Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 52, 53, 54 >> 36 besök senaste veckan (334823 totalt) |
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Ser ut som det blir svårt att få plats med fälgarna. Bra jobbat, kul att se framstegen med denna bilen. _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
Fokus just nu på att få fast pedalstället samt stolarna.. Vill ha förarstolen hyfsat enkelt justerbar i längsled... Vilket verka kunna gå att lösa... Har köpt färdiga rails, men kommer troligen ändå fixa en egen mer kompakt lösning.. Vill få stolen och pedalerna så lågt ner i ramen som möjligt.. Innebar att jag fick kapa bort lite befintliga stöttor och svetsa dit nya... Blir så när man inte har allt i CAD och just förarpositionen måste ju provas fram...
_________________ Thomas Hällqvist |
||||
Slutjobb med att få fast stolarna... Då jag hade två par glidskenor redan så byggde jag in dem.. Tar ju lite höjd i anspråk (30mm), men får hoppas att det funkar... Stolarna är nu skjutbara och tiltbara ... Dock är de inte höjbara, så en kortare förare få sitta på ngt lämpligt, typ kudde ... Blir lite nya tvärstöttor i golvet etc för att erhålla triangelstruktur..
Näst på tur nu är att slutföra pedalmontage och fixa ny position för rattstången... Därefter plåtar och dess fästen i, till en början, golvet... _________________ Thomas Hällqvist |
||||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
_________________ Thomas Hällqvist |
||||
Det man skruvar dit första gången på ett hemmabygge borde väl vara original per definition? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Som sagt ditskruvad först samt kommer från samma donatormodell (corvette c5) .. Blir ju lite krångligare med elektroniskt gasspjäll.. Vill inte fingra med givare för gaspedalsposition i nuläget.. Har ett tight tidsschema att uppfylla så avvaktar med allt finpill tills jag fått den reggad
_________________ Thomas Hällqvist |
||||
Den var bra Ove! _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Blir en helg full av caddande, samt montering av rattstången... Samt kanske även lite golvplåtar.. Måste börja fräsa inredningen etc nu i april.. Vill vara helt klar med allt fräsjobb till sommaren.. Det enda som behövs är ju just cad modeller.. Så hur svårt kan det vara ... Det som är det knepiga är dörrarna, dvs hur ytorna ska möta upp mot resterande delar.. Inte jättekul jobb.. Men måste göras...
Något lite roligare är att designa bakre ljuddämparen.. Vilken ska byggas om ngn vecka.. . Blir en rostfri grunka med 2 inlopp och ett fett utlopp .. Inuti kommer jag skapa olika kammare, och troligen i huvudsak köra perfrör som går däremellan.. Får väl läsa på lite om hur man utformar burken lämpligast eller kolla med ngn akustiker på jobbet .. Självklart kommer jag i ett senare skede bygga in automatiska by-pass ventiler innan burken.. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Kastade ihop ett utkast på ljuddämparen istället för att jobba med karossen .. Mitt 1'a jobb på Scania -98 var faktiskt konstruktör på avgassystem (på den tiden var vi 2 - 3 stycken.. Idag är det en hel avdelning) .. Men jag ritade bara i CAD samt skötte lite av hållfasthetsanalysen, medans akustikerna hade hand om själva utformningen... Ska såklart vara "änglahår" el.dyl. kring de perfade rören... Detta kanske är ngt att räkna på.. Behöver en programvara samt lite expertis i området bara....
_________________ Thomas Hällqvist |
||||
Nu är ratten på plats.. Blir hyfsat bra faktiskt.. Behöver justera gaspedalen så att den matchar pedalstället bättre... En otrolig fördel är att med denna nya rattplacering (närmare mitten samt ngt längre fram) kan jag använda donatorns rattstång hela vägen.. Ingen skarvning behövs ..... Om ni tycker det ser långt ut fram till blinkersspaken etc så stämmer det... Dessa kommer dock inte att användas.... Tydligen kör flertalet moderna sportigare bilar med reglage på ratten istället.. Så blir att fixa det..
Ca så här kommer det se ut när man tittar ut över huven... Man ser hyfsat bra framför bilen, trots att man sitter så lågt.. Detta tack vare att huven går ner mellan hjulen .... _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 52, 53, 54 >> 36 besök senaste veckan (334823 totalt) |