Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 58, 59, 60 >> 177 besök senaste veckan (287122 totalt) |
Har det funkat fint för dig sen dess? Köpte du nya bultar från Bmw? Köpte även en omgjord solenoid enhet från Beisan nu, så nu blir verkligen hela Vanosen skottsäker förhoppningsvis. Ja dessa verkar lysa riktigt starkt! Blir nog bra! Hoppas dom sitter kvar ordentligt bara. |
||||
Funkar betydligt bättre än innan, vanosen tyst som en mus, bilen har slagit några felkoder ibland efter renoveringen men det var längesedan, gjorde en massa andra uppdateringar på bilen samtidigt så inte säkert att vanosen generade felkoden.
Köpte det som är på bilderna n från Dr. Vanos. Inga drev. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
I väntan på delar till Vanosen har jag pillat med lite annat. Monterat en utdragbar bogserkrok från Hard motorsport (var en PITA att få dit tyvärr) samt att jag tog ur radio/navin och sågade till en kolfiberbit istället.
|
||||
Det är inte många kg kvar på din bil nuförtiden! Bra jobbat! By the way så tänkte jag att du skulle få ärva alla smågrejer som jag har kvar till m3e46. Det är bland annat en del special BMW skruvar som jag aldrig kommer att få nån användning för. Säg till nästa gång du ska köra på sviestad eller mantorp så ska jag ta med grejerna.
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Macan Turbo 2017 |
||||
Fasen vad jag blir sugen på en M3 när jag läser denna tråden alltså!
Du är inte sugen på att byta mot ett pallbocksprojekt? Jag har också rear seat delete på min. |
||||
Numera så är det verkligen väl dokumenterat vad man behöver ta tag i med en E46 M3. Bara att handla en! _________________ Magnus Thomé |
||||
Eftersom det inte finns några högtalare kvar i bilen eller styrenheter för radio/nav fanns det inte så stor mening att ha skärmen kvar heller . Jasså se där! Ja det tackar jag ju såklart för!
Roliga bilar med många kul eftermarknadspryttlar att slösa pengar på också! Tyvärr är det lite med BMW, och kanske i synnerhet sådana med ett M på, som med båtar och marina grejer - Alla priser kan multipliceras med pi. Känns nästan som jag har ett eget pallbocksprojekt nu så får nog tacka nej! |
||||
...och svetsa bakvagn med största sannolikhet? Nä fy fasen. Alldeles för mycket jobb för att jag ska orka ta itu med det. |
||||
Vanos-reparationen klar och bilen provkörd!
Blev en fullständig Vanos genomgång efter konstens alla regler med ny kamhub (OEM BMW), nya kamdrevsbultar, Beisan oljepumps-disk, Beisan solenoid-enhet, Beisan "anti rattle kit" samt alla tätningar i hela Vanosen. Bilen hoppade igång fint efteråt utan skrammel eller andra bekymmer. Antagligen placebo, men tycker mig att den verkar dra bättre från lägre varv och att det är ett mer jämt och fint drag än tidigare. Bildsvep: Omborrad oljepumpsdisk. Nya hålen ger 0.1mm glapp istället för 1mm! Disk installerad i Vanos och nytt solenoidpaket monterat Ny kedjestyrning i solid plast och "anti rattle kit" för splines axlarna. Nya bultar till kamdreven. Vanligt att dessa lossnar. Bytt till uppdaterad variant i hårdare stål samt monterad med blå Loctite. Fick med nytt kamdrev på avgassidan i kitet med kamhuben så blev nytt med. Kamhubbar på plats. Ny på avgassidan med båda tänderna! Dela splinesaxlarna, göra rent och sen montera nya brickor och hylsor. Vanosen monterad på bilen igen. Kontrollera timing med BMWs verktyg. Man låser veven i TDC och ställer sen kammarna i fullt retarderat läge och låser dom sen på plats. Ihopskruvad igen! Ny olja och filter blev det med. Återstår ett oljebyte i diff och växellåda samt en CW med hjulvinklar. Sen är det 100%! |
||||
Ser inte billigt ut detta kalas😃
När du kontrollerar kammarna, skall man inte dra motorn några varv efter första TDC nollningen och se att kammarna står kvar i läge? /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||
|
||||
Nej tyvärr verkar det ju inte som att man ska ha sönder nåt i en S-motor om man vill ha råd att äta också Korrekt! Kamhubbarna kan snurra fritt så det man gör egentligen är att se till att dom står rätt när man för in splines axlarna. Därefter drar man åt hubbarna successivt, först övre bultarna. Sen drar man motorn ett varv, vilket för kammarna blir ett halvt. Drar resterande bultar, sen dra motorn ett varv till och dä kontrollera timingen. Så man rubbar egentligen aldrig timiningen om man gör rätt!
Tack! |
||||
Olja i växellåda och diff bytt så nu är det bara en CW och kontroll av hjulvinklar kvar. Oljani diffen är alltid lite "glittrig" när man tömmer den, som om det vore metallpartiklar blandat. Varit så jämt. Antar att det kanske blir så med en lamelldiff. Något att vara orolig över?
Vispade runt lite här, då ser man spåren som blir i oljan. |
||||
Kollade med Top n'Trim i Helsingborg precis. De ville ha mellan 4-6000kr för detta _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Jag skickade min till en kille som heter leadermanz på eBay! Kan jag rekommendera!
|
||||
Banpremiär igår på Sviestad! Sol och 10 grader, perfekt!
Körde aldrig på Sviestad någon gång förra året, så kul att få köra där igen då jag gillar den banan! Personbästa från 2016 ligger på 1.03.8 så det var målet att slå. Nytt för mig (kanske för i år med?) var gruppindelning och även separat körning för vagnsboks-bilar. Blev lite stressigt inför första stinten att tömma bilen, klicka om, kolla luft, ta fram hjälm osv. Inför andra stinten var jag mer på G men då lossnade istället min frontläpp i princip det första som händer! På långa rakan där det är högst fart lossnade den och jag körde rätt över den. Ingen annan fick den på sig eller körde över den som tur var! Åkte av vid depåinfarten och meddelade flaggvakterna. Därefter kollade jag över bilen lite snabbt om något mer hänt, men som tur var inte. När det var dags att spänna fast sig igen och åka bort till start var det fortfarande gulflagg, och därefter i princip passet över. Så blev inte mycket åka då. Men sen fick jag två till stinter som flöt på bra. Dock lite ringrostig både bakom ratten och på banan, så sista stinten var den som blev bäst. Tiden slutade på 1.03.2 så jag putsade i alla fall till mitt personbästa en aning! Ändå inte helt nöjd med min körning när jag tänkte igenom den på vägen hem. Brukar åka många varv som ligger väldigt jämt tidsmässigt, men nu hoppade det en del. Största tidsvinsten tror jag att jag kan hämta i Torparn där jag är lite feg och även tar en för tidig apex många av gångerna. Förutom frontläppen så fungerade i alla fall bilen fantastiskt bra! Inga konstigheter med motorn och bromsarna är verkligen spot on varv efter varv. Kul att köra igen! Film och bilder! |
||||
Får tyvärr inte fram någon logg! Circuit tools kraschar när jag försöker läsa in den exporterade vbo-filen. Vete fasen, provat gamla och dom funkar. Men inte från igår
|
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 58, 59, 60 >> 177 besök senaste veckan (287122 totalt) |