Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Filosofer spekulerar - racestol eller hyrstol
1, 2   >>
6813 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Går o klurar på att köpa racestolar till bilen. Lättare i vikt (ca 50kg totalt) och behöver-inte-krampa-mig-fast-med-knäna-mot-dörr-och mittkonsol..... typ.

Men de pengarna det skulle kosta så kan jag betala en hyrstol i ett långloppsteam minst en tävling, ev två.

Svår filosofisk fråga :s




_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Race är race! Thats it!

Fast eftersom du använder din bil för så mkt banåka så...

Köp en, lite billigare, stol och åk iaf ett race "för den andra"...

Minns hur stor skillnad det var bara genom att montera i en "low budget" stol i gatbilen... Funkar perfa och stolen sitter fortfarande i racebilen och belägger pallplatser i Fyndbörsen Cup...eller var det hans som styr som gör det...hmmm...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En stol i den egna bilen har man glädje av på många många många många många många många många många många banträffar. En hyrstol tar slut fort. En av många tankar bara...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Visst är det så! Men varför ska du ha TVÅ?

Köp en till valfri sida i M3:an nu och köp en sits för den andra...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Köp två stolar är mitt förslag. Kosta på dig några som matchar snyggt, annars ser det väldigt "billigt" ut i en såpass dyr bil du har. Det ser också väldigt kaxigt ut med racestolar i fyradörrarsbilar.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Står valet mellan att "det ska se rätt ut" eller att ha EN vettig stol och åka race är valet inte sååå svårt...Iaf biter argumentet "ser rätt ut i en så dyr bil" dåligt på mig... Ok, har man råd är 2 stolar att föredra (skitsnyggt) och ju "finare" bil man har ju mer kanske man bryr sig om detta.
Men med begränsad budget så vet i f*n om prio ligger på "Spoilermagazinsviktigheter"...

Var jag dum nu... Flåt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Går o klurar på att köpa racestolar till bilen. Lättare i vikt (ca 50kg totalt) och behöver-inte-krampa-mig-fast-med-knäna-mot-dörr-och mittkonsol..... typ.


50 kg är mycket! Låter som ett bra sätt att trimma bilen på, plus att det blir mindre slitage på både däck och bromsar.
Släng ur baksätet också och köp fyra stolar till limosinen. Det är kaxigt!;o)

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Det blir bra mkt bättre med verttiga stolar och sen kommer ju viktminskningen på köpet. Med vettiga konsoler kommer du dessutom ner en bit från taket vilket är bra för säkerheten. Allt detta vet du ju iofs redan.

Den gyllene medelvägen med ett race och en stol är ju annars inte så dum, den helller.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
När det gäller utseende o så på familjebilen.... det finns _minst_ en till i familjen som har åsikter om det

Men man kanske kan räkna hem kostnaden på stolarna genom viktminskningens gynsamma inverkan på däcks o bromsbeläggsslitage... O minskad bensinförbrukning... hehe. Borde gå jämt upp efter sådär en 24 års banträffar

Det bästa trimmet jag kan göra är nog stolarna och att byta ut huven mot plast eller kolfiber....

Peeter> Fyra stolar!! LOL!!!

Baksätets sittdyna väger MAX 2kg. Men ryggstöden väger lite till... Men de är ganska lätta grejer iaf.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
När det gäller utseende o så på familjebilen.... det finns _minst_ en till i familjen som har åsikter om det



Så du menar att det är enklare att övertala genom att påvisa symetrin i att ha två racestolar i bilen före den att "ngn" har ev. invändningar mot att sitta i en under långfärd... Förutsatt att det är du som kör då Magnus...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:

Peeter> Fyra stolar!! LOL!!!

Baksätets sittdyna väger MAX 2kg. Men ryggstöden väger lite till... Men de är ganska lätta grejer iaf.

Men det ser jäkligt kaxigt ut!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AL skrev:

Så du menar att det är enklare att övertala genom att påvisa symetrin i att ha två racestolar i bilen före den att "ngn" har ev. invändningar mot att sitta i en under långfärd... Förutsatt att det är du som kör då Magnus...

Njaee.... jag skulle utrycka det mer så här (som det är sett i hennes ögon):


PEST : olika stolar
KOLERA : sitta i en likadan





Å andra sidan blir det väl slagsmål om vilka som ska sitta bak plötsligt, hehe!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hahahahahaha!!!

Kul läge Magnus...

Kan se om morsan har nga tips på hur man ska lyckas med "den bättre hälften". Liiite härdad är hon väl sedan 70-80-talet då det handlade om "Bilsteins korta banben", mer eller mindre nya bilar som stod stilla pga att det byggdes ny motor eller så var det dax för kort styrväxel så fickparkeringsmusklerna tränades...till allas glädje...

Så jag ska fråga henne om lite tips för din räkning Magnus.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



om man brukar sjutsa runt folk när man kör "aktivt" är det nog inte fel att ha två sportstolar, det kan ju bli ganska intimt i högersvängarna annars . Om du behöver inspiration Magnus titta lite på M3 CSL, det ser ganska inbjudande ut...

Lite OT: ang. fyra sportstolar. Kommer ni ihåg den där Renault Espasen som var byggd på F1 komponenter. Den hade ju fyra stolar och baksätespasagerarna hade 10st insugningsrör som armstöd (mittmotor). Där får man hålla fingrarna i styr så att säga.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Ja det där med fruntimmer är inte alldeles enkelt alla gånger :s
När bakre ljuddämparen på Polon gav upp på hemvägen från Ringen senast, så kollade jag upp vad ett original avgassystem kostade jmf med ett rostfritt från Ferrita och det var ju inte så stor prisskillnad.
Så det var väl inte så mycket att snacka om vilket som var det vettigaste alternativet. Ett specialbyggt 2,5" sportsystem byggdes snyggt och prydligt på plats i Köping. Bilen fick helt klart mer vrid i mellanregistret och svarar mycket bättre på gasen på femman mellan 120 och uppåt.
Det blev ett jäkla liv om att det lät lite mer än originalet...
Sedan köpte vi Passaten som redan var utrustad med Ferrita sportsystem.
Där hade hon också åsikter om att det lät för mycket och tyckte att vi skulle sätta på originalsystemet igen. För att stilla familjefriden, så fick jag Ferrita att bygga en ny tystare bakre ljuddämpare.
När jag vill åka till Ringen så tycker hon att vi borde åka på någon solsemester med barnen istället. Du har ju varit där 14 ggr redan!!!
Hur skall jag nu förklara att jag köpt ett H&R cup-kit till hennes Polo för hushållskassan. :s Tror ni hon uppskattar om hon får det i julklapp?
Jag förstår mig inte på fruntimmer!!!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Kanske enklast att vara ungkarl?

///Sören

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Nisse C skrev:
Köp två stolar är mitt förslag. Kosta på dig några som matchar snyggt, annars ser det väldigt "billigt" ut i en såpass dyr bil du har. Det ser också väldigt kaxigt ut med racestolar i fyradörrarsbilar.


Usch vilket tråkigt påhopp Nisse.

Jag bytte förarstolen för att jag inte fick plats i bilen annars med mina 199 cm.
På bana är det naturligtvis överlägset att slippa hålla upp kroppen med benen och ratten. Det är betydligt skönare och ger bättre precision att använda ratten till att styra med istället för att hålla kroppen i schack.
Stolen jag fick tag i skulle man kunna tro är gjuten till mig då passformen är perfekt. Trots att stoppningen bara är ½ cm är sittkomforten på långresa inga problem. Skönare än t.ex. Golfens "sportstolar"
Att sätta en riktig stol på passagerarplats är mer symetriskt när man står och bröstar sig i depån. Passagerarna har en förmåga att variera i större grad än föraren så kan det vara rejält knepigt att hitta en stol som passar alla olika kroppar. Är stolen för liten så är den (ta-da) för liten och är den för stor blir dom oftast rejält obekväma och ger träsmak direkt. Likaså är ett justerbart underrede betydligt dyrare och tyngre än en fast stol.
På bana kan det dessutom vara bra med lite mer motvikt på passagerarsidan speciellt med alla högervarv :)

_________________
/Klas Pihl
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tack Klas!

Personligen tycker jag mest om en racestol...och inget mer i inredningsväg!!! hehehehe

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
...
Lite OT: ang. fyra sportstolar. Kommer ni ihåg den där Renault Espasen som var byggd på F1 komponenter. Den hade ju fyra stolar och baksätespasagerarna hade 10st insugningsrör som armstöd (mittmotor). Där får man hålla fingrarna i styr så att säga.

Måste säga att den och den där "special" BMW X5'an som Stuck satte rekord på ringen med är hur kaxiga som helst
Jag har för mig att BMW'n t.o.m. hade komplett lyxinredning o allt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mitt förslag:

Köp en snygg och bra stol till chaffisen, då sitter du bättre och sparar 25 kg.

Skulle det tyckas att det ser fånigt ut så har du kalasbra skäl att köpa en stol till och spara ytterligare 25 kg

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Klas>

Jag är 196 så jag vet vad du pratar om. Men hålla i mig i ratten gör jag absolut inte hur hala mina tjusiga läderstolar än är. Steg ett som jag kör med är att spänna säkerhetsbältet tokhårt och snäppa till så det låser sig i det spända läget. Hjälper enormt, såpass att jag t.o.m. gör det om jag blir lite inspirerad av någon kurvig småväg, för som sagt, det hjälper till så att jag kan ha ett lätt och försiktigt grepp om ratten bara för att styra. Steg nummer två är ju vänster fot hårt i golvet och vänster knä hårt mot dörren.... Och där blir det fina blåmärken efter träffarna... alltså inte på dörren då...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Filosofer spekulerar - racestol eller hyrstol
1, 2   >>
6813 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande