Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 58, 59, 60   >>
46 besök senaste veckan (287349 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
964rs skrev:
N Wiberg skrev:

Även två nya fjädrar från Eibach.


Bytt jobb?


Icke!
Vi gör inga egna fjädrar utan kör ofta med Eibach. Dom är bäst på att få ut maximalt slag ur en given fri längd på fjädern

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Westersund skrev:
Kan förstå om du vill ha kvar golvmattan för utseendets skull, men kan tillägga att mattan i min Z3 Coupe vägde mer än 15 kg. I din lär den väga ännu mer.


Ja jag kan tänka mig att den väger mycket! Tjock som fan! Men jag vill inte ha plåtrent så den får nog ligga kvar trots allt . Kanske kommer på andra dumheter nästa år!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



N Wiberg skrev:
Ja jag kan tänka mig att den väger mycket! Tjock som fan! Men jag vill inte ha plåtrent så den får nog ligga kvar trots allt . Kanske kommer på andra dumheter nästa år!


Blir lätt lite burkig känsla när man tar bort den. Men din kommer nog spåra ur den med, gör lätt det. Det brukar finnas asfaltmatta i dörrarna med och bakom instrumentpanelen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Westersund skrev:
N Wiberg skrev:
Ja jag kan tänka mig att den väger mycket! Tjock som fan! Men jag vill inte ha plåtrent så den får nog ligga kvar trots allt . Kanske kommer på andra dumheter nästa år!


Blir lätt lite burkig känsla när man tar bort den. Men din kommer nog spåra ur den med, gör lätt det. Det brukar finnas asfaltmatta i dörrarna med och bakom instrumentpanelen.


Nog för att det gick skapligt lätt att skrapa, men nu är jag trött på det så det får sitta kvar där det finns mer

Men är lite inne på ett lättviktsbatteri, typ Odessey Extreme eller dyl. Har ett mindre än OEM idag men fortfarande tungt. Man sabbar lite viktfördelning men kanske värt ändå. Jag har dock absolut noll koll på vad man behöver ha vad häller PCHA(?), cold crank amps osv! Någon som har koll?! Har ingen stereo eller andra strömförbrukare kvar i bilen.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Westersund skrev:
N Wiberg skrev:
Ja jag kan tänka mig att den väger mycket! Tjock som fan! Men jag vill inte ha plåtrent så den får nog ligga kvar trots allt . Kanske kommer på andra dumheter nästa år!


Blir lätt lite burkig känsla när man tar bort den. Men din kommer nog spåra ur den med, gör lätt det. Det brukar finnas asfaltmatta i dörrarna med och bakom instrumentpanelen.


Jag har gjort i stort sett samma modifiering som Niklas, behållde mattan, men skar bort den tjocka isoleringen som är på undersidan mattan.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



N Wiberg skrev:
Nog för att det gick skapligt lätt att skrapa, men nu är jag trött på det så det får sitta kvar där det finns mer

Men är lite inne på ett lättviktsbatteri, typ Odessey Extreme eller dyl. Har ett mindre än OEM idag men fortfarande tungt. Man sabbar lite viktfördelning men kanske värt ändå. Jag har dock absolut noll koll på vad man behöver ha vad häller PCHA(?), cold crank amps osv! Någon som har koll?! Har ingen stereo eller andra strömförbrukare kvar i bilen.


Lithium-batteri?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Jobbat vidare med interiören i bilen så nu är "rear seat delete" helt klart! Brandvägg från Hard Motorsport och sen byggde jag en panel över sitsen. Var i valet och kvalet om jag skulle ha något över sitsen, men nu i efterhand är jag supernöjd med resultatet. Byggdes av 3mm akrylplast (plexiglas) och sen klädd med högtalarmatta. Slutvikten blev ca 2.5kg.


Lite byggbilder:
Tejpade lite skumlist på baksidan av brandväggen för att slippa skrammel.

Brandvägg monterad


Mallade panelen över sitsen i kartong först.



Passade också på att måla lite svart färg på dom ställen som inte täcks av panelerna. Satte även svart kabelstrumpa över kablaget för att få allt svart.


Sen såga ut mall ur plexit. Funderade länge på vad jag skulle ha för material. Kolfiber är ju nice, men dyrt och var dessutom osäker om detta skulle bli bra så skönt att testa något billigare först. För att styva upp skivan och få ett snyggt avslut popnitade jag fast en alu vinkelprofil.





Sen klä med högtalarmatta. Använde spraylim för att få dit den. Tur att man får proffshjälp!



Provmontera och sen dra fast och återmontera burkrysset. Skivan sitter i fram och bakkant med självborrande skruv.



_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Grymt snyggt👌🏻👌🏻✨✨✨ tar du min med

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Sjukt bra de vart!! Över förväntan thumbs up

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Tackar!
Tillkom ju lite vikt med panelerna, men på det hela taget har det bantats skapligt mycket. Asfaltsmatta, alla bältesrullar bak, bakre solgardin osv blir en del. Har även rensat ut allt utom batteriet i bagaget. Blir intressant att ställa den på vågen i vår och se hur mycket man lyckats få bort!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Stolar i och därmed interiören helt klar! Brandsläckaren med tillhörande quick release fick en ny plats mellan stolarna.




_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Supersnyggt Nicklas!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Blir riktigt snyggt thumbs up

Klart bättre än förra året då det såg lite konstigt ut med ett stort hål bak till bakluckan i kombination med skalstolarna.

Har du vägt bilen? Såg nån viktlista på CSL för länge sidan och då reagerade jag på att majoriteten av viktbesparingen var framstorlarna, de andra sakerna gjorde rätt liten skillnad. Förutom avsaknad av utrustning.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131



Riktigt snygg inredning, blev toppen med brandväggen
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Andreas Millbro skrev:
Blir riktigt snyggt thumbs up

Klart bättre än förra året då det såg lite konstigt ut med ett stort hål bak till bakluckan i kombination med skalstolarna.

Har du vägt bilen? Såg nån viktlista på CSL för länge sidan och då reagerade jag på att majoriteten av viktbesparingen var framstorlarna, de andra sakerna gjorde rätt liten skillnad. Förutom avsaknad av utrustning.


Tyvärr så är inredning och baksäten i e46 relativt lätta så det är knappt att det lönar sig.

Men det blir väldigt snyggt och rejsigt !

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Tack ska ni ha!
Har inte haft bilen på vågarna ännu, när snön försvunnit och det sitter nya fjädrar på i fram kör jag en corner weight och ställer hjulvinklarna.

Original framstolarna är några riktiga klossar så procentuellt sett utgör dom nog den allra största delen av viktbesparingen. Resten blir lite mer "många bäckar små". Ryggstöden bak är ganska tunga faktiskt, medan sitsen inte väger nåt. Men allt som allt tillsammans; Alla airbags, allt till navigation och ljud inkl. subwoofer, alla bältesrullar, solgardin, asfaltsmatta, dörrsidor, alla högtalare, punkteringskit och lucka i bagaget etc summeras ihop till några kilon trots allt. Tyvärr är den största delen som man kan banta ner i bak, så man sabbar ju faktiskt viktfördelningen en del som OEM är nära 50/50.

Förra året med det utförandet på bilen vägde den tom med 3/4 tank 1480kg. Viktfördelning 53.65/47.35%.
I år hoppas jag kanske ha bantat ner 20-30kg till, men däremot kanske lite sämre viktfördelning. Kanske 55/45. Väghållningsmässigt är det nog ingen katastrof. Kompenserar det till viss del med lite mer fjäder fram.
Dörrsidorna sparade 10kg och asfaltsmatta 6kg. Sen en hel del annat småbös därtill. Däremot tillkom ca 3.5kg för bakre panelerna. Har man tur kanske 1450-1460kg i år!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Det blev både skitsnyggt o lite (hem)trevligt liksom thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det blev både skitsnyggt o lite (hem)trevligt liksom thumbs up thumbs up thumbs up


Tackar
Det är lite min tanke också! Gillar när det är ganska spartanskt men ändå "dressat" om man kan kalla det så. Porsches RS modeller är en inspirationskälla, "rejsigt OEM-mässigt"

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Någon som är duktig på BMW-motorer som vet om man måste låsa kammarna med Bmw verktyget om man bara ska montera av Vanosen? Alltså inte lossa kamdrev, hubbar eller splinesaxlar.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
M3 Jocke
Halmstad
Här sen Okt 2016
Inlägg: 242



Ser kannon ut Niklas gillar clubsport kännslan. Mvh jocke

_________________
Joakim lindström
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
M3 Jocke skrev:
Ser kannon ut Niklas gillar clubsport kännslan. Mvh jocke


Tackar!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 58, 59, 60   >>
46 besök senaste veckan (287349 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande