Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
skapa CAD fil from bild / prototyp
6400 besök totalt
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Jag har gjort en enkel adapterplåt i trä som skall skäras ut i 24mm plåt.

Borde det inte gå att ta en bild mot en neutral bakgrund och vektorisera den i ett bildprogram eller cad program som underlag för tillverkning ? Allt är 2D


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



jadå det går ganska enkelt, mät upp ett par referensmått å lägg med på bilden så blir det enkelt att skala den rätt

_________________
Robert Aronsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
robbansson skrev:
jadå det går ganska enkelt, mät upp ett par referensmått å lägg med på bilden så blir det enkelt att skala den rätt


Har du något tips på lämpliga program. Jag jobbar som datorkonsult (unix) , men har aldrig pysslat med cad program tidigare.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Adobe illustrator har jag för mej jag andvände när jag gjorde detta för typ 7år sen

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Foto blir inte riktigt bra kamerans optik gör att de blir lite fel. Tänk dig att du har kameran precis inriktad å centrerad mot veven, då kommer du ju se godset i alla bulthålen. Men en bild å referensmått underlättar väldigt mycket.

T.ex så gjorde jag en cylinderfots packning till min skoter men med bilden i bakgrunden så fela bulthålen på dom yttre cylindrarna(3cyl) 1-2mm, där var det dock enkelt att mäta så det blev bra ändå.

En avgasfläns inscannat blir perfekt direkt. Så här ser de ut när jag ritat en avgasfläns i Solidworks.




Jag skall själv göra en adapter till min fordmotor mot bmw låda. Där tänkte jag bara skära själva plattan mot motorn med hjälp av foto och måttsatt ritning jag hittat på nätet. Sen tänkte jag att man får ställa motorn på högkant för att centrera in lådan i veven för att sedan med svarvad körnare som passar lådans bulthål märka ut på plåten med och göra dom manuellt.

Det tror jag är enklast om man skall göra bara en adapter. Annars tror jag det kommer krävas många provskärningar innan man får det att passa och ingående axeln att centrera perfekt i veven.

Har nån nå andra tips eller idéer tar jag gärna emot dom :-)

_________________
/Johan Lindberg
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



kan du scanna in träskivan ?
är den större än A3?
scanna o spara som jpj eller tiff så kan jag fixa cad filen åt dig

_________________
Robert Aronsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Fota inte, scanna. thumbs up

Rita några referenslinjer på den om den är större än A3. Scanna ovh lägg sen ihop bilderna då att referenslinjerna passar.
Har gjort så många gånger och det funkar alltid bra! thumbs up
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



SolidWorks har en bra funktion för detta, "Sketch Picture" Jag googlade lite snabbt och här kan du se hur man gör, det finns säkert fler bra beskrivande filmer; https://www.youtube.com/watch?v=bByetsIhmK8

Fota detaljen rakt ovanifrån, lägg in bilden i SW. Ta ett referensmått eller två på den verkliga detaljen och skala modellen i SW så att den blir i rätt storlek. Jag har bla använt denna tekniken för att göra en modell av en spoilervinge. Fotade då ett tvärsnitt av vingen, ritade av konturen och gjorde sedan 3D-modellen.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015
Inlägg: 38



Skulle precis fråga om en liknande grej!
Hade tänkt skära ut en skeletthand till en "grej" som jag ska tillverka,
hur fanken ritar man en sån? Tänker att man tar en röntgenbild som
man utgår ifrån och anpassar för laserskärning, nån som har en idé?

_________________
Magnus hägglund
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Det brukar finnas gott om 3D-modeller att ladda ner, sökning på "skeleton hand" gav en del träffar

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



And ersJepp sson skrev:
Fota inte, scanna. thumbs up

Rita några referenslinjer på den om den är större än A3. Scanna ovh lägg sen ihop bilderna då att referenslinjerna passar.
Har gjort så många gånger och det funkar alltid bra! thumbs up


Det borde också gå att lägga adaptermallen på ett papper och rita av den där (tänk hur man ritade av sina händer när man var liten) och scanna in pappret, om det underlättar. Då är det ju också enkelt att rita in referenslinjer/rutnät på pappret, så det går att linjera upp allting i efterhand.

magnush skrev:
Skulle precis fråga om en liknande grej!
Hade tänkt skära ut en skeletthand till en "grej" som jag ska tillverka,
hur fanken ritar man en sån? Tänker att man tar en röntgenbild som
man utgår ifrån och anpassar för laserskärning, nån som har en idé?


Mitt tops: Googla fram en passande röntgenbild, bumpa kontrasten till max i Photoshop eller liknande och sedan göra en dxf-fil (jag hade nog jobbat i CAD med den importerade bilden från PS att rita efter, men så har jag alltid haft "fri" tillgång till mjukvaror så länge som jag gjort liknande saker).

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Så här gör man.
3d-scannar biten och gör en cadfil av den. Snabbt smidigt och enkelt.

www.3d-scanning.se




_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Proffsigt :-) Men så hade du en fin trämall också

Om det blir för lite material kring urtagningen för startmotorn så går det bra att fylla på lite på utsidan.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Racetech
skapa CAD fil from bild / prototyp
6400 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande