Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SLC SuperLiteCar 2016.
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (17592 totalt)
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227


Trådstartare
http://superlitecars.com/index.php/cars/superlite-slc#5376-dscf5309_64 . . . .

https://www.youtube.com/watch?v=GOOD1bzske8

Denna YTvideo visar ramen ...

min fråga är om man skulle kunna klassa in den i TA Unlimited???

UNLIMITED (TA-U) , TEKNISKA REGLER
V. 2015-01-09

TA-U 1 Tillåtna fordonstyper
1.1 Alla serietillverkade personbilar av karossbils typ är tillåtna, oavsett om de utvecklats
för gata eller direkt för racingbruk.
1.2 Fordonet får byta ut original självbärande kaross eller ram mot rörrams-konstruktion.

1.3 Eget konstruerad rörram är godkänd såvida utsida av kaross påminner om serietillverkad
modell som haft plats för en passagerare.
TA-U 2 Karosseri samt bilens utsida
2.1 Kaross ska vara välskött, fri från större skador, bucklor samt vara representativ. 2.2
Bogseröglor ska finnas både fram och bak, och finnas utmarkerat tydligt
2.3 Aero fritt, men får inte medföra fara för andra deltagare.
2.4 Markfrigång fritt.
2.5 Bakre vingen får vara aktivt ställbar under färd. DRS eller liknande system.
2.6 Kaross/ram får helsvetsas i skarvarna.
2.7 Backspeglar ska finnas, en inner samt en yttre på vardera sida.
2.8 Sidorutor får vara antingen original, alternativt klar lexan eller polykarbonat med
minst 2 mm tjocklek, ordentligt fastsatta samt bibehålla originalets form.
Övriga rutor bakom B-stolpen får fritt modifieras.
Om godkänt fönsternät SFI/FIA finns får sidorutorna vara helt öppna eller helt stängd
2.9 Fjädring fritt.
2.10 Vindrutan ska vara original eller av klar polycarbonat, med minst 3 mm tjocklek och
bibehålla originalets form.
2.11 Fullbur skall vara monterad, se TA-U 11.
2.12 Två extra låsanordningar ska finnas för fram och baklucka. Original låsanordning
och säkerhetsspärr för motorlucka ska tas bort eller tvingas i öppet läge under tävling.

SLC kostar 44 000 USD. sen frakt och moms + tull..

SLc har en alubox likt R8 typ och är ju en serieproduktion

De flesta SLC i staterna kör ju med LS7 motor men flera mera sportigare alt. finns ju ex. R8 4,2 motorn och låda

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare






thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Ursäkta kraftuttrycken, men fy fan vilket skitbygge.
Ruggigt korkat konstruerade bärarmar, jättegrovt semi-ok svetsad aluram (är den värmebehandlad efter svets? Jag hoppas det är så). Jag tror det går å bygga en lika styv lika lätt ram i stål om man tänker efter lite.

Å för å slå ett slag på semi-egen trumma, köp ett elise-chassi, gör egen bakre subframe och montera nån roligare motor likt johanz. Blir nog fan så mycket bättre. Dessutom "godkänt" för TA out of the box.

Eller varför inte bara köpa en färdig R8 för under dessa 44k USD + moms och tull: http://www.blocket.se/stockholm/Audi_R8_4_2_V8_R_TRONIC_420HK_65538430 . . . .

_________________
Pontus Fyhr
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Allting lät bra tills att du länkade en annons från michell & co.

_________________
Erik König
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



König skrev:
Allting lät bra tills att du länkade en annons från michell & co.


Tog bara första "bästa"

Fler: http://www.blocket.se/jonkoping/Audi_R8_4_2_R_Tronic_Magnetic_Ride_654 . . . .
http://www.blocket.se/malmo/Audi_R8___4_2_Quattro___B_O___Fran_3920__m . . . .

_________________
Pontus Fyhr
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Var bara tvungen... Sorry

_________________
Erik König
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227


Trådstartare
åter... kan slc godkännas för TA-U????

jag vill bara ha svar på det rent teoretiskt.... skiter i att man kan få bättre grejer för 44k usd... det var det som var frågan...

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Bör inte denna frågan ställas till TAnu? "Våra race- och banåkarbilar" är ju i alla fall fel forum för denna frågan.

Min tolkning är nej pga regel paragraf 1.1

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227


Trådstartare
Marcus J arlson skrev:
Bör inte denna frågan ställas till TAnu? "Våra race- och banåkarbilar" är ju i alla fall fel forum för denna frågan.

Min tolkning är nej pga regel paragraf 1.1


Frågan ligger i fel... ville ha en lite snabba svar vad Rejsa trodde...

just 1.1 gällande karossen som jag frågar..... och vad man kan göra för att få den klassad som "karossbil" ..

kul att du hade huvet på skaft thumbs up och svarade på mina frågor... stort tack.

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Flyttade till "Time Attack".

_________________

Rice and shine
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Flyttade till "Time Attack".


tack.

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Jag tänkte mer på att klassa den som en serietillverkad bil. Färdig kitcar är ju mer rätt, som en Ultima (samma plattform dessutom väll?)

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Den skulle funka i U klassen för tillfället

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Pontus Fyhr skrev:
Ursäkta kraftuttrycken, men fy fan vilket skitbygge.


