Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 330TI
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (60369 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Alexus skrev:
ButterflyRacing skrev:
Varför skulle det vara så viktigt att göra lådor..???

"Lådorna är ju bara till för att jämna ut ojämnheter i golvat.



Man börjar med att svetsa riktiga väggar mot karossen, så man har något att fästa resten i.

Lådan i sig har ju inget självändamål.


För mig handlar det om att kunna plocka ur buren därför sätter jag lådor så att jag får fri gång och kan lyfta ner den och knyckla ut den, det ska bara bli en halvbur.


Ja...men det ändrar ju inte det jag skriver. Om du gör en riktig infästning i karossen....så kan du ju bygga en låda på det som är en halvmeter hög.
Att svetsa ihop en låda....och sedan försöka få fast den i bilen, är fel väg att gå.

Du ska svetsa en riktig infästning i karossen, som har en vis minimal yta. Du kan får göra den större. Sedan vad du bygger ovanpå den ytan...har ingen med att göra.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag kunde alltså valt att bygga en låda med två väggar och ett tak, på det jag svetsat i golvet.
Men jag hade ingen nytta av det.
Men det ska fortfarande vara plåtar svetsade i karossen....i en minimum area.

EDIT:
OBS....alla plåtar som jag satt...räknas in i den arean. Så i mitt fall, så är det mycket större.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Alexus skrev:
ButterflyRacing skrev:
Varför skulle det vara så viktigt att göra lådor..???

"Lådorna är ju bara till för att jämna ut ojämnheter i golvat.



Man börjar med att svetsa riktiga väggar mot karossen, så man har något att fästa resten i.

Lådan i sig har ju inget självändamål.


För mig handlar det om att kunna plocka ur buren därför sätter jag lådor så att jag får fri gång och kan lyfta ner den och knyckla ut den, det ska bara bli en halvbur.


Ja...men det ändrar ju inte det jag skriver. Om du gör en riktig infästning i karossen....så kan du ju bygga en låda på det som är en halvmeter hög.
Att svetsa ihop en låda....och sedan försöka få fast den i bilen, är fel väg att gå.

Du ska svetsa en riktig infästning i karossen, som har en vis minimal yta. Du kan får göra den större. Sedan vad du bygger ovanpå den ytan...har ingen med att göra.


Absolut jag förstår din tanke men jag står ändå kvar med att botten är i profil och att svetsa en plåt först som lådan ska stå på innebär ju fortfarande att jag måste profilera den plåten efter botten. Gör jag lådan direkt efter golvets profil så blir den helsvetsad överallt mot karossen då också

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Sådär nu är profilerna klara börjar närma sig att häfta dit dem och faktiskt börja bygga buren. Väntar på min bandsåg och rörnotch som kommer i början på nästa vecka.


_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Jag skulle lagt en 3mm plåt på golvet som du först svetsat fast och som är större än din konstruktion, sen ställer du den uppepå. Denna får gärna gå upp på insidan av tröskellådan oxå.

Plåten i golvet är rätt tunn, och nu svetsar du enbart en stående plåt mot tunnplåt, vid ex.vis rullning blir trycket högt mot golvplåten på liten yta.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Fråga : Eftersom du tar bort glidpinnen till bältet, vad använder du för bälte med skruvbleck istället för ögla?
Är E46 sedan sådant kanske?
PS , glöm inte eldvakten vid svetsning, bensintanken sitter ganska nära dina lådor

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Marcus S skrev:
Fråga : Eftersom du tar bort glidpinnen till bältet, vad använder du för bälte med skruvbleck istället för ögla?
Är E46 sedan sådant kanske?
PS , glöm inte eldvakten vid svetsning, bensintanken sitter ganska nära dina lådor


Har inte tittat på bältes alternativ ännu men sedanen kan vara värd att kolla upp. Tanken plockades ner idag så den är borta. Ska passa på att slipa och måla där under nu också. Har även måttat på plåtar så nu kommer jag svetsa 3mm plåt mot botten som är 160x120 samt klä sidorna med 3mm plåt sen svetsa lådan på det.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Förstärkningsplåtar klara 160x120 blev dem. Detta måtten blev bäst med tanke på mängden svets jag får in nu. Blir ju några "svackor" men störst tryck vid eventuell rullning blir ju neråt mot botten och inte i sidled. Observera plåtarna är bara dit lagda på bilden det ska mätas in innan svetsning.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
FribergDavid
Kristianstad
Här sen Dec 2016
Inlägg: 14



Tja! Du bör kunna använda bältet ifrån en E46 sedan. Din bult idag är en M10X60 vilket ska passa till infästningen på sedan bältet.


//David

_________________
David Friberg
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
FribergDavid skrev:
Tja! Du bör kunna använda bältet ifrån en E46 sedan. Din bult idag är en M10X60 vilket ska passa till infästningen på sedan bältet.


//David


2st tack!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Alexus skrev:





_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Alexus skrev:






Skulle lyssnat på dig direkt men detta är första buren så man lär väl sig

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Alexus skrev:

Skulle lyssnat på dig direkt men detta är första buren så man lär väl sig


Ja. Visst är det retligt med folk som har rätt.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Starkt och erkänna att du skulle lyssnat på Håkan. thumbs up

Nu kommer man dock aldrig få tyst på honom någonsin är jag rädd för.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



And ersJepp sson skrev:
Starkt och erkänna att du skulle lyssnat på Håkan. thumbs up

Nu kommer man dock aldrig få tyst på honom någonsin är jag rädd för.


Nej...precis. Jag sitter och smider planer på att såga alla byggen som finns på Rejsa...


Infästningarna av bältet borde också undersökas, om den ska vara besiktigad för gata.

Jag har en kaross med bur......där man borrat i bur-plattorna, för att få dit bygeln.
Det går inte att få bort bygeln när buren svetsats klart...men den sitter där....och är användbar.

Att göra nya fästen för bälten, så dom duger till SBP....är inte bara, bara..på en så ny bil.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



En annan läser och (förhoppningsvis) lär sig att undvika misstag
Snygga plattor!

_________________
Tim Anle
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
And ersJepp sson skrev:
Starkt och erkänna att du skulle lyssnat på Håkan. thumbs up

Nu kommer man dock aldrig få tyst på honom någonsin är jag rädd för.


Nej...precis. Jag sitter och smider planer på att såga alla byggen som finns på Rejsa...


Infästningarna av bältet borde också undersökas, om den ska vara besiktigad för gata.

Jag har en kaross med bur......där man borrat i bur-plattorna, för att få dit bygeln.
Det går inte att få bort bygeln när buren svetsats klart...men den sitter där....och är användbar.

Att göra nya fästen för bälten, så dom duger till SBP....är inte bara, bara..på en så ny bil.


Jag kommer använda sedan bältet det blir ju bolt-on det enda som skiljer är att det inte kommer kunna åka bakåt. Jag kommer sätta rör i buren och plattor för 6punkt bältena det blir ju mitt bälte, original bältet kommer bara sitta där vid besiktningen.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Felpost

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Sakta men säkert går det framåt hade tänkt vara effektiv nu under jul/nyår men barnen blev sjuka...

Förstärkningar mot chassi nästan klara ska svetsas fast också. Lådorna kommer sen svetsas fast i dem.

Huvudbågen kommer landa ungefär såhär finns lite spelmån. Några åsikter på det?

Huvudbåge placering

Har börjat spekulera i baksträvorna som blir nästa steg. Går det att placera dem någon annanstans än på hjulhuset? vecken på plåten gör ju det svårt att svetsa dit förstärkningar kommer blir stora spalter... Finns ju gott om plana ytor mer mot centrum i karossen men då följer ju inte strävorna yttre kaross linjen längre.

Sen gick jag och köpte mig en smidig bandsåg var så trött på att behöva såga allt på jobbet. En investering både för nu och framtiden och kan bara säga att satan vad nöjd jag är! 105mm kapning vid 90° och 65mm vid 45°. Går att använda som bordsåg också detta kommer komma till pass när jag ska bygga grenrör framöver!

Blev en rörnotch också ingen lyx variant men har testat på ett par rör nu och resultaten blir riktigt bra!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Går bältet fritt från huvudbågen?
Annars blir problem vid besiktning.

Varför inte sätta huvudbågen lite längre bak? Eller kanske rent av luta bakåt?

_________________
Tim Anle
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
borz skrev:
Går bältet fritt från huvudbågen?
Annars blir problem vid besiktning.

Varför inte sätta huvudbågen lite längre bak? Eller kanske rent av luta bakåt?


Ja bältena går fritt om än nära... Den spelmån som finns är det som syns på första bilden att flytta bakåt kanske 30 40mm men då tror jag bältet kommer i kläm.

Angående luta säger reglementet såhär.

TR 5.8.2.3 Huvudbåge (skiss 253-1): En vertikal båge (maximal vinkel i förhållande till den vertikala linjen +/- 10 grader i en del), placerad tvärs över bilens längsgående axel omedelbart bakom framsätena.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 330TI
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (60369 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande