Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 58, 59, 60   >>
22 besök idag (287466 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



964RS skrev:
Jag måste sluta läsa den här tråden

Har precis upplevt några dagar nere på ringen och förbannat mig själv varför jag sålde bilen. Inte nog med det, min resekompis fällde hela tiden kommentarer med "Varför sålde du M3an?" - "Nu skulle du haft M3an"
.


Ooops

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



964RS skrev:
Jag måste sluta läsa den här tråden

Har precis upplevt några dagar nere på ringen och förbannat mig själv varför jag sålde bilen. Inte nog med det, min resekompis fällde hela tiden kommentarer med "Varför sålde du M3an?" - "Nu skulle du haft M3an"

Men nu gick den till den perfekta ägaren som tar väl hand om bilen och förädlar den vidare.



Inget snack om saken att denna kärra förädlats framgångsrikt av både dig och Niklas.
Det kanske dyker upp nån M3 E46 som är helrätt eller att du kan snegla på M2:an?

Finge du tag i en E46:a så skulle ni ju kunna prestandahöja tillsammans. Bara en tanke så där.
Hur som, hoppas du klurar ut hur du vill ha det.

Niklas, det ska bli spännande att se vad ditt nya chassi kommer att ge.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Lite framsteg!
Första prototyp-setet på bilen.






_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Det ser inte så bra ut tycker jag.















...med rost på bromsskivorna alltså.

Porriga dämpare! Snäppet över XYZ och Tein va?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Snyggt thumbs up

Kommer att behöva ett prototypset fram på mussen när jag tröttnat på mina Leda, bak har jag redan öhlins

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Är ute efter 6 kolvsok från Porsche 996/997 GT3/GT3 RS och även Turbo(?).
Artikelnummer: 99635143190 och 99635143290

Hojta gärna till om ni har några som ni vill sälja!


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Hjulklapp!
Länge sneglat på en Racecapture och nu slog jag till. Den här lilla mojängen har inbyggd gyro, acceleratometer och GPS med extern antenn. Förutom Laptimer-funktion kan den kommunicera med E46ans CAN-protokoll som gör det möjligt att få in data från bilen i form av t ex RPM, temperaturer, styrvinkel etc. Allt detta tänkte jag styra genom en 7" Android platta som sätts där radio-enheten tidigare satt i bilen. Man kan konfigurera sitt interface som man vill och visa t ex tidtagning samtidigt med temperaturövervakning och sätta gränsvärden med färgkoder och varningar.

Här finns lite mer info och filmer: https://www.youtube.com/user/AutosportLabs/featured







_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare





Uppgradering! Helt nya 6 kolvsok från 996.2/997.1 GT3/RS och Turbo med stålskivor.
Har sneglat på ett färdigt AP kit men med den svaga kronan blir det så rackarns mycket pengar. Detta blir nog lika bra.

Med nuvarande fyrkolvsok fram och dess kolvarea har man flyttat bak bromsbalansen en hel del på e46an. Eftersom MK60 ABSen är så pass bra maskeras nog detta och det funkar bra som det är. Men jag tycker att jag alltid har saknat det där riktiga nypet i bromsarna och det tror jag beror till viss del på att balansen är flyttad bakåt. Med dessa ok fram tillsammans med 360mm skivor från M3 e90 blir bromsbalansen som OEM eller t o m ytterligare något mer framåt lite beroende på vad man räknar på. Kolvdimensionerna på dessa ok är 38/32/28mm.

Ett "problem" med dessa ok tillsammans med en BMW skiva är att svephöjden för belägget behöver vara 65mm och då finns inte PFC11 i den dimensionen vilket är lite synd då jag gillar dom. Så antingen får man hitta något annat lämpligt belägg eller titta på någon annan skiva med 60mm svep då PFC har passande belägg med 60mm svep. T ex har Reyland i England 362x32 skivor med lösa bells i den höjden till hyfsad peng.

Kvar sen är att fila fram adapters till passande skivor.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Jäklar vad fina olika pryttlar du skaffar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jäklar vad fina olika pryttlar du skaffar thumbs up


Tack! Hoppas på att dom får komma till användning i vår med

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603



Grymma bromsar, jag tyckte bettet med bara csl skivor och 4-kolvs Porsche oken var riktigt bra, detta måste ju bli brutalt!

Jag vet att ate eller zimmermann skivorna är helt ok, men kolla om det finns några Girodisc som passar, jag hade det på min TT-rs och ska beställa nu till min CTR, lite dyrare men tål mycket stryk och inga hål där det lätt bildas sprickor!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Inga dåliga bromsar det där

Många fina uppdateringar i vinter på din m3a. thumbs up

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
iqbad skrev:
Grymma bromsar, jag tyckte bettet med bara csl skivor och 4-kolvs Porsche oken var riktigt bra, detta måste ju bli brutalt!

Jag vet att ate eller zimmermann skivorna är helt ok, men kolla om det finns några Girodisc som passar, jag hade det på min TT-rs och ska beställa nu till min CTR, lite dyrare men tål mycket stryk och inga hål där det lätt bildas sprickor!


Ja jag hoppas det blir bra! Bromsar väl inte bättre bara för att det är större ok men bättre bromsbalans och lite större diameter på skivorna kan nog göra sitt till bromsprestandan.

Girodisc verkar ganska dyra tycker jag? Är mest inne på antingen E90 M3 skivor eller så blir det en lösning från Reyland med lösa bells och flytande slitringar.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Peppe Fröjd skrev:
Inga dåliga bromsar det där

Många fina uppdateringar i vinter på din m3a. thumbs up


Blir kul att få på allt till våren!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Beläggen är fan gigantiska

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Oliverahlen
Kungsholmen,Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 27



fräck bil med rejält coola mods! thumbs up

_________________
Oliver Åhlén
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Oliverahlen skrev:
fräck bil med rejält coola mods! thumbs up


Tack! Alltid kul med lite positiv feedback!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



[quorn="N Wiberg"]

Ja jag hoppas det blir bra! Bromsar väl inte bättre bara för att det är större ok men bättre bromsbalans och lite större diameter på skivorna kan nog göra sitt till bromsprestandan.[/quote]

Superbromsar! Riktigt fränt. Men tycker du att verkligen att bromsbalansen var dålig med 997 oken?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
964RS skrev:


Superbromsar! Riktigt fränt. Men tycker du att verkligen att bromsbalansen var dålig med 997 oken?


Går väl inte att säga att bromsbalansen är dålig, bara mindre optimal
Swapen med Porsche 4-kolvsoken runtom är ju en populär mod att göra och funkar fint, men jag tror en anledning till att det funkar så pass bra är för att MK60 ABSen är så pass bra.

Med original oken och 345mm csl skiva fram är bromsratiot ungefär 2.17
Med 4 kolvsoken runtom och 345mm skiva fram blir ratiot 1.83
Med dessa 6 kolvsok fram och 360mm skiva och 4 kolvs bak blir ratiot tillbaka till 2.17

Kollar man på procent blir det inte så stor skillnad, men man får då komma ihåg att dom procent man "tar bort" fram lägger man till bak. Så det blir lite missvisande. Att titta på ratiot är bättre, då räknar man ju både fram och bak.

Så att balansen blir mer likt OEM är ett faktum och jag tror man vinner på att ha mer bias framåt på BMW.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Stämmer inte verkligheten med kartan, så gäller kartan

Skämt och sido, du har helt rätt.
Setupen är egentligen konstig och funkar inte speciellt bra på M3 e46 MkI. På MkII -som din är- fungerar den bättre eftersom den erhöll uppdateringar i HBC och ABS.

Oken är från en 997 och som vi alla vet är det en bil med 40/60 viktfördelning, därav fördelningen med större bromsar bak.

Vad jag lite undrade över var om bromsbalansen upplevdes som direkt dålig men så var det alltså inte.

På 944an har jag GT3 bromsar runt om, utan ABS

Hursomhelst, bromsar är en av de viktigaste sakerna för att köra fort. Din nya setup ser både snygg och snabb ut. Det skall bli kul att se och höra om resultatet.

Fina uppgraderingar som alltid

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
964RS skrev:
Stämmer inte verkligheten med kartan, så gäller kartan

Skämt och sido, du har helt rätt.
Setupen är egentligen konstig och funkar inte speciellt bra på M3 e46 MkI. På MkII -som din är- fungerar den bättre eftersom den erhöll uppdateringar i HBC och ABS.

Oken är från en 997 och som vi alla vet är det en bil med 40/60 viktfördelning, därav fördelningen med större bromsar bak.

Vad jag lite undrade över var om bromsbalansen upplevdes som direkt dålig men så var det alltså inte.

På 944an har jag GT3 bromsar runt om, utan ABS

Hursomhelst, bromsar är en av de viktigaste sakerna för att köra fort. Din nya setup ser både snygg och snabb ut. Det skall bli kul att se och höra om resultatet.

Fina uppgraderingar som alltid


Funkar absolut bra som det är! Aldrig haft problem med bromsarna. Vare sig fade eller egentligen dålig prestanda. Men efter att ha kört en del andra snabba bilar tycker jag mig inte riktigt ha samma bett som andra.
Men det är ju någon sorts sjuka man har att man alltid ska pilla på allt för att försöka förbättra saker, tror dom flesta på detta forum känner igen sig. Ska man dra det långt funkar det ju egentligen utmärkt att åka med ett gatdäck, eller en original krängare eller original bromsar med för den delen. Men ja, mycket vill ju ha mer!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 58, 59, 60   >>
22 besök idag (287466 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande