Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 52, 53, 54   >>
21 besök senaste veckan (334651 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Medhåller, att fixa den glipan är ju en baggis...
Nu vet jag inte storleken på däcken som sitter på, men hjulhusen måste kunna svälja rejäla svålar. Vilken är tänkt storlek på rätta däcken?

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu sitter sidokjol, bakparti och bakkjol på plats
Testmonterade de tänkta bakmackorna. Är lite tight, kanske blir en del anpassningar så småningom ...


Uppenbart att större bromsskivor behövs
Men det får bli en senare historia..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



ThomHall skrev:
Uppenbart att större bromsskivor behövs
Men det får bli en senare historia..
Den är väl så lätt (än å länge) att det inte behövs större

Bolt-on saker kan ju vänta till allt som kräver kreativitet och konstruktion är klart thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Läckert! Måste kännas underbart att se grejerna mer på riktigt!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
ThomHall skrev:
Uppenbart att större bromsskivor behövs
Men det får bli en senare historia..
Den är väl så lätt (än å länge) att det inte behövs större

Bolt-on saker kan ju vänta till allt som kräver kreativitet och konstruktion är klart thumbs up


Ja precis. Större bromsar behövs ju absolut inte för vikten. Är i så fall bara för estetiska skäl .. . Men de är ju tyvärr inte gratis, och x-tra dyrt blir det då de inte tillför ngt funktionellt ..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Sitter i nuläget med design av störtbågen. Är lite klurigt att få till den.... Inte i CAD'en utan i verkligheten. Tänkte först ta hjälp av en firma som är specialiserade på crashburar men blir nog att jag gör det själv.. Kommer först bygga en tunn struktur som följer karossens form samt tar hänsyn till andra befintliga plastdetaljer i bilen, såsom bakre interiörvägg och hatthylla/bashögtalartunnel.
Därefter kan jag addera material där så behövs. Blir såklart inte ngn godkänd banracingbur, men det behövs ju inte för detta bygge då det skall bli en enkel GT-ruiser.


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
När jag väl fått störtbågen på plats kan jag börja med takstrukturen och infästningar för måsdörrarna.

Har ett dilemma och det är hur jag skall få styrsel kring vindruteramen. Är så pass lite utrymme att dra ner några rejäla främre stöttor längs sidorna, mellan ruta och dörrar.. Funderar om man kan ha en mittstolpe fram vid vindrutan för att styva upp det hela.. typ så här:



Är det helgalet?

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Ja, absolut helgalet. Passar sig inte alls.
Det måste gå att fixa nummer plats nedåt på något vis? (Mmm, läste att du skrev att där var ont om plats - upp med en bild)
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Jag misstänkte det ... Har ju en "rör-rutt" i CAD'en som jag tänkt använda (det orangefärgade röret i bilden)
Men är osäker på hur mkt det täcker sikten. Svårt att avgöra det i CAD. Blir nog att prova sig fram när jag väl har rutramen på plats



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Jag tänker högt lite här...

Om du drar två rör i A-stolpens riktning och boxar ihop dem.
Yttre röret kan vara grövre, och inre klenare, något vridet mot centrum på bilen.
Så skapar du en stolpe som är oval, för bättre sikt.

Extremt överdrivet exempel.



Takets "mittbit" är väl fast ?
Sandwich konstruktion, med nitade / limmade Aluminium plåtar ?

Alltid lika roligt med uppdateringar !

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Verkar ju absolut kunna vara ett gångbart koncept. Tack för tipset thumbs up
Man kan ju sen drapera med ngt lämpligt för att dölja det hela

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



ThomHall skrev:


Den där bockningsradien ser inte riktigt rimlig ut heller. Bra tips som Daniel kom med, så hade jag helt klart gjort thumbs up
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har fokuserat på takstruktur och bakre båge senaste dagarna. Gjorde en ganska enkel konstruktion för att kunna få så likt CAD som möjligt. Lyckades ganska bra. Tror strukturen ligger inom några mm i alla fall. Är viktigt att få det hyfsat rätt för att alla plastartiklar skall passa in någorlunda bra. Är kvar att fixa A-stolpen som blir i rundrör med ngn typ av bocking i överdelen.

Har putsat på rutramen en del och tagit bort allt spillmaterieal från plastningen. Denna artikel är en central del i bygget då den är knutpunkt för tak, dörrar och ruta. Kul att få testsitta bilen för 1'a gången med rutramen på plats. Gav en indikation på hur det kommer kännas när bilen väl är klar. Det är inte riktigt som att sitta i en mer traditionell bil Här får man halvligga för att inte slå huvudet i taket. När man väl sitter som man ska så är det ändå drygt 10 cm till taket, vilket känns ok. Sikten framåt är ok. Rutan blir ganska låg i vertikalled, men bör funka bra att köra när man vant sig. A-stolpen kommer ta lite av sikten men det är överkomligt.




_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Här ses rutramen och instrumentbrändan, vilka skall monteras ihop. Behöver dock kapa bort lite mer material från rutramen för att de skall passa bra.


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Kanske det svåraste i detta bygge är att få till dörrinstallationen. Dels skall den gå att öppna på ok sätt, samt så ska den matcha flertalet omkringligagnde delar när den är stängd så att det ser gediget och proffisgt ut. I dagsläget så passar den inge vidare. Beror i huvudsak på att rutramen inte är tillkapad så mkt som den ska enligt CAD. Men också pga av att dörren har förstyvningsribbor på sidan om fönsteröppningen som inte finns med på CAD utan är mer godtyckligt utförda. Ser ok ut för den främre (när jag väl putsat lite till). Men den bakre krockar med sätet en aning. Så blir till att modda ribborna en aning. Men överlag så känns det ok. När jag testsatt med dörr så kändes det hyfsat luftigt mot dörrpanelen





_________________
Thomas Hällqvist
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Men alltså, det här är ju hur j*vla coolt som helst!!!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har börjat kika på hur jag skall få ihop dörrinnerpanelen med ytterpanelen. Krävs en del justeringar i de omtalade förstyvningsribborna för att få dem att passa ihop.. Därefter får jag fixa någon typ av kant i ytterpanelen som jag kan skruva fast den inre i.


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Samtidigt måste jag få till dörröppningsanordningen. Har nu en ny enklare lösning på G. Tänkte köra med 12 mm länkhuvuden, vilket ger en del justermöjligheter samt är okänsliga för icke perfekt linjering
Min förra lösning sket sig, då den orsakade krock mellan dörr och tak. Det jag nu kommer att göra är att låta en liten sträng av taket öppnas med dörren. Kommer troligen inte synas nämnvärt eller se allt för konstigt ut. Fixar ngt snyggt täcklock som smälter in i taket


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Alla gristimmar med att få dörrarna att sitta som de ska med rätt glipor etc kommer att vara värt det sen, ge inte upp .

Går det inte med enkelledade gångjärn får man kanske titta på så kallade "four bar" länkar (som dörrarna på så gått som alla rimligt moderna bilar).

_________________
Markus Ålind
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Dum fråga!

Är det inte enklare att sno gångjärn från en befintlig bra bil?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
erikjakan skrev:
Dum fråga!

Är det inte enklare att sno gångjärn från en befintlig bra bil?


Vet inte. Har inte slagit mig än att det kan finnas Tycker det brukar vara svårt att hitta något befintligt som passar in på rätt sätt. Har en hel del att förhålla mig till pga av alla detaljer runt omkring. Men jag kan ju kika runt lite.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 52, 53, 54   >>
21 besök senaste veckan (334651 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande