Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 52, 53, 54   >>
102 besök senaste veckan (334937 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
C311 skrev:
ThomHall skrev:
En sak jag har börjat fundera på är sidorutorna då jag ritar på dörrinnersidorna.... I nuläget tänkte jag skippa dem.. Men såklart vill jag egentligen ha öppningsbara sidorutor.. Känns lite övermäktigt dock... Tar gärna emot tips!!!


T.ex. Lamborghini har rutor som bara går att öppna lite.

Med vänlig hälsning
Thomas


Kan inte låta bli att tänka på möjlig evakueringsväg ut ur kupén om dörrarna inte går att öppna.. Finns egentligen bara öppningen för sidorutorna att använda för detta. Dock är det endast 280 mm utrymme som max... Alternativt är ju framrutan som man kan sparka ut?? SLS AMG har laddningar för att lossa gångjärnen. Men det känns lite overkill, eller snarare ouppnåeligt, för mig....


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Här syns motorkåpan och den vänstra undre/bakre kolfiberdetaljen.. (sitter mellan diffusorn och bakkjolen).. Båda delarna är fulla med PVA, därav looken.. Man kan dock urskilja gelcoatsläppet på motorkåpan till vänster i bilden.. Mittdelen av motorkåpan skall sedan få en lös separat del av kolfiber, i vilken även mercastjärnan skall sitta (om jag nu vågar ha dem.. kanske måste hitta på en egen symbol/emblem)...




_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Ang. rutor.. De går värma Plexi/lexan för att få en bestämd form på dom, i så fall kan du nog få till fungerande sidorutor. Hade rekomenderat margaard som är en reptåligare variant av lexan, samt att ta fram ett par extra rutor så det finns reserver för när dom tillslut blivit repade.

Har man en form går de också låta ta fram glasdelar, finns ett företag i finland som sysslar mycket med sånt, har ingen aning om vad de kostar dock :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Funderar även över hur jag skall kunna få till en bra, robust, snygg öppningsfunktion..

Kommer eventuellt använda firman i Finland för framrutan. Den 1a kostar en del, men för extrarutorna är det bra pris 🙂.. Men initialt blir det nog den hyfsat reptåliga plastrutan som nämns ovan.. .

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



ThomHall skrev:
Det man ser är delvis släppmedlet.. Men blir oavsett en hel del efterjobb.. Bakpartiet blev inte super då hela vacuumprocessen inte gick kanon pga svårigheter med påstätning...


Se till att alltid ha en tät påse, även om det kanske innebär att byta ut påse alt att dubbel-bagga så är det värt det i slutändan! Du slipper porer och torrfläckar och bespar dig massa finishjobb.
Sen rekommenderar jag Marbocote 227 som släppmedel, lämnar inga märken efter sig i ytan och ger ett riktigt bra släpp. Nackdelen är ju att det ska på ca 4-5 lager första gången man kör ett skott, men man kan dra ner väntetiden till ca 5-10 min mellan lagrena.

stilldouble skrev:
Det är snudd på omöjligt att kunna lacka på en yta som är rakt ner i fibern. Visst, fibern är någorlunda "inbäddad" i matris nu, fast så fort du börjar slipa på denna yta och någonstans får blottad fiber är det "puss-och-kram-tack-och-godnatt" att kunna lacka.

I scenarion att man vill ha t ex exponerad kolfiber, så lägger man tjockt med transparent matris längst ytterst, så att det går att vattenslipa, rubba.... Eller att därefter lägga på en klarlack av visuella skäl (mera glans och djup i lystern


Nonsens, när vi gör inredningsprylar på jobbet så är man ofta nere i fibern och slipar för att bli av med vissa defekter, och det blir utmärkt yta att lägga klarlack på. Dock måste man vara försiktig så att man inte slipar för mycket, för går man på för hårt så slipar man "sönder" fiskbensmönstret och det kan man inte rädda. En rå detalj har ett epoxylager på ca 0.1 mm, då vi tillverkar i frästa dubbelverktyg (RTM), så det krävs verkligen inga tjocka epoxylager för att få en bra yta.

Själv siktar jag på att bara polera upp kolfibern, blir hur fint som helst och man slipper problem med att epoxin gulnar pga UV om man har en tät väv. Ni får ursäkta den dåliga bilden, är sjukt svårt att fånga lystern i kolet.


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
En helt annan sak. Har inte min bygghandbok hemma så jag kan kolla. Men måste man ha innerbackspegel på personbilar... Har lite svårt att få till det utan bakruta

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



ThomHall skrev:
En helt annan sak. Har inte min bygghandbok hemma så jag kan kolla. Men måste man ha innerbackspegel på personbilar... Har lite svårt att få till det utan bakruta


Nej, ganska säker på ingen invändig men 2 utvändiga backspeglar. Raul Julia förklarar...
https://www.youtube.com/watch?v=wTVDpOaTGsc

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191



ThomHall skrev:
En helt annan sak. Har inte min bygghandbok hemma så jag kan kolla. Men måste man ha innerbackspegel på personbilar... Har lite svårt att få till det utan bakruta


Mina 2 senaste byggen har besiktat smed enbart ytterbackspeglar.
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
per_cooper skrev:

Mina 2 senaste byggen har besiktat smed enbart ytterbackspeglar.


Kanon Tack för infon

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
C311 skrev:

Nej, ganska säker på ingen invändig men 2 utvändiga backspeglar. Raul Julia förklarar...
https://www.youtube.com/watch?v=wTVDpOaTGsc


Missade denna.. Tack för ett mkt tydligt klipp thumbs up

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364



ThomHall skrev:
En helt annan sak. Har inte min bygghandbok hemma så jag kan kolla. Men måste man ha innerbackspegel på personbilar... Har lite svårt att få till det utan bakruta


sätt dit en innerbackspegel då, stod det att man måste kunna se ut igenom den?

Har sett modernare bilar som har skärm i backspegeln, när man lägger i backen så har man backkamran där.

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Snabbtest av hur motorhuven kan tänkas se ut på...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Måste parallellt med kaross- och ramarbetet få klart designen på interiören... Vill få till denna så att jag kan fräsa delarna under början av nästa år... Jobbar just nu med mittkonsollen.. De svarta ytorna kommer att bli i svart skinn med gulaktiga sömmar och den silvriga ytan blir sannolikt i kolfiber.. I den kommer växelspaken upp samt så sitter reglaget (Merca) för multimedia/datorn där.. Designen är inspirerad av AMG GT.. Nästa steg blir främre delen av mittkonsollen där "knappsatsen" (oxå Mercapryl) skall byggas in.. Vill även få till ngt förvaringsutrymme... samt mugghållare ... Ovanför detta kommer sen skärmen.


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja för fasen. Mugghållare är ju det viktigaste i en bil som ska gå att använda thumbs up

Inte så "snyggt" med en colaflaska fastklämd bredvid handbromsen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



ThomHall skrev:
Snabbtest av hur motorhuven kan tänkas se ut på...



Kanske ett tecken på att jag är för gammal för sånt här, men det ser ut som man behöver vara akrobat för att ta sig i och ur bilen.
Annars ett fint bygge som jag följer med intresse.

_________________
Sune Karlsson
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Blir säkert lite bökigt att ta sig i och ur. Inte bara att den blir låg utan att tröskellådan (sidokjolen) är rätt bred oxå.. Men måsvingedörrarna underlättar i och för sig en del förmodar jag..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Var kommer du att hamna vad gäller höjden på bilen, alltså från tak till marken vid realistisk rideheight?

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Maxhöjden jag siktar på, dvs den korrekta enligt CAD, är 107.5 cm.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Det bli alltså en mycket låg carreta. Var inte GT40 typ 102 cm?

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Stämmer. 40 står för höjden i tum..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Kommit en bit längre i kväll... går sakta men säkert framåt.. Letar mig nu utåt sidorna och uppåt... Blir nu en grövre design så skall jag finlira med ytorna senare.. Är inte tokviktigt med ytkvalitén här då de skall kläs i skinn samt ngt mjuklager gissningsvis... Har ni några förslag på design så ut med det nu medans jag håller på... Är själv ingen höjdare på detta.. Kikar en del på existerande deisgnlösningar och moddar lite så att det passar...



Har utöver panelerna kanske det jobbigaste kvar enligt mig av caddandet, vilket är allt kring dörrarna. Bakre anslutningsytor är klara men inte det kring A-stoplen etc... Och detta måste matchas med I-panelen.. suck..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 52, 53, 54   >>
102 besök senaste veckan (334937 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande