Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Slitna bromsskivor
2 besök senaste veckan (8007 totalt)
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Vid dagens service på Upplands Motor i Akalla fick jag backning på mina bromsskivor. De menade att de har gått varma och blivit överhettade. Som referens pekar de på blånad i materialet samt mängden av, och storleken på, mikrosprickorna i skivorna. Jag bifogar några bilder så kan ni själv avgöra.

Vad gäller tjockleken är det dock inga som helst problem, inte heller är skivorna skeva.

Med tanke på bilderna, skulle ni hålla med mekanikern om att skivorna är slut och ska bytas? Nu var den här mekanikern nog ingen direkt racermekaniker utan verkade mer vara typen som oftast skruvar på mormors-Clios. Däremot har jag ingen som helst anledning att tvivla på hans generella kompetens och att han följer Renaults guidelines.

Om nu skivorna är slut, är det någon som har pejl på vad det kostar att byta dem på verkstad? Om man gör det själv, är det så enkelt som jag tror (att bara skruva loss ytterkanten på skivorna från navet - så att jag alltså inte behöver byta mer än just ytterkanten på skivorna och slipper trilskas med nav och hjullager och sånt)? Och om jag gör det själv, var får jag då tag på billiga originalskivor (eller andra skivor i OEM-kvalitet)? Jag slog snabbt på nätet och hittade den här http://www.bildelaronline24.se/brembo/7887536 som verkar vara extremt billigt för Brembo-skivor. Andra tips?





_________________
Per Brugge
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Någon som har Renaults artikelnummer till OEM-skivorna? Brukar vara enklare att söka på t.ex. eBay då (och vara säker på att grejerna man hittat är de rätta grejerna....).

_________________
Per Brugge
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Kör på Per ingen fara med dom skivorna.
Förövrigt så är det nog så enkelt som du tror att byta skivorna.
fyrhjuls inställningen gör du enkelt med några snören och brädor
ring så Förklarar jag hur du går till väga.

MVH Tommy, Wot-Racing

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Tack Tommy.

Problemet är att jag ska byta in bilen hos just nämnda Upplands Motor, och de förbehåller sig rätten att besiktiga skicket (och därmed styra prisavdraget) efter eget huvud. Så deras ord blir min lag, om jag inte kan övertyga dem om motsatsen

_________________
Per Brugge
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Fullständigt normala skivor om man kört bana och bromsat, jag har sett det på många Megane RS.
Det är ingen överhettning, skivorna blir sådana även om man bara kört 15 min stintar med ordentliga nedkylningsvarv.

Jo, de är så enkla att byta som du tror.
Sälj bilen privat och strunta i vad Upplands Motor yrar om.

Tips: använd chatten på bildelaronline24 för att vara 100% säker att delarna passar din bil.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
mabz skrev:
Fullständigt normala skivor om man kört bana och bromsat, jag har sett det på många Megane RS.
Det är ingen överhettning, skivorna blir sådana även om man bara kört 15 min stintar med ordentliga nedkylningsvarv.

Jo, de är så enkla att byta som du tror.
Sälj bilen privat och strunta i vad Upplands Motor yrar om.

Tips: använd chatten på bilderonline24 för att vara 100% säker att delarna passar din bil.


Om alla är överens om att skivorna inte är överhettade så får jag väl försöka övertyga Upplands Motor om att så är fallet. Och propsar de får jag väl åberopa nybilsgarantin (5 år, min har inte ens fyllt 2 år...) så kan Upplands Motor och Renault Sverige göra upp det mellan sig bäst de vill. Grejen är ju att Renault knappast kan hävda att bankörning är "no no", särskilt inte då Renault Sverige bjuder in till egna banträffar för alla RS-ägare och såväl instruktionsboken som bilens RS Monitor innehåller allehanda konkreta tips för bankörning (t.ex. att ta bort frontläppen för bättre kylning av bromsarna).

Upplands Motor betalar faktiskt oförskämt bra för bilen, därav inbytet där. Plus att min nya RS (en Ford....) nu står i deras hall, se bild, så det känns extremt bekvämt att bara kasta in nycklarna till Meganen.



_________________
Per Brugge
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Så har min skivor sett ut ett bra tag fram.

Fin ny RS, antar att den kommer få smaka bana också? thumbs up

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
OK, ekonomin talar helt klart för att köpa nya skivor på nätet och byta själv. Jag har ringt Upplands Motor och kollat vad de tar (vilket sannolikt blir detsamma som de räknar av från det inbytespris vi kommit överens om).

1) Byte av båda skivorna fram inklusive belägg (de byter inte bara skivorna), komplett för både material och arbete landar det på ca 9.600 kr (varav ca 1.750 kr för arbetet och resten för material).

2) Köpa enbart skivorna från dem och byta själv: ca 4.750 kr

3) Köpa exakt samma skivor från www.bildelaronline24.se och byta själv: ca 1.500 kr inklusive frakt


Känns rätt givet vad som är rätt väg att gå här....

För en 4-hjulsinställning tar Upplands Motor 1.500 kr, det borde finnas däckverkstäder runt hörnet som tar mycket mindre. Några tips?

_________________
Per Brugge
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Varför vill du göra 4-hjulsinställning? Det behövs inte efter byte av bromsskivor.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Nej, det är ett separat fel. Ratten pekar inte riktigt i samma riktning som framhjulen. Har nog uppstått efter för mycket skruvande med stötdämparna (en verkstad skruvade av KW-kittet och satte tillbaka originaldämparna - jag antar att de inte gjorde ett riktigt klockrent jobb helt enkelt).

_________________
Per Brugge
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Är ju definitivt inte slut utan normalt för skivor som har fått gå lite varmt. Brukar delvis försvinna efter en stund med lugnare körning.

Har kört bana med min bil och långlopp med tävlingsbilen med skivor som har sett ut sådär utan problem.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Det går inte att ställa in bakvagnen på Megane RS hur mycket man än vill - du behöver bara en framvagnsinställning. Brukar gå på en femhundring om man är lite småhomies med någon. Nu har jag ingen kontakt att förmedla, men Däckspecialen i Västberga ställde in min framvagn back in the days när jag ägde en Megane RS.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
RenaultSport
Slitna bromsskivor
2 besök senaste veckan (8007 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande