Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Filosofer spekulerar - racestol eller hyrstol
<<   1, 2
6813 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Klas>

Jag är 196 så jag vet vad du pratar om. Men hålla i mig i ratten gör jag absolut inte hur hala mina tjusiga läderstolar än är. Steg ett som jag kör med är att spänna säkerhetsbältet tokhårt och snäppa till så det låser sig i det spända läget. Hjälper enormt, såpass att jag t.o.m. gör det om jag blir lite inspirerad av någon kurvig småväg, för som sagt, det hjälper till så att jag kan ha ett lätt och försiktigt grepp om ratten bara för att styra. Steg nummer två är ju vänster fot hårt i golvet och vänster knä hårt mot dörren.... Och där blir det fina blåmärken efter träffarna... alltså inte på dörren då...

Ursäkta, jag kan inte låta bli att tänka på när du, Magnus, kommenterar högt och ljudligt på videofilmen när ni filmar mig i Polon bakifrån från din M3:a strax efter Hocheichen att "jag har en ratt att hålla mig i", men snabbt fattar dig och säger "men jag skall inte hålla mig i den"...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Klas>

Jag är 196 så jag vet vad du pratar om. Men hålla i mig i ratten gör jag absolut inte hur hala mina tjusiga läderstolar än är. Steg ett som jag kör med är att spänna säkerhetsbältet tokhårt och snäppa till så det låser sig i det spända läget. Hjälper enormt, såpass att jag t.o.m. gör det om jag blir lite inspirerad av någon kurvig småväg, för som sagt, det hjälper till så att jag kan ha ett lätt och försiktigt grepp om ratten bara för att styra. Steg nummer två är ju vänster fot hårt i golvet och vänster knä hårt mot dörren.... Och där blir det fina blåmärken efter träffarna... alltså inte på dörren då...

Ursäkta, jag kan inte låta bli att tänka på när du, Magnus, kommenterar högt och ljudligt på videofilmen när ni filmar mig i Polon bakifrån från din M3:a strax efter Hocheichen att "jag har en ratt att hålla mig i", men snabbt fattar dig och säger "men jag skall inte hålla mig i den"...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Peeter skrev:
Hur skall jag nu förklara att jag köpt ett H&R cup-kit till hennes Polo för hushållskassan. :s Tror ni hon uppskattar om hon får det i julklapp?
Jag förstår mig inte på fruntimmer!!!


Säg som det är. "Dämparna är ju HELT slut och livsfarliga att åka runt med. Och de här superduper doningarna från H&R var obetydligt dyrare. Faktum är att de tom var billigare"

_________________
Anders Dauner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peeter skrev:
Ursäkta, jag kan inte låta bli att tänka på när du, Magnus, kommenterar högt och ljudligt på videofilmen när ni filmar mig i Polon bakifrån från din M3:a strax efter Hocheichen att "jag har en ratt att hålla mig i", men snabbt fattar dig och säger "men jag skall inte hålla mig i den"...

Haha!!

Johan (hette han väl?) stackarn satt och höll i sig / höll i din kamera!! Han var helt slut.... efter bara några svängar, hehe!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



AndersD skrev:
Peeter skrev:
Hur skall jag nu förklara att jag köpt ett H&R cup-kit till hennes Polo för hushållskassan. :s Tror ni hon uppskattar om hon får det i julklapp?
Jag förstår mig inte på fruntimmer!!!


Säg som det är. "Dämparna är ju HELT slut och livsfarliga att åka runt med. Och de här superduper doningarna från H&R var obetydligt dyrare. Faktum är att de tom var billigare"

Jo, det är faktiskt en linje som jag är innne på, att säga att bilen har ju gått drygt 8000 mil och är snart sex år gammal, så det är nog snart dax att byta stötdämpare. Jag hade världens röta och fick tag på bra grejer billigt.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Klas: Eftersom du är lång... vad är det för stol du köpte? och är den tillräckligt hög i ryggen för dig? (jag är en liten kortis på 196cm bara så lite kortare än dig

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Hehe, känner igen problem med vad respektive tycker om komfort/utseende kontra prestanda/effektivitet

Magnus: för att återgå till ditt problem. Vad tror du det kostar att klä om stolarna i Alcantara och komplettera med öglor för fyrpunktsbälte som du tar bort när du åkt färdigt?
Givetvis sämre än en riktig stol men säkert bättre än idag och riktigt snyggt också.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Hehe, känner igen problem med vad respektive tycker om komfort/utseende kontra prestanda/effektivitet

Magnus: för att återgå till ditt problem. Vad tror du det kostar att klä om stolarna i Alcantara och komplettera med öglor för fyrpunktsbälte som du tar bort när du åkt färdigt?
Givetvis sämre än en riktig stol men säkert bättre än idag och riktigt snyggt också.

Jo, alcantara är ju kanon, men viktminskningen skulle verkligen behövas... Och att komma längre ner av säkerhetsskäl, idag sitter jag o hukar när jag kör med hjälmen ändå tryckt mot taket.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Magnus Thomé skrev:
Klas: Eftersom du är lång


MagnusT: OMP Extra heter stolen. Inte den sexigaste i vikt eller materialval men klart funktionell. Stolen lanseras som "Speciellt framtagen för långa och välbygda personer" vilken kanske är smickrande men inte helt sant. Jag har 34 i midjan på jeansen och sitter ordentligt fast och över axlarna är den rätt smal också. Den är lång i ryggen och slutar på mig strax under hjässan.

_________________
/Klas Pihl
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja, som tråden heter.... eller snarare så här... min hjärna blir snart överhettad... ska jag satsa på några race... eller ska jag satsa på gatbilen... eller eller eller eller

_________________
Magnus Thomé
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Det här är ingen lätt fråga.. Jag tror jag hade satsat på att hyra in mig några race hos något SLC-team i stället för att satsa mer på gatbilen.

Din M3-a går ju fortfarande alldeles utmärkt att kasa runt med på några
vanliga banträffar, men om du känner dig mogen att ta steget vidare till
lite snabbare åkning är det nog oslagbart att åka "på riktigt". (Alltså
inhyrd i nån gammal häck i någon gärsgårdsserie - men i alla fall..)

Tycker själv att SLC verkar vara en trevlig form och siktar på nåt liknande
inom något år när finanser och kunnande kommit till en ok nivå. Kommande
säsong ska jag använda till att lära mig 944-an ordentligt och
börja åka någorlunda fort med den.

MVH

_________________
--
Citera
Allmänt banåkaforum
Filosofer spekulerar - racestol eller hyrstol
<<   1, 2
6813 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande