det följande som lite grovt beskrivet ska göras:
- Tvätta av allt ordentligt
- Nya hjullager
- Nya inre CV knutar och damasker
- Strongflex diffbussningar
- Nya Lemförder yttre ledlager
- Nya k-hämmarstag och bussningar
- Nya RTAB ledlager
- Nya länkhuvuden camberstag
- Nya tätningar + o-ringar utgående axlar till diffen
- Diverse avgaspackningar och annat smått

Sen har jag inte öppnat diffen ännu så får se om något där även ska bytas utöver packboxar osv.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Allt var som sagt skitigt så det fick bli en rejäl tvätt som första steg och efter det ser det lite trevligare ut!






Jag hade tippat på att det var bussningarna i diffen som gjorde att det klonkade, men dessa såg faktiskt fina ut. Däremot så var de yttre ledlagren i trailingarmarna riktigt trötta och jag tror infästningen för det högra camberstaget är orsaken till klonket. Man ser att camberstaget slagit emot trailingarmen, förmodligen på grund av att ledlagren är så dåliga. Fick även såga av skruven där då den rostat fast invändigt och inte gick att få ur.






_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Byte av hjullager. Ena navet gick att rycka loss med glidhammare, men det andra satt som berget så fick ta ur några pinbultar och pressa ur med mothåll och längre skruvar. Inre lagerbanen kvar på navet så det får man såga itu med Dremel och knacka loss.
Pressade sen ur lagren med en sån verktygssats med gängstång och brickor. Men det är galet vad man får ta i. Höll på att dra av dragskaftet, så fick bli mutterknacken. Det funkade kanon vilket är rätt imponerande. De nya lagren pressade jag i med hydrualpress istället.







_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155



Ruskigt fint skick allt är undertill! En riktig målbild/ inspiration för min sönderrostade 328i!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
jonaslundin skrev:
Ruskigt fint skick allt är undertill! En riktig målbild/ inspiration för min sönderrostade 328i!


Tackar! Ja det såg fint ut, kan dock inte ta på mig äran för det men kul ändå
Ska tvätta av den smutsen som är innan återmontering av grejer bara.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Fortsätter pilla lite. Lite delar har kommit hem och sen har jag pressat ur gummibussningarna ur diffkåpan samt främre diffbussning i subframen.




_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Grejat vidare lite smått. Monterat Strongflex-bussningar i diffkåpa och i subframen för främre diff-fästet. Krävs lite övertalning för att få i dom. Dessa är inte tvådelade som t ex Powerflex.








Sen plockade jag bort bakre kåpan för att kolla över status på diffen och till min förvåning satt det inte alls någon Drexler diff där. Inte ens en ramplamell faktiskt.
Det sitter en standard GKN ViskLok där, alltså OEM E46 M3, men med annat kronhjul och pinjong för 3.91 utväxlingen. Både jag, Anders och tidigare ägare av diffklumpen är lika förvånade. Vi får se om jag kan få något mer klarhet i det framöver.




Det var ju såklart en besvikelse, men samtidigt förklarar det även varför jag alltid tyckt diffen betett sig märkligt. På bana blir det ibland som en "delay" eller ett "slip" innan den nyper i vilket jag inte förstått och utöver det har den aldrig någonsin tuggat när man svänger på typ en grusplan eller dyl.

Har kollat runt på lite alternativ. Ny Drexler, äldre BMW 210 ramplamell från t ex e36, e34, e39, Quaife ATB osv, men just nu tror jag den här diffen får åka tillbaka upp tillsvidare med lite nya packningar enbart. Diffen i sig ser i övrigt väldigt fin ut. En ramplamell får bli en kommande uppdatering framöver.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Snygga uppdateringar du gör (på en redan väldigt fin bil)

Angående diff om du väljer en äldre ramplamelldiff så finns de med M12 bult till kronhjulet, din bil har M14.
Har för mig att av "äldre" så är det bara M5 som har M14?

Värt att kolla upp före köp.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Snygga uppdateringar du gör (på en redan väldigt fin bil)

Angående diff om du väljer en äldre ramplamelldiff så finns de med M12 bult till kronhjulet, din bil har M14.
Har för mig att av "äldre" så är det bara M5 som har M14?

Värt att kolla upp före köp.

//Lasse


Tack Lasse!
Bra heads-up, det visste jag inte så det var toppen att höra. Vet du hur det är på e36an?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fint jobbat! thumbs up

M3 E36 med 210 har M14.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Kan rekommendera en spansktillverkad RSX diff, likvärdig en Drexler men billigare. Wiborg Engineering säljer dom. 12 friktionsskivor om jag inte minns fel, 1.5-vägs med 45 graders ramper (Acceleration) och ett hus i chromoly.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Härskarhans
Bjuv
Här sen Feb 2022
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tjo, en liten heads up. Hjullagret sitter felmonterat om du kör med abs, har inte läst genom tråden om du har abs kvar men den kransen man ser på bilden på monterade hjullagret räknar mot abs-givaren så den ska sitta inåt i navet

_________________
Fredrik Larsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Härskarhans skrev:
Tjo, en liten heads up. Hjullagret sitter felmonterat om du kör med abs, har inte läst genom tråden om du har abs kvar men den kransen man ser på bilden på monterade hjullagret räknar mot abs-givaren så den ska sitta inåt i navet


Nej, det är nog ett missförstånd. ABS-givaren mäter på drivknutens krans. Hjullagret sitter nog allt bra som det är.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Din bil väcker verkligen habegäret





Jösses vad det rört sig mycket! Men kanon, då vet du att något blir garanterat klart bättre efter den här omgången med jobb thumbs up



_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Som Christian nämner så sitter ABS kransen på drivknuten. Jag funderade dock på vilket håll lagren skulle monteras för dessa från SKF har svart tätning på båda sidor till skillnad från det som satt där innan som har en orange på ena sidan som monteras utåt. Man ser dock som en "ring" på ena sidan i stålet och det har båda, så satte nya likadant som innan. Då hamnar även texten utåt vilket känns logiskt



_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Din bil väcker verkligen habegäret

Jösses vad det rört sig mycket! Men kanon, då vet du att något blir garanterat klart bättre efter den här omgången med jobb thumbs up


Tack Magnus!
Ja att det tagit i det har väl garanterat bidragit med något ljud iaf, så lär åtminstone bli tystare!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155



Frågar mig nu varför i hela fridens namn jag köpte hjullager från febi-Bilstein när vi har Svenska Kullagerfabriken som alternativ.

Dessutom har jag ingen aning om jag vände dem rätt. De är orange på båda sidor... time will tell antar jag.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Ni kan vara lugna. Kullager är - mycket - sällan rotationsbestämda. Dessutom är principen för drivhjulslager att respektive halva av innerhylsan låser lagret åt ett (varsitt) håll. Spelar ingen roll hur de sätts.

Det enda som kan ha betydelse är om spindeln har en förminskning längst in i lagerhuset eller drivaxeln har någon speciell utformning som skiljer mot navets dito.
Som exempel skulle det kunna gälla Nicklas lager vars avfasning skulle vara för att kompensera för det (men är inte så i detta fall).
Troligtvis är denna avfasning gjort för att underlätta vid montering/demontering.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 57, 58, 59, 60   >>
157 besök senaste veckan (287507 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande