Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 SMG2 -04 Clubsport
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 22, 23, 24   >>
28 besök senaste veckan (152108 totalt)
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Nu har jag påbörjat arbetet med Nicos M3.

Men innan jag går in på själva reparations och förstärkningsförfatandet tänkte jag dokumentera sprickorna och separationerna i golvet och infästningen av golvet mot resten av karossen.

I nästa uppdatering tänkte jag kort gå in på varför dessa skador uppkommer, dvs själva grundorsaken (konstruktionstabben), och varför traditionella plåtar svetsade undertill inte adresserar detta underliggande problem. Separationerna fortsätter nämligen istort sett i oförändrad takt.

För den som redan nu vill läsa om ovanstående hänvisar jag till denna tråd: http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=555302

Skadorna.

Eftersom jag tidigare diskuterat problematiken, och varför många verkstäder missar dessa vid en kontroll (dvs var inte för säker på att golvet i din E46 inte är skadat), och Nico läst några av mina trådar på M3forum.net, så kontaktade Nico mig när han upptäckte denna separation:




Det är alltså den golvpanel som på Engelska kallas Rear Axle Carrier Panel (RACP), eller fritt översatt på Svenska, bakaxelbärarpanel, som börjat dras loss från "rambenet" (eller snarare karossbenet).
Dvs den del av golvet med de stämlade förstyvningsrillorna som syns till höger i bild har börjat dras loss från den kraftiga "boxen" upptill i bild. RACP'n dras loss nedåt pga reaktionsktaften från bakaxelns vridmoment.
Separationen syns i mitten av bilden där panelerna möter varandra (där en del karroserikit finns kvar). Detta område är ett av de område där RACPn är infäst i resten av karossen.

Denna separation visar att det är hög tid att ta tag i problemet.

När vi sedan tittade i vänster hjulhus, där RACPn är infäst mot den panel som utgör hjulhuset och en del av stötdämpartornet, hittade vi även den typiska separationen mellan dessa paneler.
Separationen syns som en tunn spricka i karosserikitet mitt i bilden, till höger om stötdämparen:



Därefter tog vi loss de bakre svarta plastskydden under bilen för att kunna inspektera den vänstra bakre, och den högra främre, infästningen av bakaxelns hjälpram (subframe på Engelska). Det är nämligen här som sprickorna vanligen syns först.

Den bakre vänstra infästningen hade den typiska sprickan i det hörn där RACPns undre plåt sträckts som mest vid stämlingen, och där en spänningskoncentration uppkommer pga höjdskillnaden av den "balk/profil" som är del av RACPn, och som löper från sida till sida av karossen. Sprickan syns (lite dåligt) i mitten av denna bild:



Och i denna bild ses en del av en av de sprickor som vanligen uppkommer i den främre högra infästningen:



Det är alltså den vertikala sprickan som syns i övre/mittre delennav bilden (i det grå området).

Slutligen bad jag Nico om lov att borra ett inspektionshål innifrån kupén, genom golpanelen precis ovanför den främre högra infästningen. Här bryts nämligen den gängade infästningshylsan loss från den tunna plåt den är MIGsvetsad mot. Detta är väldigt typiskt och väldigt vanligt. Men dessvärr inte särskillt känt.

Vi hittade den typiska sprickan även i Nicos bil. Bilden är tagen på skärmen till mitt boroskop , och sprickan kan ses starta längst ner i mitten av bilen och gå snett upp mot höger.



Det är Svårt att se sammanhanget i bilden ovan, men det kommer att klarna senare när jag öppnar upp detta hålrum. Till dess har jag lagt till en bild från en annan bil här under.



Dessa sprickor och separationer visar alltså att det är hög tid att ta tag i problemet innan det växer sig mycket större (och dyrare/svårare att fixa), vilket det snabbt gör efter dessa skador uppkommit.

I Nicos fall borde det bli en relativt enkel fix då han identifierade den övre separationen relativt tidigt, om än i grevens tid...

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



vince skrev:
Massa intressant om sprickorna


Spännande lösning och intressant att följa thumbs up

Aerodynamic skrev:
Det är ju bra att bakvagnen förstärks det måste ju även bli så att med dessa nya bussningar
så bör du få mycket mer krafter in i i bakvagnen.


Detta har jag funderat lite på, jag har hört både och, tänkte att Specialisten vince kanske vet bättre?

Å ena sidan sägs det att stumma bussningar ger högre påfrestning, men å andra sidan sägs det också att med stumma bussningar rör sig bakvagnsbryggan inte och då bildas heller inte sprickorna. Någon som vet?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



BMW-DJ skrev:
vince skrev:
Massa intressant om sprickorna


Spännande lösning och intressant att följa thumbs up

Aerodynamic skrev:
Det är ju bra att bakvagnen förstärks det måste ju även bli så att med dessa nya bussningar
så bör du få mycket mer krafter in i i bakvagnen.


Detta har jag funderat lite på, jag har hört både och, tänkte att Specialisten vince kanske vet bättre?

Å ena sidan sägs det att stumma bussningar ger högre påfrestning, men å andra sidan sägs det också att med stumma bussningar rör sig bakvagnsbryggan inte och då bildas heller inte sprickorna. Någon som vet?


Förutsatt att de stumma bussningarna är korrekt installerade, och bakvagnen inte är dittvingad så den kilar fast och sitter i kläm (vilket är lätt hänt då det inte finns något gummi som kan deformeras), så finns det inget givet svar på om det blir mer eller mindre påfrestningar.

På vissa sätt blir det nog mer, men på andra sätt är det gynsammare att hjälpramen inte flexar runt och slår i karossen/golvet. Se tex bucklan vid främre högra fästet nedan.
Det blir också så att bakaxelns hjälpram ger golvet ett avsevärt tillskott av styvhet då de bultas ihop. Men det ger sannolikt mer påfrestning på hjälpramens bultar och infästningar. Fast å andra sidan (igen) så eliminerar de stumma bussningarna de "slag" som det "flexande glappet" i gummibussningarna ger.

Stumma bussningar mildrar en viss del av sprickbildningen på vid främre högra infästningen, men har ingen påverkan på det stora problemet. Dvs de förhindrar inte att RACPn dras loss från resten av karossen. Bussningar och/eller plåtar påsvetsade vid infästningarna KAN helt enkelt inte förhindra det då de inte förstärker/förbättrar RACPns infästning i karossen.

Det är just detta som är det grundläggande problemet som gör att plåtar bara är (i bästa fall, en temporär lösning. Även de plåtar som täcker mer än bara infästningen.

Men tyvärr envisas väldigt många med att fortfarande tro att svetsa på plåtar räcker...

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Nu är bakaxeln nerplockad




Och här syns tydligt en annan anledning till att sprickor helt missas vid många inspektioner. Det tjocka lagret av smuts




Vänster bak (som tidigare rengjordes något)


Höger fram (här ser man bara en "liten" spricka)


Vänster fram (inga synliga skador)


Och höger bak (inga synliga skador)


Men efter att undersidan av själva infästningarna rengjordes och snabbinspekterades blev bilden dessvärre mörkare, åtminstone för främre högra infästningen.



Bakre vänstra (inget nytt)


Bakre högra (inget nytt, ingen spricka!👍)


Främre vänstra (tunn halvmåneformad "hair line crack) där bussningen inte hyllsa vickat och brutit på plåten)


Och slutligen främre högra (där sprickbildningen dessvärre är värre än jag trott)



Specifikt handlar det om att sprickan som löper i bilens längsled når så långt fram att den löper över radien och en liten bit upp på den vertikala ytan... 😔



Det här gör att även bensintanken måste plockas ner. Vilket jag inte räknat med då jag trodde att sprickan "bara" var på undersidan, vilket då skulle kunna adresseras med tanken fortfarande på plats.
Men nu måste tanken ner för att kunna stopp-borra sprickan, och även för att kunna montera mina VinceSkinz (plåtarna) ordentligt över radien så att den täcker sprickan helt (och sitter kvar).

Jag passade också på att rengöra skarven mellan RACPn och hjulhuset/stötdämpartornet för att bättre se hur illa det är där.

Här syns sprickan tydligt i karosseritätningen. Den löper mestadels horisontellt längs med skarvens nederkant. En relativt lång sträcka faktiskt. Sprickan i sig är i huvudsak bara i karosseritätningen, och beror på den del av skarven/falsen som utgörs av RACPn (den bakre plåten) har rört sig neråt, flexat) då den har lossnat från den del av falsen som utgörs av hjulhuset/stötdämpartornet. Och för att detta ska kunna hända så måste punksvetsarna släppt.



Notera i dessa två bilder hur sprickan i båda ändar avslutas med en liten vertikal snutt. Här har något gjort att sprickans väg har "störts" så att sprickan byter riktning.



På baksidan ser man tydligt att några punktsvetsar (det finns faktiskt inte så många punktsvetsar där som håller ihop denna kritiska skarv) har lossnat, eller som man säger på Engelska "popped)





I den senare bilden ovan (den främre delen av hjulhusskarven) ser man att det egentligen inte är punksvetsarna som lossnar/falerar, det är materialet precis runt punksvetsen som spricker, och ett hål uppstår i den hitersta plåten (RACPn).
Man kan också i dessa bilder (enklast i den övre bilden) se varför sprickan avslutas med vertikala snuttar. Plåten har spruckit runt hålet som skapats av den "släppta" punktsvetsen. Och det har gjort att själva plåten, och inte bara karosseritätningen) har spruckit i båda ändar.

U denna närbild syns det tydligare hur materialet runt punktsvetsen har spruckit av utmattning (massor av lastväxlingar up och ner), och hur den del av inre plåten (RACPn) som punktsvetsats nu släppt från inre plåten och istället sitter på yttre plåten.


Därför är det egentligen fel att säga att punktsvetsen släppt, det är jag plåten som utmattats och spruckit. Det är nämligen så att kraften som plåtarna utsätts för tas upp i en mkt liten area (ringen runt punktsvetsen) av plåten. Spänningen där blir därför mycket hög. Och det är därför punktsvetsar inte alls är så bra som många tror (och varför lim som täcker hela skarvens/falsens kontaktyta skulle vara bättre).

Men punktsvetsar är väldig billiga och snabba att applicera och funkar därför bäst vid massproduktion.

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066




_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Helt galet Som jag sagt förr, lär inte finnas en enda utan sprickor...

_________________
Magnus Thomé
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 293



Imponerad av din totala sammanfattning och suveräna bilder.

Hoppas man får se likadant efteråt.

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



3DBlaster skrev:
http://i.imgur.com/QRghIi2.gif
Vi tror på dig!


thumbs up

Magnus Thomé skrev:
Helt galet Som jag sagt förr, lär inte finnas en enda utan sprickor...


Ja, så är det tyvärr. Även bland de bilar som har fixats. Detta gäller föresten även icke M-modeller med lite kraftigare motorer, tex 330i (sett flera spruckna, och jag har sålt kit till några), 330d och även svagare modeller som körts ryckigt och knyckigt.

De här bilderna är från en 330i coupé jag kollade under på Bilteturen i Malmö.

Separationen


Sprickan vid infästningen vänster bak


Mer info finns i denna tråden (varifrån bilderna hämtats)
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=552534

RZ skrev:
Imponerad av din totala sammanfattning och suveräna bilder.

Hoppas man får se likadant efteråt.


Kul att du uppskattar det!
Det kommer absolut mer, både analys och lösning.

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Här är föresten några till bilder på separationen i bakre vänster hjulhus.

Den vertikala sprickan som avslutar separationen i framkant (typ i mitten av bilden). Man kan precis ana punktsvetsen där sprickan börjar under karosseritätni gen.


Separationen sedd underifrån




Detta är så lätt att vem som helst som kan ta av ett hjul (vänster bak i detta fallet) och rengöra detta område kan göra en snabbinspektion.

Det är iofs inte alltid det syns när det är smutsigt, eller så tydligt som på Nicos bil, men tittar man noga bakom stötdämparen brukar det nästan alltid finnas åtminstone början till en separation.

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Så här såg det ut när tanken plockats ner



Och efter en hel massa mer rengöring tittar undersidan av golvet fram. Kanske inte alldeles nödvändigt, men det blir trevligare och bättre att jobba när det är rent runtomkring.







Och så här blev det vänster bak.



Tittar du riktigt noga längst upp på kanten av bilden så ser du även skymten av denna punktsvets.



Som du ser har även den "släppt". Och längre fram, framför fjädersätet, ser man också en mörk fläck som verkar misstänkt


Mycket riktigt är det också en trasig punktsvets



Denna släppta punksvets (och separation) är ytterligare en skada som oftast missas. Denna bilden har jag lånat från M3 Jocke's tråd



Däremellan finns dock inget som tyder på fler "släppta" punktsvetsar (PS hädanefter).



För att visa var dessa punktsvetsar sitter har jag gått händelserna i förväg och borrat ur dessa två PSar.



Som synes är det den bakre PSen som är skylldig till separationen som Nico först upptäckte. Detta område, skarven mellan den översta delen av RACPn och "rambenet" är det andra området (skarven i hjulhuset är det första) som kämpar för att hindra RACPn från att dras loss från resten av karossen pga reaktionskraften från bakaxelns vridmoment. Och hittils är det rimligt att säga att det inte många punktsvetsar som har den svettiga uppgiften...

Om vi tittar bakom det bakre vänstra fästet hittar vi det tredje området där det finns några PS som hjälper till att hålla uppe RACPn



Och när det rengjorts så här noggrant så ser man till och med på avstånd att några PSar har släppt även där.
Tittar vi närmare ser det ut så här







Så jag körnade och borrade ur även dessa







Och här syns då var dessa PSar sitter, och också vilket område som är det tredje området som håller emot den reaktionskraft det vänstra hjälpramsinfästningen tar.



I nästa uppdatering gräver vi djupare vid det första området, dvs skarven i hjulhuset. Hur ser det ut när karosserikitet karvats bort?

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Här kommer en kort fortsättning av sista delen av föregående post.
När jag tittade igenom mina bilder såg jag ytterligare en trasig PS intill de bakersta vänstra.

Här syns den en bit till vänster från den vänstra nedre borrade PSen


Och tittar man närmre ser man att det finns en bågformad spricka kring denna PS


När jag slagit ett körslag i den syns sprickan tydligare


Och här syns det var denna PS sitter. Dvs till vänster om "rambenet" halvvägs mot hjulhuset.


Eftersom detta område (kring hjulhust och "rambenet") får anses vara den stabilaste, är denna PS viktig att fixa. Sannolikt lägger jag även till en extra nit eller två här senare.

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Nu gräver vi djupare i skarven i hjulhuset.

För att inte skapa en massa sliprepor som skulle kunna dölja sprickor, så valde jag att skära och skrapa bort så mycket som möjligt av karosseritätningen som möjligt med ett stämjärn. Till det tjocka behövde jag knacka med en slägghammare, men sedan kunde jag skjuta och gnugga med järnet.



Resultatet blir riktigt rent och bra. Det mörka precis i spalten trodde jag först var rost



Men det visade det sig dessbättre inte vara



Här vill jag passa på att visa den relativt stora spalten mellan RACPn och hjulhus/stötdämpartorns-plåten




Spalten gör att i stort sett bara de få PSarna är bärande då friktionsförbandet mellan plåtarna till största del är närmast obefintligt.

På insidan gjorde jag samma hästjobb med stämjärnet (det tar tid och är j-vligt jobbit). Och så här blev det.

Längst fram ser vi den lilla sprickan (intill MIGsvetsen) vi tidigare identifierat.


Och längre bak ser vi de släppta PSarna och sprickan vi också tidigare identifierat.




Men den som tittar riktigt noga upptäcker dessutom fler, alvarliga, sprickor i radien. Mer om det lite senare.

Av erfarenhet vet jag att det är en hel del tätmassa, vax och annar elände i spalten. Det gör att svetsar blir kattskit när detta hettas upp och hamnar i smältan, och ett limförband skulle bli mkt svagt. Dörför öppnar jag upp spalten för att rengöra mellan plåtarna. Notera smörjan i spalten.




Och nu syns det tydligt hur lastväxlingarna har lett till utmattningssprickor i innerradien.


Och hur det även spruckit ute vid ytteradien (nära den bruna fläcken)



De här sprickorna har jag inte tidigare sett att någon identifierat tidigare vid så pass begränsade skador i övrigt. Det överaskade mig ärligt talat, och gör att jag tror att många "fixade" bilar även har dessa sprickor.
Här kommer jag att måsta svetsa.

Jag fortsatte med att tvätta på och mellan plåtarna med avfettningoich torkypapper i mängder.







Här är några fler bilder av sprickorna






Eftersom jag nu ändå måste svetsa så brände (med gasoltub) och stålborstade jag bort resterande färg, vax och tätmassa. Resultatet blev riktigt bra






Därefter körnade jag för stopphålen.





Och borrade med 2,5mm borr










Med den nya kunskapen om sprickorna i radien så bestämde jag mig för att nog tvätta och kontrollera även högersidan, även fast det inte synts några tecken på sprickor vid tidigare inspektion.

Utsidan såg bra ut



Vilket även insidan till en början gjorde


Men en riktigt nära inspektion av det jag kallar ytterhörnet avslöjade sprickan även på högersidan 😔



Vilket gav ännu mer jobb...







I nästa uppdatering gör jag mitt bästa för att kortfattat förklara varför alla dessa sprickor uppkommer, och varför plåtar svetsade undertill bara är en temporär, eller en del av, lösning/en.

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381



Grymt jobbat Vince thumbs up

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Otrolig dokumentering Deprimerande Underbart att det ju ändå går att lösa men vilket hästjobb!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Ja, vad skall man säga..... Att min bil håller ihop över huvudtaget är ju ett under ?!.... Starkt jobbat Vince!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Kul att ni uppskattar det!
Jag har spenderat flera hundra timmar kring det här...

ScratcH skrev:
Grymt jobbat Vince thumbs up


Tack Jonas 🙏

Magnus Thomé skrev:
Otrolig dokumentering Deprimerande Underbart att det ju ändå går att lösa men vilket hästjobb!


Ja, det är rätt deprimerande faktiskt. Särskillt att BMW glidit undan ansvaret, och att det cirkuleras så mycket vilseledande information om detta. Ignorarar man detta så blir det riktigt dyrt...

Ja, det går att fixa om det inte gått för långt. Men här ska vi inte bara laga och förstärka det som spruckit, vi ska så småningom ge oss på det underliggande felet.

Mattias Redebratt skrev:
Ja, vad skall man säga..... Att min bil håller ihop över huvudtaget är ju ett under ?!.... Starkt jobbat Vince!


Kör man mjukt så ligger man mycket bättre till. Men jag rekommenderar ändå att du tittar över allt igen. Det är en bra investering.

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Otroligt bra dokumenterat thumbs up och lärorikt även om man själv knappt kan sova nu efter att ha sett detta
Min är förstärkt men det verkar inte räcka om man läser på...

Detta måste kosta en förmögenhet att lämna bort för åtgärd...

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364



Citat:
I nästa uppdatering gör jag mitt bästa för att kortfattat förklara varför alla dessa sprickor uppkommer, och varför plåtar svetsade undertill bara är en temporär, eller en del av, lösning/en.


Följer med spänning, har själv lagat min m3 smg med hemmagjorda plåtar.

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Dave79 skrev:
Otroligt bra dokumenterat thumbs up och lärorikt även om man själv knappt kan sova nu efter att ha sett detta
Min är förstärkt men det verkar inte räcka om man läser på...

Detta måste kosta en förmögenhet att lämna bort för åtgärd...


Tack!
Ja lite läskigt är det, du är inte ensam om att reagera så. Men de är ändå relativt smidigt att kolla flera av dessa ställen.

Jag håller på att räkna på vad jag skulle vilja ha för att ta mig an fler E46or.
Så om du skulle vara intresserad så får du gärna PMa mig vid tillfälle.


FoX skrev:
Citat:
I nästa uppdatering gör jag mitt bästa för att kortfattat förklara varför alla dessa sprickor uppkommer, och varför plåtar svetsade undertill bara är en temporär, eller en del av, lösning/en.


Följer med spänning, har själv lagat min m3 smg med hemmagjorda plåtar.


Kul att höra att du följer detta!

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Eftersom jag tyvärr hittade ännu lite fler sprickor så tar vi dessa innan titten på lastfallet och (i mitt tycke) BMWs konstruktionsmiss.

I mitt VinceBar-kit inkluderas det jag kallar "gusset cups". Deras uppgift är att dels addera material för att laga och förstärka den plåt där den gängad hylsan fäster på ovansidan av RACPn och dels, vilket är viktigt, staga upp och stödja hela hylsenheten genom att ta stöd i golvplåten strax bakom baksätets sittdyna.

Det som vid en snabbkoll med boroskåpet såg ut som en ganska beskedlig spricka



visade sig tyvär vara överaskande illa.
Och för att kunna se detta gör vi ett av stegen i installationen av mitt kit (äntligen 😜).

Vi börjar med att borra igenom bottenhålet i den gängade hylsan.



Här gäller det att hålla borren centrerad i hålet och borra med relativt höga varv oc lite "matning" så artt borren så småningom kan skära igenom den vinklade plåten utan att dra för mycket bakåt och skada gängen i hylsan.


(Nej, Nicos bil har inte bytt färg 😜. Jag använde en bild från en annan reparation eftersom jag missade att ta denna bilden)

Sedan lägger jag lite lagerfett på den rostfria borrguide jag inkluderar i verktygskittet (den ersätter centrumborren i hålsågen).


Och borrar/sågar återigen med relativt höga varv och långsam "nermatning"


På grund av vinkeln så bottnar hylsan så att plåten behöver vikas undan



Och så här ser det ut innan spånen damsugats bort


Och innan rengöring med avfettning



Och efter rengöring



Som jag tidigare nämnde är detta överaskande illa med tanke på graden av övriga skador.

Och ännu mer överaskande var att vänster sida var så illa (som ofta är helt utan sprickor)


_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Hur har det gått med allt?

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 SMG2 -04 Clubsport
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 22, 23, 24   >>
28 besök senaste veckan (152108 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande