Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 58, 59, 60 >> 47 besök idag (287491 totalt) |
Tänkte börja med lite vintermeck men tänkte höra om någon har ett motorok och en bultsträckningsmätare att hyra ut?
Motorok Sträckmätare: Hojta till om ni har eller känner nån som har! |
||||||
Du kan få låna mitt motorok!
_________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Va schysst! Är du i Sthlm nåt i mellandagarna? |
||||||
Hörs via PM! :wawe:
_________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Smygstartat lite med vevlagerbytet
Framvagn och tråg nere och inget oväntat skräp i tråget! Kladdat en del olja undertill, misstänker CPV ventilen så blir en ny sån när man ändå håller på. Väntar på att få hem lite delar och kommer resa bort i jobb, så dröjer ett tag innan man byter håll på spärrskaftet igen. Tänkte även lämna in tråget och få det tvättat. BMWs motorfästen är minst sagt "tufft" prissatta, så funderar på hårdare ifrån Hardrace istället. Fortfarande gummi så inga solida. |
||||||
Jag är inte direkt avundsjuk, även om jag gillar att skruvs så är ju lagerbyte ganska jobbigt! Bra kämpat hursomhelst! Det ska bli spännande att se hur dina lager ser ut, hur långt har bilen gått?
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||||
Är faktiskt inte så farligt. Är ju en del som måste bort, men det är liksom bara skruva och lossa. Framvagnsbalken är enkel att få ner om man lossar spindellederna. Då är det bara bärarmarna som följer med ner. Var nog mer bök att renovera Vanosen! Är så mycket finlir och saker som ska stämma överens där. Bilen har gått 14k cirka! |
||||||
|
||||||
Plockade av oljepumpen och tog även bort ettans lager för att tjuvkika lite. Ingen katastrof där iaf!
Däremot såg jag att oljepumpens kedjespännare har ganska djupa spår i sig. Liknande spännare som till kamkedjan. Har inte läst någonstans att detta skulle vara en svag länk på dessa motorer. Någon S54 guru här kanske vet om detta är vanligt? Johan Palmqvist håller på med samma operation på hans bil just nu och det såg likadant ut på hans. Hade gärna bytt den, men för att göra det behöver man plocka bort transmissionskåpan och det är ingen rolig operation med motorn kvar i bilen! Så kedjespännaren får nog snällt sitta kvar. Ser ut så här: |
||||||
Yes! Främre motorkuddarna sitter bultade i främre balken |
||||||
Yes, motorfästena står på framvagnsbalken, och balken måste ner för att få av tråget, så då hänger motorn fritt i luften Edit: what he said _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
då måste jag ha en sån med då... _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Här är två bra och detaljerade beskrivningar på tillvägagångssätt: http://www.m3forum.net/m3forum/showt http://australiancar.reviews/_pdfs/B |
||||||
Sjysst med nytvättad o fulltankad bil 👌🏻🤗 _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Stått lite still sen jag rivit bort tråget. Väntat på lite delar, tjänsteresa osv har kommit emellan. Men nu börjar andan falla på igen med stigande temperaturer ute! Hoppas få min sträckmätare till helgen så att jag kan få dit dom nya lagren och bultarna.
En del delar redan hemma. Tråget lämnades även iväg för hetvattentvätt så det är rent och fint. Delarna: - ARP bult - ACL racelager, std dimension - Nya bultar och muttrar till subframe etc fram - Ny rem - Ny "steering coupler" till rattstång/styrväxel - Ny CPV ventil inkl packning - Packningar, oljefilter etc - Nya motorfästen på väg också! |
||||||
Får lite "Decha vju" från förra vintern
Såg att min CPV också fuktade så ska ge mig på att byta. Men snikade ur och byter bara o-ringen. Glöm inte oljesticksröret när du monterar tillbaka som "någon annan gjorde". Riktigt skönt när de är byta för samvetet. Lycka till _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Går det inte att sätta ett momentstag mellan motor och kaross?
Eller är det ingen som gör så längre? Kanske inte behöver tillämpas på denna typ av bil, kanske är stabil nog ändå? Tänkte mest på att det sparar ju på motorkuddarna, samt lite bättre respons. //Dunken _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||||||
Har inte sett den lösningen på någon men finns säkert fördelar! Men det är inte som på en gammal Og som vrider ur sig som en disktrasa så fort man funderar på att gasa Med smg också märker man egentligen väldigt lite att motorpaketet rör sig. Är ju längsmonterad motor med vilket jsg inbillar mig hjälper till med. |
||||||
Fick sträckmätaren till ARP bultarna i veckan så har börjat montera nya lagren och bultarna. Tyvärr var mätaren inte särskilt bra. Håller sig inte på plats på bulten ordentligt. Så fick bli momentnyckel istället.
Här är det också lite tvetydigt. Jag har en senare s54 med M10 bultar. Dom säljer ARP som passande till S50, samma bult. Momentet som anges till dom är 50 ft-lbs vilket översätts till ca 68Nm. För tidigare s54 med M11 finns ett specifikt kit från ARP och där anges motsvarande ca 95Nm. Alltså rätt stor skillnad. Men efter lite forskning och hört med folk som kan så kör jag på ARPs rekommendation. Det är ju bulten och dess dimension som avgör momentet/sträckningen och inte motortyp. Dubbelkollade hjälpligt efter dragning med sträckmätaren och sträckningen ligger på ca 0.0065-0.0070 inch vilket det ska. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 58, 59, 60 >> 47 besök idag (287491 totalt) |