Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86 2013 | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11 >> 11 besök senaste veckan (70675 totalt) |
Jupp lite klent med storlekar... Dom finns väl iofs i 265 och 285 x 18" - behöver du 19"? |
||||||
Ja precis efter jag skrev inlägget tänkte jag att kag skulle kolla vad som finns och i 18 finns ju en hel bunt bredder faktiskt!!
https://www.google.com/url?sa=t& _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ja just det... Frågan är väl om det går att få tag i dem i verkligheten... |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
|
||||||
Redan inne i garaget igen... |
||||||
Offrade några timmar av min tid och smackade upp Toyobarun på pallbockar för lite inspektion inför kommande säsong. Kollade över AP-bromsarna lite och putsade lite på de guldeloxerade chassibitarna... Börjar bli för gammal för att kravla på garagegolvet, man kanske skulle investera i en saxlyft eller quick-jack...
Fick igår en leverans av friska PFC-pads och Motul bromsvätska från hovleverantör PEAN. Och lite fler däck är på gång från Gistell. Om några veckor ska Toyobarun in för garanti-recall hos Europeiska Motor i Vällingby. Lite scary. Motor ut och byte av ventilfjädrar. Jag har ju inte varit helt imponerad av vad jag tidigare sett av verkstädernas knepande och knåpande så man undrar ju... Men nu har de åtgärdat ca+40 bilar och det har tydligen gått bra i de flesta fall. Toyota håller f.ö med en top-notch Aygo-lånebil under de dagar de pysslar med den operationen. Har övertalat verkstan att stoppa i en lite bättre koppling och nytt urtrampningslager, så klart också från PEAN, samt nya stift när motorn ändå är ur... Får ta ett allvarligt snack med meken innan han går lös på bilen... Man ser fram mot årets banåka, känns på något vis mer nära än vanligt när vintern är så här snöfattig. Det blir till att coacha runt i Toyobarun på www.avanceradforarkurs.se på Sviestad, Kullen och Gelleråsen i år igen. Business as usual. Åsså ett gäng tillfällen till banåka på hemmaplan på TT1. https://www.facebook.com/groups/3540 |
||||||
Provmonterade nya Protrack fortåkafälgarna häromdagen. Blev ju rätt bra.
Lite bredare medium V70'sar än vanligt. Återstår att se hur det känns att åka med... |
||||||
Bra val av miljö då det gula i speglingar och bakgrund gör sig jättebra mot guld fälgar. Det blir ju lite cremevitt över det hela.
Sen ser ju allt balanserat och självklart ut i övrigt |
||||||
Åkte för första gången lite mer på allvar med bredare hjul igår när vi höll årets sista fortåkarkurs på Gelleråsen.
Vi kör nu 9"-235/40 runt om istället för 8"-225/45 som vi brukar åka. Skillnad! Det bettade förbluffande bra och Kumho V70 K61 är fortfarande favoriter av de däck jag testat på den här bilen. Med den set-up bilen har nu njuter vi av ett härligt "justerbart" beteende och overkligt bra bromsar, bilen ligger helt platt och stadigt oavsett hur slarvigt man "ABS-slammar" bromsen ända in mot apex. Riktigt rapp turn in och lyder minsta input från föraren med ratt och gaspedal. Kumho/Öhlins/Whiteline/AP/PFC = Det är klart tillfredsställande att åka jämnt med, eller hänga av, på pappret betydligt raskare bilar från Trösen hela vägen ända till Depåkurvan. Esset är ett paradnummer. J*vligt kul att åka GT86 helt enkelt. Tyvärr ser man inte allt för många GT86/BRZ på banorna här i Sverige i dessa hästkraftsfixerade tidevarv. Önskar ju att fler kunde tillåta sig att inse att man inte måste ha 400+ hk för att ha overkligt kul på banan (eller för vara tillräckligt cool)... |
||||||
I det skick vi åker med den (gat-skick) med div junk i skuffen, varningstrianglar och annat jox samt typ halv tank ca1275 kg. |
||||||
|
||||||
Borde bli rätt bra med lite urplockat baksäte, en skalstol och en mappning, vilket hade gett 1113 kg målgångsvikt. Möjligen får man kasta på en vinge och hoppas den hjälper till lite? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Utan pilot! Väger 1314kg "tjänstevikt" enligt trptstyrelsen. |
||||||
Om man öppnar ventilerna på dämparna är den fortfarande helt klart åkbar på vanliga vägar. Men för att optimera som ren krokvägsbil skulle man nog köra med original topplagringar med gummi och kanske lite softare fjädrar. Du får provköra vid tillfälle... |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86 2013 | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11 >> 11 besök senaste veckan (70675 totalt) |