Det vetifan om den bilen förtjänar att bli sågad på det sättet......
Och....vem fan vill ha en Lotus.....
Jag har sett mycket värre byggen här på rejsa.......som folk klappar i händerna över.

Dessutom ser den väldigt bra ut, för att vara en Kitcar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Ursäkta kraftuttrycken, men fy fan vilket skitbygge.


Det vetifan om den bilen förtjänar att bli sågad på det sättet......
Och....vem fan vill ha en Lotus.....
Jag har sett mycket värre byggen här på rejsa.......som folk klappar i händerna över.

Dessutom ser den väldigt bra ut, för att vara en Kitcar.


kör lite bankörning och den beter sig bra på banan... väger ju bara runt 1000kg beroende på drivlina....

https://www.youtube.com/watch?v=SSmJA2zaN5c

https://www.youtube.com/watch?v=G7MtpTpeT8w

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Som sagt, för tillfället är det okey i U men hur framtiden ser ut vet man ej

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



ButterflyRacing skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Ursäkta kraftuttrycken, men fy fan vilket skitbygge.


Det vetifan om den bilen förtjänar att bli sågad på det sättet......
Och....vem fan vill ha en Lotus.....
Jag har sett mycket värre byggen här på rejsa.......som folk klappar i händerna över.

Dessutom ser den väldigt bra ut, för att vara en Kitcar.


För 44k USD tycker jag det, om man vill ha en lotus eller ej har inte med saken å göra, men när man kan köpa en ny Elise å ha sönder för att få en bättre alu-monocoque, hjulupphängning och en reko (fast kanske inte lika snygg kaross) att bygga sin bil på kan jag tycks det är värt att ta upp.

Eller då köpa en hel lätt beg R8 inkl motor och däck, konstruerad och byggd av riktiga ingenjörer med ordentliga resurser och budgetar. Så slipper man "billet" bärarmar konstruerade av nån som verkar moonlighta som fräs-ståls säljare och monterade mitt på en "supertjock" plåt. Att sen kalla det "superlight" är rätt skrattretande.

Givetvis går det göra sämre ifrån sig i sitt garage på egen hand, men då finns vi tillgängliga och kan hjälpas åt att förbättra. Jag tror inte någon av dessa byggen säljer sina konstruktioner i kit form, särskilt inte för närmre en halv miljon, med extra knivkrängare för 40-50 kSEK.

Men det är givetvis frivilligt för var och en att slösa sina pengar på vad som.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Pontus Fyhr skrev:
ButterflyRacing skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Ursäkta kraftuttrycken, men fy fan vilket skitbygge.


Det vetifan om den bilen förtjänar att bli sågad på det sättet......
Och....vem fan vill ha en Lotus.....
Jag har sett mycket värre byggen här på rejsa.......som folk klappar i händerna över.

Dessutom ser den väldigt bra ut, för att vara en Kitcar.


För 44k USD tycker jag det, om man vill ha en lotus eller ej har inte med saken å göra, men när man kan köpa en ny Elise å ha sönder för att få en bättre alu-monocoque, hjulupphängning och en reko (fast kanske inte lika snygg kaross) att bygga sin bil på kan jag tycks det är värt att ta upp.

Eller då köpa en hel lätt beg R8 inkl motor och däck, konstruerad och byggd av riktiga ingenjörer med ordentliga resurser och budgetar. Så slipper man "billet" bärarmar konstruerade av nån som verkar moonlighta som fräs-ståls säljare och monterade mitt på en "supertjock" plåt. Att sen kalla det "superlight" är rätt skrattretande.

Givetvis går det göra sämre ifrån sig i sitt garage på egen hand, men då finns vi tillgängliga och kan hjälpas åt att förbättra. Jag tror inte någon av dessa byggen säljer sina konstruktioner i kit form, särskilt inte för närmre en halv miljon, med extra knivkrängare för 40-50 kSEK.

Men det är givetvis frivilligt för var och en att slösa sina pengar på vad som.


Att den är skitdyr....betyder inte att det är ett skitbygge.
Vill man släng ut en halv miljon på en halvkomplett kitcar....betyder antagligen att man har för mycket pengar.

Jag tror heller inte att den är särskilt snabb......om man tittar på dom videoklipp som finns på nätet. Men det är ju inte en Lotus heller.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:


Men det är givetvis frivilligt för var och en att slösa sina pengar på vad som.


men herregud människa... frågan var hurvida man kunde klassa in SLC i TA-U... och om man behövde göra nå modifieringar...

bilen fungerar ju bevisligen rätt bra med en std. LS7

vi pratar teori... det gillar väl du...

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



***

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



sx-pojken skrev:
Pontus Fyhr skrev:


Men det är givetvis frivilligt för var och en att slösa sina pengar på vad som.


men herregud människa... frågan var hurvida man kunde klassa in SLC i TA-U... och om man behövde göra nå modifieringar...

bilen fungerar ju bevisligen rätt bra med en std. LS7

vi pratar teori... det gillar väl du...

mvh


Teori, absolut.

Vad gäller TA-U har jag inte läst senaste upplagan av regl. Men i den förra upplagan kunde man väl sätta ett NASCAR skal på en formel 3000 och vara startklar.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Allmänt banåkaforum
SLC SuperLiteCar 2016.
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (17592 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande