Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 58, 59, 60 >> 22 besök idag (287466 totalt) |
Ooops _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
Inget snack om saken att denna kärra förädlats framgångsrikt av både dig och Niklas. Det kanske dyker upp nån M3 E46 som är helrätt eller att du kan snegla på M2:an? Finge du tag i en E46:a så skulle ni ju kunna prestandahöja tillsammans. Bara en tanke så där. Hur som, hoppas du klurar ut hur du vill ha det. Niklas, det ska bli spännande att se vad ditt nya chassi kommer att ge. _________________ Alex N Eriksson |
||
|
||
Det ser inte så bra ut tycker jag.
...med rost på bromsskivorna alltså. Porriga dämpare! Snäppet över XYZ och Tein va? |
||
Är ute efter 6 kolvsok från Porsche 996/997 GT3/GT3 RS och även Turbo(?).
Artikelnummer: 99635143190 och 99635143290 Hojta gärna till om ni har några som ni vill sälja! |
||
Hjulklapp!
Länge sneglat på en Racecapture och nu slog jag till. Den här lilla mojängen har inbyggd gyro, acceleratometer och GPS med extern antenn. Förutom Laptimer-funktion kan den kommunicera med E46ans CAN-protokoll som gör det möjligt att få in data från bilen i form av t ex RPM, temperaturer, styrvinkel etc. Allt detta tänkte jag styra genom en 7" Android platta som sätts där radio-enheten tidigare satt i bilen. Man kan konfigurera sitt interface som man vill och visa t ex tidtagning samtidigt med temperaturövervakning och sätta gränsvärden med färgkoder och varningar. Här finns lite mer info och filmer: https://www.youtube.com/user/Autospo |
||
Uppgradering! Helt nya 6 kolvsok från 996.2/997.1 GT3/RS och Turbo med stålskivor. Har sneglat på ett färdigt AP kit men med den svaga kronan blir det så rackarns mycket pengar. Detta blir nog lika bra. Med nuvarande fyrkolvsok fram och dess kolvarea har man flyttat bak bromsbalansen en hel del på e46an. Eftersom MK60 ABSen är så pass bra maskeras nog detta och det funkar bra som det är. Men jag tycker att jag alltid har saknat det där riktiga nypet i bromsarna och det tror jag beror till viss del på att balansen är flyttad bakåt. Med dessa ok fram tillsammans med 360mm skivor från M3 e90 blir bromsbalansen som OEM eller t o m ytterligare något mer framåt lite beroende på vad man räknar på. Kolvdimensionerna på dessa ok är 38/32/28mm. Ett "problem" med dessa ok tillsammans med en BMW skiva är att svephöjden för belägget behöver vara 65mm och då finns inte PFC11 i den dimensionen vilket är lite synd då jag gillar dom. Så antingen får man hitta något annat lämpligt belägg eller titta på någon annan skiva med 60mm svep då PFC har passande belägg med 60mm svep. T ex har Reyland i England 362x32 skivor med lösa bells i den höjden till hyfsad peng. Kvar sen är att fila fram adapters till passande skivor. |
||
Tack! Hoppas på att dom får komma till användning i vår med |
||
Grymma bromsar, jag tyckte bettet med bara csl skivor och 4-kolvs Porsche oken var riktigt bra, detta måste ju bli brutalt!
Jag vet att ate eller zimmermann skivorna är helt ok, men kolla om det finns några Girodisc som passar, jag hade det på min TT-rs och ska beställa nu till min CTR, lite dyrare men tål mycket stryk och inga hål där det lätt bildas sprickor! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||
Ja jag hoppas det blir bra! Bromsar väl inte bättre bara för att det är större ok men bättre bromsbalans och lite större diameter på skivorna kan nog göra sitt till bromsprestandan. Girodisc verkar ganska dyra tycker jag? Är mest inne på antingen E90 M3 skivor eller så blir det en lösning från Reyland med lösa bells och flytande slitringar. |
||
Blir kul att få på allt till våren! |
||
|
||
Tack! Alltid kul med lite positiv feedback! |
||
[quorn="N Wiberg"]
Ja jag hoppas det blir bra! Bromsar väl inte bättre bara för att det är större ok men bättre bromsbalans och lite större diameter på skivorna kan nog göra sitt till bromsprestandan.[/quote] Superbromsar! Riktigt fränt. Men tycker du att verkligen att bromsbalansen var dålig med 997 oken? _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Går väl inte att säga att bromsbalansen är dålig, bara mindre optimal Swapen med Porsche 4-kolvsoken runtom är ju en populär mod att göra och funkar fint, men jag tror en anledning till att det funkar så pass bra är för att MK60 ABSen är så pass bra. Med original oken och 345mm csl skiva fram är bromsratiot ungefär 2.17 Med 4 kolvsoken runtom och 345mm skiva fram blir ratiot 1.83 Med dessa 6 kolvsok fram och 360mm skiva och 4 kolvs bak blir ratiot tillbaka till 2.17 Kollar man på procent blir det inte så stor skillnad, men man får då komma ihåg att dom procent man "tar bort" fram lägger man till bak. Så det blir lite missvisande. Att titta på ratiot är bättre, då räknar man ju både fram och bak. Så att balansen blir mer likt OEM är ett faktum och jag tror man vinner på att ha mer bias framåt på BMW. |
||
Stämmer inte verkligheten med kartan, så gäller kartan
Skämt och sido, du har helt rätt. Setupen är egentligen konstig och funkar inte speciellt bra på M3 e46 MkI. På MkII -som din är- fungerar den bättre eftersom den erhöll uppdateringar i HBC och ABS. Oken är från en 997 och som vi alla vet är det en bil med 40/60 viktfördelning, därav fördelningen med större bromsar bak. Vad jag lite undrade över var om bromsbalansen upplevdes som direkt dålig men så var det alltså inte. På 944an har jag GT3 bromsar runt om, utan ABS Hursomhelst, bromsar är en av de viktigaste sakerna för att köra fort. Din nya setup ser både snygg och snabb ut. Det skall bli kul att se och höra om resultatet. Fina uppgraderingar som alltid _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Funkar absolut bra som det är! Aldrig haft problem med bromsarna. Vare sig fade eller egentligen dålig prestanda. Men efter att ha kört en del andra snabba bilar tycker jag mig inte riktigt ha samma bett som andra. Men det är ju någon sorts sjuka man har att man alltid ska pilla på allt för att försöka förbättra saker, tror dom flesta på detta forum känner igen sig. Ska man dra det långt funkar det ju egentligen utmärkt att åka med ett gatdäck, eller en original krängare eller original bromsar med för den delen. Men ja, mycket vill ju ha mer! |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 58, 59, 60 >> 22 besök idag (287466 totalt) |