Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 2013
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
12 besök senaste veckan (70616 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
...logg... thumbs up

Sorry - det hanns inte med nå't loggande igår.
Finns inte riktigt tid till att mickla med loggers och kameror när man kursar/coachar betalande fortåkarelever.
Man kör "konstigt" rätt mycket och visar "felspår" och andra märkligheter så det är inte riktigt läge.
Dessutom är man alltid två tunga gubbar i bilen så det blir lite missvisande.

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Man ska väl skriva lite mer i biltråden kanske.
Det kanske trots allt finns intresse att kika i tråden fast den avhandlar en undermotoriserad frökenbil.


Bilen har rullat på bra den här lite rumphuggna covidsäsongen.

Det har blivit en del åka på Lunda bland koner och en hel del varv på bl.a. Sviestad, Gelleråsen och Sveriges närmaste miniräserbana TT1.
Som jag nämnt tidigare var bredare hjul en bra uppgradering. 9" ProTrack ET38 satt som en smäck - fina fälgar. Funderar på att testa med 245'or runt om nästa säsong. Blir antagligen Kumho V70 K61 igen - jag gillar dem. Eller ska man köra AR-1? De är ju klart simmigare i uppträdandet och ruskigt tunga - fast ändå rätt roliga att åka på och verkar hålla bra.

Nya kopplingen, en organisik "Xtreme Clutch", som monterades i våras känns bra. Marginellt mer tungtrampad än originalet.

Enda problemet i år har varit ett fäste för droplinken till främre kränghämmaren som inte ville vara med längre. Det gick så klart tvärt av dagen innan vår senaste fortåkakurs på Gelleråsen.
Öhlins ställde upp och fixade fram ett nytt fästöra på dagen. Superbra service! thumbs up
En följetong har varit att försöka förmå Whiteline att ersätta de kassa damaskerna till spindellederna med nya. Riktigt dålig kvalitet på damaskerna till Whitelines styrleder och spindelleder.
Whiteline använder några tramsiga pubertalt gula damasker som har en tendens att spricka. Känns som dålig Kina-plast. PEAN-Mattias har försökt förmå Whiteline att skicka nya, men det verkar omöjligt att få fram ersättningsbitar...
Som tur var hade jag ett par gamla bärarmar inklusive spindelleder från en 20000-mila post-Kangoo liggande i garaget (kvarleva från ShoppingClio-RS modifierande). De mjuka gummi-damaskerna på dessa bärarmarna ser ut som helt nya (Fransk kvalitet) och har identiska mått med damaskerna som Whiteline använder till sina förlängda spindelleder. Blev ett snabbt byte.


Sista banåkat för säsongen blir i morgon den 17/10. På Arlanda TT1.
Vi bytte inför morgondagen hjul till gamla slitna AR-1'or då det antagligen är ganska halt ändå...

Ska prova Garmin Catalysten tänkte jag. Ska bli intressant att se om den går att få igång på TT1. Senast när Magnus testade gick det inte så bra eftersom den kräver att man kör mer än 90km/h under en viss tid för att "gå igång".
Senaste mjukvaran kan göra att det funkar även på TT1. Vad jag förstår har de kortat tiden som man måste hålla 90 för att den ska kicka igång.
En kul pryl som kanske egentligen inte är helrätt för oss men ändå klart intressant.
https://www.bilsport.se/artikel/sa-blir-du-snabbast-pa-motorbanan

I vinter lurar jag på att montera en skvalpplåt i tråget. En ganska enkel operation.
Att tajta till styrväxelns montering står också på programmet. Den sitter skruvad i framvagnsbalken med ganska mjuka bussningar.
Att sänka främre infästningen för de längsgående bärarmarna bak har jag också funderat på i några år.
Inbillar mig att det skulle göra bilen (ännu) följsammare och ge ännu bättre grepp över smågupp ut ur böjar och över krön.


Snabb-Niklas laddar inför säsongens sista varv på TT1:


_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jaha - vinter runt hörnet - inte något mer banåka med Toyobarun denna säsongen.

I helgen som passerade testade vi Catalysten lite.
En rätt okej mackapär som faktiskt verkar fungera som tänkt. thumbs up
Senaste mjukvaran gjorde mycket riktigt att den fungerade utmärkt även på korta långsamma banor som TT1.
Ska bli kul att använda och utvärdera den ordentligt nästa säsong.
En liten filmsnutt från första testet (nedan). Inte superkvalitet bildmässigt, men helt okej. Man får ut 1080p 30FPS ur den.
Men - det är ju instant röst-coachning baserad på real-time analys som är grejen med Catalysten - inte filmningen.
Här ihoplagt med data (GPS/accelerometrar) i RaceRender. Internt jobbar den med med 10Hz men datan som går att få ut externt på ett enkelt sätt är 1Hz.



Bilen har fortsatt imponerat på oss under 2020.
Vi kör ju och åker med i en massa olika bilar under ett år och har därmed mycket att jämföra med.
Varje gång man hoppar tebax i Toyobarun slås man av hur trevlig, lättkörd och stabil den är på bana, neutral och justerbar i böjarna och stadig i inbromsningar och när man trailbrake'ar djupt in i svängarna.
Man är inte snabbast ut ur böjarna och på långrakan men har vansinnigt roligt för en i sammanhanget låg kostnad. Det är nog få bilar som erbjuder en "banåkaunderhållning för pengarna"-kvot på samma nivå. Driftkostnaden är klart rimlig med 17-tummare och väl tilltagna bromsar där skivor och belägg har bra livslängd...
Eftersom den fungerar så bra får den som det ser ut nu tjänstgöra som hobbybanåkabil även säsongen 2021.
Fast jag är allt lite sugen på en A110...
Eftersom jag ändå tänkte lyfta ner tråget och oljepickupen för att fastställa att det inte är några silikonslamsor på drift i motorn efter Toyotaverkstans garanti-härjningar i samband med ventilfjäderbytet passar jag på att som jag skrev tidigare montera en skvalpplåt i tråget.
Klickade just hem en Moroso baffelplåt av generation 2 som enligt uppgift ska göra ett gott jobb.
Jag inbillar mig att det är en liten investering i tid och pengar som ger extra säkerhet.



_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Gick bra hos bilbekämpningen i år också.



Alltid intressant med kalla, blöta och sandiga R-däck på bromsrullarna. Värdena varierar rätt mycket från gång till gång.

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Här lägger Robert Mitchell ut texten om varför det inte är så dumt att trackdaya en GT86.

Klicka på bilden för YT-video...

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare


_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Toyobarun blir movie-star - typ.
Snart att beskåda på "Tuben"...







Sorry for potato-quality photos...

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Falks Toyobaru proudly presents Fjädringskul med Öhlins Racing.
I samarbete med Olle & Robin från Öhlins Racing och Fixar & Funderar starring Bobo & Martin.
Enjoy!








Klicka på på bilden nedan så öppnas Youtube-klippet!


_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
En första shakedown för säsongen. Det blev lite krokvägsåkande norr om stan.
Mycket grus på vägarna - V70A'na är som klister fast de är kalla - rasslar fint i hjulhusen...





_________________

Rice and shine
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Lars Falk skrev:
En första shakedown för säsongen. Det blev lite krokvägsåkande norr om stan.
Mycket grus på vägarna - V70A'na är som klister fast de är kalla - rasslar fint i hjulhusen...








Jag delar smärtan med hjulhusrassel! Men när man väl hittar en grusfri väg så är de ganska tysta och fina jämfört med andra R-däck.

Den ser brajäkla fräck ut nu 86an! Mycket camber fram, men behöver den inte lite ytterligare bak?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
...camber...?

Jag tycker det verkar rätt lagom som det är nu, den verkar använda hela slitbanans bredd och sliter bakhjulen hyfsat jämnt om man inte överkör allt för galet...

_________________

Rice and shine
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Så det var din bil som var hos Martin 👍👍

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Dude skrev:
Så det var din bil som var hos Martin 👍👍

Jupp. 😎

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Så var banåkasäsongen igång även för vår Toyobaru.
Flängde runt Sviestad i dagarna två. Alltid lika kul att lägga första banvarven för säsongen.
Allt fungerade som förväntat. Ska se om jag kan få tag i 245'or Kumho så kanske man kan åka ännu en liten aning fortare i böjarna... Det man inte fixar på rakorna får man ta igen i hörnen...
Så värst mycket fortare än 1,05 tror jag inte det går att åka på Sviestad med det vikt/effekt-förhållande vi har. Men rakorna är ju ändå sömnpiller - det är i kurvorna det händer.


_________________

Rice and shine
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt kört!

Ser riktigt kul ut

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
dvorak skrev:
Snyggt kört!

Ser riktigt kul ut

Det är superkul. Bilen är riktigt trevlig att köra.
Men jag ska inte ta åt mig äran - på just detta Catalyst-filmade varvet är det Niklas som kör.
Han är alltid den där förargliga sekunden snabbare än jag själv...




_________________

Rice and shine
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Måste ju kännas grymt! Jag hoppas att min grabb kommer bli 1 sek snabbare än mig, då kan jag hjälpa till att sparka däck i depån och skruva lite. Får hoppas han vill köra mina bilar bara, nästa generation kanske bara vill köra el.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187



Riktigt rolig tråd att läsa igenom! Jag köpte mig också en toyabaru här om veckan för glass-shopping och bankörning. Jag har lite erfarenhet och kunskap när det handlar om effektökning - men är väldigt grön inser jag när det kommer till chassi. Kanske kastar en fråga eller två åt ert håll efter första bankörningen här om ett par veckor, om det går bra

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Flyttade oljetryck/oljetemp-mätaren till ventilationsblåset.
Lite cleanare installation än med Amazonraggar-instrumenthållaren uppepå panelen.
Stryper väl flödet lite - men jag tror det är okej.
Junior printade hållaren i PETG - borde ju tåla värmen från blåset.


_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Som några av oss Toyobaruförare konstaterat är det ju kul att det dyker upp fler och fler bland de ban- och slalom-intresserade.
Kul bil till rimliga pengar.
Det finns ju vad jag förstår några stycken i Sthlmsområdet nu som använder sina bilar.
Vore kul att (om nå'n känner sig manad) dra ihop en liten Toyobaruhappening med t.ex. slalomåka vid tillfälle...
I Södra Sverige kör de ju då och då "parkera och sparka däck" träffar som verkar samla ett gäng bilar...
Hur många körintresserade Toyobarupiloter kan det finnas det i Sthlm/Mälardalen?

_________________

Rice and shine
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Lars Falk skrev:
Som några av oss Toyobaruförare konstaterat är det ju kul att det dyker upp fler och fler bland de ban- och slalom-intresserade.
Kul bil till rimliga pengar.
Det finns ju vad jag förstår några stycken i Sthlmsområdet nu som använder sina bilar.
Vore kul att (om nå'n känner sig manad) dra ihop en liten Toyobaruhappening med t.ex. slalomåka vid tillfälle...
I Södra Sverige kör de ju då och då "parkera och sparka däck" träffar som verkar samla ett gäng bilar...
Hur många körintresserade Toyobarupiloter kan det finnas det i Sthlm/Mälardalen?


Känns ju som en given kandidat till tråden "Mest pang för pengarna"
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121313&highlight=

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 2013
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
12 besök senaste veckan (70616 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande