Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 52, 53, 54   >>
21 besök senaste veckan (334843 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
stilldouble skrev:
Inspiration i vintermörkret...


Alltid bra att få lite inspiration thumbs up
Bland de större skillnaderna mot originalmodellen (eller snarare denna filmmodell) är hur interiören är utformad... jag valde AMG GT spåret istället för detta mer futuristiska....

Jobbar i nuläget med att förbereda formarna för laminering:





Måste även göra några nya rundor till skroten för att bli av med alla pluggar:





Förutom detta så är det lite fräsjobb som är på G.....

Håller även på att föra in en, för mig, ny tillverkningsmetod i form av 3D printing... Kommer att köra en hel del delar med just denna metod, bla insats för frontgrillen, växelspaksknopp, lyktinsatser etc etc.... Många av dessa delar kommer att wrappas med kolfiber för att ge rätt finish samt styrka... En del kommer att behålla den printade kärnan och en del inte.. Samt vissa kommer att bara bestå av det printade materialet.... Skall bli kulll 3D skrivaren kan skriva 400x400x500 så rätt stora prylar kan tillverkas... kanske en hel modell för en bilkaross kan tillverkas likt Lego Finns en snubbe som har gjort en Lambo på det sättet:

https://www.motor1.com/news/358976/lamborghini-aventador-3d-printed-body/

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Förutom de mer normala bitarna kommer 3D printern oxå att användas för att prova tillverka diffusa LED lister (i PET eller PC) till bla bakpartiet.... blir såklart ingen godkänd belysning utan är mer för att likna originalet... måste på ngt sätt även få in smidiga klassade lyktor bak.. fram är det redan löst...

Skall oxå direkt med printern tillverka formar för vissa detaljer såsom bromsokkåpor etc etc... blir klart lättare att få till bokstäver/logos etc med printern än med fräsen (i alla fall med det mtrl jag fräser i)

Denna typ av printer är det:

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



ThomHall skrev:
...bromsokkåpor...



För att göra om glidoken till 10-kolvsok?
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
ThomHall skrev:
...bromsokkåpor...



För att göra om glidoken till 10-kolvsok?


Inte riktigt ... bara enkla täckkåpor lr vad de nu heter??

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu kopplar jag ... är mest för att få ett visuellt snyggare ok än original i väntan på de nya större o snyggare bromsarna (som jag kanske får råd till ngn dag).. lite fullösning kanske... men var bara ett exempel

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Här är ett virtuellt test på printning av del av frontgrillen.... Inte helt 100 på hur jag tillverkar den än... dvs om jag skall bygga med kärna och wrappa med kolfiber.. eller printa en form och pensla i den med en blandning av korta fiber och epoxy o eventuellt fylla med ngn typ av lågdensitetsmtrl.... eller printa den direkt i PC som är slagsegt??? vi får se... har en del att lära....



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
giuseppe
Öckerö
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



ThomHall skrev:
Förutom de mer normala bitarna kommer 3D printern oxå att användas för att prova tillverka diffusa LED lister (i PET eller PC) till bla bakpartiet.... blir såklart ingen godkänd belysning utan är mer för att likna originalet... måste på ngt sätt även få in smidiga klassade lyktor bak.. fram är det redan löst...

Du får väl passa på att märka dem så de blir lagliga...

_________________
Pehr Norström
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Hur var det? Var det tänkt att bli måsvingar på denna?

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har inte ännu tänkt tanken att printa E-märkningen själv ... kanske kan funka

Japp.. Det blir måsvingar likt förebilden... Har börjat fundera på hur jag får till det på ett bra sätt med leder, gasfjädrar, infästning etc etc...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Lycka till!
Jag har just nu 6.5 veckor ledigt och håller precis idag på och bygger gångjärn och infästningar till mina måsvingdörrar - Det är pyssligt.
Fast det är länge sen jag hade så här kul

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Var ett tag sedan nu igen.. har varit fullt upp... Har förberett den sista stora andelen pluggar som skall plastas av... Nedan ses de med släppmedel på... Efter detta återstår bara, vad jag vet nu, fyra delar att fräsa...



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Den förra omgången delar som genomgick plastning/laminering är nu klara... En del sitter fortfarande kvar i formarna... Har inte haft tid att ta ur dem... sitter hyfsat bra fast...



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Vid formtillverkningen lägger jag på en egentillblandad trögflytande massa (polyester + mikroballonger) på delar som har mycket hörn och mindre detaljer.. detta för att minska problem med att mattan missar att följa pluggytan på mer krångliga ställen. Innan detta lägger jag ett topcoat lager... Efter detta kommer själva mattan...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Här är några färdiglaminerade formar.. Saknas lite matta runt formarnas ytterkanter... Likt förra gången har jag haft lite bråttom här och var vilket lett till lite väl tjocka lager med polyester och därmed höga temperaturer (ser lite bränt ut...)... men men.. är ju en form så funkar ändå här..





_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
har pulat en hel del med 3D printern oxå.... såklart har jag börjat uppdatera den med lite bättre delar... 1'a jobbet blir troligen att skriva ut bilens namn som skall inkluderas i vissa formar så att den slutliga panelen får det "ingjutet".... kommer nog bara att stå något i stil med "Vision GT" då bilen tillhör just den kategorin bilar... sen måste jag hitta något ytterligare ord/namn som ersättning för AMG.... vad vet jag inte i nuläget... kanske bara ngn bokstavskombination.... har gjort några provutskrifter vilket har gått bra.. vill få ner tiden varför jag jobbat med att få till bättre värmeelement och bättre frammatare... har bla skrivit ut denna gubbe som har mkt bra detaljrikedom ...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Vilket hem Ni kommer få så småningom!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Hej,

Som sagt mkt imponerande bygge!
Men blev även imponerad av utskriften av "gubben"

Vad har du för printer och hur mycket har du fått modifiera? Jag tycker det är svårt att få utskriften riktigt bra utan att man tydligt ser varje lager.

ThomHall skrev:
har pulat en hel del med 3D printern oxå.... såklart har jag börjat uppdatera den med lite bättre delar... 1'a jobbet blir troligen att skriva ut bilens namn som skall inkluderas i vissa formar så att den slutliga panelen får det "ingjutet".... kommer nog bara att stå något i stil med "Vision GT" då bilen tillhör just den kategorin bilar... sen måste jag hitta något ytterligare ord/namn som ersättning för AMG.... vad vet jag inte i nuläget... kanske bara ngn bokstavskombination.... har gjort några provutskrifter vilket har gått bra.. vill få ner tiden varför jag jobbat med att få till bättre värmeelement och bättre frammatare... har bla skrivit ut denna gubbe som har mkt bra detaljrikedom ...


_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Fredrik: jag skickar ett PM om printern....

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



ThomHall skrev:
vilket lett till lite väl tjocka lager med polyester och därmed höga temperaturer


HUr många lager lägger Du på en gång??

Salig Lasse Tidblom lärde mig ett knep en gång i tiden,

Första lagret lägger Du med tunnaste matta Du kan få tag på- Väntar ett dygn- sen går Du på med de andra lagerna
Bara för slippa värmeprobs

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Handlar om dåligt tålamod vid formtillverkningen bara... normalt sett när jag är lite mer noggrann så gör jag precis så.. först en mkt tunn matta så att formerna skall fångas, sedan de tjockare när det 1'a har torkat.... ffa vid vävd matta

I detta fall har jag 2 lager 450 gr.. vilket funkar... det blir brunt i skarvar där det blir 3-4 lager 450 gr...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
För de som vill förkovra sig i framställning av lite mer komplicerade kompositprylar kommer här en instruktiv video. Inget jag troligen någonsin kommer att ge mig på, men kul att få en inblick i hur det kan gå till.... Finns ju en del bra, men inte så djupgående, klipp från "Ängelholmsfabriken" med:


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 52, 53, 54   >>
21 besök senaste veckan (334843 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande