Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 52, 53, 54   >>
35 besök senaste veckan (334831 totalt)
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



ThomHall skrev:
För de som vill förkovra sig i framställning av lite mer komplicerade kompositprylar kommer här en instruktiv video. Inget jag troligen någonsin kommer att ge mig på, men kul att få en inblick i hur det kan gå till.... Finns ju en del bra, men inte så djupgående, klipp från "Ängelholmsfabriken" med:



Tack för tipset! 38 minuter, men väl värt att se om man har tid. Lärde mig massa detaljer om hur det går till i praktiken.

_________________
Markus Ålind
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu är alla formar i denna omgång delar klara ... lossnade ovanligt lätt från pluggarna... Nu bara fyra formar kvar att göra för denna gång, dock måste jag fräsa lite först.... Sen blir det paus i plastandet ett tag och istället fokus på att montera/fästa in de delar jag redan har plastat upp, dvs karossen, och I-panel, mittpanel osv..... Samt jobba med att få motorn körbar i ram, samt därefter chassit körbart....




_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Lite finspackling idag av takdelen. Kommer tillverka formen för denna med den metod jag använde för karossen, dvs den från Easy Composites med nära nollkrymp. Formarna för innerpaneler osv har jag kört med traditionell polyester om än med låg styrenhalt för att minimera krympning.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har också kämpat några timmar med att få loss alla delar från slutgjutningen jag gjorde härom veckan. Den som tycker det är jobbigt att vara ute och springa och träna har inte testat att få loss laminerade delar från formar..... Kan vara så jä..la jobbigt.. Man tar i allt man har och inget händer... stoppar in verktyg för att bända och de bara glider undan då ytan är så glatt... detta trots att jag använt delbara formar och tryckluft........ men men... nu är det klart... utan vidare finess och perfektion... blev lite skador på delarna.. men merparten där jag ändå skall såga ut för ventiler och högtalare....

Tycker vikten på delarna blev helt ok.. inte för rangliga och inte för tunga... vill ha rejäl styvhet även i innerpanelerna så att de blir en gedigen känsla i bilen och inte skrammelinferno när musiken pumpar på....



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170




alltid trevligt när grejer kommer ur formen..
funderat på vissa av formarna du visat, hur få isär. efter gjutningen.... om man av formar innan gjutningen har härdat stenhårt, går det ibland smidigare... viktigt att lägga detaljen rätt efteråt så den inte deformeras.. man vill man härda ut med bra värme.. annars efterhärdar delen när bilen sedan kommer i lackugnen eller i starkt solsken
laminatet härdar ju bara till högsta temp den utsatts för... . men kommer mer värme... så kör den vidare..

hur som trevligt att se bitarna växa fram..

när jag byggde om en buggy för över 20 år sedan sa en van plastkille som renoverat flertalet corvetter..
laga allt du kan, plasta och grovspackla,
ovanpå alla nya plast ytor la jag tjock topcoat för att ha en homogen yta (hans tips) liksom på alla råa ytor..
måla svart och sätt ut karossen på södergaveln av huset över sommaren..
sedan slipa ner och tillför så lite härdande material som möjligt..
lägg en sliplack. sedan efter några år slipa ner och gör en bättre...
gjorde så... karossen stod under en mörkgrön press ute i några somrar... det var massor som rört sig..
och det stank styren:rolleyes:

lackerade.. nu vill jag göra om det igen.....
levande matrial

_________________
Michael Thulesius
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tack för tipsen ..... men hur är det med epoxi och efterhärdning och krypning... har ju alla mina färdiga delar i epoxi.. blir bara några mindre delar i polyester...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Blev inte nöjd med 1'a fräsningen av yttertaket... Så blev till att fräsa igen med ett ngt modifierat fräsprogram
Har lite körigt med fräsningen nu, men det börjar arta sig... Ska lämna garaget som fräsen står i inom kort och innan dess måste alla nuvarande kända delar vara klara.. Sen blir det till att packa ihop fräsen och troligen montera upp den i andra garaget...



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Fräsningen av bakre kylkanalen som skall gå från bakkant radiator och upp mot motorhuven... Fick även med inbuktningar för krängningshämmaren mm.... så slipper jag hålla på att modda kylkanalen efterråt... en av fördelarna med att ha allt i CAD .. Denna del och den bakre kylkanalen som skall fixas snart är som synes snabbfrästa medans exempelvis yttertaket har naturligt betydligt finare finish..






_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Läser allt men gör sällan inlägg. Nu är det dags:
Helt makalöst

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Främre kylkanalens tur att bli fräst.....


Blev tvungen att använda de väldigt långa Frog Tools verktygen ligger mest då de är lite väl långa vilket gör att matningen och spindelvarvtalet måste hållas lågt.... men de är bra i nödfall...


Lite småfix kvar men inget märkvärdigt på en detalj som denna...


Ett av sidoprojeken måste oxå hinnas med Tvungen att passa på att fräsa min länge planerade mono BT högtalare innan fräsen packas ihop...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nedan kan plugg för en pryl som skall sitta monterad på dörrgånglederna och i sin tur ligga an mot själva dörrytan.... Blir lättare att montera och fixa med denna lösning... är för både vänster och höger sida


Nedan syns bakvingen

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu när all planerad och för mig känd fräsning i detta byggprojekt är klar hade jag som plan att avsluta med en lite mer rolig fräsning... Tanken var att fräsa en skalmodell på ca 1 meters längd likt den jag gjorde allra först i detta projekt, men nu betydligt mer noggrannt... Tanken med denna modell var att få till en beskådningsbar modell samt även fixa till en kaross som var tänkt att monteras på en moddad Traxxas e-Revo....



Allt gick bra till en början med limningen av XPS'en samt grovfräsningen..




Men sen när väl finfräsningen skulle påbörjas blev det lite mer struligt... Av någon anledning, som jag i nuläget inte har tid eller lust att grotta i, stannar fräsen efter ett tag pga felkod.... Tror jag haft likande problem för en tid sedan... Kan vara störningar, datorn som styr, dålig kontakt, dålig servomotor, el.dyl...
Blir till att fixa detta senare efter att fräsen har monterats upp igen... I samma veva skall den få en rejäl genomgång.. Det är den värd efter att ha kämpat och presterat så pass bra under alla de utförda fräsjobben...

Även fast jag nu inte lyckas slutföra skalmodellen så finns det en positiv sak i det hela och det är att problemet kommer nu precis efter att alla viktiga delar är klara


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Va synd det inte blev en mini, hade ju vart skitcoolt som tv.
Va det skala 1:5 om den är en meter eller?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
ja det var tråkigt .. hade varit kul och coolt.... skala 1:4.7

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Var tvungen att prova lyckan en gång till... kopplade bort och om lite saker samt gjorde ett nytt fräsprogram och testade igen.....





Nu lunkade maskinen på som vanligt utan några problem .... är dock många moment kvar då jag måste fräsa respektive sida oxå.... Så får se under helgen om jag lyckas....

Blir ju inte kanon att göra som jag gjort på många av mina XPS-delar med limning medelst stenlim.... blir en del efterarbete... bättre blir det att limma med epoxi.. då slipper man de glapp och spaleter som man kan se tydligt på bilderna.... men men... bara att spackla och slipa en del så blir det nog bra i slutänden ändå ....

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124





Tycker det är skitkul idé, min stannade vid att jag vid ett tillfälle köpte en vanlig byggmodell typ 1:25
Den ligger nu typ 6-7 år senare kvar i samma låda

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Häftigt. Nu när du lagt på "spacklet" (vad det nu är?), fräser du av det ytterligare en gång då, eller går du på för hand?

Antar att du sett att supercar blondie på fejjan har provat Mercan.

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
I detta fall så slipar jag för hand.... på mer noggranna delar har jag testat att fräsa ngr mm djupare och lagt på en massa och fräst igen.
Japp har sett det klippet

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Full fart på demontering och flytt av fräsmaskinen.... När jag tänker närmare på hur mkt tid, svett och pengar jag lagt på denna maskin så blir jag fundersam på hur jag kunde hoppa på ett sådant projekt.,... Bygget av fräsen i sig och allt det medfört är hyfsat stort projekt i sig... skulle inte göra om det igen... bara stålstommen med alla borrhål, alla gängmoment och svetsmoment det inneburit gör fundersam på om den som påbörjat detta är riktig normalt funtad .... hur som... nu är det klart i alla fal... alla delar är frästa och fräsen är nedmonterad och flyttad... får se vad dess framtid blir.... kanske blir det mer fräsprojekt eller så får någon annnan ta vid....

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Dags att ta nya tag efter en tids uppehåll... har påbörjat montering av karossen... huv och bakparti ligger nu an mot 4 justerbara fästen.. verkar efter kontrollmätning mln kaross o ram mm ligga inom 2mm mot CAD vilket känns bra..
Har även påbörjat montering av sidokjol... måste dock kapa till kanterna på huven för att de skall passa ihop...
Är ett kul skede nu då bilen kommer att växa fram mer o mer





_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 52, 53, 54   >>
35 besök senaste veckan (334831 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande