Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 52, 53, 54   >>
24 besök senaste veckan (334851 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
köpte faktiskt på mig ett komplett set från just Land Rover förut för att ha som nödlösning ifall mina egna inte skulle uppfylla kraven... skall kolla hur de passar in.. tror de är ngt stora..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Fokus på sågning och limning av XPS på MDF skivor för kommande fräsning... Så nu är det bara att fräsa dessa fyra delar vilka är är: taket, rutramen, frontsplittern och munnen....


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Så nu är IWC klockan och de två ventilerna på plats.. Återstår lite putsning på diverse ytor så att de blir snyggare övergångar etc... En del fixas automatiskt vid fräsning och efterkommande handarbete.. . Nästa steg med interiörytorna är att se över designen som helhet och besluta om den är ok eller ej.... kan bli lite justeringar här och där... kan även komma att ske efter fräsning mha slipning / spackel osv...



Är inte helt nöjd med hur det ser ut nu.. Dock är det svårt att föreställa sig hur det väl kommer bli i bilen, då det kommer vara olika material och färger på diverse ytor.. kommer som sagt bli betydligt mjukare kanter än vad som syns i bilden... vi får se... får sova på saken...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Gnetandet fortsätter... Har nu surfat runt på lite MB interiör design för att få lite uppslag, och har efter det försökt skapa en mjukare främre yta på panelerna... Tycker det är bättre nu än den föregående lite kantiga varianten..
Men en del jobb återstår fortfarande...



(Update: Har ett nytt förslag på G som mer liknar AMG GT i själva övre panelens form... Har stora förhoppningar på den.. Blir mindre "transportbilslik" .. Är klar om ett tag...)

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu börjar jag komma i ordning med interiördesignen.. Vet inte vad jag var ute på för utflykt förut med en massa konstiga idéer
Är inte klar än dock.. Saknas en del pill, div ytor och tangentvillkor etc, som kan ses i bilderna nedan.. Men de visar lite grovt hur det troligen kommer att se ut..




_________________
Thomas Hällqvist
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Ser oerhört "factory standard" ut. Himla Nice!

Nu kommer plastgjutarn in i bilden: hur är det med släppvinklar här? Som det ser ut nu kommer du troligen aldrig kunna få detta ur en form, där formen sedan är hel (formar med massor med delningar är kopiöst med huvudvärk om det är mindre komponenter).
Det är förstås ett alternativ: Att fräsa detta som en negativ/hon-form, och gjuta EN gång. Därefter kasserera formen, för att få ut detaljerna.

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har börjat fundera lite på detta... Är en utmaning minst sagt... Har några alternativ:

1) fräsa en kärna och laminera direkt på den för att sedan ta bort kärnan.. kommer klä panelen/-erna så finish är inte prio 1. Vissa ställen kommer dock bli exponerad kolfiber, men får väl slipa lite och coata...
(Alternativt negativ form som du säger, men tror det blir svårt för maskinen...)

2) fixa en form som är lite flexande.... Funderat på att laminera med Diolenfiber... .. Ingen aning hur det skulle kunna funka..
Alternativt gjuta en form i lagomt flexande PU.

3) Dela upp artikeln på lämpligt sätt...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



Om den ska kläs så kanske man kan dela upp hela panelen i flera delar och limma ihop sedan?

_________________
Absolute beginner
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Fräs fram den exakt hur du vill ha den, lackera.. . .

Lägg en gummiform över.dvs ett härdade gummiklet. Gjut ett extra skal i gips eller glasfiber över gummi kletat. Med släppmedel. .detta kommer stötta gummit sedan.. lyft gipset kräng av gummiformen lägg gummiformen i gips skalet.. gjut dina bitar..osv... .

_________________
Michael Thulesius
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Det med gummi låter som en bra lösning.. Easy composites där jag köper de mesta materialet har uretangummi för gjutning i olika hårdhet. Borde funka. Men kanske finns ngn lämplig gummi-massa på närmare ort?

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Imponert over arbeidet ditt thumbs up

Mitt eneste sporsmål er om instrumentene sitter litt lavt i dashen? Jeg tror det kunne sett bedre ut om speedometer og turteller (varv) satt hoyere i dashen.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Det kanske ser ut så på bilderna, men instrumenten är positionerade så att jag kan se dem tydligt från min förarposition, se bild:



(Kan inte ha dem tätare pga skärmen som sitter mellan dem)

Värdelöst foto nedan.. Perspektiven är lite olika därav skillnaden samt så är mätarna större i modellen då de inte representerar själva mätarna utan kapslingen kring...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



ThomHall skrev:
Det kanske ser ut så på bilderna, men instrumenten är positionerade så att jag kan se dem tydligt från min förarposition, se bild


Perfekt. Va bra det blir

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



När jag ser dina karossjobb börjar jag fundera på att byta hobby.....Du inser vad Du gör mot oss andra *blink*
En liten tanke: det kan KANSKE bli så att Du någon dag i framtiden kommer testa bilen på en bana , på skoj.
Kolla så Du har synfält även med handskar på mätarna isf

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
G-kodsgenerering för dörrsidan påbörjad ... Så här ser det typiskt ut med basinställningar utan några fix... Duger rätt långt då den frästa detaljen sedan oavsett kommer spacklas o lackas... I vissa fall är det mer lönt (eller pga att CAD-orken tagit slut för tillfället) att justera mer jobbiga områden för hand med lite xtra spackel/slipjobb, såsom till höger om platsen för diskanthögtalaren.... Man kan oxå se att verktyget genar genom artikeln i högerkant... Inte superbra, men lätt att åtgärda (genom justering i CAM-prg såklart)...
Utan möjlighet till att simulera fräsprogrammen skulle det vara ofantligt mkt mer problematiskt att få till allt detta...



I detta specifika fall måste jag fräsa i fyra steg... Detta pga det stora djupet i detaljen.. Blir ett normalt mot huvudytan samt med verktyget i 45 grader från vänster, höger och nedifrån i bild

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Till dig, och alla andra här på forumet:
Tack för att ni delar med er!

Vi är många ute i buskarna som har mycket glädje av att läsa det ni gör, även om vi kanske inte alltid kommenterar det ni publicerar.

Keep up the good work!


thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Näst på tur är I-panelen.
Nedan bild på 1'a fina fräsoperationen som kommer ske i vertikalled:


Nästa sker i horisontalled framifrån:


Slutligen, efter fräsningen, blir I-panelen enligt bilderna nedan.... Blir lite fåror vilket är oundvikligt om man vill ha rimlig frästid. Tack vare att det är XPS tar det några få minuter att få bort dem. Därefter appliceras det skyddande epoxilagret.. eventuellt lite finspackling om det blivit håligheter kring skarvarna mellan XPS blocken...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Själva instrumenthuset fräses separat och blir en separat del som monteras i I-panelen:


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Sista stora delen som skall fräsas. Blir två separata formar för denna del.


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Du har noterat den här videon på YouTube?

https://www.youtube.com/watch?v=H8FifErnZA0

_________________
Johan H
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 52, 53, 54   >>
24 besök senaste veckan (334851 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande