Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 52, 53, 54   >>
35 besök senaste veckan (334831 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Qaz skrev:
Alla gristimmar med att få dörrarna att sitta som de ska med rätt glipor etc kommer att vara värt det sen, ge inte upp .

Går det inte med enkelledade gångjärn får man kanske titta på så kallade "four bar" länkar (som dörrarna på så gått som alla rimligt moderna bilar).


Jag vill helst hålla mig borta från dem för dörren. Tror det kan bli svårt pga takets och dörrens form. Dock kommer jag behöva fixa ett sådant länkage till huven.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tanken var att fixa dörrleder likt de som SLS'en har samt fullskalemodellen av detta bygge. Dock blir det mkt svårt pga av takets krökta form samt för hur lite plats jag har i vertikalled, om jag använder de tänkta rödmarkerade positionerna för dörrlederna. Kollar man på den byggda modellen så sitter lederna en bit närmare centrum, samt så har de mkt utrymme i vertikalled. Möjligen har de även ngn typ av mer avancerade leder, som kan glida i tvärled el.dyl..
Kan ju placera lederna vid de grönmarkerade så underlättar det frigången vid öppning. Men risken är att de blir synliga på ngt sätt genom innertakpanelen. Skall hursom kolla vidare på denna placering. Vill ju helst slippa göra ett ingrepp i taket.




_________________
Thomas Hällqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 415



ThomHall skrev:
Tanken var att fixa dörrleder likt de som SLS'en har samt fullskalemodellen av detta bygge. Dock blir det mkt svårt pga av takets krökta form samt för hur lite plats jag har i vertikalled, om jag använder de tänkta rödmarkerade positionerna för dörrlederna. Kollar man på den byggda modellen så sitter lederna en bit närmare centrum, samt så har de mkt utrymme i vertikalled. Möjligen har de även ngn typ av mer avancerade leder, som kan glida i tvärled el.dyl..
Kan ju placera lederna vid de grönmarkerade så underlättar det frigången vid öppning. Men risken är att de blir synliga på ngt sätt genom innertakpanelen. Skall hursom kolla vidare på denna placering. Vill ju helst slippa göra ett ingrepp i taket.


Gångjärn till bagagelucka från 1:a generation Volvo S60 & S80 men mindre. Öppningsvinkel blir mer än 90 grader om man inte begränsar den med en kortare gasfjäder. T.ex. BMW Z3 har mindre till bakluckan och det är inte jättesvårt att göra egna. För att komma förbi radien på taket behöver enkelledade gångjärn vara ledade närmare mitten av taket och då kommer en stor gångjärnsböj att behöva takhöjd utanpå eller inne. Eller så blir öppningsvinkeln på dörren begränsad.

Mvh
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ett annat alternativ är att ha en huvudled i framkant och öppna dörren runt en sluttande axel. Behöver dock få till en stödled av ngn form i bakkant, eller i mitten.


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856



Har du övervägt McLaren F1 öppning istället?
Gångjärn i ovankant av A-stolpe och ett på framskärmen?
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 415



Originalgångjärnen ser ut att vara till bakluckan på en kombikaross.

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Har du övervägt McLaren F1 öppning istället?
Gångjärn i ovankant av A-stolpe och ett på framskärmen?


Har inte slagit mig. Värt att kolla upp

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 415



ThomHall skrev:
And ersJepp sson skrev:
Har du övervägt McLaren F1 öppning istället?
Gångjärn i ovankant av A-stolpe och ett på framskärmen?


Har inte slagit mig. Värt att kolla upp


Så här men då måste takdelen av dörrarna ha en något ändrad form.



Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu har jag kommit fram till en dörrledslösning som funkar klockrent för själva dörrpanelen



Dock slog det mig ngn minut senare att då denna rotationsaxel gör att det blir tight i framkant av dörrens innerpaneler som är ganska djupa i det området ( se bild ovan)





Så att döma av den enkla analys jag gjort så kommer det att bli krock vid öppning av dörr = obra...
Behöver ha en rotationsaxel som är horisontell (designade panelen utifrån det). Eller möjligen annan öppningstyp, typ det som kommit upp förut..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 408



BMW e39 touring har slimmade gångjärn där gasdämparr å allt ligger under innertaket, det kanske kan va nått?

_________________
Fredrik Edholm
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
bmw_fredde skrev:
BMW e39 touring har slimmade gångjärn där gasdämparr å allt ligger under innertaket, det kanske kan va nått?


tackar. skall leta på bildelsbasen
Även om de inte passar rakt av så kan de ju ge lite idéer eller gå att modifiera

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu äntlligen är jag färdig med hur jag skall lösa lederna för dörrarna Blir som det var tänkt från början med vanliga måsvingar och en horisontell rotationsaxel.. Jag kommer dock behöva modda lite i takpanelerna för att ta höjd för de lite mer skrymmande lederna. De kommer typ 10 - 15 mm längre ned än tänkt från början. Men det är görbart. Så nu är det bara ut i garaget igen och börja jobba


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Fundera på vad som händer om du hamnar upp och ner också, för man vill inte tjonga skallen i ett sånt där gångjärn... Den sista lösningen ser ju klart bättre ut!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
MaZ skrev:
Fundera på vad som händer om du hamnar upp och ner också, för man vill inte tjonga skallen i ett sånt där gångjärn... Den sista lösningen ser ju klart bättre ut!


Har funderat en del på det. Ffa gällande hur man kan ta sig ut om inte dörren går att öppna. Är ju inte jättemkt utrymme i höjdled där sidofönstret skall sitta. Måste ta och provkrypa igenom dörren vid tillfälle

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856





Ett alternativ är ju annars att kapa ur dörren, så att profilen på den motsvarar profilen på taket. Så kan du sätta vanliga gångjärn, som man inte slår huvudet i...
Då kan du fästa ute i kanterna på dörren och få en styv och smidig infästning. thumbs up

Ja, plastjobb, men det är relativt begränsat ser det ut som.
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
är oxå en möjlig lösning. Skulle ju innebära att jag slipper ingrepp på de inre takpanelerna. Får klura lite till innan jag kör igång..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag hafe nog med övervägt att bygga ett eget gångjärn med en ganska stor "fot" som ligger "flush" med taket, limmat underifrån och med försänkta skruv eller popnit uppifrån och sedan ha löstagbara sprintar för att kunna ta bort vid behov.

Helt osynliga blir väll svårt men nära borde gå bra

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ni tycker nog det börjar bli tjatigt med dörrarna nu Men hade missat en avgörande sak för att få till en bra funktion på dörröppningsmekanismen. Hade fram till nu en rotationsaxel som var både horisontell och parallell med bilen i längsled. Nu har jag istället lagt axeln i linje med taket när man kollar uppifrån. Ganska uppenbart kanske, men jag missade det så nu blir det inga ingrepp i inner- eller yttertaket längre



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kastar in en klabbe i brasan då 😎
Du har inte funderat på om funktionen på ett modernt huvgångjärn skulle funka (ett sånt som jobbar parallellt)?
då skulle dörren lyftas i ett i mina ögon fördelaktigt sätt (utåt/uppåt samtidigt)
Och dom kräver inget större utrymme.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Dude skrev:
Kastar in en klabbe i brasan då 😎
Du har inte funderat på om funktionen på ett modernt huvgångjärn skulle funka (ett sånt som jobbar parallellt)?
då skulle dörren lyftas i ett i mina ögon fördelaktigt sätt (utåt/uppåt samtidigt)
Och dom kräver inget större utrymme.


Har funderat en liten aning på dem, men det verkar lösa sig med denna enklare variant. Blir sådana till motorhuven som kräver en mer komplex öppningskurva

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ThomHall skrev:
Nu äntlligen är jag färdig med hur jag skall lösa lederna för dörrarna .....

""
jaqg skulle ju svara dej, men det har varit lite mycket i Påsk.

Det ser ju ut att lösa sig en då...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 52, 53, 54   >>
35 besök senaste veckan (334831 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande