Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2016-08-02 Knutstorp Open Pitlane 09:00-12:30 halvtimme till
3859 besök totalt
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006

Trådstartare

Hej alla sportbil fans!

Tisdagen 2 augusti så har vi bokat upp Knutstorp.
 Körningen börjar 09:00 och slutar 12:30
 Kostnad 1100 kronor.
Svenska Motorsports Alliansen SMA personförsäkring för olycksfall, ingår inte i avgiften.
Om du vill köpa den som tillägg, så kan du låta oss veta i ditt e-mail, och lägga till 100 kronor, dvs 1200 kronor i din inbetalning.
Om du ska ha fler än dig själv som kör med den anmälda bilen eller passagerare, köp extra individuell försäkring.
Täckning:
http://www.arcona-forsak.se/1SMA%20Olycksfall%20Villkor.pdf

Anmälan sker genom att du skickar mig ett mail till fredrik.reichel@tetrapak.com samt sätter in summan på LMS bankkonto 8295-830839377 Skurups sparbank / Swedbank
(mottagare Peter Kaiser) med tydlig not om ditt namn och Knutstorp.

Principiellt samma upplägg som vi haft i många år.
Inga klasser och inga köer.
Du och din bil bestämmer hur mycket du orkar köra.
Detta är mest fördelar för alla och med få nackdelar, men som vi alla vet om och måste hantera.
Ankomst till banan rekommenderas senast 08:00.
Anmäl dig genast vid ankomst uppe vid tornet där vi har ställt upp ett bord.
Du får dina klisterlappar för körning och biljetter för mat/läsk.

Racing är förbjudet under en track day och skall beivras! Man skall se detta som utbildning med en stor portion glädje!

"Buskig" bil är ej OK och troligen så vet både du och jag vad vi menar.
Tveksamt budskap? Kolla med oss, innan du anmäler dig.

Miljökraven har blivit mycket tuffare. Lura dig inte själv och tro att "det går nog". 95db gäller vid bankant.

Regler och Ansvarsfrihet skall finnas oss tillhanda påskrivet och inskickat via e-mail eller postledes. Bifogat i detta utskick.
(Obs. Om du har fler som kör med samma bil, så är det krav på både Ansvarsfrihet och deltagande i förarsammanträdet av varje person.)

Konceptet:
 Vårt koncept kräver mycket disciplin av oss alla och om du ibland kör över gränsen för din egen kapacitet och/eller bilen, så är du på fel träff.
 Släpper du inte förbi, så blir du tillsagd.
 Ligger du väldigt nära andra bilar och irriterar dig, fel träff. I år så finns inga varningar på kompiskörning, då blir det svartflagg direkt. Detta har "skrämt" en del. Det har aldrig varit tillåtet och nu blir det stenhårt.

Mvh,
Fredrik Reichel

Eftersnackstråden med bilder från 2015 på rejsa.nu:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100892

Hörby
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Vi har platser kvar!
Alltid väntelista historiskt inför dagen så missa inte en intressant dag där du kan få mycket körtid utan begränsningar.

Kävlinge
Här sen Jul 2015

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Ska bli kanon kul att köra i år igen. Införskaffat R-däck och hoppas på att det inte regnar detta året

Hörby
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Hej!
Vi har inte lagt ut denna texten förut på detta forum men det kan ju vara bra att se, tycker vi.
Det är en direkt kopia på våra regler och den Ansvarsfrihet som måste signeras och skickas till oss innan du kör.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Villkor och regler för LMS event på Knutstorp tisdagen 2 augusti 2016
Motorsport kan vara farligt. För att undvika olyckor och andra problem har vi satt upp ett antal regler och villkor som du måste godkänna för att vara med och köra på LMS event.
Innan vi släpper ut dig på racingbanan måste du även skriva under ett papper, där du intygar att du läst och förstått dessa regler, samt att du godkänner att du själv är ansvarig för alla eventuella skador som uppkommer i samband med bankörningen.

Detta dokument om regler och ansvarsfrihet skall vara LMS tillhanda senast fredagen 29 juli 2016
Antingen som hårdkopia på posten till Fredrik Reichel eller signerad och skannad/som foto till fredrik.reichel@tetrapak.com
N.B. Jag använder Tetra Pak e-mail adress men det finns ingen koppling av något slag till företaget Tetra Pak mer än min anställning.

Fredrik Reichel
Tågarp 5367
242 92 Hörby

Jag nås på 0733-361924

LMS tecknar en arrangörsförsäkring via SMA, som bl.a. täcker skador på tredje person d.v.s. åskådare, funktionärer och andra som vistas på banområdet.
Du själv kan även teckna en dagslicens som täcker eventuella egna personskador om olyckan skulle vara framme. Tillägg vid köp av SMA, 100 kronor.
När det gäller materiella skador på bilarna är det upp till var och en att se till så att man är skyddad.

- För att garantera en bokad plats måste betalning ske till LMS bankkonto 8295-830839377 Skurups sparbank / Swedbank
- I mån av lediga platser, finns även möjlighet att betala kontant på plats och endast enligt personlig överenskommelse på telefon/e-mail från och med 29 juli och framåt.

- Om du har bokat plats till ett event men fått förhinder, måste detta meddelas LMS snarast möjligt. Inbetalade deltagaravgifter betalas inte tillbaka om du får förhinder och inte kan komma. Vi gör vissa undantag om information kommit oss i god tid och ersättning kunnat ske.

- LMS har rätt att vägra eller ta bort anmälningar som anses olämpliga.

- I händelse av att LMS blir tvungna att ändra eller ställa in ett event, skall LMS meddela anmälda deltagare via e-mail och via rejsa.nu hemsidan snarast möjligt. Inbetalade pengar betalas då tillbaka
- Alla som ska vara med och köra på ett event måste vara med på det obligatoriska förarmötet innan körningen startar. Detta gäller även eventuella passagerare och övriga gäster som åker med. Tid 08:40

- Som deltagare accepterar du fullt ansvar för alla eventuella materiella och personskador som du orsakar. Du har ingen rätt att ställa LMS till svars i någon form för eventuella olyckor eller andra problem.

- LMS tar inte ansvar för någon typ av skada som uppkommer på bilarna under bankörningen.

- Alla bilar måste vara i gott tekniskt skick. LMS gör ingen formell besiktning av bilarna, men har rätt att vägra bil inträde på banan som är defekt eller inte anses uppfylla rimliga tekniska krav.

Banchef
Fredrik Reichel är tävlingsledare.
Vi har rättigheten att säga till och enhälligt bestämma om beteende och stil på körning.
Kompisbuskörning har vi fått klagomål på allt oftare och det kommer inte att finnas marginal för någon egen tolkning under 2016. Tävlingsledaren avgör omedelbart. Varning utfärdas inte.

Ban/kurv vakter
I år så kommer 4 kurvvakter med CB radio som ska kunna flagga och kommunicera vidare i form av bärgning/sopning eller flagga dig av någon anledning.
Snabbare service och ökad säkerhet.

Signalsystemet är enkelt.
 Inget ljus: OK att köra
Rött ljus: Stanna genast där du är. Om du inte ser någar förhinder så kan du sakat ta dig tillbaka till depån.
När ljuset slocknar igen så är det fritt fram att fortsätta på banan
 Observera att grönt blinkande ljus inte används

Ambulans och läkare
Räddnings bil och första hjälpen vårdare finns på banan men ingen formell ambulans.
Hjälm och bälte är ett krav och det gäller även om du tar passagerare med dig. Maximum 1 passagerare är tillåtet
Ankomst 08:00.
Anmäl dig hos oss vid tornet snarast när du kommer.
Vi får inte köra förrän 09:00 men vi ska hinna en del saker innan. Förarmöte 08:40 skarpt.
Om du inte anmält dig, och inte fått dina klisterlappar, så får du inte köra förrän det är klart.
Brandsläckare till hands och helst inne i bilen
Lika självklart som hjälm.
Om du använder din egen brandsläckare till att släcka annan bil, vi fyller åt dig utan kostnad. Med andra ord, tveka inte att hjälpa till att släcka om så behövs.
Sopor
Snälla håll rent och utnyttja de tunnor och oljesanerings platser som finns. Miljöansvar är mycket viktigt i Motorsport.
Din Bil, andra förare och passagerare
Din bil måste inte vara registrerad eller besiktigad om den fyller krav på säkerhet och ljud.
Du kan ha en (1st) passagerare med dig. Samma krav på hjälm och bälte.
Du kan dela din bil med andra förare. Dock kräver vi att alla som kör har läst och skrivit på detta dokument samt deltagit i förarsammanträdet.
Bromsar
Konstigt men det är ofta någon bil som tappar bromsarna och ofta är det usel bromsvätska.
Ska man ha kul så måste beläggen vara bra och bromsvätska helst ny för året.
Däck
Relativt ny på bana? Vanliga gatdäck? Börja med att köra däckstryck på 3 kg. Tanka på macken eller låna liten kompressor på banan.
Körning, inte tävling
No dogfights! Ligga nära är en sak men inte i folkrace stil.
Tappa inte omdömet bara för att du är på bana och adrenalinet rusar. Adrenalin har vi alla, så det är ingen ursäkt.
Blockera inte som någon. Släpp förbi och försök haka på. Det är bästa sättet att lära sig och hitta nya spår.
Rapporteringskyldighet.
Ser du mistsänkt läcka, något som sitter löst eller helt enkelt ett beteende som du tycker är obehagligt, kom bara in och rapportera direkt.
Vi tar det på allvar.
Buller
I vårt skrivna kontrakt så står det max 95dba vid bankant och 55 i närmsta bostadshus. Körförbud kan utfärdas.
Vi kan inte ta ansvar för om du bullrar för mycket.
Din trafikförsäkring
Kolla själv och kolla inledande text.
Dricka och huvudvärkstabletter
Ta med dig dricka och tabletter.
Drick mycket för på något vis så behövs det. Många får ont i skallen också och det finns en koppling till vätskebrist och stress. Inte bara det klassiska att det är oljudet.
Adrenalin pumpen och körning bidrar definitivt också.
Besökare
Vi har fått någon förfrågan på om det går bra att komma och titta? NATURLIGTVIS! Det kostar inget och är bara trevligt och socialt

Överenskommelse om ansvarsfrihet

Fri körning på Knutstorp
Provkörning bullerfri dag tisdagen 2 augusti 2016

Jag känner till avtalet, regler och villkoren för provkörning av mitt fordon på Knutstorp.
Jag frånsäger mig alla eventuella krav på banägaren Knutstorp, samt på Fredrik Reichel / Peter Kaiser under arrangörsnamnet LMS som andrahands uthyrare och på de eventuella tredje parter som kan komma i fråga i händelse av skada på material eller person.
Jag känner även till att jag kan bli personligt (eller via eget försäkringsbolag) ersättningsskyldig om jag orsakar skada på banan.
Jag är ansvarig för mitt anmälda fordon och de förare som kör.
I de fall där jag överlåter min anmälda bil till annan förare, så är jag ansvarig för att en personlig kopia av detta dokuments fylls i och överlåts till Fredrik Reichel, innan någon körning utförs.

Denna överenskommelse om ansvarsfrihet för de tre ovan nämnda parterna, gäller av vad det än vara, i samband med körningen.

Datum:____________

Bil regnummer _____________ Bilmodell ______________

Namnunderskrift ________________________________

Namnförtydligande _______________________________

Hörby
Här sen Sep 2006

Trådstartare
5 platser kvar.

Vi har även av erfarenhet från hur många som kör på förmiddagen och eftermiddagen, sett till att dela dagen lite annorlunda.
Nu gäller körning på tiden 09:00-12:30
Dvs. en halvtimme mera.

Rydsgård
Här sen Jun 2004

Titta så roligt man har...

Hörby
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Det är några som fått förhinder, vi har platser kvar.
OBS! förlängt med en halvtimme till körning.

Hörby
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Platser kvar!

Med vänlig hälsning,
Fredrik

3859 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande