Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 58, 59, 60 >> 48 besök senaste veckan (287388 totalt) |
Hej, fint jobb du gör med bilen.
Har du bytt alla lagren än? Var de mycket slitna? Min har gått 21000mil o har ingen dokumentation så jag måste göra samma operation själv. Du beställde motorfästen, blev det Hardrace? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Tackar! Fick bytt det sista ikväll. Vad jag kan bedöma ser det väl skapligt ut. Någon mer kunnig med ägs för detta får gärna rätta mig. Mest slitna lager på 1, 2 och 3an men inget som gått igenom beläggningen verkar det. Genomgående verkar lagren på överfalls-sidan mindre slitna än på vevstakssidan. Beställt Hardrace motorkuddar men dom tar en evighet på sig att komma verkar det som. 2 veckor sen nu. |
||||
Menar du inte tvärtom över=vevstakssidan, under=överfallet? _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Jo, var det inte så jag skrev då? Alltså att de undre lagren (överfallssidan) verkar vara mindre slitna. De övre (vevstakssidan) mer slitna |
||||
...och jag läser som en kratta. 😄 Belastningen är ju bra mycket högre på vevstaksidan, både vid explosion och kompression. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
||||
Nya motorfästen hemma. En lite hårdare variant i gummi från Hardrace. Så nu kan jag hissa upp framvagnsbalken igen och återmontera resten!
|
||||
|
||||
Det är nog mest att det är smidigt att göra när man ändå har allt borta så man kommer åt. Lite så jag resonerade iallafall.
Varningens finger för dom som monterar dessa från Hardrace bara. Det är olika stigning på gängorna på övre och undre skruven. Original är dom lika med lika muttrar. Jag lyckades förstöra gängan på ena. Löste sig då jag kunde köra upp den igen med ett gängsnitt, men ändå att tänka på. |
||||
Uppgraderar med ny krängare fram inför säsongen. Valet föll på en Hotchkis. Dels för att den är ett rör och inte en solid stång som original och många andra aftermarknadskrängare, så den är lättare. Sen dels också därför att dom anger hur mycket styvare jämfört med original dom olika lägena är. Dom flesta andra anger bara en diameter vilket inte säger särskilt mycket. Denna har tre lägen som är 11%, 28% eller 49% styvare än original. Blir kul att testa!
|
||||
Nja mer för att flytta balansen lite och göra bilen mindre överstyrd. Det är sällan min bil är understyrd, den tenderar mer att vara åt det överstyrda hållet på gränsen. Såklart kan för mycket krängare fram göra bilen understyrd, men så extremt blir nog inte detta eftersom man kan välja stegen. Min förhoppning också är att göra bilen lite mer rollstyv och då kunna åka med lite mer öppna klick på stötdämparna utan att tappa styrkänsla och få mer roll.
Det måste jag testa! Tror jag börjar på mitten! |
||||
Sakta men osäkert! Framvagnen på plats igen och motoroket borttaget. Återstår i princip bara att fylla olja och montera tändstiften igen.
Monterade även nya krängaren. Såg väldigt fint och seriöst gjort ut med smörjnipplar till fästena och bussningarna. |
||||
Fint!
Tänk på att man använder siliconfett till polyurethanbussningar och inte 'vanligt fett'. |
||||
Man fick med fett till bussningarna, osäker på typ.
Att kunna smörja dom framöver är väl mer om man märker att det börjar gnissla osv. Och då slippa ta ner allt för att smörja. Snarare en nice to have än förväntat underhåll. |
||||
👍🏻 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Bilen uppstartad och provkörd!
Klickade först bara när jag vred om nyckeln, så började försöka kabla igång bilen och därefter knacka på startmotorn och letade efter nån defekt jordfläta. Efter en stund bestämde jag mig för att testa den andra nyckeln i stället och då hoppade den igång! Tur att man inte la ner mer tid på att felsöka annat Gjorde sen en nyinitiering av nycklarna (Tack Redebratt för tips!) så nu funkar båda igen. Nu tänkte jag köra lugnt en 80-100 mil och därefter byta olja och filter. Sen en hjulinställning då ratten hamnat lite snett nu efter att allt varit nere. Även dragit om vevhusventilationen lite och satt en oljefälla istället. Slippa få oljesöl i insuget. |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 58, 59, 60 >> 48 besök senaste veckan (287388 totalt) |