Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 52, 53, 54 >> 25 besök idag (334873 totalt) |
Jag vill helst hålla mig borta från dem för dörren. Tror det kan bli svårt pga takets och dörrens form. Dock kommer jag behöva fixa ett sådant länkage till huven. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Tanken var att fixa dörrleder likt de som SLS'en har samt fullskalemodellen av detta bygge. Dock blir det mkt svårt pga av takets krökta form samt för hur lite plats jag har i vertikalled, om jag använder de tänkta rödmarkerade positionerna för dörrlederna. Kollar man på den byggda modellen så sitter lederna en bit närmare centrum, samt så har de mkt utrymme i vertikalled. Möjligen har de även ngn typ av mer avancerade leder, som kan glida i tvärled el.dyl..
Kan ju placera lederna vid de grönmarkerade så underlättar det frigången vid öppning. Men risken är att de blir synliga på ngt sätt genom innertakpanelen. Skall hursom kolla vidare på denna placering. Vill ju helst slippa göra ett ingrepp i taket. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Gångjärn till bagagelucka från 1:a generation Volvo S60 & S80 men mindre. Öppningsvinkel blir mer än 90 grader om man inte begränsar den med en kortare gasfjäder. T.ex. BMW Z3 har mindre till bakluckan och det är inte jättesvårt att göra egna. För att komma förbi radien på taket behöver enkelledade gångjärn vara ledade närmare mitten av taket och då kommer en stor gångjärnsböj att behöva takhöjd utanpå eller inne. Eller så blir öppningsvinkeln på dörren begränsad. Mvh Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Har du övervägt McLaren F1 öppning istället?
Gångjärn i ovankant av A-stolpe och ett på framskärmen? |
||||
Så här men då måste takdelen av dörrarna ha en något ändrad form. Mvh/Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Nu har jag kommit fram till en dörrledslösning som funkar klockrent för själva dörrpanelen
Dock slog det mig ngn minut senare att då denna rotationsaxel gör att det blir tight i framkant av dörrens innerpaneler som är ganska djupa i det området ( se bild ovan) Så att döma av den enkla analys jag gjort så kommer det att bli krock vid öppning av dörr = obra... Behöver ha en rotationsaxel som är horisontell (designade panelen utifrån det). Eller möjligen annan öppningstyp, typ det som kommit upp förut.. _________________ Thomas Hällqvist |
||||
tackar. skall leta på bildelsbasen Även om de inte passar rakt av så kan de ju ge lite idéer eller gå att modifiera _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Nu äntlligen är jag färdig med hur jag skall lösa lederna för dörrarna Blir som det var tänkt från början med vanliga måsvingar och en horisontell rotationsaxel.. Jag kommer dock behöva modda lite i takpanelerna för att ta höjd för de lite mer skrymmande lederna. De kommer typ 10 - 15 mm längre ned än tänkt från början. Men det är görbart. Så nu är det bara ut i garaget igen och börja jobba
_________________ Thomas Hällqvist |
||||
Har funderat en del på det. Ffa gällande hur man kan ta sig ut om inte dörren går att öppna. Är ju inte jättemkt utrymme i höjdled där sidofönstret skall sitta. Måste ta och provkrypa igenom dörren vid tillfälle _________________ Thomas Hällqvist |
||||
Ett alternativ är ju annars att kapa ur dörren, så att profilen på den motsvarar profilen på taket. Så kan du sätta vanliga gångjärn, som man inte slår huvudet i... Då kan du fästa ute i kanterna på dörren och få en styv och smidig infästning. Ja, plastjobb, men det är relativt begränsat ser det ut som. |
||||
Jag hafe nog med övervägt att bygga ett eget gångjärn med en ganska stor "fot" som ligger "flush" med taket, limmat underifrån och med försänkta skruv eller popnit uppifrån och sedan ha löstagbara sprintar för att kunna ta bort vid behov.
Helt osynliga blir väll svårt men nära borde gå bra _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Ni tycker nog det börjar bli tjatigt med dörrarna nu Men hade missat en avgörande sak för att få till en bra funktion på dörröppningsmekanismen. Hade fram till nu en rotationsaxel som var både horisontell och parallell med bilen i längsled. Nu har jag istället lagt axeln i linje med taket när man kollar uppifrån. Ganska uppenbart kanske, men jag missade det så nu blir det inga ingrepp i inner- eller yttertaket längre
_________________ Thomas Hällqvist |
||||
Kastar in en klabbe i brasan då 😎
Du har inte funderat på om funktionen på ett modernt huvgångjärn skulle funka (ett sånt som jobbar parallellt)? då skulle dörren lyftas i ett i mina ögon fördelaktigt sätt (utåt/uppåt samtidigt) Och dom kräver inget större utrymme. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Har funderat en liten aning på dem, men det verkar lösa sig med denna enklare variant. Blir sådana till motorhuven som kräver en mer komplex öppningskurva _________________ Thomas Hällqvist |
||||
"" jaqg skulle ju svara dej, men det har varit lite mycket i Påsk. Det ser ju ut att lösa sig en då... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 52, 53, 54 >> 25 besök idag (334873 totalt) |