Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport -
<<   1, 2, 3 ... , 59, 60, 61   >>
105 besök senaste veckan (296551 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5882



thumbs up Vilka fina stötdämpare!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2339



Tjusigt!
Inga planer på nya rampvinklar i diffen medan du ändå har den i delar? Jag upplevde diffingreppet betydligt mjukare, mindre på/av, och en bra uppgradering. Tror Peder på Mobimech fortfarande gör dessa operationer. thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
Tack hörni!

Johan -> Jag börjar så här. 45/45 känns som en bra "grundsetup". Tror skillnaden lär bli stor jämfört med standard visko så kommer nog vara nöjd ett tag. Kanske man kan utvärdera och byta till andra ramper senare. Dessa är ju dock härdade så man behöver se till att det man byter till är bra grejer. Annars kan glidpinnarna gå ner sig i ramperna

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2339



Yes, det är härdat och måste naturligtvis härdas igen när nya rampvinklar bearbetats fram.
Men en välfungerande diff i sig är ju ett skönt lyft!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
Lite stiltje här i väntan på att få diffen helt klar.
Jag passade på att snygga till utgående axlar.
Körde ett elektrolysbad och det blev ett jäkla drag. 45 min så var dom fria från rost och offeranoderna såg ut därefter! Drog på ett varv grundfärg och sen några lager svart. Polerade även upp lagerytorna och återanvände dammskydden från mina gamla axlar som såg fina ut.








_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5562



Fint det blir!

Elektrolys är grymt, kör det på allt jag kan hitta nuförtiden.
Kör alltid i en genomskinlig balja, tillfredställande att kolla på

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7187



Just ang drivaxlar och drivknutar; behöver man fundera på vätesprödhet i det högbelastade materialet?

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
Kolja skrev:
Just ang drivaxlar och drivknutar; behöver man fundera på vätesprödhet i det högbelastade materialet?


Säkerligen en aspekt att tänka på. Oklart vad det är för stål i dessa dock. Jag resonerade att här är det extremt kort tid och enbart ytrosten på själva flänsen man angriper, så tror det är lugnt.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
Diffen klar! Stort tack till Ranald för helt grym hjälp!
Inte upphämtad eller monterad på bil ännu, lite båtar och annat som ska i sjön först men sen så.

När vi först monterade ihop hela paketet så var diffen stum!
Det var som att lamellpaketet var för högt trots nersvarvning av locket. Men vid kontrollmätning av invändigt mått och höjd på lamellpaket så fanns det plats. Putsade alla ytor där ramperna löper och efter det funkade det! Eftersom man tar bort den undre belleville washern när man kör dubbla lamellpaket så har ramperna aldrig glidit så långt ner i spolen, så där satt förmodlingen skit kvar sen BMW svetsar ihop övre och nedre del av spolen och då kom inte ramperna så långt ner som dom skulle.
Resultatet blev 65Nm förspänning vilket är helt inom rangen det ska vara.

Bildsvep

Kronhjulet av på gamla diffen. Visade sig att det var förberett för både M12 och M14 skruv. Med andra ord hade nya LSD spolen inte behövt borras om till M14 egentligen.



Nya grejer med uppborrad spole och nersvarvat lock. Alla grejer tvättades noggrant och mättes upp innan montering. Nya lager pressades också på.










_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
I väntan på diffen har jag bytt bärarmar fram då de gamla började bli lite trötta. Puretech hjälpte även till att leverera en stålomspunnen slang till vanosen som byttes. Har nåt som kladdar lite olja och misstänker att det kan vara vanos-slangen.





_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
Diffen på plats under och drivaxlar och kardan påkopplat. Tar sig sakta men säkert



_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 231



Hejja hejja!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
Bilen ihop igen, nerställd på hjulen och provkörd!
Florian på Limitedslip rekommenderar att man kör in lamellerna 30 Miles (ca 50km) på kurviga vägar i lugnt tempo utan några kraftiga gaspådrag. Gjorde det och kompletterade även med några åttor på en parkeringsplats. Tyckte först när jag backade ut bilen och svängde runt utanför att det smällde och knakade bak, men det var inga såna ljud sen så var nog typ grus eller annat bara.

Bilen känns grymt mycket tightare i bakvagnen och inte alls samma glapp i transmissionen som innan. Så byte av lager osv bak gjorde susen. Poly-bussningar i diffen ger dock betydligt mer noterbart transmissionsljud jämfört med gummi, dock inte samma nivå som aluminium.
Hjulvinklarna är hej kom och hjälp mig, känns som bilen flyttade sig en meter i sidled när man körde över ojämnheter så det blir nästa grej att göra efter att den besiktigats!




_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1609



Det är friktionen mellan lamellerna som gör att det smäller i en ny diff, försvinner nästan helt när det har tillkommit lite olja mellan lamellerna. Smäller i min emellanåt men det kanske är för att det är lite mer förspänning i min.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
Westersund skrev:
Det är friktionen mellan lamellerna som gör att det smäller i en ny diff, försvinner nästan helt när det har tillkommit lite olja mellan lamellerna. Smäller i min emellanåt men det kanske är för att det är lite mer förspänning i min.


Okej! Ja jag misstänkte att dom kanske låter lite i början sådär. Är ju nojig i vanliga fall men ännu mer när allt varit isär och det är nya grejer på 😂

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2339



N Wiberg skrev:

Det är fult att svära, men fy fan vilken snygg bil du har! M3 E46 kan vara när BMW var som absolut bäst!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
Haha tack Johan! Ja E46an är tidlös på nåt sätt!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
Efter lite körning upptäckte jag nåt som lät under bilen vid lite gaspådrag på 1an och 2an. Visade sig att "någon" inte dragit fast stödlagret till kardan helt efter att "någon" lossat muttrarna lite . Med det löst blev allt tyst och fint igen!

Behöver göra en hjulinställning innan det blir banpremiär, toe bak är way off just nu märker man.

Behövde fylla på bilkemi-förrådet så igår dök ett välkommet paket från Tershine upp! Stort tack till dom! Inte testat alla deras produkter så det ska bli kul! Städade ena bruksbilen invändigt igår med APC och den var verkligen kanon.


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
För två veckor sen var jag hos Däckspecialisten och Johan Landegren i Köping och gjorde hjulinställning. Framförallt toe bak var off efter att bakvagnen varit nere, men vi mätte av allt ändå. Passade även på att gå från 1mm toe out per sida fram som jag kört förut till att snarare ligga 0 eller 0.5mm in per sida.
Bak bottnade trailingarmarna så gick inte att justera mer än till 2mm toe in, brukar vilja ligga på 1mm per sida. Lite oklart varför faktiskt. Vi testade att justera ner camber lite för att kanske få dom stagen att "dra med sig" toe, men ena skruven på dom hade kärvat fast så kom bara ner från -2.5 till -2.3 bak och det gjorde ingen större skillnad på toe. Det funkar fint ändå så lämnar det så här tillsvidare så får man undersöka om man hittar nån anledning sen om man orkar! Bra service och trevligt snack hos Johan!


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare


Igår var det banpremiär på Gelleråsen! Ostadigt väder under dagen med ett torrt pass på morgonen, sen regn fram till lunch, 2-3 torra pass och sen öppnade sig himlen fullständigt vid 15-tiden med blixar och dunder och ett typ översvämmat Karlskoga på väg hem! Men några torra varv blev det iaf. Var ute nån vända i blött, men Trofeo är verkligen totalt okörbara i väta.

Var klart ringrostig efter nästan på dagen ett år sen senaste banåkat med bilen och hade dessutom skaffat mig en rejäl förkylning, men riktigt roligt att köra bilen igen och även kul att få testa den med ny diff och genomgången bakvagn. Stor skillnad med en riktig ramplamell helt klart. Upplever att traction-nivån är högre och när det väl släpper blir det inte lika abrupt. Man får dessutom ett helt annat driv även framåt trots att det släpper vilket man tidigare saknat. Nu kan man på ett annat sätt använda rotationen som blir när det släpper lite bak och köra på det istället.
Det konstiga klonket jag hört tidigare vid lastväxlingar har också försvunnit nu, så nya lager och bussningar har gjort susen. Hela bilen känns generellt mycket tightare i bakvagnen.

Greppet runt banan upplevde jag lite ojämnt under dagen, även när det hade torkat helt. Trösen kändes hal och i depåkurvan var det svårt att få fast framänden. Allt sammantaget blev det rättså få varv och lågt pace, men på det hela taget en väldigt rolig dag ändå!

Att gå ner i camber bak ledde till att däcken skrubbade lite skärm bak tyvärr. Får fundera lite om man ska gå tillbaka på camber eller kapa av lite skärm invändigt.



Lite film från sista stinten innan det blev ösregn igen.


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279


Trådstartare
Var och lekte av mig på GTR en sväng igår. Är ju en bana i minsta laget men bättre än inget och 30 min hemifrån gör det ju värt det. Bara kanske 4 bilar där förutom jag så fritt spår hela tiden.

Var väl 4-5 år sen jag var där sist och minns inte att den var så hoppig och ojämn. Åkte med i princip helt öppna klick.
Kurvorna är ju väldigt tighta så man får verkligen jobba med att hålla in bilen för att baken inte ska vandra iväg. Kul tillfälle att ytterligare prova diffen lite, känns betydligt bättre än innan. Betydligt mer linjär och mer lättkontrollerad på och över gränsen än innan. Skitkul att köra på lite sladd helt enkelt!

Trevliga arrangörer och folk att prata med på plats!
Lillfröken fick åka med några lugna varv också!




_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport -
<<   1, 2, 3 ... , 59, 60, 61   >>
105 besök senaste veckan (296551 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande