Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 58, 59, 60   >>
156 besök senaste veckan (287506 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Årets första tur nu ikväll! Fick på fjädrarna igårkväll och bilen ner på hjulen igen.
Ett ytterligare plus med brandväggen bak är att den tar bort lite av avgasbrölet och tillåter istället lite mer insugs-råmande

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



N Wiberg skrev:
Årets första tur nu ikväll! Fick på fjädrarna igårkväll och bilen ner på hjulen igen.
Ett ytterligare plus med brandväggen bak är att den tar bort lite av avgasbrölet och tillåter istället lite mer insugs-råmande

duktig avis kan jag säga , här uppe simmar det efter vägarna pga snösmältningen

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Happ det här med bilar är ju ett ständigt överraskningsmoment och blir sällan helt som man planerar. Monterade bort Vanosen igår då jag tänkt byta alla packningar och göra ett lättare underhållsjobb på dem. Istället upptäckte jag detta


Ena tanden på kamhuben som driver oljepumpen på Vanosen som gått av. Ett vanligt fel som brukar skapa rassel och felkoder, men var själv inte beredd på att den pajat på min då jag inte haft några symptom. Är det någon som vågar gissa vart tanden hamnade när jag drog bort Vanosen? En ledtråd: Inte på golvet

Sååå, först och främst behövs en ny kamhub och antagligen även nytt pumphjul för att få ihop Vanosen igen. Kamhuben har det ringa priset av ca $1100. Och utöver det behöver tråget ner för att fiska upp tanden. Då blir det även byte av vevlager. Någon som har lite tid att sälja och pengar att låna?

Får väl ändå se det som extremt tur att tanden hållt sig kvar i oljepumpen och inte lossnat innan. Då hade det kunnat bli ett betydligt värre haveri.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Ljus i mörkret!



_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201



Tur du hittade den, köp en lott och ett fiskespö 😁
Hittade din reservdel lite billigare här!
https://www.bmwautoparts.net/en/catalog/parts/11_3004/PN64350/0/0/0/0/ . . . .
Bara 750 euro.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Vart av på min gamla bil också, tydligen väldigt vanligt tyvärr. Den där biten kan tydligen hamna på väldigt olämpliga ställen om man har otur?

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Fick mig att tänka på detta gamla inlägg.
https://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1375775#1375775
Lycka till

_________________
Janne Ström
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Skönt att du kunde fiska upp den!

Kolla engelska ebay (ebay.co.uk). Det säljs en hel del S50 och S54 -komponenter där. Även tyska ebay kan vara värt att kolla men där verkar delarna vara gjorda i guld numera.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Torbjörn A skrev:
Tur du hittade den, köp en lott och ett fiskespö 😁
Hittade din reservdel lite billigare här!
https://www.bmwautoparts.net/en/catalog/parts/11_3004/PN64350/0/0/0/0/ . . . .
Bara 750 euro.


Ja, eller man kanske har bränt turen för de kommande 10 åren redan?
Tack för länken, ska försöka kika runt på bästa alternativ.

Magnus Thomé skrev:
Vart av på min gamla bil också, tydligen väldigt vanligt tyvärr. Den där biten kan tydligen hamna på väldigt olämpliga ställen om man har otur?


Ja lossnar den utan att man vet om det så kan det ju bli hur stort ras som helst i princip. Typ kilar fast i kamtransmissionen. I "bästa fall" hamnar den i oljetråget, men där vill man inte gärna ha nåt sånt heller! Hade jag inte haft tur och fiskat upp den hade det bara varit att riva bort oljetråget direkt.

3DBlaster skrev:
Fick mig att tänka på detta gamla inlägg.
https://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1375775#1375775
Lycka till


Tack! Verktyg att låsa kammarna är redan på ett flyg påväg hit

GTIDave skrev:
Skönt att du kunde fiska upp den!

Kolla engelska ebay (ebay.co.uk). Det säljs en hel del S50 och S54 -komponenter där. Även tyska ebay kan vara värt att kolla men där verkar delarna vara gjorda i guld numera.


Riktigt skönt! Engelska eBay är riktigt bra, handlar uteslutande därifrån faktiskt. Ska kika lite där thumbs up

Kruxet just nu blir att lista ut vilken av alla "Vanos fixar" man ska köra på. Finns omgjorda kamhubbar, omgjorda oljepumpsdiskar osv.
Lutar åt att köpa en OEM hub och använda Beisan Systems omgjorda pumpdisk

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



När du ändå river kolla bultarna (bakom huben) till avgaskammen, på en del S54:or var de inte åtdragna tillräckligt från fabrik och kan gänga ur.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Westersund skrev:
När du ändå river kolla bultarna (bakom huben) till avgaskammen, på en del S54:or var de inte åtdragna tillräckligt från fabrik och kan gänga ur.


thumbs up
Blir en fullständig "Vanos overhaul" nu med alla kamdrevsbultar, rattle kit osv

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Verkligen trist Nicklas.

Hur har det påverkat effektuttag?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
964rs skrev:
Verkligen trist Nicklas.

Hur har det påverkat effektuttag?


Kunde varit betydligt värre! Nu blir det ju en ganska smärtfri operation trots allt
Tror nog inte det påverkat så mycket. Oljepumpen kan gå trots att bara en tand är hel. Däremot har jag haft lite intermittenta felkoder på Vanosen av och till, så att något påverkat funktionen är klart. Men tveksamt om det blir någon natt och dag skillnad på effekten. Vi får se!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Någon s54 åkare som har erfarenhet av VAC Motorsports sortiment?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
I väntan på delar har jag i alla fall bytt samtliga tätningar i Vanosen och även gjort rent ventilpaketet.







Blev faktiskt en tydlig skillnad på hur lätt ventilerna öppnar efter att man gjort rent allt. När man sätter en magnet emot nu klickar det väldigt tydligt.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Turbotoy's hubben verkar vara populär: http://www.tt-hub.com
Verkar vara många som parar ihop den med Besian systems oljepumps disk.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Bra jobbat! Slipper väl inte undan detta på min.

Nicke_1 skrev:
Turbotoy's hubben verkar vara populär: http://www.tt-hub.com
Verkar vara många som parar ihop den med Besian systems oljepumps disk.

Verkar vara dyr.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Nicke_1 skrev:
Turbotoy's hubben verkar vara populär: http://www.tt-hub.com
Verkar vara många som parar ihop den med Besian systems oljepumps disk.


Tack för tipset!
Har scannat av M3 forum och diverse annat för alternativ och såg Turbotoys som folk verkar använda med framgång (jänkarna är helt klart i framkant med eftermarknadslösningar för M3or). Finns även andra som kör samma koncept. Jag blir dock lite skeptiskt när man svarvat fram något som pressas på befintligt drev och därefter svetsas. Tänderna håller säkert tackvare den större dimensionen som passar hålen i pumpdisken. Men hur välbalanserat blir lösningen med påsvetsad ring och vad händer med typ kamlagringarna och överfallen med tiden?
VAC Motorsport tycker jag verkar ha den bästa lösningen där man använder en helbearbetad kamhub. Dock verkar det råda ett stort missnöje med VAC på m3forum. Om det är ett vanligt forums-drev bara eller om det ligger nåt i det är svårt att säga då jag själv inte har testat något av deras grejer. Jag tycker dom verkar bra.
VACs hub:


Nu blir det dock OEM kamhub som är beställd och omborrad disk med mindre hål som jag lämnade iväg idag. Min pumpdisk var rätt illa tilltygad i hålen, så jag är osäker om en kamhub med större tänder hade blivit helt bra ändå. Tyvärr också den typ dyraste lösningen, men från erfarenhet av tidigare misstag brukar det löna sig att inte försöka hitta genvägar. Brukar bara bli problem.


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Eldh skrev:
Bra jobbat! Slipper väl inte undan detta på min.

Nicke_1 skrev:
Turbotoy's hubben verkar vara populär: http://www.tt-hub.com
Verkar vara många som parar ihop den med Besian systems oljepumps disk.

Verkar vara dyr.


Man verkar inte komma undan tyvärr! Lossa vanosen försiktigt när du väl gör det så kanske du slipper tänder på drift!
Alla lösningar är orimligt dyra i mina ögon

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Tröst-meckat dit lite gay-ngel eyes idag
Lite splittrad till sånna egentligen, men dessa lös faktiskt väldigt vitt och inte blått. Så det ser skapligt OEM-igt ut. Sen tycker jag parkeringsljuset skiner så fult på e46 så detta blir nog bra! Tejpade över mina gamla LED p-ljus så man slipper dom.
Även nya lyktglas från Kina. "CHBOSCH" . Ena glaset fick repor när jag torkade med en trasa, så vi får väl se hur dom ser ut efter en kilometer!



_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201



Har gjort samma lösning med min vanos, borrat om och nya packningar. Köpte även beiaians antirattle kit och nya bultar som gänglåstes på plats.




Har nog samma ringar som du köpte dom starkaste ledringarna jag kunde hitta, behöver knappt halvljus med dessa tända.


_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 58, 59, 60   >>
156 besök senaste veckan (287506 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande