Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 52, 53, 54 >> 31 besök senaste veckan (334827 totalt) |
Nu sitter sidokjol, bakparti och bakkjol på plats
Testmonterade de tänkta bakmackorna. Är lite tight, kanske blir en del anpassningar så småningom ... Uppenbart att större bromsskivor behövs Men det får bli en senare historia.. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Bolt-on saker kan ju vänta till allt som kräver kreativitet och konstruktion är klart |
||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Ja precis. Större bromsar behövs ju absolut inte för vikten. Är i så fall bara för estetiska skäl .. . Men de är ju tyvärr inte gratis, och x-tra dyrt blir det då de inte tillför ngt funktionellt .. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Sitter i nuläget med design av störtbågen. Är lite klurigt att få till den.... Inte i CAD'en utan i verkligheten. Tänkte först ta hjälp av en firma som är specialiserade på crashburar men blir nog att jag gör det själv.. Kommer först bygga en tunn struktur som följer karossens form samt tar hänsyn till andra befintliga plastdetaljer i bilen, såsom bakre interiörvägg och hatthylla/bashögtalartunnel.
Därefter kan jag addera material där så behövs. Blir såklart inte ngn godkänd banracingbur, men det behövs ju inte för detta bygge då det skall bli en enkel GT-ruiser. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
När jag väl fått störtbågen på plats kan jag börja med takstrukturen och infästningar för måsdörrarna.
Har ett dilemma och det är hur jag skall få styrsel kring vindruteramen. Är så pass lite utrymme att dra ner några rejäla främre stöttor längs sidorna, mellan ruta och dörrar.. Funderar om man kan ha en mittstolpe fram vid vindrutan för att styva upp det hela.. typ så här: Är det helgalet? _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Ja, absolut helgalet. Passar sig inte alls.
Det måste gå att fixa nummer plats nedåt på något vis? (Mmm, läste att du skrev att där var ont om plats - upp med en bild) |
||||
Jag misstänkte det ... Har ju en "rör-rutt" i CAD'en som jag tänkt använda (det orangefärgade röret i bilden)
Men är osäker på hur mkt det täcker sikten. Svårt att avgöra det i CAD. Blir nog att prova sig fram när jag väl har rutramen på plats _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Jag tänker högt lite här...
Om du drar två rör i A-stolpens riktning och boxar ihop dem. Yttre röret kan vara grövre, och inre klenare, något vridet mot centrum på bilen. Så skapar du en stolpe som är oval, för bättre sikt. Extremt överdrivet exempel. Takets "mittbit" är väl fast ? Sandwich konstruktion, med nitade / limmade Aluminium plåtar ? Alltid lika roligt med uppdateringar ! _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Den där bockningsradien ser inte riktigt rimlig ut heller. Bra tips som Daniel kom med, så hade jag helt klart gjort |
||||
Har fokuserat på takstruktur och bakre båge senaste dagarna. Gjorde en ganska enkel konstruktion för att kunna få så likt CAD som möjligt. Lyckades ganska bra. Tror strukturen ligger inom några mm i alla fall. Är viktigt att få det hyfsat rätt för att alla plastartiklar skall passa in någorlunda bra. Är kvar att fixa A-stolpen som blir i rundrör med ngn typ av bocking i överdelen.
Har putsat på rutramen en del och tagit bort allt spillmaterieal från plastningen. Denna artikel är en central del i bygget då den är knutpunkt för tak, dörrar och ruta. Kul att få testsitta bilen för 1'a gången med rutramen på plats. Gav en indikation på hur det kommer kännas när bilen väl är klar. Det är inte riktigt som att sitta i en mer traditionell bil Här får man halvligga för att inte slå huvudet i taket. När man väl sitter som man ska så är det ändå drygt 10 cm till taket, vilket känns ok. Sikten framåt är ok. Rutan blir ganska låg i vertikalled, men bör funka bra att köra när man vant sig. A-stolpen kommer ta lite av sikten men det är överkomligt. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Kanske det svåraste i detta bygge är att få till dörrinstallationen. Dels skall den gå att öppna på ok sätt, samt så ska den matcha flertalet omkringligagnde delar när den är stängd så att det ser gediget och proffisgt ut. I dagsläget så passar den inge vidare. Beror i huvudsak på att rutramen inte är tillkapad så mkt som den ska enligt CAD. Men också pga av att dörren har förstyvningsribbor på sidan om fönsteröppningen som inte finns med på CAD utan är mer godtyckligt utförda. Ser ok ut för den främre (när jag väl putsat lite till). Men den bakre krockar med sätet en aning. Så blir till att modda ribborna en aning. Men överlag så känns det ok. När jag testsatt med dörr så kändes det hyfsat luftigt mot dörrpanelen
_________________ Thomas Hällqvist |
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Har börjat kika på hur jag skall få ihop dörrinnerpanelen med ytterpanelen. Krävs en del justeringar i de omtalade förstyvningsribborna för att få dem att passa ihop.. Därefter får jag fixa någon typ av kant i ytterpanelen som jag kan skruva fast den inre i.
_________________ Thomas Hällqvist |
||||
Samtidigt måste jag få till dörröppningsanordningen. Har nu en ny enklare lösning på G. Tänkte köra med 12 mm länkhuvuden, vilket ger en del justermöjligheter samt är okänsliga för icke perfekt linjering
Min förra lösning sket sig, då den orsakade krock mellan dörr och tak. Det jag nu kommer att göra är att låta en liten sträng av taket öppnas med dörren. Kommer troligen inte synas nämnvärt eller se allt för konstigt ut. Fixar ngt snyggt täcklock som smälter in i taket _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Alla gristimmar med att få dörrarna att sitta som de ska med rätt glipor etc kommer att vara värt det sen, ge inte upp .
Går det inte med enkelledade gångjärn får man kanske titta på så kallade "four bar" länkar (som dörrarna på så gått som alla rimligt moderna bilar). _________________ Markus Ålind |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Vet inte. Har inte slagit mig än att det kan finnas Tycker det brukar vara svårt att hitta något befintligt som passar in på rätt sätt. Har en hel del att förhålla mig till pga av alla detaljer runt omkring. Men jag kan ju kika runt lite. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 52, 53, 54 >> 31 besök senaste veckan (334827 totalt) |