Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 58, 59, 60   >>
48 besök senaste veckan (287388 totalt)
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Hej, fint jobb du gör med bilen.

Har du bytt alla lagren än? Var de mycket slitna? Min har gått 21000mil o har ingen dokumentation så jag måste göra samma operation själv.

Du beställde motorfästen, blev det Hardrace?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Hej, fint jobb du gör med bilen.

Har du bytt alla lagren än? Var de mycket slitna? Min har gått 21000mil o har ingen dokumentation så jag måste göra samma operation själv.

Du beställde motorfästen, blev det Hardrace?

//Lasse


Tackar!
Fick bytt det sista ikväll. Vad jag kan bedöma ser det väl skapligt ut. Någon mer kunnig med ägs för detta får gärna rätta mig. Mest slitna lager på 1, 2 och 3an men inget som gått igenom beläggningen verkar det. Genomgående verkar lagren på överfalls-sidan mindre slitna än på vevstakssidan.





Beställt Hardrace motorkuddar men dom tar en evighet på sig att komma verkar det som. 2 veckor sen nu.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



N Wiberg skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Hej, fint jobb du gör med bilen.

Har du bytt alla lagren än? Var de mycket slitna? Min har gått 21000mil o har ingen dokumentation så jag måste göra samma operation själv.

Du beställde motorfästen, blev det Hardrace?

//Lasse


Tackar!
Fick bytt det sista ikväll. Vad jag kan bedöma ser det väl skapligt ut. Någon mer kunnig med ägs för detta får gärna rätta mig. Mest slitna lager på 1, 2 och 3an men inget som gått igenom beläggningen verkar det. Genomgående verkar lagren på överfalls-sidan mindre slitna än på vevstakssidan.

https://rejsa.nu/im/user/20854/2019-02-16-21-16-05_eab9713a-4373-4a5d- . . . .
https://rejsa.nu/im/user/20854/2019-02-16-21-16-05_85de2b0a-c82a-4e41- . . . .
https://rejsa.nu/im/user/20854/2019-02-16-21-16-05_d2760c39-1213-439d- . . . .

Beställt Hardrace motorkuddar men dom tar en evighet på sig att komma verkar det som. 2 veckor sen nu.


Menar du inte tvärtom över=vevstakssidan, under=överfallet?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
964RS skrev:


Menar du inte tvärtom över=vevstakssidan, under=överfallet?


Jo, var det inte så jag skrev då?
Alltså att de undre lagren (överfallssidan) verkar vara mindre slitna. De övre (vevstakssidan) mer slitna

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



N Wiberg skrev:
964RS skrev:


Menar du inte tvärtom över=vevstakssidan, under=överfallet?


Jo, var det inte så jag skrev då?
Alltså att de undre lagren (överfallssidan) verkar vara mindre slitna. De övre (vevstakssidan) mer slitna


...och jag läser som en kratta. 😄

Belastningen är ju bra mycket högre på vevstaksidan, både vid explosion och kompression.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Hur ser ytan glidytan på vevaxeln ut?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Veven såg fin ut! Opåverkad

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Nya motorfästen hemma. En lite hårdare variant i gummi från Hardrace. Så nu kan jag hissa upp framvagnsbalken igen och återmontera resten!


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2152



Funderat länge på varför alla (nästan) byter dessa?
Mina verkar friska.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Det är nog mest att det är smidigt att göra när man ändå har allt borta så man kommer åt. Lite så jag resonerade iallafall.

Varningens finger för dom som monterar dessa från Hardrace bara. Det är olika stigning på gängorna på övre och undre skruven. Original är dom lika med lika muttrar. Jag lyckades förstöra gängan på ena. Löste sig då jag kunde köra upp den igen med ett gängsnitt, men ändå att tänka på.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Uppgraderar med ny krängare fram inför säsongen. Valet föll på en Hotchkis. Dels för att den är ett rör och inte en solid stång som original och många andra aftermarknadskrängare, så den är lättare. Sen dels också därför att dom anger hur mycket styvare jämfört med original dom olika lägena är. Dom flesta andra anger bara en diameter vilket inte säger särskilt mycket. Denna har tre lägen som är 11%, 28% eller 49% styvare än original. Blir kul att testa!





_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
M3 Jocke
Halmstad
Här sen Okt 2016
Inlägg: 242



Riktigt schysst med markerade lägen så man kan testa sig fram, 👍🏻

_________________
Joakim lindström
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Har du för bra styrning eftersom du vill ha hårdare fram?

Oftast byts det ju bak för bättre styrning.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



I vilket läge fram och bak justerar du krängarna till?

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Har du för bra styrning eftersom du vill ha hårdare fram?

Oftast byts det ju bak för bättre styrning.


Nja mer för att flytta balansen lite och göra bilen mindre överstyrd. Det är sällan min bil är understyrd, den tenderar mer att vara åt det överstyrda hållet på gränsen. Såklart kan för mycket krängare fram göra bilen understyrd, men så extremt blir nog inte detta eftersom man kan välja stegen.
Min förhoppning också är att göra bilen lite mer rollstyv och då kunna åka med lite mer öppna klick på stötdämparna utan att tappa styrkänsla och få mer roll.

Dave79 skrev:
I vilket läge fram och bak justerar du krängarna till?


Det måste jag testa! Tror jag börjar på mitten!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Sakta men osäkert! Framvagnen på plats igen och motoroket borttaget. Återstår i princip bara att fylla olja och montera tändstiften igen.

Monterade även nya krängaren. Såg väldigt fint och seriöst gjort ut med smörjnipplar till fästena och bussningarna.







_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Fint!

Tänk på att man använder siliconfett till polyurethanbussningar och inte 'vanligt fett'.
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Behöver man verkligen smörja dessa bussningar?

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Man fick med fett till bussningarna, osäker på typ.
Att kunna smörja dom framöver är väl mer om man märker att det börjar gnissla osv. Och då slippa ta ner allt för att smörja. Snarare en nice to have än förväntat underhåll.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



N Wiberg skrev:
Man fick med fett till bussningarna, osäker på typ.
Att kunna smörja dom framöver är väl mer om man märker att det börjar gnissla osv. Och då slippa ta ner allt för att smörja. Snarare en nice to have än förväntat underhåll.


👍🏻

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Bilen uppstartad och provkörd!
Klickade först bara när jag vred om nyckeln, så började försöka kabla igång bilen och därefter knacka på startmotorn och letade efter nån defekt jordfläta. Efter en stund bestämde jag mig för att testa den andra nyckeln i stället och då hoppade den igång! Tur att man inte la ner mer tid på att felsöka annat
Gjorde sen en nyinitiering av nycklarna (Tack Redebratt för tips!) så nu funkar båda igen.

Nu tänkte jag köra lugnt en 80-100 mil och därefter byta olja och filter. Sen en hjulinställning då ratten hamnat lite snett nu efter att allt varit nere.

Även dragit om vevhusventilationen lite och satt en oljefälla istället. Slippa få oljesöl i insuget.





_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 58, 59, 60   >>
48 besök senaste veckan (287388 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande