Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 58, 59, 60   >>
13 besök idag (287408 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Rättelse: Verkar som att 110gr då är man på det röda fältet på den analoga mätaren.
Vet inte hur man ska tolka att vattentempen är 90gr vid hård körning en dag då det är 16-17gr ute då. Svårt att veta hur mycket vattentempen skulle stiga en dag som är 30 grader ute.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Jämförande graf mot min tidigare tid förra året på 1.14.8 och min tid från i torsdags på 1.15
Mer eller mindre identisk tid fram till Ejes där jag efter inte kommer ikapp riktigt. Det var även där det var som halast på banan. I övrigt verkar bilen gå bra. Vmax +5km/h mer på bästa varvet.
Alltid kul med loggar!


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Snyggt. Halkan påverkar mentalt med 👍🏻😉

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Monterade ett annat ventilpaket till Vanosen och gjort ett nytt test och det verkar ha gjort susen! Nu är allt i sin ordning. Skönt!


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201



N Wiberg skrev:
Monterade ett annat ventilpaket till Vanosen och gjort ett nytt test och det verkar ha gjort susen! Nu är allt i sin ordning. Skönt!



Vilket program använder du för testen?

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Torbjörn A skrev:
N Wiberg skrev:
Monterade ett annat ventilpaket till Vanosen och gjort ett nytt test och det verkar ha gjort susen! Nu är allt i sin ordning. Skönt!


Vilket program använder du för testen?


Programmet heter DIS.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Huvventilation på plats! Kluven först om jag skulle ha detta eller inte men nu i efterhand tycker jag resultatet blev över förväntan faktiskt. Orolig att det skulle se lite för hemmapulat ut, men det tycker jag inte nu. Mycket värme strömmar ut iaf, framförallt på grenrörssidan. Gillar även looken. Ser lite mer "aggressivt" ut
Mycket ångestvaggande innan man satte kapen i huven!












_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378



Ser grymt snyggt ut!

Snygg bil med smakfulla modiferingar thumbs up
Citera
M3 Jocke
Halmstad
Här sen Okt 2016
Inlägg: 242



Blev kannon med huven Niklas. Mkt fint bygge👍🏻

_________________
Joakim lindström
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Tack hörrni!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Lyckades samla på mig ett antal kilo tjära och grus i mina fälgar sist efter Gelleråsen. Dom hade börjat asfaltera om på Circle K i Karlskoga, och halvvarma R-däck ihop med tjära och grus är inte en superbra kombo. Så körde en ordentlig fälgrengöring i helgen. Valet Pro's tjärborttagning funkade väldigt bra. Tog det sista med lite lera och därefter på med lackskydd på fälgarna. Nu blir det nog lättare att hålla rent nästa gång.








Även bild på mitt, återigen, "Cup2-skadade" vänstra framdäck. Sitter höger bak nu. Vågar man åka en bandag lite lugnt med det höger bak måntro?


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Jag har 5st begagnade Toyo 888 som du kan få köpa !
När och vart blir sista åka iså fall?

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Mattias Redebratt skrev:
Jag har 5st begagnade Toyo 888 som du kan få köpa !
När och vart blir sista åka iså fall?


Kan ta dina Trofeo istället (inkl fälgarna!)
Är lite sugen på Mantorp den 28e!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



N Wiberg skrev:

Även bild på mitt, återigen, "Cup2-skadade" vänstra framdäck. Sitter höger bak nu. Vågar man åka en bandag lite lugnt med det höger bak måntro?


Tittade på två bilar med samma fenomen på cup2or igår. Trodde lite att man fått bukt med problemet på senare tid. Man har ju pratat om att gå ut på standardlufttryck och sedan sänka efterhand. Att inte stå på direkt utan värma upp däcken ordentligt verkar vara en annan vedertagen lösning. Jag har årecis monterat nya cup2 på GT4 så finns det en quick-fixså vore det bra.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



En väldigt race-relaterad fråga - vart köpte du din angel?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

964RS skrev:
N Wiberg skrev:

Även bild på mitt, återigen, "Cup2-skadade" vänstra framdäck. Sitter höger bak nu. Vågar man åka en bandag lite lugnt med det höger bak måntro?


Tittade på två bilar med samma fenomen på cup2or igår. Trodde lite att man fått bukt med problemet på senare tid. Man har ju pratat om att gå ut på standardlufttryck och sedan sänka efterhand. Att inte stå på direkt utan värma upp däcken ordentligt verkar vara en annan vedertagen lösning. Jag har årecis monterat nya cup2 på GT4 så finns det en quick-fixså vore det bra.


Höga tryck och breda fälgar har räddat mina senast inköpta framhjuls-CUP2 såhär långt (även om det i slutändan kommer vara på samma ställe som corden tittar fram på så verkar det hålla längre). Just nu 255 på 10-tum fram. Bak kör jag klart bredare 275 ändå på 10-tum (det är vad jag har liksom) men där är problemet borta sen jag fick till 2,2 grader camber.

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
964RS skrev:


Tittade på två bilar med samma fenomen på cup2or igår. Trodde lite att man fått bukt med problemet på senare tid. Man har ju pratat om att gå ut på standardlufttryck och sedan sänka efterhand. Att inte stå på direkt utan värma upp däcken ordentligt verkar vara en annan vedertagen lösning. Jag har årecis monterat nya cup2 på GT4 så finns det en quick-fixså vore det bra.


Intressant. Vad räknas som standardtryck? Bilens rekommenderade?
Min upplevelse är att skadan uppträder vid för långa stinter och att däcket helt enkelt blir för varmt. Man ser på färgskiftningarna på skuldran att dom gått varma. Det i kombination med att stommarna verkar vara mjuka och blir ännu mjukare när dom är varma. Däcket "viker in sig" och gummi lossnar. 4gr camber och 2.2-2.3 varmtryck verkar inte hjälpt i mitt fall.

Cup2 är alldeles säkert ett utmärkt däck om man kör lite "lagom" och vill kunna åka gata bekymmersfritt, men jag tror jag får vika ner mig när det gäller att förespråka Cup2 som ett bra r-däck. Klart är att Michelin verkar satsat på den breda gruppen och vill sälja fler däck genom OEM montering på sportigare bilar

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



N Wiberg skrev:
964RS skrev:


Tittade på två bilar med samma fenomen på cup2or igår. Trodde lite att man fått bukt med problemet på senare tid. Man har ju pratat om att gå ut på standardlufttryck och sedan sänka efterhand. Att inte stå på direkt utan värma upp däcken ordentligt verkar vara en annan vedertagen lösning. Jag har årecis monterat nya cup2 på GT4 så finns det en quick-fixså vore det bra.


Intressant. Vad räknas som standardtryck? Bilens rekommenderade?
Min upplevelse är att skadan uppträder vid för långa stinter och att däcket helt enkelt blir för varmt. Man ser på färgskiftningarna på skuldran att dom gått varma. Det i kombination med att stommarna verkar vara mjuka och blir ännu mjukare när dom är varma. Däcket "viker in sig" och gummi lossnar. 4gr camber och 2.2-2.3 varmtryck verkar inte hjälpt i mitt fall.

Cup2 är alldeles säkert ett utmärkt däck om man kör lite "lagom" och vill kunna åka gata bekymmersfritt, men jag tror jag får vika ner mig när det gäller att förespråka Cup2 som ett bra r-däck. Klart är att Michelin verkar satsat på den breda gruppen och vill sälja fler däck genom OEM montering på sportigare bilar


Min uppfattning är att våra bilar, i alla fall med min körstil kräver väldigt mycket camber för att däcken skall fungera.

Har åkt Trofeo R nu och även med 4,6 grader fram så sliter de lite utsida. Men fortfarande så får Trofeo R däcken aldrig denna typ av skada du uppvisar, utan blir bara slitna.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
AL skrev:
En väldigt race-relaterad fråga - vart köpte du din angel?

//AL


Angel eyes menar du? Dom är från eBay! Säljare som hette lush-uk

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:


Höga tryck och breda fälgar har räddat mina senast inköpta framhjuls-CUP2 såhär långt (även om det i slutändan kommer vara på samma ställe som corden tittar fram på så verkar det hålla längre). Just nu 255 på 10-tum fram. Bak kör jag klart bredare 275 ändå på 10-tum (det är vad jag har liksom) men där är problemet borta sen jag fick till 2,2 grader camber.


Förstörde du däck även bak Magnus?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
plato skrev:


Min uppfattning är att våra bilar, i alla fall med min körstil kräver väldigt mycket camber för att däcken skall fungera.

Har åkt Trofeo R nu och även med 4,6 grader fram så sliter de lite utsida. Men fortfarande så får Trofeo R däcken aldrig denna typ av skada du uppvisar, utan blir bara slitna.


4.6 grader börjar bli väldigt mycket camber . När det börjar närma sig GT3 Cup bilar så blir det kanske inte helt ultimat för gatan längre!

Jag ska börja med att testa andra däck nästa säsong! Har jag fortfarande liknande problem får man väl försöka hitta på andra orsaker då!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 58, 59, 60   >>
13 besök idag (287408 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande