Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 52, 53, 54 >> 21 besök senaste veckan (334843 totalt) |
Så där ja nu är båda dörrinnerpanelsmodellerna klara
Nu blir det lite annat än fräsning för ett tag, då jag nu skall putsa de frästa delarna lite, belägga dem med epoxi, slipgrund, lack osv... sedan blir det formtillverkning och lamineringsarbete Lite fräsning återstår, såsom lykthus, nedre A-stolpe etc samt skalmodellen av bilen... Kanske redan nämnt, men skall fixa en skala 1:5 RC-modell av bilen... blir en ombyggd Traxxas E-Revo som vi har ståendes.. Storleken är vald efter de vägdäck som jag har fått tag på.. Blir 973 mm lång, 416 mm bred och 223 mm hög... Fräsningen kommer ske från 5 riktningar för att komma åt där så behövs... blir ett skoj höstprojekt med grabben.. _________________ Thomas Hällqvist |
||
Det går lite sakta just nu, men i alla fall framåt... Har jobbat med interiörpluggarna inför formgjutningen.. Spackla slipa, spackla slipa.....
Frontsplittern samt vissa andra delar är helt klara för gjutning.. Har spacklat in cirkelsågade bitar för att få till bättre form och toleranser på vissa delar: Planen är i alla fall att gjuta upp alla interiördelar under detta år, kombinerat med att fräsa de sista delarna såsom nedre A-stople, lykthus, rattnav, instrumenthus, etc _________________ Thomas Hällqvist |
||
Börjar närma sig slutet på caddandet i detta projekt.. Nyligen gjort klart innertaket samt "hatthyllan", som inte är ngn egentlig hatthylla utan i stort bara anpassad för de två subbasarna... I mitten av taket och "hatthyllan" går en kurvformad kant som kommer förses med en försänkt diffus LED-list, likt Bugatti Chiron .. Denna kommer fungera som interiörbelysning.. I taket kommer även den digitala backspegeln monteras...
_________________ Thomas Hällqvist |
||
Tackar ... sidospeglarna är vanliga... mittspegeln tänkte jag mig en ganska enkel lösning initialt med en liten skärm som hänger ner från takets framkant, med en eller två viedoingångar som är kopplade till lämpliga kameraenheter...
Har dock spånat på mer avancerade lösningar som är sammankopplade med bilens huvudenhet.. men det får bli i ett senare skede.. tror det blir bra med den enkla och säkert mer robusta lösningen... _________________ Thomas Hällqvist |
||
Lite mer CAD jobb innan helgens formtillverkning tar vid...
I taket kan man skymta infästningen för backspegelskärmen (den rundade längst till vänster), samt panelen för montering av diverse knappar, reglage osv (avlånga), samt återigen kanten för LED-listen.. Ett rattnav måste tillverkas som är inspirerat en aning av AMG GT... _________________ Thomas Hällqvist |
||
hmm blir kanske spännade att få bort formen på instrumentbrädan.../instrumentbrädan ur formen... utan delning...
brukar sätta trycklufts anslutning eller gardena kopplingar i mitten av djupa formar. tar man en luftkägla från en bil fälg och plastar i kan man sedan ta lite vax i hålet... vid avformning trycksätt med några hg så poppar bitarna lätt ut.. eller vattentryck om vattenkoppling typ gardena tunn tejp över hålet.. behövs inte mycket tryck. hoppas det går bra. _________________ Michael Thulesius |
||
I-panelen blir svår.. kommer nog behöva dela den... ville inte göra det innan.. har tidigare gjort det med tunna avdelare som jag fäst i sågade snitt... denna del skulla riskerats att skadas pga dess form (skulle behöva dela av i framkant rätt genom ventilutblåsen samt längs instrumentshusets krökta överkant...) så bllir sannolikt delning efteråt, efter att ngn typ av monteringsflänsar plastats fast.. .. men har jag tur så behövs det inte...
_________________ Thomas Hällqvist |
||
Låter ju som en skitsmart idé att sätta kopplingar för att trycka isär med vatten, av erfarenhet vet jag att nästan inget stoppar tryckdatt vatten. Med tillräckligt flöde borde det kunna trycka isär nästan vad som helst även vid väldigt lågt tryck.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
man brukar sätta avdelare på mitten av en form sedan gör man ena sidan mot den när härdat tar man bort avdelaren och ev vax man tätat med sedan vaxar flänsen sedan gör man andra halvan.. borrar hål genom flänsen .. sedan är det enkelt att med plastkilar /tryckluft dela av halvorna.. lättare att vaxa halvorna . sedan bultas dom ihop, lite vax i skarven och man kan gjuta färdiga detaljen..
så gör jag... men vad vet jag..e ju bara möbelsnickare../polisbilsbyggare.. _________________ Michael Thulesius |
||
Gällande delningsflänsar så följer jag en kanadensare på Instagram (och vän på facebook) som Bygger en vägreggad "look-a-like" 30 tals Ferrari f1 . Han har gjutit alla formar och gjort pluggar för hand. Han verkar använda helt vanliga platsade/vaxade spelkort som han limmar fast direkt mot formen/pluggen med limpistol och plasta emot. Verkar sjukt smidigt och dem är ju hur lätta som helst att bryta bort utan att skada form eller plugg sedan.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
precis så jag gjort på tidigare större delar såsom front, bakparti _________________ Thomas Hällqvist |
||
Det med korten verkar ju grymt smidigt.. värt att pröva vid tillfälle
Jobbet med delarna fortsatte under helgen.. gick ganska fort fram så jag skulle inte få betyg "väl godkänt" på formarna.. blev lite väl mkt tjocklek här o där vilket gav lite väl mkt värmeutveckling och delvis sämre laminat. Men.. men.. formarna funkar ändå... Körde med vanlig lamineringspolyester... förut har jag kört med formpolyestern från easy comp.... som inte är lika exoterm o därför kräver mkt tjocklek för att härda bra... ...snart dax för laminering med epoxy o väv.. betydligt trevligare.. dels för metoden i sig, men ffa för att det gäller de slutliga delarna.. _________________ Thomas Hällqvist |
||
Liten lärdom som jag fått på denna etapp med fräsning ..... som jag även lärde mig förut men tycks ha glömt, eller som har prioriterats bort bland andra saker.... är att fräsa så fint som möjligt direkt.. det går inte jättebra att slipa en XPS fin som har bökiga former.. det räcker med att kanten på sandpapperet kommer emot, så skadas ytan... eller att man tar i lite för hårt så ändras formen...
den sista omgången av delar som jag visat nu senast var ganska/väldigt grovt frästa då jag ville spara tid i fräsen .... för att XPS är så lätt att putsa till..... men icke... nästa omgång delar kommer ha så bra finish man kan få i XPS direkt från fräsen.. de är inte så jättestora delar så det kommer gå undan hyfsat ändå.... _________________ Thomas Hällqvist |
||
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 52, 53, 54 >> 21 besök senaste veckan (334843 totalt) |