Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Megane 250 mods, vad har jag missat?
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (7438 totalt)
Miraculix
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 58


Trådstartare
KW Clubsport coilovers
PFC 13 frambelägg med StopTech bak
PFC RH665-vätska
Super Pro Megane 3 RS front lower control arm bush kit
Super Pro Megane 3 RS rear axle bush kit
Megane 3RS Strut Brace Black
KTR STAINLESS STEEL BRAIDED BRAKE LINES

Var köper jag camberplattor? Räcker det att bara ha fram?
Per på PEAN påstår att det inte är något fel att köra på originalskivor men med tuffa belägg, vad tycker ni?

_________________
Thomas Hammarström
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Tycker det funkar bra med originalskivor och lite vassare belägg.
Kör pfc fram fast med 06 eller om det var 08.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Originalskivorna får ju sprickor på hela ytan av hårdare belägg.
Fråga dig om du då vågar lita på dem till 100%. Jag har inte gjort det.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Miraculix
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 58


Trådstartare
En till fråga, bussningar är det något som är värt att byta ut eller är dom stenhårda original?

_________________
Thomas Hammarström
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



mabz skrev:
Originalskivorna får ju sprickor på hela ytan av hårdare belägg.
Fråga dig om du då vågar lita på dem till 100%. Jag har inte gjort det.

Jag körde 51 varv med GRC, nu i Lördags. Dock med Endless belägg, men fungerar superbt dock kan man inte ha för mycket attack. Låg på stadiga 1.09 tider hela dagen så jättesakta gick det inte...Man får dosera efter vad bilen gillar helt enkelt.=)

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Miraculix skrev:
KW Clubsport coilovers
PFC 13 frambelägg med StopTech bak
PFC RH665-vätska
Stålomspunna slangar

Var köper jag camberplattor? Räcker det att bara ha fram?
Per på PEAN påstår att det inte är något fel att köra på originalskivor men med tuffa belägg, vad tycker ni?

Du får med ställbara camberplattor till Clubsport kittet, jag fick det till mina illa fall =). Om du kan, beställa gärna med hårdare framfjäder typ 100 istället för 60 som är standard tror jag...Annars ser det fint ut=)

Lycka till

Med vänlig hälsning, Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Pelle Sörensson skrev:
mabz skrev:
Originalskivorna får ju sprickor på hela ytan av hårdare belägg.
Fråga dig om du då vågar lita på dem till 100%. Jag har inte gjort det.

Jag körde 51 varv med GRC, nu i Lördags. Dock med Endless belägg, men fungerar superbt dock kan man inte ha för mycket attack. Låg på stadiga 1.09 tider hela dagen så jättesakta gick det inte...Man får dosera efter vad bilen gillar helt enkelt.=)


Du menar, efter vad skivorna tål.
Jag har sett sprickor på flera ex som kör bana, inkl. Wiklunds.
Sen kan man ge fan i att bry sig om sprickorna men det är en annan fråga.
Jag hade samma uppsättning av PFC belägg som han.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Glenn M.
Kongsvinger
Här sen Aug 2014
Inlägg: 109



Clubsport-bur och ett 4-punkts Schroth-belte

_________________
Glenn Melbye

Clio RS 201 Ringtool "Kirfel edition''
Citera
Miraculix
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 58


Trådstartare
Glenn M. skrev:
Clubsport-bur och ett 4-punkts Schroth-belte


Finns det inga bälten man enkelt kan montera utan att ha en bur?

_________________
Thomas Hammarström
Citera
Miraculix
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 58


Trådstartare
Nu blev det lite mer grejer såklart (som vanligt) förutom dom sakerna jag redan beställt från PEAN

Super Pro Megane 3 RS front lower control arm bush kit
Super Pro Megane 3 RS rear axle bush kit
Megane 3RS Strut Brace Black
KTR STAINLESS STEEL BRAIDED BRAKE LINES

_________________
Thomas Hammarström
Citera
Ter
Täby
Här sen Feb 2012
Inlägg: 22



Hur funkar det med bara annan vätska i och originalbeläggen? Tar dom slut på en bandag?

_________________
Tobias Ericson
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Tycker originalbelägg håller rätt bra för bankörning.
Har för mig att jag läst att det är Ferrodo 2500 belägg original.
Kör slut på dina orginal belägg och skivor och byt sedan till bättre saker(om du inte vill spara dom och slänga på dom om bilen skall säljas någon gång)

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Miraculix
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 58


Trådstartare
Någon som kan tipsa om firma med kunskap om framhjulsdrivna racebilar som kan hjälpa till att ställa in bilen när väl alla grejer sitter på?

_________________
Thomas Hammarström
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Miraculix skrev:
Någon som kan tipsa om firma med kunskap om framhjulsdrivna racebilar som kan hjälpa till att ställa in bilen när väl alla grejer sitter på?


Du skulle egentligen ta med bilen ner till Ringen där det kryllar av kompetens, båda vad gäller framhjulsdrivna bilar generellt men också specifikt för Meganen.

Autotech håller ju på en del, Trollhättan tror jag de håller till i.

Är du i Stockholmsregionen så har du Skanstull Däck som är duktiga och pysslar mycket med racebilar. Även Bandhagens Däck kan fixa en del. de justerade in mitt KW Clubsport på min Megane (mest enligt KW:s standardinstruktioner dock...), inklusive cornerweight.

_________________
Per Brugge
Citera
Miraculix
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 58


Trådstartare
Tack men att få en ringen setup på bilen som endast ska gå svenska banor blir ju lite fel
Ska kolla med Skanstulls däck, dom är bra och har haft mycket att göra med dom förut
Tänkte på Bohlin racing som är på Gelleråsen, dom har ett raceteam som fixar och trixar med deras C30 som dom hyr ut, dom borde ha rätt bra koll på vilka inställningar man behöver göra på en framhjulsdriven bil som ska gå svenska banor

_________________
Thomas Hammarström
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Miraculix skrev:
Tack men att få en ringen setup på bilen som endast ska gå svenska banor blir ju lite fel
Ska kolla med Skanstulls däck, dom är bra och har haft mycket att göra med dom förut
Tänkte på Bohlin racing som är på Gelleråsen, dom har ett raceteam som fixar och trixar med deras C30 som dom hyr ut, dom borde ha rätt bra koll på vilka inställningar man behöver göra på en framhjulsdriven bil som ska gå svenska banor


Diskvalificera inte "Ringen-bilarna" för snabbt. Bagarn nere på Ringen (http://www.renault-kirfel.de) fick av Renault uppdraget att bygga ett rätt stort antal Megane RS Clubsport som sedan kördes i enhetsserie på alla tyska banor. En "standard" RS Clubsport gjorde grymma tider på Hockenheim när Sport Auto testade, se länkarna nedan.

De har laborerat med saker som bredare spårvidd både fram och bak, olika chassisättningar och cambervinklar, (så klart) olika hårda fjädrar till KW Clubsport-kittet, olika ride height o.s.v. Kolla tillbehörslistan på nätet så får du lite grepp om vad steg 1 är i alla fall.

Eftersom de tyska experterna har tusentals varvs erfarenhet med just den här bilen - med varje liten modifikation och chassisättning som tänkas kan - så är det svårt för en svensk firma att slå dem på fingrarna, i alla fall vad gäller just Megane RS. Sedan ska man så klart jämföra mot andra banor än Ringen, men det finns ju som bekant banor i Tyskland som i vart fall hjälpligt liknar de svenska (även om de svenska alltid tenderar att vara mindre).

http://www.auto-motor-und-sport.de/einzeltests/renault-megane-r-s-club . . . .

http://www.renault-kirfel.de/projekte/renault-m%C3%A9gane-rs-clubsport . . . .

http://www.renault-kirfel.de/zubeh%C3%B6rteile-sport/m%C3%A9gane-3-rs/ . . . .

_________________
Per Brugge
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Mycket pulver är ju också alltid roligt

http://atechmotor.com/renault/megane-rs/trimpaket/atm360/

_________________
Per Brugge
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



mabz skrev:
Pelle Sörensson skrev:
mabz skrev:
Originalskivorna får ju sprickor på hela ytan av hårdare belägg.
Fråga dig om du då vågar lita på dem till 100%. Jag har inte gjort det.

Jag körde 51 varv med GRC, nu i Lördags. Dock med Endless belägg, men fungerar superbt dock kan man inte ha för mycket attack. Låg på stadiga 1.09 tider hela dagen så jättesakta gick det inte...Man får dosera efter vad bilen gillar helt enkelt.=)


Du menar, efter vad skivorna tål.
Jag har sett sprickor på flera ex som kör bana, inkl. Wiklunds.
Sen kan man ge fan i att bry sig om sprickorna men det är en annan fråga.
Jag hade samma uppsättning av PFC belägg som han.

Ja exakt faktiskt, som jag skrev med mindre attack man kan inte bromsa varv efter varv efter 100 strecket på ex knutan, då dör allt efter några få varv. Som allt annat när godset blir för tunt så spricker det. Bytar skivor med jämna mellanrum tåler dom en hel del med rätt bromsteknik.

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Pelle Sörensson skrev:
mabz skrev:
Pelle Sörensson skrev:
mabz skrev:
Originalskivorna får ju sprickor på hela ytan av hårdare belägg.
Fråga dig om du då vågar lita på dem till 100%. Jag har inte gjort det.

Jag körde 51 varv med GRC, nu i Lördags. Dock med Endless belägg, men fungerar superbt dock kan man inte ha för mycket attack. Låg på stadiga 1.09 tider hela dagen så jättesakta gick det inte...Man får dosera efter vad bilen gillar helt enkelt.=)


Du menar, efter vad skivorna tål.
Jag har sett sprickor på flera ex som kör bana, inkl. Wiklunds.
Sen kan man ge fan i att bry sig om sprickorna men det är en annan fråga.
Jag hade samma uppsättning av PFC belägg som han.

Ja exakt faktiskt, som jag skrev med mindre attack man kan inte bromsa varv efter varv efter 100 strecket på ex knutan, då dör allt efter några få varv. Som allt annat när godset blir för tunt så spricker det. Bytar skivor med jämna mellanrum tåler dom en hel del med rätt bromsteknik.


Intressant det här med bromsteknik. Utveckla gärna hur man kan hushålla på materialet - jag är genuint och ärligt intresserad av tips. Att ta det lugnare och flytta bromspunkten något förstår jag, men finns det andra grejer man kan/bör tänka på? Något visst bromstryck (jämnt och fint eller...)? Hårt och bestämt under (relativt sett) kort bromssträcka/tid, eller dutta mer med längre bromssträcka/tid som resultat? Kortare stinter? Etc etc.

Själv är jag notoriskt hård på bromsarna och kör därmed slut på grejerna allt för fort (och därav viljan att lära nytt). Har lyckats överhetta PFC-belägg så att slitytan lossnat från plattan, kört skivor skeva och fått PFC:s kralligaste bromsvätska att koka fast den var ny. Så kanske dags att fundera på vad som finns bakom ratten och om man möjligen kan lära något nytt :-)

_________________
Per Brugge
Citera
Miraculix
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 58


Trådstartare
Jag kör likadant som tidigare talare, hårt och skoningslöst och det går hårt åt bromsarna som blir så varma att dom bränner hål i plånboken

_________________
Thomas Hammarström
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Rent fysikaliskt finns det ju vissa begränsningar för hur många "tricks" man kan applicera för att minska bromsslitaget. Det är en viss mängd rörelseenergi (m * v * v / 2, alltså ren funktion av bilens vikt och hastighet) som ska omvandlas till värme(energi) via bromsarnas friktion. Den ekvationen är fast och den kan man aldrig lura. Så den mängd värme(energi) som ska genereras är konstant om man inte har för avsikt att köra saktare i slutet på rakan.

Sedan kan värmen som genereras naturligtvis hanteras på olika sätt. Stora bromsskivor ger mycket massa att fördela värmen på. Bra ventilation kyler bromsarna bra. Och så vidare. Men det är ju också rätt konstant, man har de bromsgrejer man har när man väl kommer till banan.

I körskolan fick man lära sig att man inte skulle åka och fisbromsa lite försiktigt konstant i nedförsbackar, istället ska man (så klart) motorbromsa och då och då "stödbromsa", alltså bromsa rejält under kort stund. Om den teorin är korrekt är det alltså bättre att ha en rejäl värmeutveckling under kort tid (för att sedan få längre tid att kyla ner) än att ha en något mindre värmeutveckling under lång tid. Hur det är med den saken ska jag dock låta vara osagt, man fick lära sig mycket konstigt i körskolan (varav det mesta säkert har glömts bort....).

_________________
Per Brugge
Citera
RenaultSport
Megane 250 mods, vad har jag missat?
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (7438 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande