Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 59, 60, 61 17 besök idag (296567 totalt) |
Har småpillat med lite grejer nu på vårkanten.
Förra våren när hjulvinklarna skulle ställas efter bakvagnsrenoveringen så bottnade toe-justeringen så gick bara att komma till 2mm in som minst, vill vara på 1mm per sida. Utöver det så kärvade även camber-stagen. Hade mina misstankar på vad det kunde vara och mycket riktigt hade jag vänt den genomgående skruven i RTAB korgarna. Skruvskallen ska vara utåt annars tar det i på insidan när man vill justera så att man får mer toe in. Justerskruven i ena camberstaget hade typ ärgat fast så fick vålda loss det med mutterknack. Kunde räddas enkelt med ett gängsnitt och en tapp. Nu ordentligt uppsmort med aluminiumfett. En ny hjulinställning så är det homerun sen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
Har även ägnat några kvällar och polerat bilen och lagt ett keramiskt lackskydd. Var många år sen den polerades så kändes som det var dags. Dock utsätts den inte för särskilt mycket som skapar just repor, så det krävdes inte så mycket. Ett keramiskt skydd är även det lite overkill på en bil som mest ser torrt väder på sommarhalvåret, men jag hade den här CQuartsflaskan kvar sen tidigare. Blev en enstegspolering med Menzerna 400 och sen lackskydd. Knepigt att se när lackskyddet flashar på en silver bil, men det är relativt förlåtande så det blev bra.
Repor är det inte så många som sagt, men desto mer stenskott efter många års banåka... Tydligt att breda R-däck och skärmkanter, nedre dörrsidor osv inte är bästa vänner. Jaja, helhetsintrycket är fortfarande bra. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
Camberstagen är 7075 så är väl möjligt att det redan är det som händer och att det kärvar. Fettet gör det nog inte värre iaf. Inte upplevt nåt problem med alufett när man kör med det på andra grejer |
||||||
Gjort ytterligare lite småpill. Paddlarna till SMGn har känts lite risiga. Varit på dom förut och försökt minska glappet men inte lyckats helt. Paddeln trycker på en plastkudde som i sin tur trycker ner en microbrytare på ett kretskort. Så dels är det glapp mellan själva paddeln och kudden och sen även mellan kudden och brytaren. Ritade om kudden lite och optimerade den för mindre glapp och 3D printade sen ut en i en SLA printer. Resultatet blev bra med betydligt mindre glapp än innan!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
|
||||||
Någon som har tips på bromsbelägg att köra bak?
Har PFC-08 bak idag med rätt mycket kvar och dom funkar kanon på banan, MEN dom gnisslar något alldeles fruktansvärt. Gammal som man är numera börjar jag tröttna på det 😂 Har Endless ME20 fram och dom är knäpptysta, men bak som sagt låter det som ett godståg. Fick pris på ett par ME22 bak, lite lägre friktion än fram, men det är ju runt 4k vilket blir lite saftigt för ett byte som är rent fåfängt... Fick tips om Dixcel speccompB som jag tänkte kolla pris på Om någon har nåt lämpligt passande Boxster S 4-kolvs bakok är jag intresserad ![]() |
||||||
Hittade ett gammalt filmklipp från tiden då jag hade PFC 11 fram och 08 bak. Fin orkester tillsammans. 11orna spelar väl typ höga C medan 08 är den lite dovare tonen, kanske struket G eller nåt. Ingen fara att någon går över övergångsstället framför en iaf.
|
||||||
Ingen aning om dom finns till din bil, men jag kör Stop Tech sportbelägg runt om på min 335a. Det är helt knäpptyst, håller bra och är billiga att köpa. Dom biter inte som pagid rs29 men dom håller ihop bra och det är ändå 1,6ton bil. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Carbotech XP10 eller XP12 fram och XP8 bak har jag kört med på olika bilar. Gnisslar en del när de är kalla men inte i närheten av godstågsljudet (bra liknelse!
![]() Sedan måste ju nämnas att det går inte jämföra rakt av mellan bilar. Visst, när vi pratar racebelägg så har de ju sin karaktäristik som följer oavsett på vilken bil de monteras men caliperns styvhet och design, skivans styvhet/egenfrekvens och hur kylkanalerna är designade påverkar. Även spindeln, hjullager och topplagringar påverkar bromsljud så det är ett synnerligen komplext område. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
Smutt ![]() _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
Tackar för tipset! Sportbelägg skulle nog kanske funka bra bak, men risken är att dom går åt fort pga värme kanske.
Endless beläggen är faktiskt knäpptysta, det är PFC som väcker grannarna ![]() Just ja Carbotech körde jag på min gamla bil. Ska kika upp det med. Ja just ljud/missljud och dyl är ju otroligt varierande beroende på situation, bilmodell, utrustning osv. |
||||||
Jag har PFC08 och de låter även när man kör på bana med helt varma belägg, iaf på min bil. Har du mätt bromstemperaturen bak och jämfört med fram? Behöver ju inte nödvändigtvis vara i fastlane men i depån kan nog räcka för att få en känsla för vilket temperaturområde det är på fram kontra bakbromsarna. En annan variant kan vara att titta på ytan på bakbromsarna om du får en lätt blånering av ytan och beläggmaterial på skivan, då går de nog rätt varmt och behöver racebelägg även bak. Finns sån färg du kan måla på bakbeläggen och skivan för att se hur varma de blir. Sen välja belägg därefter. Ju mindre temperaturtåliga belägg du behöver bak destå mindre risk för gnissel får du, iaf inom samma tillverkare av belägg. Idealt matchar man skivmassa, kylning fram och bakbelägg så att de kommer in i sitt arbetsområde samtidigt och ligger inom det temperaturintervall där de presterar bra med marginal mot överhettning. Det kan på vissa bilar vara så att det behövs racebelägg bak eller att det räcker med sport eller nästan gatbelägg bak. Jag överhettade frambeläggen en gång och då var bromsprestandan inte optimal då bromsbalansen sköts bakåt då bakbeläggen var inom temperaturområdet. Likaså kan det vara dåligt med gatbelägg bak då de tar bra direkt och sen tappar bromsprestanda när racebeläggen är varma och kommer in i sitt temperaturområde. ABS kan väl ta endel av det men ju mindre behov av bromskraftsfördelning man har destå bättre borde det vara. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Samma för mig, 08orna gnisslar friskt även helt varma på banan. Men där är det ju ett mindre problem
![]() Bakbromsarna går faktiskt även dom ganska rejält varmt, jag hade med IR termometer nån gång men minns inte nu vad dom låg på. Men man ser att skivorna blir lite blåa även bak. Fram tror jag dom legat på 550-600gr ca (färgmarkeringar på slitringarna). Bromsbalansen i bilen tycker jag är bra just nu, teoretiskt runt 68% fram med kolvstorlekar etc. Har aldrig testat andra belägg bak, men man kan ju kolla vad PFC anger friktionskoefficienten på 08 till och försöka hitta motsvarande på andra fabrikat. Sen tror jag iofs att ABSen maskerar/hanterar en del. Bromsprestandan är även den bra, super-konsekventa och aldrig fade och ett sjukt nyp i bromsarna. Faktiskt nästan lite för bra ibland, däcken pallar inte alltid utan man hamnar i ABSen lite för lätt. En CSL-map som tillåter lite mer slip hade nog varit något. Ska kolla upp Carbotech, Dixcel och lite andra. |
||||||
Finns det hawke dtc 60 till dina ok? Jag har kört detta på wilwood BBK på min Miata hela vintern + på bana och är riktigt imponerad. Väldigt bra bett och knäpptyst!
Ska leta efter dessa till min m2:a när det är dags att byta nästa gång. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||||
Se där, ska kika upp också. Vart köpte du dom? Hawk är väl rätt populärt i USA? |
||||||
Nu är ju jag inte han, men jag har handlat Hawk härifrån:https://www.brakes-shop.com/ . De hade iallafall till min bil det bästa utbudet jag hittade i hela Europa. ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Pean fixade hawke till mig! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||||
Kört med Hawk DTC60 länge. Helnöjd med dom. Påminner om Gula Pagid som jag körde förut. Köpte förut från USA men sen blev dollarn tråkig. Senast köpte jag från dom här https://www.ddesign.nu/shop?funk=gor
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||
PBS är faktiskt riktigt privsvärda.
Har testat Endless, Ferodo, PCF, PBS och Carbotech m.fl på min Megane. Har nu landat i Endless ME20 fram och PBS bak. Lite väl lyxigt med Endless bak för mig. Kanske att PBS även funkar bra för BMW? https://www.tegiwa.com/products/pbs- _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 59, 60, 61 17 besök idag (296567 totalt) |