|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
17 Feb 2016 17:36
andreas.e skrev: | Patrik Skoog skrev: | Supramannen skrev: | andreas.e skrev: | Supramannen skrev: | 10,5 är perfekt för Michelin 270/650
Samma som 997 gt3 cup S åkte |
Ok! Har du ett sådant däck hos dig och kan mäta slitytan? Vore super. För slitytan får inte vara bredare än 260. |
Ja det har jag, ska mäta åt dig
Michelin catalogen säger att dom är 270 tyvärr
Då tvingas du till åka 25/640 om du ska åka michelin, tråkigt yoko har ett 25/650 |
Andreas, precis som Supramannen säger är det inte tumstocken som avgör utan tekniska data från tillverkaren. Men jag kan hjälpa dig med följande tips så slipper du åka ett 25/640 däck på din fina bil.
27/65/18 S9G där G är stomme är optimerat för tex M3 GT4 liknande Johan A:s bil. Men har en slityta enligt tabell på 270 mm. Att i ett reglemente skriva bredd enligt märkning på däck var fel då olika tillverkare har olika sätt att märka vs mäta bredd.
Att köra på ett däck typ 25/64/18 S9H kommer inte funka, stommen kommer kollapsa.
Det finns ett nyare däck med "L" stomme som vars statiska och dynamiska belastning är bättre än S9G däcket och som hade slityta 260 mm, dvs bättre än det däck som utvecklades för M3GT4.
27/65/18 S7L, detta däck gillar 11" breda fälgar.
Vill du inte åka Michelin testa Hankook som kommer hänvisa dig till en tysk,
C & R Motorsport
Inh. Christoph Stoll & Ralf Skotzki GbR
Ahrstraße 36
53925, Kall
Telefon-Nr.: 02447-911093
|
Ok! Tack för input! Men det är förutsatt att jag får dispens för magnesiumfälgarna. Annars får jag köpa nya i alu och då kan jag ta lite smalare fälgar. Men det vore ju såklart mer ekonomiskt att köra på de fälgarna jag har om jag nu får på däck i exakt rätt bredd! |
Men du behöver ju köra dessa 27or Patrik pratar om, dom klarar lasten och dom är maxiumum bredd också så du har ju inte så mycket att välja på här..
Hoppas du får igenom fälgarna du har, onödig utgift annars som sagt
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345
Trådstartare
17 Feb 2016 17:49
Supramannen skrev: | andreas.e skrev: | Patrik Skoog skrev: | Supramannen skrev: | andreas.e skrev: | Supramannen skrev: | 10,5 är perfekt för Michelin 270/650
Samma som 997 gt3 cup S åkte |
Ok! Har du ett sådant däck hos dig och kan mäta slitytan? Vore super. För slitytan får inte vara bredare än 260. |
Ja det har jag, ska mäta åt dig
Michelin catalogen säger att dom är 270 tyvärr
Då tvingas du till åka 25/640 om du ska åka michelin, tråkigt yoko har ett 25/650 |
Andreas, precis som Supramannen säger är det inte tumstocken som avgör utan tekniska data från tillverkaren. Men jag kan hjälpa dig med följande tips så slipper du åka ett 25/640 däck på din fina bil.
27/65/18 S9G där G är stomme är optimerat för tex M3 GT4 liknande Johan A:s bil. Men har en slityta enligt tabell på 270 mm. Att i ett reglemente skriva bredd enligt märkning på däck var fel då olika tillverkare har olika sätt att märka vs mäta bredd.
Att köra på ett däck typ 25/64/18 S9H kommer inte funka, stommen kommer kollapsa.
Det finns ett nyare däck med "L" stomme som vars statiska och dynamiska belastning är bättre än S9G däcket och som hade slityta 260 mm, dvs bättre än det däck som utvecklades för M3GT4.
27/65/18 S7L, detta däck gillar 11" breda fälgar.
Vill du inte åka Michelin testa Hankook som kommer hänvisa dig till en tysk,
C & R Motorsport
Inh. Christoph Stoll & Ralf Skotzki GbR
Ahrstraße 36
53925, Kall
Telefon-Nr.: 02447-911093
|
Ok! Tack för input! Men det är förutsatt att jag får dispens för magnesiumfälgarna. Annars får jag köpa nya i alu och då kan jag ta lite smalare fälgar. Men det vore ju såklart mer ekonomiskt att köra på de fälgarna jag har om jag nu får på däck i exakt rätt bredd! |
Men du behöver ju köra dessa 27or Patrik pratar om, dom klarar lasten och dom är maxiumum bredd också så du har ju inte så mycket att välja på här..
Hoppas du får igenom fälgarna du har, onödig utgift annars som sagt |
Hoppas på att det går igenom! De är ju inte helt i magnesium som jag har förstått det, utan AL/Mg legering. Inte så optimalt om bilen börjar brinna om de är 100% magnesium kanske
_________________ Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
17 Feb 2016 18:42
Senast ändrad av Supramannen, 17 Feb 2016 18:54, ändrad totalt 1 gång
Patrik Skoog skrev: | Supramannen skrev: | Patrik har nästan rätt
Michelin har inget 27/65/18 S7L däck men ett S8L däck har dom även S9L vilket är hard..det är 260mm, men ingen annan tillverkare har ett sånt smalt 270 däck va jag känner till.. väljer du soft blir det 270mm
27/65-18 PILOT SPORT GT S8L MEDIUM 11 260 298 648 1990
27/65-18 PILOT SPORT GT S9L HARD 11 260 298 648 1990
Du kan även köra Porsche N2 fram däcket, hur det funkar vet jag ej, men det har rätt mått allafall
http://www.michelinmotorsport.com/content/download/11695/202735/file/C . . . . |
Fick infon från Däckproffsen i Växjö ang S7L han stod och läste på däcket. Men Däckproffsen kan ju ha fel! |
dubbel
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310
17 Feb 2016 18:53
Oj vilken godbit du har skaffat Andreas! Grattis! Ska bli riktigt spännande och se den i verkligheten.
_________________ Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41528
Forumägare
26 Feb 2016 14:30
Rensat lite inlägg på Andreas begäran om fraktskadan. Bäst att ha dialog med transportfirman först.
_________________ Magnus Thomé
|
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227
27 Feb 2016 21:30
andreas.e skrev: |
Hoppas på att det går igenom! De är ju inte helt i magnesium som jag har förstått det, utan AL/Mg legering. Inte så optimalt om bilen börjar brinna om de är 100% magnesium kanske |
mest för att man inte kan rikta magnesiumfälgar pga att bulan strävar tillbaka... brinner väl med 3000 grader och används till undervattenssvetsning etc..
mvh
_________________ Tobias Hedlund
|
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345
Trådstartare
29 Feb 2016 11:13
sx-pojken skrev: | andreas.e skrev: |
Hoppas på att det går igenom! De är ju inte helt i magnesium som jag har förstått det, utan AL/Mg legering. Inte så optimalt om bilen börjar brinna om de är 100% magnesium kanske |
mest för att man inte kan rikta magnesiumfälgar pga att bulan strävar tillbaka... brinner väl med 3000 grader och används till undervattenssvetsning etc..
mvh |
Det är inte aktuellt att köra de fälgarna i BMW Cup för min del ändå nu. Kommer köpa nya.
Kör med dem i Timeattack eller annan serie istället.
Har dock värre problem att ta itu med nu med denna bilen
_________________ Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
|
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654
29 Feb 2016 11:28
Hoppas allt löser sig great och bilen blir farlig i Special!
_________________ J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
|
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851
29 Feb 2016 12:24
Fraktskada? Hur illa är det, har dom tappat den?
_________________ Torbjörn Nyberg
|
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345
Trådstartare
29 Feb 2016 15:49
Newberg skrev: | Fraktskada? Hur illa är det, har dom tappat den? |
Skador bak på bilen i samband med lastning. Jag skriver mer senare när dammet har lagt sig, håller tummarna att detta kan lösa sig på bästa möjliga sätt utifrån förutsättningarna.
_________________ Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
|
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851
29 Feb 2016 21:12
andreas.e skrev: | Newberg skrev: | Fraktskada? Hur illa är det, har dom tappat den? |
Skador bak på bilen i samband med lastning. Jag skriver mer senare när dammet har lagt sig, håller tummarna att detta kan lösa sig på bästa möjliga sätt utifrån förutsättningarna. |
Tråkigt! Hoppas det löser sig!
_________________ Torbjörn Nyberg
|
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310
29 Feb 2016 21:59
Mycket tråkigt att höra Andreas. Bedrövligt att det ska behöva hända sådant.. Hoppas verkligen det löser sig.
_________________ Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
|
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345
Trådstartare
17 Jun 2016 15:06
_________________ Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
|
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858
17 Jun 2016 19:56
Vill se mer av den , uppdatera tråden
_________________ Lasse Karlsson
BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
|
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345
Trådstartare
17 Jun 2016 22:24
_________________ Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
|
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654
17 Jun 2016 22:32
Kort och gott, mäktigt!
_________________ J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
|
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851
17 Jun 2016 23:06
_________________ Torbjörn Nyberg
|
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345
Trådstartare
_________________ Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
|
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195
18 Jun 2016 09:44
Häftigt! När blir debuten?
_________________ Ulf Sanden
Miata NB
|
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345
Trådstartare
18 Jun 2016 09:47
Vitt och kolfiber är ett tema i verkstaden nu för tiden.
Men de svart/grå bilarna är de som rullar ute på banorna, så det är lite ont om tid.
_________________ Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
|
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345
Trådstartare
18 Jun 2016 09:48
Ulf Sanden skrev: | Häftigt! När blir debuten? |
Mantorp förhoppningsvis!
Väntar på ny blåsa till tanken från ATL. Ska komma i slutet av juli. Då ska jag besiktiga den för vagnbok och sen bör allt vara good to go.
_________________ Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
|
|