Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 52, 53, 54   >>
49 besök idag (334937 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har legat lite lågt med garagejobb senaste veckan.. Har istället fokuserat på att få klart fräsunderlaget... Den kanske mest CAD-jobbiga delen är nu i stort klar för CAM beredning .... Kommer bli en ganska omfattande fräsning då den måste ske från 4 riktningar.. Detta mkt pga att djupet på dörren är 300 mm på vissa ställen....
När väl formarna är klara kommer gjutning ske i flera steg på de olika sektionerna av dörrsidan... Exempelvis kommer mittenpanelen (ljusgulaktiga) vara separat från huvuddelen (som ligger an och fäst mot yttre dörrpanelen, mörkblå)..




_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Fan! Nu blir jag avundsjuk igen!!
varför har jag inte en fräs??...å cadkunskaper......
Min Lola kommer se ut som en skottkärra i jämförelse med Din inredning,,,,Jag måste skärpa mig. Tack för inspirationen!! Detta blir ruskigt bra....Inte för att vara taskig, men det är nästan så Du måste höja nivån på chassiet så det blir lika hightech som inredningen *blink*
Grymt!!
Du jobbar på bra inom ett område där många bara hastar förbi

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tack .)... Kan hålla med om chassiet/ramstrukturen... Det var planen från början (som jag skrev i 1'a inlägget) att fokus kommer ligga på karosstillverkning (och nu även interiör), i kombination med en mycket enkel ram samt med komplett drivlina från donator .. Tror mycket beror på att jag har en tröskel att bestiga när det gäller att gå från Mig och konstruktionsstål med raka stöttor till Tig med snyggt utformad "rördragning"..

Ramen kanske eventuellt kan komma utvecklas/byggas om när bilen väl är reggad och "klar"..

Troligen lämpligt till elkonverteringen om 10 år

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



El är ute och förlegat om 10 år...*blink*
Den nivå Ditt byggande kommit upp på gör att Du kanske kommer ångra Dig då det är reg/bes-dags då det i det läget blir lite väl mycket jobb att "byta" chassie.
Kör gärna på den grundkonstruktion Du har nu- men då karossjobben är klara kan Du bara på skoj fundera på ifall Du ska göra lite snyggare anslutningar för tex bärarmar, gångjärn öppningar,stag etc,,,,
Jag tänker när Du ändå bygger så fint och har fräs/CAD-möjligheter....
Här är några smådetaljer vi gjorde till min gamla Ford vi byggde för nåt år sen. Han som hjälper mig med sånt här började sin bana på samma ställe Du jobbar idag *blink*









_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Nu vart det en massa onödigt skit i Din tråd och jag ber om ursäkt för det, men det är mer för att visa på vilka möjligheter Du besitter.
Jag försöker knuffa Dig lite framåt.
Då man sen ser det färdiga resultatet på utsidan är folk grymt impade å så lyfter Du på skalet....å då finner åskådarna.....något som de själva kunnat prestera. Visionen förtjänar att ligga en nivå högre.
Det är lite så jag skäms för de sunkiga fästena jag har in i monocoquen för bärarmar etc och är inne på att göra om dem så de ser lite prydligare ut- men jag har mycket annat konstruerande kvar än och det är inte försent att ändra det än....Vi får se....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



2QIK4U skrev:
Nu vart det en massa onödigt skit i Din tråd och jag ber om ursäkt för det, men det är mer för att visa på vilka möjligheter Du besitter.
Jag försöker knuffa Dig lite framåt.
Då man sen ser det färdiga resultatet på utsidan är folk grymt impade å så lyfter Du på skalet....å då finner åskådarna.....något som de själva kunnat prestera. Visionen förtjänar att ligga en nivå högre.
Det är lite så jag skäms för de sunkiga fästena jag har in i monocoquen för bärarmar etc och är inne på att göra om dem så de ser lite prydligare ut- men jag har mycket annat konstruerande kvar än och det är inte försent att ändra det än....Vi får se....

Det är väl tanken att fästena skall vara svaga punkten och gå sönder när du kör in i något så schassi et klarar sig?

_________________
Michael Thulesius
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
snyggt jobbat... min fräs klarar dock inte metall... än...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Du märker väl att jag knuffar/stöttar Dig framåt- Utvecklas!!
Tala om för frun att det snart är jul...

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har nu testfräst i MDF i och med mitt lilla sidoprojekt.. Är som att skära i smör om skäret är bra. MDF sliter dock rätt duktigt på skären.
Kör med ganska låg matning jmfr mot XPS'en för den grova fräsningen.. Kommer behöva fräsa en del detaljer, såsom rattnav, inredningsprylar etc, i ett hårdare material och då kan MDF vara ett alternativ till designblock.

Sidoprojektet är en spinn-off från ljudsystemet till detta bygge... Bygger ett par modell större golvhögtalare, och då kommer fräsen till användning och jag får möjlighet att göra ett skarpt test

https://drive.google.com/file/d/1Cl68QoipKS4FGXKptSehxI0UUmi-tQst/view

https://drive.google.com/open?id=1o2FsqGxE0sOJDtz-g_k5tHlY1pN72EsU

https://drive.google.com/open?id=1wKcJ_ClQax6TL-C0fNrB9nnOruup3be6

https://drive.google.com/open?id=1dcuFK9Hd1fj3eed3EMKvv5E9h1X3-g7n

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Sidoprojektet nu klart så jag kan fokusera på bilbygget igen Har dock caddat en del under senaste veckorna...
Kommer nog ha allt fräsunderlag klart inom en vecka. Nedan syns den slutliga rutramen.. Den har inbyggda urtag för främre samt mittre takstrukturen (störtbågen)...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Näst på tur är front splittern... Svårt att få till en klockren design av denna.. Kan göras otroligt enkel som den är på förebilden, men jag vill ha den lite annorlunda.. Denna har jag baserat lite på designen av splittern på C63 AMG... Dock har jag lagt till sidoluftriktarna, á la Koenigsegg Regera/Jesko (nästan)




_________________
Thomas Hällqvist
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



thumbs up thumbs up
Snyggt!

_________________
Robert Aronsson
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
CAD jobbet inne i sin slutfas (hoppas jag)... Kvarstår en hel del pill med att matcha I-panelens yttre delar mot dörrsidan samt övriga ytor.... Håller nu på med att få till ytorna kring mätarna... Svårt att få till ngt nytt och eget.. Lätt att det blir lite av "det gamla vanliga" traditionella utseendet...
Att mätarna sitter så långt ifrån varandra beror på att det ska sitta en LCD skärm däremellan


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



ThomHall skrev:
Nedan syns den slutliga rutramen.. Den har inbyggda urtag för främre samt mittre takstrukturen (störtbågen)...


Vad blev det för ruta till slut?

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Planen är att jag fixar en Lexan Margard ruta nu till en början. Funkar den bra så kör jag med den. Funkar det inte så får jag låta tillverka några glasrutor av firman i Finland. Är hyfsat överkomligt pris vad jag fått info om.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
CAD-jobbet fortgår fortfarande... Är otroligt mkt pill med att få till alla detaljer i inredningsytorna.... Har dock lyckats förbereda fräsningsarbetet (fräsprogram, ämne etc) av alla kvarvarande i huvudsak exteriördelar, såsom tak, splitter, rutram och "mun"... Parallellt har jag fixat lite med chassiinstallation av bla motorns styrenhet/elektronik, batteri, värmepaket etc....

För tillfället donar jag lite med att placera ut de knappar och indikatorlampor som jag skall ha. Samt så har jag anpassat ytorna på mittpanelen till växelspaksgenomföringen..
Tror det var 1'a gången jag verkligen kände på knapparna och indikatorerna (blinkers, helljus) som jag har haft liggandes i säkert 2 år, och de känns väldigt robusta och gedigna..





Måste även börja fundera över alternativ placering av handbromsen... Den sitter nu på typ C5-placering, vilket inte kommer att funka. Blir dold eller elektrisk.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Kom sent omsider på att jag måste bygga in ljusomställaren:

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Näst på tur är lykthusen... Har nu ritat upp mer korrekt modell av hel och halvljus... Bra att ha bygghandboken till hands när det kommer till ljust ljus och dess placeringar ..





Verkar kunna få plats ok... Nästa steg är blinkers samt förbereda ytor för ngn typ av ledlister som skall gå runt i lykthuset på ngt sätt..
När allt väl är uppritat skall huset fräsas ut och plastas upp

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har stött på lite patrull .... Måste hitta ett par små smidiga godkända främre körriktningsvisare..... ngn som har tips?

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



LR
kanske för stora... finns även med gult glas..

https://www.ebay.de/itm/253392634003?ul_noapp=true

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



infästningsring yd73 mm landrover blinkers.
glas yd 69 mm
höjd från anläggning kaross41 mm
infästnings hål 43 mm
instick med lamphållare54 mm
vet inte hur lång en kontakt är. men man kan ju löda fast kablar...
utan glödljus lamphållare... dvs om man konverterar til led tex sticker det in 25 mm...
ja jag har ett par gula på soffbordet just nu

_________________
Michael Thulesius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 52, 53, 54   >>
49 besök idag (334937 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande