Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 52, 53, 54   >>
21 besök senaste veckan (334843 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu börjar 1'a utkastet på mittkonsollen vara klart. Fixat anslutningsytorna mot bakväggen ikväll. Tanken är att den skinn- eller mocca- eller alcantara-klädda mittkonsollen skall möta upp mot bakväggen som troligen blir i kolfiber... Viktigt att få till bra övergångar dem emellan så det inte ser allt för tillyxat ut.. (Gjorde en mkt förenklad modell av min stol som referens för ytmodelleringen, därav blev den inte så väldans lik en stol ... )
Blir sedan att få till ngn typ av hatthylla som går ihop med bakväggen, dock helt utan praktisk funktion.. Blev lite inspirerad av Pagani Huayra och dess högtalarsystem bakom sätena... Så kommer bygga in ett "designmässigt korrekt" baselement (med kevlarkon), med mjuka övergångar från elementet till omgivande begränsningsytor... lite kuriosa ...
Hoppas även få till lite ramarbete inom kort.. Måste bla montera coilovers.. montera stolar och pedalställ.. flytta ratten.. etc....
Samt fundera vidare över huvudbågen.. samt hur mittbågen i taket skall utformas och hur dörrarna skall fästas in.. Ett senare dilemma är hur den främre takbågen skall dras utan att skymma för mkt men fortfarande göra nytta.. Kommer eventuellt bli helt synlig medans den mittre och den bakre byggs in.. Får ta hjälp av någon att få till den när det väl blir aktuellt..


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Lossade bakkjolen från formen. Allt såg bra ut förutom att jag misslyckades med att få väven att ligga dikt an formen i den "längsgående kanten"... Blir att spackla lite ... (Det blå-gröna som syns är släppmedlet)



Slet vidare med att försöka riva loss vacuummaterialet från dörrpanelen... Sitter som f-n... Betydligt hårdare än på föregående delar... Tror det var mer överskottsplast på denna bit, vilken gör breathermaterialet etc styvare och jobbigare att hantera.. eller vad det nu kan bero på.. jobbigt är det ialla fall... trots att jag gjort som rekommenderas..


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Blir nog svårt att få till något i närhet av Paganis lösning.. Har lite körigt pga av de stöttor jag kommer att ha upp mot huvudbågen, vilket minskar frihetsgraderna ... Kanske skall skippa konceptet med synligt högtalarelement och gå på en dold lösning med en mer funktionell hatthyllelösning istället... Tål att tänka på... Sen vet jag inte om detta förslag är bra eller dåligt för ljudet??...
Har gjort om mittkonsollen/armstödet i bakkant.. Blir snyggare med denna lösning.. Kommer sen ansluta lite smutt mot bakväggen..


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Blir lite fler designbilder Snart kommer annat...
Är inte helt klar ännu.. Saknas en hel del detaljer.. Bla är inte urtaget för IVC klockan färdigt. Samt panelen mellan I-panelen samt den undre skall kompletteras på ngt sätt.. Hela instrumentklustret saknas här.. Bashögtalaren bak får samma designutförande som luftventilerna på I-panelen.. Dvs den sticker ut typ som en "jetmotor på en vinge"..
Bilden längst ner visar hur jag vill att finishen slutligen skall bli ....





_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Fantastiskt snyggt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Det som slår mig lite då jag ser Dina fina bilder är att det vore nästan synd att ENDAST tillverka detta i en upplaga.
Jag skulle kunna vara intresserad av att vara med på att bekosta en del av tex CNC-fräsandet etc ifall man kunde få ta del av bräda och vissa delar till min Lola.
Jag är just i stadiet där jag planerar bräda etc vilket till NU var betydligt mer spartanskt.....men fick just NU....nya ideer
DVS "Din" bräda- men i en helt annan bil - Lek med tanken i vart fall så kan vi höras mer om det framöver

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Så som du har tillverkat panelerna är imponerande och väldigt intressant att följa men om du får till den finishen på inredningen så blir jag riktigt imponerad.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Så som du har tillverkat panelerna är imponerande och väldigt intressant att följa men om du får till den finishen på inredningen så blir jag riktigt imponerad.


Blir nog minst sagt svårt, eller snarare omöjligt med mina begränsade resurser... Har det egentligen bara som inspirationskälla...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har ju under en tid jobbat med "väsentligheter" såsom ljudssystemet i bilen och placeringen av bashögtalaren.. Kom nu och tänka på att min idé med att förbereda för bakplacerad turboinstallation blir lite påverkad av detta.. Kommer behöva hitta ny turboplacering, troligen bakom förarstolen då batteriet har platsen bakom passagerarstolen. Tanken är att låta laddluftröret gå i den tomma kardantunneln under torque tuben och därmed samtidigt få det fungera som laddlyftkylare... Behöver troligen gjuta upp utrymmes- och flödesanpassade kanaler upp till plenumet samt till turbon... Som sagt inget jag kommer bygga in nu utan bara möjliggöra om jag känner att jag vill gå på turbospåret i framtiden... Såklart enbart vid körning på bana osv .. Initialt blir det att få motorn att andas bättre.. Men även det kommer att ske ett tag efter reggning... Så finns lite annat att göra fram tills dess.. Men det är kul att få planera och tänka lite långsiktigt emellanåt oxå


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Fast sätt dem fram istället.

Bak är endast en nödlösning.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Mmm, avgaserna förlorar mycket energi när de hinner kylas så mycket. Till detta alla rörförluster... Inte minst att innesluten volym mellan turbo och insug blir gigantisk stor (=jätteplenum).

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Kul med lite input till denna idé... Vet att flera har kört på med denna lösning med bra resultat om än ej optimalt. Jag har egentligen ingen insyn i detta alls.. Utgår mer kring vilket utrymme jag har på ram samt kring motor... samt så är det lite kul med lite udda lösningar .. samt så tänkte jag att detta kan byggas in utan att vara så exponerat ... Ska bolla lite med min kollega LZ som är grymt erfaren inom motorteknik och turboöverladdning...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ThomHall skrev:
Kul med lite input till denna idé... Vet att flera har kört på med denna lösning med bra resultat om än ej optimalt. Jag har egentligen ingen insyn i detta alls.. Utgår mer kring vilket utrymme jag har på ram samt kring motor... samt så är det lite kul med lite udda lösningar .. samt så tänkte jag att detta kan byggas in utan att vara så exponerat ... Ska bolla lite med min kollega LZ som är grymt erfaren inom motorteknik och turboöverladdning...


Som sagt. det finns bilar som haft turbon i bak.
Funkar fint på vägen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 425



ThomHall skrev:
Kul med lite input till denna idé... Vet att flera har kört på med denna lösning med bra resultat om än ej optimalt. Jag har egentligen ingen insyn i detta alls.. Utgår mer kring vilket utrymme jag har på ram samt kring motor... samt så är det lite kul med lite udda lösningar .. samt så tänkte jag att detta kan byggas in utan att vara så exponerat ... Ska bolla lite med min kollega LZ som är grymt erfaren inom motorteknik och turboöverladdning...


Kompressor istället. Enklare montering, mer som AMG

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Är man rädd att v8an blir lite laggig, kan man ju alltid addera kompressor med thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



knotan skrev:
Är man rädd att v8an blir lite laggig, kan man ju alltid addera kompressor med thumbs up


Med en motor med 400 +hk i grunden.... blir det inte laggigt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



ButterflyRacing skrev:
knotan skrev:
Är man rädd att v8an blir lite laggig, kan man ju alltid addera kompressor med thumbs up


Med en motor med 400 +hk i grunden.... blir det inte laggigt.


Bäst är såklart både hängslen och livrem, som man brukar säga

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Allt är relativt- men det blir en viss fördröjning med turbon så långt bort.
Jag har flera bekanta och kunder som kör fort med motorn fram och turbon bak- men de är det oftast dragracing och de har gott om tid att bygga laddtryck.
Mindre turbos- närmre motorn svarar snabbare,,,,,sen är allt en fråga om hur responsivt Du vill ha systemet men nog tusan måste Du ha någon plats att lägga en liten snigel i det stora motorrummet??
det låter mer som Du vill "bygga" inovativt och uppfinna hjulet igen.
Sluta tänk som en ingenjör emellanåt så blir det bättre.
Du hittar lite info om avgassystem och headersbyggande på denna rullen:
https://www.youtube.com/watch?v=UKYNioLXyAo
Stor del av mitt liv har jag hela tiden "förbyggt" mig då jag trodde man hade en smart lösning på G
Det är en ingenjörs förbannelse
Take Care!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



knotan skrev:
ButterflyRacing skrev:
knotan skrev:
Är man rädd att v8an blir lite laggig, kan man ju alltid addera kompressor med thumbs up


Med en motor med 400 +hk i grunden.... blir det inte laggigt.


Bäst är såklart både hängslen och livrem, som man brukar säga




Det jag menar..... är att det är en gatbil/vägkryssare vi pratar om... även om den kommer gå lite bana ibland.

Jag har svårt att tänka mej att man behöver det svar från turbon som jag har i racebilen... på gatan.

Jag har kört min bil med ca 450 hk i grunden..... och det dubbla vid ladd...... på vägen.
Och det är helt hysteriskt och helt oanvändbart i vanlig trafik.

Man får ändå gasa i etapper.... så lite lagg kan man leva med.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja jag vet, skojja bara lite, tror inte att lagg, kommer vara ett stort problem i sammanhanget /syftet med projektet

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tack för all läsvärd input thumbs up

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 52, 53, 54   >>
21 besök senaste veckan (334843 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande