Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 58, 59, 60   >>
34 besök senaste veckan (287349 totalt)
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108



Låter underbart 😀

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
henrikm skrev:
Ser ut att vara riktigt mycket körglädje i den ! Ser grymt bra ut med


Tack! Det är faktiskt något man slås av när man inte kört den på ett tag. Det är en förj*vla rolig bil att köra faktiskt! Och väldigt lättkörd med.

Magnus Thomé skrev:
Det låter väldigt väldigt väldigt mycket trevligare i din video än min

Har du provat att exportera loggen i något annat format? För Circuit tools klarar väl att öppna olika?


Men du hör något när du kommer hem igen på kvällen va?
Ska testa nåt annat format!

MagnusM3E46 skrev:
Låter underbart 😀


Ja dom låter härligt dessa bilar!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Lyckades läsa in loggen! Nåt strul när jag skickade till min egen hotmail tror jag.

Overlay mot Magnus 1.02 tid
Som sagt tror jag att det blir att öva Torparn för min del mest
Man ser även på banlayouten att jag kanske ska placera GPSen lite annorlunda. Verkar vara ute och åker på gräset ibland


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Tänk på att hastighetsgrafen ballar ur på några ställen i min logg tyvärr. De sackar efter och kommer sen ikapp så att säga. Dags att köpa annan gpspuck eller placera den utanpå bilen

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Tror det blir samma för mig! Man ser alltid på filmerna att hastighetsmätaren liksom är seg och sen speedar upp som fan. Antagligen dålig mottagning och för låg frekvens på gps-pucken. Men vmin och vmax stämmer nog, bara lite ojämn upp/nerrampning till dom

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600



Bra kört! Kanon-bra tid! Jag kunde tyvärr inte köra i onsdags då jag var ensam hemma med lill-pojken. Ska se om jag hinner ta en vända på mantorp kanske på måndag

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Hann med att göra en snabb hjulinställning och CW igår eftermiddag! Enda som behövde justeras och som ändrat på sig lite var toe fram och bak. Resten ok! Dock hamnade ratten liiiite snett efter toe justeringen, så får fixa till det sen. Då kliver jag nog på lite mer Camber fram också.
Kan i allafall konstatera att bilen blivit 35kg lättare mot förra året! Med lite mer än halv tank och förare landar vikten på 1520kg. Utan förare 1446kg. Kan alltså konstatera att det blev lite bättre än dom 1450kg jag spådde!
Utan justering stod kryssvikten bra på 50.2% också. Viktfördelning fram/bak en halv procent sämre än förra året.


Vikt utan förare

Viktfördelning fram med förare

Kryssvikt med förare


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90



Hej imponerande tråd. Har läst allt med stort intresse. Har precis gått i mål och skaffat en likadan M3 som du, 2003 med SMG. Har också monterat Road&track på bilen och gjort "shakedown" på Kinnekulle. Kittet är överförväntan bra och ställbarheten på dämpningen gav mycket bra komfort ned från Stockholm. Noterat att du har annan fjäderuppsättning än i kittet. Fram är det 70 N/mm på mina. Hur skiljer sig dina fjädrar i hårdhet och hur har du resonerat i val av fjädrar.

_________________
Jan Bergman
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
janneftw skrev:
Hej imponerande tråd. Har läst allt med stort intresse. Har precis gått i mål och skaffat en likadan M3 som du, 2003 med SMG. Har också monterat Road&track på bilen och gjort "shakedown" på Kinnekulle. Kittet är överförväntan bra och ställbarheten på dämpningen gav mycket bra komfort ned från Stockholm. Noterat att du har annan fjäderuppsättning än i kittet. Fram är det 70 N/mm på mina. Hur skiljer sig dina fjädrar i hårdhet och hur har du resonerat i val av fjädrar.


Kul att du läst tråden! Och grattis till ett bra och roligt bilval . Är det gjort något mer på bilen än chassi? Också kul att du valt att köra R&T och är nöjd med det.
Ska väl börja med att säga att jag jobbar på Öhlins vilket gör att jag har lite annan möjlighet att kunna testa och greja lite själv med mitt chassi, så halva syftet när jag modiferade kitet till min bil var att lära mig mer och halva att göra bilen snabbare.
När vi tar fram ett R&T kit gör vi det med utgångspunkten att kitet ska ha riktigt bra banprestanda men ÄVEN ha minst lika bra eller helst bättre komfort än OEM fjädringen. Enkelt förklarat kan man säga att jag räknat bort den sista faktorn komfort när jag modifierade kitet till min bil, och bara satsat på att få ut maximal prestanda för bana istället. Med det sagt saknar inte bilen helt komfort trots allt, för samma faktorer som ger bra komfort kan också ha positiv påverkan på väghållningen. Jag har kört bilar på OEM fjädring och andra eftermarknadskit som har betydligt sämre komfort än min bil, men den är ändå så pass mycket mer "stökig" att den skulle falla utom ramarna för R&T konceptet.

Det jag gjort rent tekniskt är att gå upp i fjäderkonstant fram och bak (120N/mm fram och 160N/mm bak) och även schimsat om den hydrauliska settingen i dämparen att matcha dom nya fjäderkonstanterna. Jag kör även med raka fjädrar fram och bak, i fram tillsammans med hjälpfjäder, vilket gör att man lite enklare kan byta och testa olika fjäderuppsättningar. Dock leder det till att man behöver korta slaget i dämparen bak en del, för man får inte plats med en rak fjäder med tillräckligt mycket slag bak på M3 E46. Ett kortare dämparslag är heller inget som är optimalt om man brukar bilen på gata. I R&T kiten vi säljer har vi löst det med en bomberad fjäder bak, som är tillräckligt kort för att få plats med men som ändå erbjuder tillräckligt mycket slag. Att köra med hjälpfjädrar fram ökar också risken att med tiden få missljud, vilket är något vi därför väljer bort i R&T kiten vi säljer.
Nåt som är fint med R&T, och även alla andra produkter från Öhlins, är att dom går att bygga om och anpassa om man vill. Så man kan vända sig till någon av våra distributörer och servicecenter om man önskar det. I Sverige är det Öhlins Auto Norden i Karlstad.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90



[quote="N Wiberg"]
janneftw skrev:
Hej imponerande tråd. Har läst allt med stort intresse. Har precis gått i mål och skaffat en likadan M3 som du, 2003 med SMG. Har också monterat Road&track på bilen och gjort "shakedown" på Kinnekulle. Kittet är överförväntan bra och ställbarheten på dämpningen gav mycket bra komfort ned från Stockholm. Noterat att du har annan fjäderuppsättning än i kittet. Fram är det 70 N/mm på mina. Hur skiljer sig dina fjädrar i hårdhet och hur har du resonerat i val av fjädrar.




Janne:
Jag har varit borta från banåkandet ett par år. Nu när jag äntligen är tillbaka vill jag fokusera på att få så många varv som möjligt denna säsong.
Förutom chassit är det:

Bättre bromsbelägg (Red stuff ) och vätska
TTFS SMG tune thumbs up
Oljeservice.

Efter helgen på Kinnekulle står det klart att nästa punkt för åtgärd är bromsar. Förslag mottages tacksamt

_________________
Jan Bergman
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
janneftw skrev:


Janne:
Jag har varit borta från banåkandet ett par år. Nu när jag äntligen är tillbaka vill jag fokusera på att få så många varv som möjligt denna säsong.
Förutom chassit är det:

Bättre bromsbelägg (Red stuff ) och vätska
TTFS SMG tune thumbs up
Oljeservice.

Efter helgen på Kinnekulle står det klart att nästa punkt för åtgärd är bromsar. Förslag mottages tacksamt


Bromsar är väldigt klokt att göra något åt! Men jag hade satsat på något annat än Redstuff. För ungefär samma pengar kan man få betydligt bättre. T ex Carbotech eller PFC. Kolla med Pean Sweden, dom har både koll och säljer bromsgrejer

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Har/har haft lite småstöriga fel på bilen att fixa med sista tiden.

Ett av dom var att ABSen kickade in vid inbromsning i riktigt låga farter, typ under 15km/h. Ingen lampa eller något lös, men durrade i pedalen varje rödljus. Irriterande! Visade sig att ena hjulsensorn bak helt saknade skruv och den andra var halvt urgängad. Så nu är det löst iaf!

Sen har mitt centrallås börjat spöka. När man låser upp bilen med knappen på nyckeln låser den inte upp förardörren, endast passagerardörren. Manuellt funkar att låsa upp, och det funkar även att låsa bilen med knappen på nyckeln. Haft bort dörrsidan men inte sett något uppenbart. Själva mekanismen klickar/låter även när man låser/låser upp, men knoppen åker inte upp och dörren förblir låst. Ska prova att smörja upp allt om det är något som kärvar!

Fick även hem en ny frontläpp i veckan, men när jag öppnade paketet var läppen sprucken på flera ställen . Suck, bara vänta på en ny. Snabb respons från Schmiedmann dock thumbs up

Sen inspekterade jag mina däck lite närmare. Ett ser ut så här:


Det satt vänster fram sista körningen på Kinnekulle förra året och fick mycket stryk då. Sitter höger bak nu men efter Sviestad sist visar det cord ändå. Har sista gångerna provat gå ner på 2 bar varmtryck. Tidigare kört runt 2.2. Märker rätt stor skillnad på greppnivån men däremot känns bilen lite mer rollvek och däcken tar mycket stryk. Verkar som att cup2orna kanske har lite vekare stommar än andra däck. Ska testa mer Camber och se vad som händer.
Men behöver nytt däck. Någon som har beggade r-däck i 265-35-18 att sälja?

Och som grädde på moset hittades även detta på höger framskärm. Hoppas på att man kan lämna iväg och massera ut den.


Men annars så!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



N Wiberg skrev:
Sen inspekterade jag mina däck lite närmare. Ett ser ut så här:

Det satt vänster fram sista körningen på Kinnekulle förra året och fick mycket stryk då. Sitter höger bak nu men efter Sviestad sist visar det cord ändå. Har sista gångerna provat gå ner på 2 bar varmtryck. Tidigare kört runt 2.2. Märker rätt stor skillnad på greppnivån men däremot känns bilen lite mer rollvek och däcken tar mycket stryk. Verkar som att cup2orna kanske har lite vekare stommar än andra däck. Ska testa mer Camber och se vad som händer.


Det där skulle jag säga är klassiskt Michelin slitage. Händer alltid när man går ner i lufttryck på dom (det var samma med Cup 1 orna). Man får vara jävligt försiktigt om man tagit lunchpaus på en trackday.

Det enda som funkar (i min erfarenhet) är att alltid ligga över 2,2 i varmtryck och om trycket gått ner vid paus så får man värma så att trycket kommer tillbaka genom att bromsa, inte genom att svänga. Lugnt i kurvorna och full fart/stenhård broms på rakorna.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Exakt det trista slitage jag hade med mina cup2 också. Det skumma var att jag hade det slitaget även om jag gick ut på kalltryck 2,4 och aldrig var i närheten av 2,2 eller så. Skumt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Riktigt trisst när det annars är hur mycket gummi kvar som helst!
Vad har ni kört för camber när slitaget uppkommit för er?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

N Wiberg skrev:
Riktigt trisst när det annars är hur mycket gummi kvar som helst!
Vad har ni kört för camber när slitaget uppkommit för er?


Med bara 2 grader fram som det var utan camberplates så blev det så väldigt fort. Med ca 3 grader fram så blev det mycket bättre men slutade på samma sätt ändå. 2 grader bak = samma trista slitage.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Det där var väl ett fel på de tidiga cup2 däcken, som sedan åtgärdades. På Cup1 har i alla fall jag aldrig haft det slitaget på jag vet inte hur många uppsättningar och slarv med tryck. Kanske på cup+?

Nåväl, tråkiga saker på bilen. Hoppas det ordnar sig snart.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Jag ska prova gå upp på 4 grader camber fram och kanske lite mer även bak. Får se då om det går att köra 2 bar eller om man tvingas gå upp lite ändå.

Ja lire småtrista grejer på bilen, inte så allvarliga mest bara tråkiga att åtgärda

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

4 fram o 3 bak tror jag lite skjutet från höften skulle hjälpa thumbs up med tanke på hur det skiljde mellan 2 och 3 fram på min bil och hur det ser ut med 2 bak. Jag vill inte köra 4 o 3 på gatan bara...

_________________
Magnus Thomé
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



N Wiberg skrev:
Riktigt trisst när det annars är hur mycket gummi kvar som helst!
Vad har ni kört för camber när slitaget uppkommit för er?


Jag hade nog runt 2,5 grader camber, hade bara problemet fram dock (235 på 8,5")
Bak slet det jämt och fint med 2 grader camber och 265 på 10" fälg.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Jag hade precis samma bak, 265 på 10" med 2 grader camber och fick skulderslitage även med 2,4 och uppåt. Skitskumt. Det var 2016, det vore oerhört intressant att veta om stommen gjorts om i produktion vid något tillfälle. Det kan ju vara på specifika storlekar bara.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 58, 59, 60   >>
34 besök senaste veckan (287349 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande