Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 52, 53, 54   >>
102 besök senaste veckan (334937 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu har jag fixat en simpel, ganska ogenomtänkt, kanal från fronten till hjulhuset.. (I modellen är inte hjulhuset riktigt som det kommer att se ut i verkligheten..)



(Kom på att jag även måste fundera över motorns luftintag och hur den skall placeras.. Har mer eller mindre glömt bort det.....)

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Kommer Du verkligen köra så hårt att bromsarnas kylning inte räcker till med det som kommer in via hjulhuset den vanliga vägen??

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Kommer Du verkligen köra så hårt att bromsarnas kylning inte räcker till med det som kommer in via hjulhuset den vanliga vägen??


Knappast... detta är mer bara för att .... Gör lite test.. Kanske skippar det helt.. Vi får se...

(Dock kommer jag oavsett att ha ovan visade urtag i "munnen" för bla kupéluft, motorluftintag...)

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Motorkåpspluggen snart klar.. Lite fix där emblemet skall sitta återstår samt finslipning..


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Detaljslipning av pluggarna.. Hade en del epoxitappar hängande under kanterna som var för jobbiga att ta bort för hand.. Då är det klockrent med denna typ av multiverktyg



Köpte in ett extra fint snickerispackel häromdagen som jag applicerade lite här och där på pluggarna... Visade sig inte vara supersmart då det var onödigt hårt och svårbearbetat vilket ger risk för att omgivande i nuläget helt ok ytor skadas .... Ska köpa in vanligt finspackel för de små ojämnheterna i stället.... Blev lite som med motorhuvspluggen där jag enbart körde med 2K polyesterspackel.. Blev oxå en massa onödigt jobb och strul....

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Man lär sig...man lär sig
tack för Du delar med Dig så öppenhjärtligt så man kan lära sig på varandras "misstag"
Plastade oxo kolfiber idag
Ny kofångare fram på gatbilen - 22 gr färdig vikt *s*

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Fortsatt sidoarbete med, de eventuella, bromskylningskanalerna... Referenskörning klar.. Den nya modellen skall nu under natten meshas.. Så i morgon kan jag starta simuleringen... Klarar den med nöd och näppe på min laptop.. Ligger på 18M celler och tar 28GB i RAM....


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
En annan sak jag måste börja fundera över är sidobackspeglar... På originalet sitter små kameror.. Men jag kommer behöva traditionella antar jag.. Så antingen tillverkar jag egna hus med innanmäte från lämplig bil eller köper kompletta från annan bil.... Vet hur svårt det var att hitta lämpliga till förra bygget och då jag vill ha mer unika på detta bygge så blir det nog ett försök att ta fram egna.. Men hur ska jag få till en schysst design med speglar så att de passar denna bil?? Kanske ha samma typ av armar som på bilden med en simpel vridbar spegel på som sitter infäst där kameran sitter?

Visst borde dessa kunna fixas med 3D printing... med avseende på hållbarhet hos materialet menar jag? Finns väl rätt bra metoder idag för att även tillverka robusta saker?? Men då blir de kanske tunga istället... Så kolfiberlaminat el.dyl. kanske är det enda rätta... CNC fräst Aluminium.. Ett alternativ??


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Verkligen ett beundransvärt bygge, följer dagligen!

Men jag sitter nu mest och väntar på en helhetsbild när du provmonterade ihop alla pluggarna för första gången efter finslipningen, eller är jag för tidig?

Ang. backspeglar, hur mycket annan alu/metall kommer du ha synlig? Annars måste 3D printade och lackade fungera med både design och hållfasthet.

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Kul att du gillar projektet
Gällande pluggarna så kommer jag inte kunna provmontera alla ihop tyvärr
De har en bärande struktur som kommer att krocka dem emellan..... Får vänta med sammontering tills de slutliga karossdelarna är färdiga... Men som tur så blir det hyfsat snart.. Om allt går enligt plan så innan kylan kommer ...

Har inte haft så mkt funderingar på ytfinish etc. ännu.. Har visserligen ägnat lite tid åt att kika på möjligheten att få till en finish á la min absoluta favoritbil alla kategorier, nämligen den som Koenigsegg Regera har med sin gröna kolfiber.. Jag behöver inte ha grön såklart... utan har funderat på en mix av silverfärgade fiber och svarta... men vi får se... Att hitta den matta som de köper är nog svårt.. den har ju ett annat mönster än de vanliga som vi dödliga köper...


(Blir inget slipa av idag som planerat.. Är ju hillclimb i Borkyrkabacken som jag o grabben måste åka på )

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Thom, När Du är klar med denna bilen tillhör Du inte "vi vanliga dödliga" längre *blink*

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

ThomHall skrev:
En annan sak jag måste börja fundera över är sidobackspeglar...

...

Visst borde dessa kunna fixas med 3D printing... med avseende på hållbarhet hos materialet menar jag?


3Dprint med kolfibertråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1529527#1529527

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tack för tipset... Skall kolla vidare på det thumbs up

Nu blir det nog sista jag lägger upp om min bromskylningsstudie... Är som sagt en liten sidostudie som jag utför mest för jag tycker det är roligt... Men lite är det värt att se att kanalerna funkar.. Kommer till en början att använda dem i huvudsak som tilluft till luftfilterburken, samt till ngt mer ännu obestämt.. Om jag av ngn anledning skulle stöta på problem med för hög bromstemperatur så har jag denna studie att falla tillbaka på .. Gällande bromsar så har jag fluktat lite på dem jag vill ha.. Tyvärr är de otroligt dyra, särskilt då de jag har egentligen räcker till rent funktionellt.. Men jag måste få till rätt look med de stora luftiga fälgar som jag har.. Annars kommer det se lite halvfånigt ut... De bromsar jag kikat på är Wilwoods 15"-kit (380 mm) fram och troligen 14" bak... Skulle gärna ta ngt ännu större men är inget som jag hittat till humant pris och kvalité... Men detta blir en senare historia...

På bilden nedan kan man av hastighetsfältet och pilarna se hur luften letar sig in i bromskylningskanalen och träffar bromsskivan.. Skall man vara aerodynamiskt korrekt så skall dessa kanaler stängas till med ett spjäll då kylning inte behövs... Vore ett kul delprojekt med automatiskt reglerade spjäll ... Men detta är i mitt fall helt onödigt så kommer inte ägna tid åt det.. Inte i nuläget i alla fall ....



Bilden nedan visar fördelning av värmeövergångstalet på insidan av skivan för fallet utan kylkanal och fallet med kylkanal.. Detta tal beror i huvudsak på strömningskaraktären nära ytan.. (kanske några redan börjar slumra till av detta, men detta är faktiskt ett av mina favoritområden.. När det kommer till teori vill säga .. Dvs just hur strömningskaraktären kopplar till värmeöverföring... Men nog om detta... )


Summa summarum så går jag från 8.4 kW kyleffekt till 11 kW under rådande förhållanden, dvs en ökning på 30 %.... Bra att ha i bakfickan vid behov ...

I övrigt så hoppas jag kunna slutföra några av pluggarna i morgon... Räknar kallt med att få spackla och slipa lite på de färdiga karossdelarna... Kan inte se några direkta/uppenbara fel på pluggarna, men det är så svårt att få dem helt perfekta...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636



ThomHall skrev:
Kul att du gillar projektet
Gällande pluggarna så kommer jag inte kunna provmontera alla ihop tyvärr
De har en bärande struktur som kommer att krocka dem emellan..... Får vänta med sammontering tills de slutliga karossdelarna är färdiga... Men som tur så blir det hyfsat snart.. Om allt går enligt plan så innan kylan kommer ...

Har inte haft så mkt funderingar på ytfinish etc. ännu.. Har visserligen ägnat lite tid åt att kika på möjligheten att få till en finish á la min absoluta favoritbil alla kategorier, nämligen den som Koenigsegg Regera har med sin gröna kolfiber.. Jag behöver inte ha grön såklart... utan har funderat på en mix av silverfärgade fiber och svarta... men vi får se... Att hitta den matta som de köper är nog svårt.. den har ju ett annat mönster än de vanliga som vi dödliga köper...


(Blir inget slipa av idag som planerat.. Är ju hillclimb i Borkyrkabacken som jag o grabben måste åka på )


Beundrar ditt bygge! Enormt jobb du lägger ner - gott jobbat.

Ang den "gröna kolfibern" - det är lackering utanpå helt vanlig kolfiber så den "nyansen" kan du eller din lackerare också få till.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ford33 skrev:

Ang den "gröna kolfibern" - det är lackering utanpå helt vanlig kolfiber så den "nyansen" kan du eller din lackerare också få till.


Aha.. hade jag ingen aning om.. Trodde de hade specialväv med annan typ av fiberriktning...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Inför slutfixen av bakpartipluggarna så kom jag att tänkta på hur jag/om jag kan ta höjd för ett fel som finns i CAD-underlaget jag köpt in... Som kan ses på bilden nedan så matchar inte riktigt dörrens översida mot bakpartiet... Skulle behöva slipa ner motsvarande (ca 3.5 - 4mm) ur bakpartiet där det möter dörren... Gör jag inte det så måste jag istället spackla upp dörren motsvarande när den är klar... Troligen kommer jag försöka markera dörrens överyta på bakpartiets plugg och därefter så gott som möjligt slipa ur detta.. Tar till lite xtra så kan jag fixa den sista touchen med lite spackel på den färdiga karossen... Borde ha gjort detta när jag bara hade XPS'n, innan epoxin, etc.... Eller, än bättre fixat till CAD-modellen...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Apropos bromsar...ligger ett set bromsar från en AMG C63 till salu här på sajten, kanske kan vara nåt? Visserligen "bara" 365mm fram men men...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113040

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Ang bromsar så skulle jag säga att börja med dom originalbromsarna du har som är matchade mot dom delarna i chassit som du använder. Uppgradera sen när bilen är reggad om du känner det behovet.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Den tanken har slagit mig och är nog det vettigaste o mest förnuftiga att göra...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu är de två sista delade pluggarna monterade ihop och skarvarna är spacklade.. Nu börjar formtillverkning på allvar närma sig.... Är lite planering och förberedelser kvar, exempelvis hur skall formarna delas, vilken mattstrategi skall jag ha i komplexa områden etc...



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har inga direkt roliga bilder att lägga upp då jag håller på med spackling o slipning av skarvarna mln pluggarna..... Fick dock leverans av den sista pusselbiten till formbygget... Hade missat att beställa mellanskiktet mln gelcoaten o bärande skiktet, ett "coupling coat".. Tänkte nog till en början skippa det men i såg sen att jag behövde det.. Hade säkert funkat med ngt annat men vill inte chansa... Så alla ingredienser till formarna, förutom mattan, ses nedan


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 52, 53, 54   >>
102 besök senaste veckan (334937 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande