Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 2013
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
21 besök senaste veckan (70675 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Det är möjligt jag börjar bli lite gubbe, men jag tycker det verkar utomordentligt trevligt med den odramatiska tillvaron! Blanka fina prylar skadar inte heller.

Men jag hoppas nock på en fram-hamrad lagom bucklig aluplåt för att skydda den där utsatta drivknuten!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
...lagom bucklig aluplåt för att skydda...

Får väl ta mig i kragen och böja till en plåt...

Så här ser köpealternativet ut - ingen raketvetenskap att replikera den direkt.



Lite isolerande bandage runt avgasröret just där det passerar knuten kombinerat med sagda plåt borde göra susen.

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Var på Gelleråsen och busade igår i samband med att vi höll "Avancerad Förarkurs" för tredje gången i år.
Det är allt bra kul att köra den här bilen - speciellt på Gelleråsen som ju är roligast i Mellansverige.
Trots att det för dagen satt sopslut V70'or på bilen så höll det i fint i böjarna.
Kul att stressa finbilarna hela vägen från Trösen bort till Depåkurvan.
Man blir omkörd så det bara smäller till på rakan, åsså när man bromsar ikapp och klistrar sig fast några meter bakom genom Esset och Ejes blir finbilschaufförerna ibland så stressade att de nästan sladdar av.
Jag vet - barnsligt men kul...

Däcken sliter nästan helt jämnt, kanske aningen mer på yttre halvan fram, så jag ska "öka" cambern lite till fram.
Kör med ungefär -3° fram nu.

Junior som kan köra hoppade in i bilen och åkte en låg 1.17 på 3dje varvet, så med friska däck och lite koncentration finns lätt åtminstone 1.16 att hämta.
Sett till vikt/effektförhållandet är det ganska bra tycker jag, kört med full tank och som alltid en del onödigt bråte som väger i bilen. Drivlinan är ju helt original.

Lastade och styrde hemåt framåt kvällen med ett fån-flin i fejset.




_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tror nog vi har fått till chassivinklarna rätt okej nu.
Bilen känns hyfsat neutral och om man tittar på däckslitaget efter säsongen så ser det också rätt okej ut runt om.



Och Junior fick ju till en rätt hygglig Challenge-repa häromdagen.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1711265#1711265

_________________

Rice and shine
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 129



Bra kört junior på Lunda

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Svårt att greppa att dessa är 10 år gamla numera, det känns som nyss

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Besökte med den äran bilbekämpningen idag. Resulterade i lite diskussion om banåka, hjulvinklar, chassisättningar och topplagringar. Kul.


_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Vad gör man inte för att slippa titta på Mello...
Gick ner i garaget och böjde till en värmeskyddsplåt för vänster inre drivknut.
En bortglömd sprejburk med blåmetallic färg från 80-talet som ruvade längst in i plåtskåpet kom väl till pass.




_________________

Rice and shine
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Snyggt böjt!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Har ju gått i 1/5 pension typ...


_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Det blev ett gäng varv på Gelleråsen igår när vi arrade Avancerad Förarkurs för femtioelfte gången i ordningen.
Bilen sköter sig bra och är fortfarande en fröjd att köra.




Hade hoppats att hinna få hem nya reaktionsstag för att kunna ändra geometrin för lite mindre anti-squat i bakvagnen, men DHL är inte blixtsnabba...
Får väl istället testa om mina teorier funkar på TT1 när grejerna monterats.






Som vanligt åker man ikapp när det svänger och får hålla igen på farten.
(skulle behöva 200 hästar till på rakan...)




Enda smolket i bägaren var att jag upptäckte att ett upphängningsgummi för ljuddämparen tröttnat och spruckit lite efter 10 år, så dämparen hängde ner lite på ena sidan. Men lätt fixat. Lite armering av det spruckna gummit med ståltråd och vävtejp.

Finns nya på Biltema för en femtiolapp.


_________________

Rice and shine
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187



Kul att den rullar! Läcker som alltid med TRD-kittet

Lars Falk skrev:
...(skulle behöva 200 hästar till på rakan...) ...

sprintex

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Cressell skrev:
sprintex

Ligger fortfarande på en hylla i garaget...

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ignorerade det fina höstvädret och spenderade dagen i garaget under bilen.
Konstaterar att Quick-Jack'en som jag skaffade för ett tag sedan funkar bra. Skönt att slippa joxa med garagedomkraft i flera omgångar. Kunde kanske lyfta lite högre men det går skapligt att skruva i ryggläge på "liggbrädan" även för en tjock gammal gubbe. .

Fick dit GkTechs bakvagnskit. Bra passform. Beställde via "BadAssParts" i Sala - gick förvånansvärt snabbt ändå, trots DHL's inblandning, att få hem grejerna från Australien.

Provåkte en liten sväng nu - svårt att uttala sig med kalla R-däck och 10-gradig asfalt, men nog tycker jag att det verkar fungera som tänkt. Bilen liksom sitter ner mer och greppar om man provocerar över ett gupp.


_________________

Rice and shine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3057



Intressant mod, speciellt med lite siffror på vad grejerna faktiskt gör. Jag tyckte sänkning 25mm och ändrad fjäderbalans gav rätt dramatiskt annorlunda bakvagn, det kan nog delvis förklaras av kurvan i videon, AS går ju ner en hel del. Ska bli kul att höra hur det funkar på bana/konbana, slänga ut bakvagnen är ju kul men kanske inte optimalt om man vill köra snabbt

Är det nåt mer kul på gång eller är det klart nu inför nästa år?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Cédric skrev:
Är det nåt mer kul på gång...
Nja inte direkt, är nog dags för vintervila - ska bara besiktiga först.

Det jag skulle vilja göra, som vi ju diskuterat tidigare , är att leta rätt på en fungerande beg komplett motor, sätta ihop med smidd vev, bättre stakar och kolvar och addera kompressorn som jag har liggande.
Man kan ju alltid fundera... Baksidan med det är ju att det blir bökigt vid besiktningen varje år.

_________________

Rice and shine
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Kör på!

Jag har besiktat min bil med kompressor i snart tio år nu. Är det tillräckligt smakfullt gjort är det ingen som reagerar eftersom kunskapen om hur det ska se ut på en såpass ovanlig bil som du har är nära noll.
Min bil är det nästan första gången de ser en varje år man besiktar

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jocke_D skrev:
...ingen som reagerar...


Har faktiskt förhoppningsvis lite högre tankar om "mina" besiktningsteknikers insikter än så...

Där jag brukar låta besiktiga mina fordon är det minst en (tror faktiskt det var två tidigare) som själva åker GT86/BRZ.
Hon som utfört eller assisterat vid besiktningen vid ett par tidigare tillfällen har intresserat kommenterat chassi, hjul/däck och broms-"moddarna" och jämfört med sin egen bil. (Att ändra bromsar och chassi som jag gjort är ju egentligen inte heller helt ok enligt regelboken på ett helbilsgodkänt fordon)

Så att på ett okej sätt besiktiga med kompressor är nog tyvärr rätt kört iaf här i storstan.

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Då var årets höjdpunkt avklarad. Ett felfritt besök hos Bilprovningen i Rissne.
Lite kul med en besiktningstekniker som själv är gammal GT86-pilot.

Vi pratade lite chassi, grepp och banåka samt en del just om detta med att bilen absolut skulle klara av en lite köttigare motor.
Men att låta bilen rulla igenom besiktningen med kompressor monterad är inget som hon vill/kan göra även om det vore lockande...



_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lördagspyssel - lite smörjprecausions. En Accusump entered the scene.
Hade en sådan på ExigeCupen och den verkade göra ett fint jobb.


_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Gjorde en semi-permanent installation av Catalysten.
Jag gillar inte att ha den fäst med sugkopp i rutan - dels lite vingligt och så skymmer den faktiskt sikten en del.
Nu hamnar den iofs lite väl långt till höger, men den är ju stor och signalerar ju delta-tid tydligt med rött/grönt och stora siffror.
Skaffade en ny bit panel från "skroten" som jag kunde såga sönder. Skruvade Catalystfoten i själva strukturen bakom dekorpanelen så att den sitter stadigt
Jag tror det kommer att funka bra. DL1-dashen med /shiftlight sitter fortfarande rakt i synfältet som tidigare.



_________________

Rice and shine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 2013
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
21 besök senaste veckan (70675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande