Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 52, 53, 54   >>
35 besök senaste veckan (334831 totalt)
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



microsoft movie maker! går att hitta...

_________________
Robert Aronsson
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



ThomHall skrev:
Blev faktiskt fräsning förra helgen har dock inte lyckats fixa en film på allt. Behöver sy ihop flera klipp men hittar inget bra gratisprogram :-(


Jag har klippt med Lightworks förut, det fungerar ganska bra. Ibland hade nog gränssnittet kunnat vara enklare, men det finns å andra sidan en del tutorials som kan kompensera för detta.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har använt Lightworks en del. Funkar bra tycker jag. Har dock problem med att logga in på mitt gratiskonto

Gällande fräsen som jag har så är min plan att fräsa klart allt till ngn gång i sommar och därefter skall den krängas.... Så vet ni ngn som är intresserad av en fräs som denna så hör gärna av er...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Lite nya bilder... Fräsning av bakre delen av bakpartiet där lysena skall sitta, med spindln ställd i horisontellt 45-gradersläge för att komma åt sidan och bak på en gång...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
1'a pluggen för bakpartiet färdigfräst och belagd med epoxi... nu väntar några lager spackel och sen lite "rolig" slipning.... gick förvånansvärt bra att fräsa fram bakpartiet, trots dess skrymmande storlek och olika fräsriktningar/vinklar... Den andra delen kommer att gå än lättare då allt är förbrett och testat.... sen väntar fräsning av mindre delar såsom bakkjol, dörrar, kylkanal, interör samt lite annat smått o gott...





_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Snyggt!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Wow!!

thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



Hej. Trevligt projekt! Vad tätar du vakumpåsen med i skarvarna? Tänker på det svarta i bilden, för det är väl en skarv i plasten där?


ThomHall skrev:
Gjutning av huven påbörjad... Är en hel del att förbereda innan själva "gjutningen".. Förutom tillklippning av fibermattan så skall även distansmaterial, peel ply, breather, flödesnät och vacuumpåsen trimmas till...
Formen på huven är ganska komplex längs kanterna runtom vilket gjorde att jag aldrig kunde uppnå en läckagefri vacuumbagging.... Min vacuumpump lyckades inte skapa undertryck då flödet inte räckte till... Fick då koppla på dammsugen och använda båda. Inte optimalt kanske, men blir nog bättre än vanlig handuppläggning... Kunde uppnå -0.3 i undertryck... Vi får se hur det blev när jag väl packar upp allt om några dagar...
Det jag använder mig av är detsamma som i provbitan jag visade förut... Epoxi i kombination med ett distansmaterial på ca 4mm med ytterlager på vardera sida bestående utav 4-riktad fibermatta på ca 1000 gram. Vikten på provbiten blev ca 3.4 kg/m2 och var enormt stark, ca 5-6 mm tjock... Jag räknar med att huven blir något tyngre per kvadratmeter då det finns lite skarver här och där...








_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



Ossie k skrev:
Hej. Trevligt projekt! Vad tätar du vakumpåsen med i skarvarna? Tänker på det svarta i bilden, för det är väl en skarv i plasten där?


Troligtvis butyltejp, även känt som "hundkött" i branchen. (Iaf vad jag fått lära mig )

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Är nog den. Kommer på rulle.... . Har även kört med vanlig tätningsfog på spruta.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Imponerande Projekt!

Troligtvis en dum fråga från en grön amatör, men varför gör man inte en negativ form på en gång? Är det för att det är svårt att handjobba/slipa upp en fin yta på konkava ytor?

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tänkt tanken men, svårare att hantera en konkav yta samt så skulle formarna bli i skummaterial o inte fiberarmerade..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Jag lägger in lite tillfälliga bilder från mitt besök igår på Ferraris museum i Maranello.. Vilka läckra bilar de skapat...



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Om det där är träbucken till 250 GTO så undrar man vad bara den är värd. Ja, med tanke på vad bilarna kostar.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Vi har samma smak på bilar inser jag - fast jag tycker 250 GT är snyggare ( stålställningen)
Kan man haft den som provmall?? lr är det bara ett konstverk att ha i hallen?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 412



Håkan Haver skrev:
Om det där är träbucken till 250 GTO så undrar man vad bara den är värd. Ja, med tanke på vad bilarna kostar.


När jag var i Modena för 13 år sedan träffade jag bl.a. ett par äldre herrar som hade jobbat åt Scaglietti sen 50-talet. De tillverkade 250 GTO karosser i aluminium och en kostade då ca 15-20000 Euro kontant. I runda tal kostade en ny 250 GTO 100000 Euro. Om det var en av originalbilarna, minst 100 gånger dyrare. Det finns fler Ferrari som är ombyggda till 250 GTO än originalbilar, de flesta på kortade 2+2 chassin. Karossbyggarna berättade om Sergio Scaglietti, som de kallade Papa. Han gick alltid till fabriken tidigt på morgonen och sopade och städade innan personalen kom. Sen åt han nästan aldrig något innan han gick hem, istället blev det 2 liter Lambrusco och 2 paket cigaretter utan filter varje dag. Han blev ändå 91 år.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Första behandlingen efter epoxin blev att belägga pluggen med några lager spackel för att få bort de värsta skönhetsfelen.. Kör med annat spackel än tidigare denna gång.. Inte 2-komp polyesterspackel utan vanligt lättslipat grovt sandspackel.. Blir betydligt smidigare o snabbare o sannolikt lika bra... Efter detta blir det några omgångar med slipgrund (Diccoplast)..





Samtidigt väntar högersidan av bakpartiet på att få bli tillfräst :-).... Måste även komma igång med designen av hela interiören.. Inte den lättaste uppgiften direkt..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Imponerande å inspirerande läsning .
Riktigt kul å se

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Imponerande å inspirerande läsning .
Riktigt kul å se

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu är andra delen av bakpartiet färdigfräst och belagd med epoxi... Bara en stor del kvar nämligen bakkjolen. Dock är den betydligt mindre än bakpartiet.. Kanske blir att bygga den i en modul och fräsa en sida i taget.. Ska fundera lite..

Bilden nedan visar högersidan av bakpartiet... Hade vissa bekymmer med nollningen efter vridning av spindeln vilket gav lite märken... Är oundvilkigt att få justera nollan en aning för efterföljande program.. Har nu börjat efterföljande program med viss tolerans på nollan och därefter får jag successivt flytta nollan så att det blir precis touch mot föregående program.. Det jobbiga är att det är justering i 3 riktningar... Lite pill men funkar...

Att inte nollan funkar klockrent beror på att referenspinnen sitter i en lite svajig träskiva i pluggen, min förmåga att nolla visuellt samt själva pluggens position i maskinen efter förflyttning mellan program (vid behov).... För mer noga nollning använder jag normalt en speciell grunka men den kräver fortfarande en bra referens...




När jag inte gör det praktiska arbetet med bygget så jobbar jag med designen av interiören... Innan den kan färdigställas helt så är jag tvungen att köpa in de mest väsentliga delarna som skall byggas in. Bla de i bilden nedan. Är precis samma typ av delar som jag har i bruksbilen, samt som även sitter i AMG GT... Dock kommer min skärm (inte inköpt) bli inbyggd i panelen och inte sticka upp.. samt så kommer den vara vriden mot förarplatsen......
Kommer ha en 5" display mellan mätarna samt en 10" i mittpanelen. Båda kommer styras av varsin Raspberry Pi. Blir nog lite plock med att få Mercadelarna att snacka med Raspin.. Men tror det kommer att gå bra... Kanske kommer köra med ett kopplat Arduinokort för sensorer etc.. Behöver ha några actuatorer som skall styras från Raspin (Arduino), bla för bakspoiler, dörrar, luftspjäll (kall/varmluft kupé), avgas by-pass etc.... Klart kul sidoprojekt som har ganska lång tidsram och som inte är väsentlig för besiktningen, dvs ingen press...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



wow, man känner sig väldigt oduglig när man ser å läser såna här uppdateringar, tack för att du delar med dig

_________________
janne pettersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 52, 53, 54   >>
35 besök senaste veckan (334831 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande