Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 58, 59, 60 >> 156 besök senaste veckan (287506 totalt) |
Årets första tur nu ikväll! Fick på fjädrarna igårkväll och bilen ner på hjulen igen.
Ett ytterligare plus med brandväggen bak är att den tar bort lite av avgasbrölet och tillåter istället lite mer insugs-råmande |
||||||||
duktig avis kan jag säga , här uppe simmar det efter vägarna pga snösmältningen _________________ Henrik Markusson Volvo 850 T-5R Renault Megane RS |
||||||||
Happ det här med bilar är ju ett ständigt överraskningsmoment och blir sällan helt som man planerar. Monterade bort Vanosen igår då jag tänkt byta alla packningar och göra ett lättare underhållsjobb på dem. Istället upptäckte jag detta
Ena tanden på kamhuben som driver oljepumpen på Vanosen som gått av. Ett vanligt fel som brukar skapa rassel och felkoder, men var själv inte beredd på att den pajat på min då jag inte haft några symptom. Är det någon som vågar gissa vart tanden hamnade när jag drog bort Vanosen? En ledtråd: Inte på golvet Sååå, först och främst behövs en ny kamhub och antagligen även nytt pumphjul för att få ihop Vanosen igen. Kamhuben har det ringa priset av ca $1100. Och utöver det behöver tråget ner för att fiska upp tanden. Då blir det även byte av vevlager. Någon som har lite tid att sälja och pengar att låna? Får väl ändå se det som extremt tur att tanden hållt sig kvar i oljepumpen och inte lossnat innan. Då hade det kunnat bli ett betydligt värre haveri. |
||||||||
|
||||||||
Tur du hittade den, köp en lott och ett fiskespö 😁
Hittade din reservdel lite billigare här! https://www.bmwautoparts.net/en/cata Bara 750 euro. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||||
Fick mig att tänka på detta gamla inlägg.
https://www.rejsa.nu/forum/viewtopic Lycka till _________________ Janne Ström |
||||||||
Skönt att du kunde fiska upp den!
Kolla engelska ebay (ebay.co.uk). Det säljs en hel del S50 och S54 -komponenter där. Även tyska ebay kan vara värt att kolla men där verkar delarna vara gjorda i guld numera. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||||||
Ja, eller man kanske har bränt turen för de kommande 10 åren redan? Tack för länken, ska försöka kika runt på bästa alternativ.
Ja lossnar den utan att man vet om det så kan det ju bli hur stort ras som helst i princip. Typ kilar fast i kamtransmissionen. I "bästa fall" hamnar den i oljetråget, men där vill man inte gärna ha nåt sånt heller! Hade jag inte haft tur och fiskat upp den hade det bara varit att riva bort oljetråget direkt.
Tack! Verktyg att låsa kammarna är redan på ett flyg påväg hit
Riktigt skönt! Engelska eBay är riktigt bra, handlar uteslutande därifrån faktiskt. Ska kika lite där Kruxet just nu blir att lista ut vilken av alla "Vanos fixar" man ska köra på. Finns omgjorda kamhubbar, omgjorda oljepumpsdiskar osv. Lutar åt att köpa en OEM hub och använda Beisan Systems omgjorda pumpdisk |
||||||||
När du ändå river kolla bultarna (bakom huben) till avgaskammen, på en del S54:or var de inte åtdragna tillräckligt från fabrik och kan gänga ur.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Blir en fullständig "Vanos overhaul" nu med alla kamdrevsbultar, rattle kit osv |
||||||||
Kunde varit betydligt värre! Nu blir det ju en ganska smärtfri operation trots allt Tror nog inte det påverkat så mycket. Oljepumpen kan gå trots att bara en tand är hel. Däremot har jag haft lite intermittenta felkoder på Vanosen av och till, så att något påverkat funktionen är klart. Men tveksamt om det blir någon natt och dag skillnad på effekten. Vi får se! |
||||||||
|
||||||||
I väntan på delar har jag i alla fall bytt samtliga tätningar i Vanosen och även gjort rent ventilpaketet.
Blev faktiskt en tydlig skillnad på hur lätt ventilerna öppnar efter att man gjort rent allt. När man sätter en magnet emot nu klickar det väldigt tydligt. |
||||||||
Turbotoy's hubben verkar vara populär: http://www.tt-hub.com
Verkar vara många som parar ihop den med Besian systems oljepumps disk. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||
Bra jobbat! Slipper väl inte undan detta på min.
Verkar vara dyr. |
||||||||
Tack för tipset! Har scannat av M3 forum och diverse annat för alternativ och såg Turbotoys som folk verkar använda med framgång (jänkarna är helt klart i framkant med eftermarknadslösningar för M3or). Finns även andra som kör samma koncept. Jag blir dock lite skeptiskt när man svarvat fram något som pressas på befintligt drev och därefter svetsas. Tänderna håller säkert tackvare den större dimensionen som passar hålen i pumpdisken. Men hur välbalanserat blir lösningen med påsvetsad ring och vad händer med typ kamlagringarna och överfallen med tiden? VAC Motorsport tycker jag verkar ha den bästa lösningen där man använder en helbearbetad kamhub. Dock verkar det råda ett stort missnöje med VAC på m3forum. Om det är ett vanligt forums-drev bara eller om det ligger nåt i det är svårt att säga då jag själv inte har testat något av deras grejer. Jag tycker dom verkar bra. VACs hub: Nu blir det dock OEM kamhub som är beställd och omborrad disk med mindre hål som jag lämnade iväg idag. Min pumpdisk var rätt illa tilltygad i hålen, så jag är osäker om en kamhub med större tänder hade blivit helt bra ändå. Tyvärr också den typ dyraste lösningen, men från erfarenhet av tidigare misstag brukar det löna sig att inte försöka hitta genvägar. Brukar bara bli problem. |
||||||||
Man verkar inte komma undan tyvärr! Lossa vanosen försiktigt när du väl gör det så kanske du slipper tänder på drift! Alla lösningar är orimligt dyra i mina ögon |
||||||||
Tröst-meckat dit lite gay-ngel eyes idag
Lite splittrad till sånna egentligen, men dessa lös faktiskt väldigt vitt och inte blått. Så det ser skapligt OEM-igt ut. Sen tycker jag parkeringsljuset skiner så fult på e46 så detta blir nog bra! Tejpade över mina gamla LED p-ljus så man slipper dom. Även nya lyktglas från Kina. "CHBOSCH" . Ena glaset fick repor när jag torkade med en trasa, så vi får väl se hur dom ser ut efter en kilometer! |
||||||||
Har gjort samma lösning med min vanos, borrat om och nya packningar. Köpte även beiaians antirattle kit och nya bultar som gänglåstes på plats.
Har nog samma ringar som du köpte dom starkaste ledringarna jag kunde hitta, behöver knappt halvljus med dessa tända. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 58, 59, 60 >> 156 besök senaste veckan (287506 totalt) |