Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Sänka chassit och behålla org geometrin?
8168 besök totalt
jimmyoliv
Sundsvall
Här sen Jun 2011
Inlägg: 81


Trådstartare
Tjena!

Läget är såhär, ska bygga ett nytt rörchassi till min audi s2 quattro. Och mina planer är att sänka bilen men behålla den geometrin bilen är byggd för.

Jag ska alltså flytta upp/höja infästningspunkterna för topplagringar (macpherson fram och bak), a-armarna, styrväxeln, toe-in stag med ca 45mm.

Som jag ser det så behåller jag samma geometri men jag får en bil som är 45mm lägre vilket resulterar i en lägre tyngdpunkt, vilket inte ska vara negativt?

Men jag har pratat med en timeattack åkare från England som säger att jag inte bör bygga så, han menar att jag förändrar dive och squat effekten negativt, har han rätt?

Jag själv anser att det bör bli en förbättring att få ner tyngdpunkten på bilen och behålla org geometrin.

Hjälp gärna till med era åsikter och tips

_________________
Jimmy Christofer oliv
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



om du bara tar hjulupphängningen som ett paket och flyttar uppåt (alternativt kan man se det som att man flyttar resten nedåt) så verkar det underligt att geometrin skulle ändras... Det är klart, du sänker ju tyngdpunkten och det kan påverka vad som händer med hjulupphängningen vid t.ex. inbromsning... Men hur menar timeattack-åkaren från England att du bör göra? Bara sänka med sänkfjädrar? Det känns väl som ganska typiskt det man egentligen inte ska göra om man kan undvika det...

Däremot kanske det är vitsigt att fundera på att se över geometrier avseende pro/anti-dive/squat när du ändå bygger ny rörram?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
jimmyoliv
Sundsvall
Här sen Jun 2011
Inlägg: 81


Trådstartare
Han menar att jag ska göra en längre spindeltapp till lagerhuset så man får till vinklarna efter bilen är sänkt, vilket innebär att jag måste göra en längre tapp till styrspindeln också.

Min tanke är också att bygga in ställbara fjädertorn för caster/camber och dessutom några extra hål i infästningarna för nivå på a-armar och toe in stag.

Jag har läst malmbergs bok nå gånger nu och finns mycket nyttigt i den men dessväre behandlar den ingenting om macpherson hjulupphängning eller vilka vinklar man ska efteraträva.

Bilen ska inte bli en REN banbil utan ska kunna framföras på gatan/bana/tvären.

Sett att det finns nått excel ark man kan fylla i för macpherson men jag har inte excel tyvärr.

_________________
Jimmy Christofer oliv
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192



jimmyoliv skrev:
Han menar att jag ska göra en längre spindeltapp till lagerhuset så man får till vinklarna efter bilen är sänkt, vilket innebär att jag måste göra en längre tapp till styrspindeln också.


Jag kanske är lite dum, men blir det inte samma sak i stort sett?

Sätter du infästningarna i karossen "högre" upp, både topplager, nedre bärarm och styrväxel så borde slutresultatet bli samma som om du sätter distanserna (och höjer topplagret)?

Och skall du ändå bygga ett rörchassie så åker du väl ändå på att bygga infästningar för dem, så varför inte sätta det högre upp när du ändå håller på?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har lite svårt att plocka fram någon entusiasm, för att tänka ut vad det gör för skillnad.

Att lägga så mycket jobb på en bil utan väghålning....verkar ju vanvett från början....
Sedan kommer inte någon av metoderna göra någon avgörande skillnad.

Skulle den ena metoden skilja sig så mycket, att man skulle märka någon skillnad...så förutsätter väl det, att det finns en massa anti-funktioner inbyggda från början. Och då är det ju dom du ska ge dej på.

Du behöver absolut inte flytta topplagringarna. 4-5 cm måste det gå att sänka i alla fall.
Möjligtvis med kortare stötdämpare.

Övriga ändringar handlar ju om att få ett vettigt rollcentra och vettiga camberförändringar.

Så.....bygg det som är enklast.
Du kommer ändå att studsa ut ur kurvorna med hysterisk understyrning.....


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



ButterflyRacing skrev:
...Att lägga så mycket jobb på en bil utan väghålning....verkar ju vanvett från början....


+1

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
jimmyoliv
Sundsvall
Här sen Jun 2011
Inlägg: 81


Trådstartare
Jo det är ju precis i dom banorna jag tänker, att flytta upp infästningarna.

Marcus Gustafsson skrev:
jimmyoliv skrev:
Han menar att jag ska göra en längre spindeltapp till lagerhuset så man får till vinklarna efter bilen är sänkt, vilket innebär att jag måste göra en längre tapp till styrspindeln också.


Jag kanske är lite dum, men blir det inte samma sak i stort sett?

Sätter du infästningarna i karossen "högre" upp, både topplager, nedre bärarm och styrväxel så borde slutresultatet bli samma som om du sätter distanserna (och höjer topplagret)?

Och skall du ändå bygga ett rörchassie så åker du väl ändå på att bygga infästningar för dem, så varför inte sätta det högre upp när du ändå håller på?

_________________
Jimmy Christofer oliv
Citera
jimmyoliv
Sundsvall
Här sen Jun 2011
Inlägg: 81


Trådstartare
Halva nöjet är att bygga, så att jag bygger ett rörchassi och folk ser det som bortkastat jobb gör mig inget

Vad menar du utan väghålling? Ställbara dämpare osv eller konkret på geometrin?


ButterflyRacing skrev:
Jag har lite svårt att plocka fram någon entusiasm, för att tänka ut vad det gör för skillnad.

Att lägga så mycket jobb på en bil utan väghålning....verkar ju vanvett från början....
Sedan kommer inte någon av metoderna göra någon avgörande skillnad.

Skulle den ena metoden skilja sig så mycket, att man skulle märka någon skillnad...så förutsätter väl det, att det finns en massa anti-funktioner inbyggda från början. Och då är det ju dom du ska ge dej på.

Du behöver absolut inte flytta topplagringarna. 4-5 cm måste det gå att sänka i alla fall.
Möjligtvis med kortare stötdämpare.

Övriga ändringar handlar ju om att få ett vettigt rollcentra och vettiga camberförändringar.

Så.....bygg det som är enklast.
Du kommer ändå att studsa ut ur kurvorna med hysterisk understyrning.....


_________________
Jimmy Christofer oliv
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Hjulupphängningarna på en standardbil är en orgie av kompromisser, pris, NVH (komfort), packningsutrymme, monteringsvänlighet i fabrik osv har avgjort hur de ser ut och fungerar. Ingen av de egenskaper som styrt designen är att bilen ska vara snabb på bana utan den väghållning som finns har de fått försöka kompromissa in hjälpligt!
Gör du dig besväret att bygga en rörram så borde du väl passa på att ersätta alla kompromisser med något som verkligen är bra, inte montera tillbaka samma kompromiss!? Det måste ju vara ännu roligare att bygga något sånt.

Angående din ursprungliga fråga så håller jag nog med dig i sak.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
jimmyoliv
Sundsvall
Här sen Jun 2011
Inlägg: 81


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Hjulupphängningarna på en standardbil är en orgie av kompromisser, pris, NVH (komfort), packningsutrymme, monteringsvänlighet i fabrik osv har avgjort hur de ser ut och fungerar. Ingen av de egenskaper som styrt designen är att bilen ska vara snabb på bana utan den väghållning som finns har de fått försöka kompromissa in hjälpligt!
Gör du dig besväret att bygga en rörram så borde du väl passa på att ersätta alla kompromisser med något som verkligen är bra, inte montera tillbaka samma kompromiss!? Det måste ju vara ännu roligare att bygga något sånt.

Angående din ursprungliga fråga så håller jag nog med dig i sak.


Jag håller helt klart med dig, jag har sökt runt på internet efter info om vad man ska eftersträva på mcpherson men tycker det är fattigt med info. Det måste ju finnas vissa riktmärken/ramar man ska sträva efter. Någon som har nå bra sidor eller program man kan laborera lite i ?

_________________
Jimmy Christofer oliv
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072




_________________
Pontus Fyhr
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Dom största problemen med ditt chassie är obefintlig caster och väldigt mycket vikt över framhjulen.
Det jag skulle göra är att flytta fram framvagnen, går att få några cm genom att ta bort bussningarna i framvagnsbryggan eller bygga nya bärarmar/brygga och möjligen flytta ner yttre spindelleden (finns vissa fjäderben som har en bultad nedre tapp) du får då dessutom liiite bättre viktfördelning.
fjädertornen behöver du inte flytta upp utan bara korta dämparen. Sen styrlederna får du kolla mer på, den geometrin är helkass original så det är inte lönt att flytta efter styrleden då de ändå liknar alltihop.

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



jimmyoliv skrev:
...jag har sökt runt på internet efter info om vad man ska eftersträva på mcpherson men tycker det är fattigt med info. Det måste ju finnas vissa riktmärken/ramar man ska sträva efter...


Varför är du så kåt på att behålla farbror Persson? Sätt dit nå't som funkar istället.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336



Varför bygger du inte bort mcphearson när du bygger röram?

_________________
erik nyberg
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Är det helt rörramschassie du tänker bygga eller bara bygga om vissa bitar och förstärka med rör?
McPhearson är inte alls optimalt men jag har svårt att se att vilken hobbybyggare som helst bygger dit nåt annat och får det att funka bättre. Kolla vilka bilar som åker riktigt fort så ser du att det finns många somfortfarande använder McPhearson
Grundregeln som funkar i alla lägen är att inte förändra mer än nödvändigt....

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
jimmyoliv
Sundsvall
Här sen Jun 2011
Inlägg: 81


Trådstartare
ice skrev:
jimmyoliv skrev:
...jag har sökt runt på internet efter info om vad man ska eftersträva på mcpherson men tycker det är fattigt med info. Det måste ju finnas vissa riktmärken/ramar man ska sträva efter...


Varför är du så kåt på att behålla farbror Persson? Sätt dit nå't som funkar istället.


För att jag redan har helt nya kw v3 ben liggandes. Ställbara topplagringar finns. Jag är inte så sugen på och göra nya uprights då jag har sviktstålsaxlar med grövre knutar liggandes som passar orginal. Ja det mesta är redan inhandlat.

_________________
Jimmy Christofer oliv
Citera
jimmyoliv
Sundsvall
Här sen Jun 2011
Inlägg: 81


Trådstartare
Chefen skrev:
Dom största problemen med ditt chassie är obefintlig caster och väldigt mycket vikt över framhjulen.
Det jag skulle göra är att flytta fram framvagnen, går att få några cm genom att ta bort bussningarna i framvagnsbryggan eller bygga nya bärarmar/brygga och möjligen flytta ner yttre spindelleden (finns vissa fjäderben som har en bultad nedre tapp) du får då dessutom liiite bättre viktfördelning.
fjädertornen behöver du inte flytta upp utan bara korta dämparen. Sen styrlederna får du kolla mer på, den geometrin är helkass original så det är inte lönt att flytta efter styrleden då de ändå liknar alltihop.


Jag ska bygga ett helt rörchassi och karossen blir högst troligt avtagbar

Jag funderar på och flytta tillbaka motorn så långt drivknutarna tillåter, alt förlänga hjulbasen som du säger.
Viktfördelning utöver det så hamnar kylare osv i bagaget.
Jag har redan kw coils liggande och rallyskärmarna som sitter på bilen har skärmkanten 45mm högre upp än orginalskärmen, därför jag vill höja tornen så hjulen hamnar närmare skärmkanten och så jag slipper köpa nya dämpare igen.

Mer castervinkel blir det, även ställbara topplagringar plus a-armar med uniballs.

_________________
Jimmy Christofer oliv
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Säger som jag sa till knotan,kolla på nyare a4 alternativt a8 växellåda. De har drivaxlarna mycket längre fram
så du kan isåfall flytta bak motorn en hel del.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
jimmyoliv
Sundsvall
Här sen Jun 2011
Inlägg: 81


Trådstartare
Intressant! Är dom lådorna hållbar då?

_________________
Jimmy Christofer oliv
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Det vågar jag inte uttala mig om.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Racetech
Sänka chassit och behålla org geometrin?
8168 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande