Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 58, 59, 60 >> 155 besök senaste veckan (287505 totalt) |
Ett tips är att snacka med Viktor Ö på Schmiedmann om det där, han hade en E46 M3 och fixade värmeproblem med ett enkelt fläktbyte _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Jasså? Får höra med honom, men vadå för fläkt? I min värld hjälper inte fläkten till så mycket mer än vid stillastående?! |
||||||
Den är regbesiktigad med helburen och en passagerare! Helfordonsgodkännandet borttaget. |
||||||
Vanliga kylarfläkten Jag kan av egen erfarenhet bekräfta att kylarfläkten gör ett stort jobb även vid körning, märkte det när min egen gav upp på knutan för några år sedan. Det var i samband med det som Viktor berättade att han hade haft stor nytta av sitt fläktbyte. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Aha okej, hade ingen aning att man kunde plocka bort helfordonsgodkännandet _________________ Emil W |
||||||
Väldigt intressant! Hur lyckas man med det? När jag skulle montera bur i min M3 -97 så fick jag registrera/montera med halvbur då det inte gick att ändra på helfordonsgodkännandet enligt Transportstyrelsen (om jag inte ändrade massa andra saker så det blir ett "ombyggt fordon"), detta var 2013. Om man nu kan ta bort helfordonsgodkännandet så skulle det vara en klar fördel. _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 530d xDrive -17 BMW 320i xDrive -15 |
||||||
Min erfarenhet är att det verkar finnas lika många svar på vad som går och inte går som det finns besiktningsingenjörer! Besiktigade även min gamla bil med halvbur och det var likadant då. Jag var väldigt skeptisk till om det skulle gå, särskilt eftersom det är helbur. Men jag la fram alla korten och berättade att det var annat chassi, bromsar osv med och lite kompromisser med att montera tillbaka en del originalgrejer, vaddera buren ordentligt osv så var det lugnt sen. Men återigen, det verkar inte finnas någon enad åsikt om detta inom besiktningsväsendet och jag tror också tyvärr att man är väldigt försiktig generellt att släppa igenom något som är gränsfall med risk att råka illa ut själv som besiktningsingenjör.
|
||||||
Vad jag har kommit fram till vid grottning inom ämnet, så försvinner helbilgodkännandet när man reggar om den till en passagerare. Gällande min Saab så var det så iaf.. //Dunken Sorry för kladd i tråden.. _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||||||
Tror du har helt rätt Det var så besiktningsherren sa till mig med nu när jag tänker efter |
||||||
Aha tack för klargörandet!
Som ni säger så verkar det variera väldigt mellan vem man pratar med.. När jag pratade med en besiktningsman så gick det absolut inte att plocka ur baksätet då bilen var helfordonsgodkänd och bilen reggad och godkänd för 5personer Ledsen för att ha skräpat ner i din tråd _________________ Emil W |
||||||
|
||||||
Som egen referens så vid mitt första försök till att regga med bur slutatde det i ett helt protokoll med fel som skulle återställas till original utförande. Jag åkte till en annan aktör och gjorde en helt ny regbesiktningen och har nu inget helfordonsgodkännande samt skyddsbur inskrivet i regbeviset. Så ja det är helt avgörande vilken besiktningsman man får. Hoppas detta också klassas som ett legitim inlägg N Wiberg _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||||
Låter lovande Får ta nya tag med helbur då min redan är reggad för en passagerare iom halvburen. _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 530d xDrive -17 BMW 320i xDrive -15 |
||||||
Här har det varit tyst länge nu! Det har inte blivit mycket köra i sommar alls. Normalt brukar jag iofs inte åka så mycket i juli och augusti då vi oftast är ute och seglar, men i år har det blivit ännu mindre. Missade även årets viktigaste dag i juni, Öhlins årliga bandag(!), pga sånt larv som mitt eget bröllop . Men men, blev ju gift iaf.
En ytterligare anledning att jag inte kört så mycket har varit pga värmen. Inte supermysigt att stå på en bana i +35 och dessutom har jag fortfarande problem med att bilen går varm. Det projektet har jag så smått börjat ta tag i nu. Det kommer bli en ny alu-kylare från CSF. Var inne på en ny OEM först, men dom kostar runt 4500kr på BMW och en CSF är inte såååå mycket dyrare (krävdes en del förnekande och övertalning själv ) Så det fick bli en sån. Sen blir det ny vattenpump, ny tempgivare och sen alla o-ringar och packningar givetvis. Ny fläktkoppling bytte jag till förra året så den hänger nog med fortfarande. Passar på att flusha ut systemet ordentligt med då jag kört med röd Castrol Radicool SF glykol i som det ICKE ska vara. Nu åker det i grön OEM BMW (Tack Mattias Redebratt för heads up!) Utöver det gjorde jag ett Vanos-test häromveckan och fick då tyvärr fail på "leak test". Inte helt säker på vad exakt som testas, men jag TROR den justerar Vanosen till ett typ mittläge och håller kvar den där för att se hur mycket den driftar. Den får drifta +-5gr och på insugssidan är det således 1.4gr för mycket. Har haft loss ventilpaketet och gjort rent igen men det gav tyvärr inget resultat. Så nu har Beisan skickat mig ett annat beggat ventilpaket som jag tänkte testa med. Tror ju egentligen att man ska ta det testet med en nypa salt och att det kanske inte påverkar så mycket. Men det är bara vetskapen att det failar som stör mig! Utöver det kan bilen tendera att strula lite på tomgång, särskilt kallstarter då det är kallt ute. Så när jag ändå håller på har jag rivit bort insuget och gått igenom samtliga vakumslangar etc. Även gjort rent ICV (tomgångsventilen) och gjort rent samtliga spjällhus ordentligt. To be continued! |
||||||
|
||||||
Intressant att se hur CSF-kylaren kommer prestera. Hade du bytt Vanos mot en Besian-renoverad men ändå "strular" den?
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Ja det ska bli riktigt spännande! Hoppas att kylproblemen försvinner iaf. Ja, eller jag köpte inte en färdig från Beisan utan alla delar som krävdes och gjorde jobbet själv. Har inte märkt att den går dåligt, gjorde endast ett test för skoj skull och för att se. Gjorde ju tyvärr inget test innan jag renoverade Vanosen, hade varit bra för att avgöra om det är något som uppkommit eller något som har varit tidigare. Ska först byta ut ventilblocket med solenoiderna och se om det blir nån skillnad. Annars kanske man får lossa vanosen igen och se om nån tätning vridit sig eller dyl. Tveksam om det verkligen gör så stor skillnad på prestanda då bilen verkar gå som den ska. |
||||||
Bilen ihopskruvad igen med lite nya delar och underhåll!
- Ny alu-kylare från CSF - Ny OEM vattenpump - Nya packningar och o-ringar - Rengjord tomgångsventil - Rengjorda spjällhus - Nya spjällägesgivare - Nya slangar till tomgångsventil och oljeretur vevhusventilation - Kylsystemet sköljt och fyllt med BMWs glykol och Kemetyls dest.vatten Kylaren passade riktigt bra. Sitter precis som OEM och alla luftstyrningar, slanganslutningar etc passar. Bolt on kort och gott! Fick även möjlighet att testa bilen igår på Gelleråsen! Extrainsatt bandag med jobbet då vi hade andra tester som utgått men redan bokad bana. Perfekt dels för att få testa nya kylaren och också grymt roligt att få köra lite igen då jag inte varit ute något sen tidigt i juni. Tyvärr var det riktigt riktigt halt i början på dagen. Man har lagt ny asfalt i dagarna, så nya remsor i ingången vid Trösen, ut ur Esset och i princip hela Ejes. Det tillsammans med att det var fin fin sand/lera/grus på hela banan gjorde det extremt halt. Dessa bandagar kör vi varannan MC varannan bil, men man fick ställa in ett MC pass för att på nytt sopa då det inte gick att köra. Vi var få bilar, 4-5st bara, men efter några pass hade man kört upp ett någorlunda spår så man kunde börja gasa lite. Förbättrade inte mitt PB något under dagen utan stannade på 1.15.0 mot 1.14.8 förra året. Känner mig ändå skapligt nöjd då jag inte kört alls lika mycket i år + att det fortfarande inte var helt optimalt grepp under dagen. 2 tiondelar ifrån får ändå anses som att tempot finns där . Får jämföra lite kurvor sen och se vart man tappat. Sjukt roligt att köra var det i alla fall vilket är huvudsaken! Tyvärr verkar inte mina Cup2 gilla läget nu heller. Två nya sitter på bak, och dom som tidigare suttit bak sitter fram nu. Men mot slutet av dagen lossnade det gummi från vänster fram igen. Suck. 4gr camber och högre däcktryck verkar inte hjälpt. Går helt enkelt inte att köra dessa på 100% under längre stinter, man måste backa av. Kylningen då? Det verkar funka kanon! Äntligen! Nu var det inte särskilt varmt ute igår så inte en helt rättvis jämförelse, men jag låste upp så jag såg digital vattentemp och även under långa 20 minuters stinter steg vattentempen aldrig över 90grader. Har fått fram att den analoga mätaren alltid står rakt upp i intervallet 75-110 grader. Min mätare har tidigare efter bara 4-5 varv börjat klättra mot den andra punkten på mätaren vilket alltså betyder 110gr+. Återstår att se hur det funkar under riktigt varma dagar, men har en bra känsla! Slår man av sjunker tempen mer eller mindre direkt till samma som termostaten, dvs kring 80-82gr. |
||||||
Härligt Nicklas!
Tittar jag på gamla filmer så stiger tempen till en bit över srecket efter mittstrecket, riktigt varma dagar typ 25-30 gr. Dagar med 25-30 med full AC går den en bit efter strecket kl 14. /A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Intressant! Men du blandar inte ihop olja och vatten nu Anders? Analoga mätaren har egentligen bara blått fält, rött fält och däremellan två prickar. Rakt upp står nålen "när allt är som det ska". Men eftersom tempen alltid fluktuerar en del och för att slippa att nålen rör sig hela tiden så har "rakt upp" ett intervall vilket jag googlat fram till 75-110gr. Vad sen tempen är vid det röda fältet och vid båda prickarna är jag osäker på. Kan man tänka sig att 120-130 grader är rött? |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 58, 59, 60 >> 155 besök senaste veckan (287505 totalt) |